Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 REPÜLŐGÉP FELETTI URALOM ELVESZÍTÉSE - Air France 447 Atlanti-óceán - Continental Q400 Buffalo 2009. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2011. november.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 REPÜLŐGÉP FELETTI URALOM ELVESZÍTÉSE - Air France 447 Atlanti-óceán - Continental Q400 Buffalo 2009. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2011. november."— Előadás másolata:

1 1 REPÜLŐGÉP FELETTI URALOM ELVESZÍTÉSE - Air France 447 Atlanti-óceán - Continental Q400 Buffalo KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, november 11. Háy György balesetvizsgáló

2 2 AIR FRANCE 44-ES JÁRAT BALESETE JÚNIUS 1. AIRBUS A330 ATLANTI-ÓCEÁN 228 áldozat

3 3 RONCSOK MEGTALÁLÁSA ÁPR. 3-ÁN

4 4 CVR ÉS FDR KIEMELÉSE 3900 M MÉLYRŐL

5 5 SZILÁRD-TEST CVR ÉS FDR KIOLVASÁSA

6 6 6 CVR + FDR Sebességmérők Hibás működése Sebességmérők Hibás működése EMELKEDÉS ÁTESÉS Bólintási szög Botkormány kitérés Magas.korm kitérés Vezérsík helyzet Föld Sebesség Levegő Sebesség Magasság Átesés jelzés! NYOM HÚZ

7 7 7 REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 1

8 8 8 REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 2

9 9 9 REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 3

10 10 REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 4

11 11 REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 5

12 12 REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 6

13 13 REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 7

14 14 REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 8

15 15 REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 9

16 16 CVR + FDR Sebességmérők Hibás működése Sebességmérők Hibás működése EMELKEDÉS ÁTESÉS Bólintási szög Botkormány kitérés Magas.korm kitérés Vezérsík helyzet Föld Sebesség Levegő Sebesség Magasság Átesés jelzés! NYOM HÚZ

17 17 KÖZFORGALMI GÉPEK HALÁLOS BALESETEI (2001 – 2010) Balesetek elsődleges oka GYILKOS

18 18 GÉP FELETTI URALOM ELVESZTÉSÉNEK OKAI

19 19 CONTINENTAL Q400 BUFFALO 2009.

20 20 KÖZFORGALMI LÉGIBALESETEK ÉVES SZÁMA ( ) Év Halálos balesetek száma Éves esetszám Tízéves mozgó átlag © Aviation Safety Network

21 21 ÁTESÉS EGYES FÁZISAINAK GYAKORLÁSA

22 22 PILÓTÁK MEGLEPETÉSE EXTRÉM REPÜLÉSI HELYZETBE KERÜLVE

23 23 ÚJ OKTATÁS ÁTESÉS ELLENI VÉDEKEZÉSRE (az FAA vezette nemzetközi munkabizottság javaslata) (2010.)  Tantermi, elméleti oktatás Általános aerodinamika és repülési technikák megértése Megismerni a pilótákat érő meglepetés élettani hatásait Áteséssel kapcsolatban megtörtént balesetek és események Konkrét repülőgép légiüzemeltetési szabályai, előírásai  Kivételi manőver gyakorlása Közeledő átesésre utaló jelek felismerése Repülőgép tulajdonságai, vezethetősége átesés közelében Kivételi manőver végrehajtásának begyakorlása  Élethű átesési helyzetek megoldásának gyakorlása Valósághű helyzetben felismerni a váratlanul közeledő átesés jeleit Manővert végrehajtani különböző mechanizáció beállítással Bevitel az automatikák különböző üzemmódjait használva Airbus javaslat: Alacsony VIS megközelítés közbeni átesés

24 24 ÁTESÉSI TRÉNINGEK A PILÓTA PÁLYAFUTÁSA SORÁN  Alapképzés: Megfelelő (kisgép) típuson teljes átesés megtapasztalása Bekövetkezett átesésből való kivétel elsajátítása  ATPL típus átképzés: Típusra jellemző átesési tulajdonságok megismerése Átesés-jelző (kormány-nyomó) működésének megismerése Kivételi manőver végrehajtásának begyakorlása  Megerősítő (éves) képzés: Áteséssel kapcsolatos elméleti tudás felfrissítése Élethű étesési helyzetek megoldásának szimulátoros gyakorlása Első alkalommal az új átesési oktatás végrehajtása

25 25 EXTRÉM REPÜLÉSI HELYZETBŐL VALÓ KIVÉTEL GYAKORLÁSÁNAK HATÁSA

26 26 SZIMULÁTOROK MENNYIRE REÁLISAK EXTRÉM REPÜLÉSI HELYZETEKBEN? Állásszög Csúszási szög Repüléssel ellenőrizve Szélcsatornában ellenőrizve Reális szimuláció Extrapolált szimuláció 56% 44%

27 27 FŐBB TENNIVALÓK AZ EXTRÉM REPÜLÉSI HELYZETEK KEZELÉSNEK JAVÍTÁSÁRA  Azonnal: Képzések továbbfejlesztése, oktatási módszerek javítása  Rövid távon: Szimulátorok matematikai modelljének tökéletesítése, a realitás tartományának kiterjesztésére  Később: Szimulátorok mozgatórendszerének továbbfejlesztése az extrém repülési helyzetek reálisabb imitálására

28 28 SZIMULÁTOR MOZGÁSÁNAK FEJLESZTÉSE

29 29 OKTATÓK, VIZSGÁZTATÓK ÉS NÖVENDÉKEK RÉSZÉRE SZEMLÉLETES VISSZAJELZÉS

30 30 TÍPUSTÓL FÜGGETLEN EGYSÉGES ELJÁRÁS ÁTESÉSBŐL KIVÉTELRE „t e m p l a t e”  Robotpilóta, tolóerő-automata  Magassági kormány  Magassági trim  Bedöntés  Tolóerő  Féklapok  Visszatérni az eredeti repülési pályára..…..……………………… Kikapcsolni …..... Előrenyomni (az átesés megszűnéséig) ……...……….……………. Szükség szerint használni ……………………………………………. Vízszintes szárnyak ………………..……….……………. Szükség szerint használni …………..…..…………………………………………. Becsukni …….….…..….…. Amint lehet Az átesés első jelére végre kell hajtani az egész kivételi eljárást:

31 31 AUTOMATIZÁLT REPÜLŐGÉPVEZETÉS

32 32 A320 PERPIGNAN 2008.

33 33 MEGTÉVESZTŐ MŰSZERJELZÉS Látod, a m ű szerek sohasem hazudnak

34 34 FENYEGETÉSEK TÍPUSAI Váratlanság Bonyolultság Váratlan Tudható, érthető de… Tudható, érthető de… Egyedi esemény Egyedi esemény Több körülmény összejátszása Több körülmény összejátszása Nincs rájuk kész eljárás, csak elvek Nincs rájuk kész eljárás, csak elvek Megoldása ötletet igényel Megoldása ötletet igényelVáratlan Tudható, érthető de… Tudható, érthető de… Egyedi esemény Egyedi esemény Több körülmény összejátszása Több körülmény összejátszása Nincs rájuk kész eljárás, csak elvek Nincs rájuk kész eljárás, csak elvek Megoldása ötletet igényel Megoldása ötletet igényel Példátlan Mindaddig elképzelhe- tetlennek tartott Mindaddig elképzelhe- tetlennek tartott Megoldásához teljesen újszerű gondolkodás kell Megoldásához teljesen újszerű gondolkodás kell Cél, csak a létfontos- ságú funkciók megvédé- se Cél, csak a létfontos- ságú funkciók megvédé- se Fel kellhet áldozni fon- tosnak tartott dolgokat Fel kellhet áldozni fon- tosnak tartott dolgokatPéldátlan Mindaddig elképzelhe- tetlennek tartott Mindaddig elképzelhe- tetlennek tartott Megoldásához teljesen újszerű gondolkodás kell Megoldásához teljesen újszerű gondolkodás kell Cél, csak a létfontos- ságú funkciók megvédé- se Cél, csak a létfontos- ságú funkciók megvédé- se Fel kellhet áldozni fon- tosnak tartott dolgokat Fel kellhet áldozni fon- tosnak tartott dolgokat Számításba vett Példátlan Nem várt Számításba vettSzámításba vett Rendszeresen előfordul Rendszeresen előfordul Tökéletesen megérthető Tökéletesen megérthető Megoldására kidolgozott eljárás (checklist) van Megoldására kidolgozott eljárás (checklist) van Számításba vettSzámításba vett Rendszeresen előfordul Rendszeresen előfordul Tökéletesen megérthető Tökéletesen megérthető Megoldására kidolgozott eljárás (checklist) van Megoldására kidolgozott eljárás (checklist) van

35 35 REPÜLŐGÉPEK LÉGIÜZEMELTETÉSÉNEK BONYOLULTABBÁ VÁLÁSA

36 36 PILÓTA-KÉPESSÉGEK FEJLŐDÉSE A PÁLYAFUTÁS SORÁN RENDSZEREK ISMERETE MANUÁLIS REPÜLÉSI KÉPESSÉG

37 37 KÜLÖNBÖZŐ HELYZETEK KEZELÉSE Váratlanság Bonyolultság Krízis kezelés Legfontosabb fenye- getések felismerése Legfontosabb fenye- getések felismerése Cél, a létfontosságú funkciók megvédése Cél, a létfontosságú funkciók megvédése Alapvető védelmi intézkedések megtétel Alapvető védelmi intézkedések megtétel Csapatmunka fenn- tartása Csapatmunka fenn- tartása Normál helyzet Krízis helyzet Normál felügyelet Események pontról- pontra megértése Események pontról- pontra megértése Várható események előrelátása Várható események előrelátása Képesség a kívánt esemény előidézésé- re Képesség a kívánt esemény előidézésé- re

38 38 KREATÍV CSAPATMUNKA MEGOLDHAT REMÉNYTELENNEK TŰNŐ HELYZETEKET

39 39 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !


Letölteni ppt "1 REPÜLŐGÉP FELETTI URALOM ELVESZÍTÉSE - Air France 447 Atlanti-óceán - Continental Q400 Buffalo 2009. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2011. november."

Hasonló előadás


Google Hirdetések