Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2006. október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2006. október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN."— Előadás másolata:

1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN

2 2 Storczer László, Siófok KÖZFORGALMI (NAGYGÉPES) REPÜLÉS ÉVES REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET ELEMZÉSE BUDAPEST FIR, ILLETVE MAGYAR LAJSTROMBA VETT REPÜLŐGÉPEK VONATKOZÁSÁBAN FOGALOM - MEGHATÁROZÁSOK

3 3 Közforgalmi repülés: (Air Transport Flight): Nyilvános (az adott repülési szolgáltatást mindenki által igénybevehető), az 5700 kg-ot meghaladó maximális engedélyezett felszállótömegű, túlnyomású kabinnal rendelkező, minimálisan 2 fő hajózó-személyzetet igénylő légijárművel végrehajtott repülés. Ezeket a repüléseket az úgynevezett nagygépekkel hajtják végre, bár ez az elnevezés némi félreértést is adhat, mert az EC 2042/2003 Article 2 / g szerint a két motoros helikopter is idetartozik! Budapest FIR: (Budapest Flight Information Region): A Magyar Köztársaság államhatára által körbetárt terület feletti (a földfelszíntől repülésre fizikailag igénybevehető) légtér.

4 4 Storczer László, Siófok Repült óra: Felszállástól (nekifutást megkezdésétől földetérésig) leszállásig terjedő időtartam. Repülési szám (fel, illetve leszállásszám): Légijármű törzs (sárkány) ciklusideje, amely megegyezik a mindenkori tényleges fel, és leszállás-számmal, függetlenül, hogy hány repülési feladatot teljesít (pl. touch and go esetén mindenegyes földetérés). Fajlagos mutatók: egymillió repült órára eső légiközlekedési balesetek, halálos kimenetelű balesetek száma (nemzetközi viszonylatban ezek a legfontosabb fajlagos mutatók)

5 I. FÉLÉVBEN A BEJELENTÉSEK ELOSZLÁSA Storczer László, Siófok A tárgyidőszakban 207 (2005. II. félévben 149) bejelentés érkezett a KBSZ ügyeletére. Ebből 148 (2005. II. félévében 96) nagygépes közforgalmi repülést érintett. Zárójelben II. félévi adat látható. A 148 bejelentés üzembentartó szerinti eloszlása, az alábbi: MALÉV Rt.43(53) WIZZ-Air Hungary Ltd.18(08) SkyEurope Airlines Hungary Kft.03(03) TRAVEL SERVICE02(02) CITYLINE HUNGARY Légiforgalmi Kft. 00(00) FARNAIR Europe 00(02) Budapest Aircraft Service Ltd.01(00) Külföldi lajstromban lévő81(27)

6 6 A tárgyidőszakban 120 bejelentés érkezett a KBSZ ügyeletére. Ebből 72 a nagygépes közforgalmi repülést érintett. Zárójelben I. féléves adata látható. A 72 bejelentés üzembentartó szerinti eloszlása: MALÉV Rt.38(43) WIZZ-Air Hungary Ltd.07(18) SkyEurope Airlines Hungary Kft.01(03) TRAVEL SERVICE00(02) CITYLINE HUNGARY Légiforgalmi Kft. 01(00) FARNAIR Europe 02(01) Budapest Aircraft Service Ltd.00(01) Külföldi lajstromban lévő43(81) Storczer László, Siófok III. NEGYEDÉVÉBEN A BEJELENTÉSEK ELOSZLÁSA

7 7 AZ I. FÉLÉVES 148 BEJELENTÉS JELLEGE SZERINT Storczer László, Siófok repülőgép műszaki meghibásodása miatt:50(39) -műszaki személyzet hibás tevékenysége miatt:02(01) -fedélzeti utas egészségi állapotának romlása miatt:06(02) -összetett okok miatt: 0(00) -madárral, ill. állattal való ütközés végett:08(11) -légiforgalmi konfliktus miatt:10(15) -villámcsapás, illetve elektromos kisülés miatt:01(01) -reptechnikai probléma miatt:14(04) -egyéb ok miatt:61(19)

8 8 AZ III. NEGYEDÉVES BEJELENTÉSEK JELLEGE SZERINTI MEGOSZLÁSA -repülőgép műszaki meghibásodása miatt35(50) -műszaki személyzet hibás tevékenysége miatt:00(02) -fedélzeti utas egészségi állapotának romlása miatt:03(06) -összetett okok miatt:01(00) -madárral, ill. állattal való ütközés végett:11(08) -légiforgalmi konfliktus miatt:11(10) -villámcsapás, illetve elektromos kisülés miatt:01(01) -reptechnikai probléma miatt:07(14) -egyéb ok miatt:22(61) Storczer László, Siófok

9 9 Egyéb okok alá van besorolva minden más bejelentés, amely nem sorolható be a többi csoportosításba. Döntően repülőgépek földi illetve az előkészítési folyamat során észrevett kisebb gépsérülések. Kisebb mértékben bizonytalan eredetű anyag felfedezése a csomagtérben a repülőgépek földi kiszolgálása közben és a futópályáról való legurulás utáni frekvencia váltás elmaradása. A repülőgépek műszaki meghibásodása alatt szerepel minden olyan légijármű meghibásodás, amely műszaki okra vezethető vissza, függetlenül attól, hogy az hibás gyártási, javítási, karbantartási, illetve helytelen üzembentartás következménye. MEGJEGYZÉSEK:

10 10 Döntő mértékben a műszaki meghibásodások nem hozhatok összefüggésbe az üzemeltető hibás tevékenységével. Csökkenő számú az olyan jellegű meghibásodás, amely a légijármű fedélzeti számítógépének működési zavara vált ki, és un. „reset” eljárással megszűnik. Növekszik az idősödő repülőgépek elhasználódásából eredő meghibásodások száma. Új elem a reptechnikai probléma, pl. oldalszél miatti begyorsulás a megközelítésnél, átstartolás, leszálló konfiguráció hiánya miatti átstartolás stb. Összetett okok közé azok kerülnek besorolásra, amelyeket (jelzőjéből is kitűnik) több fajta ok váltott ki. A tárgyidőszakban nem volt ilyen, és máskor sem szokott nagy számba előfordulni.

11 11 Storczer László, Siófok A 148 közforgalmú repülést érintő bejelentés közül 6 (az előző félévben 95 közül 10) bizonyult súlyos repülőeseménynek. Ezek kiváltója; -2 esetben légiforgalmi konfliktus, nem megfelelő elkülönítési minimum; -2 esetben futópálya túlfutás; -1 esetben „füst a kabinban” miatti kényszerleszállás; -1 esetben kéthajtóműves repülőgéppel az egyik hajtómű meghibásodása miatti kényszerleszállás. Érdekesség, hogy a III. negyedéves statisztika negyed év alatt ugyanennyi súlyos eseményt produkált.

12 12 Storczer László, Siófok Közforgalmi repülés körében a tárgyidőszakban, ha nem számolom a Borsó hegyen bekövetkezett katasztrófát, akkor nem volt légiköz-lekedési baleset (az utolsó 2000-ben Thessaloniki- ben volt). Súlyos repülőesemény a I. félévben 06 volt, szemben a 2005 II. félévi 10-el. A három legnagyobb hazai üzemeltetőnél a repülési teljesítmény növekedése mellett a súlyos repülőesemények száma alig változott. A súlyos repülőesemények döntő többségét a légijárművek közötti elkülönítés elégtelensége idézte elő. A repülésbiztonsági helyzet javításának fő iránya a hazai közforgalmi repülés terén a légiforgalmi irányítás tevékenységének javítása kell, hogy legyen. ÖSSZEFOGLALÁS:

13 13 Név, hely dátum KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2006. október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN."

Hasonló előadás


Google Hirdetések