Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A KBSZ 2006. ÉVI BESZÁMOLÓJA A KORMÁNY FELÉ KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, 2007. október 9. Mészáros László főigazgató.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A KBSZ 2006. ÉVI BESZÁMOLÓJA A KORMÁNY FELÉ KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, 2007. október 9. Mészáros László főigazgató."— Előadás másolata:

1 A KBSZ 2006. ÉVI BESZÁMOLÓJA A KORMÁNY FELÉ KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, 2007. október 9. Mészáros László főigazgató

2 2 BEJELENTÉSEK SZÁMÁNAK ALAKULÁSA PoLéBiSz KBSZ 2002200320042005 2006 Összes bejelentések száma216278333295 478 Tényleges repülőesemények száma* 198198230248231 357 Ebből külföldi lajstromban lévő légijárművet érintett 29344855 139

3 3 REPÜLŐESEMÉNYEK MEGOSZLÁSA ESEMÉNYKATEGÓRIÁK SZERINT PoLéBiSz KBSZ 2002200320042005 2006 Balesetek40334334 44 Súlyos repülőesemények16182536 27 Repülőesemények142179180161 286

4 4 REPÜLŐESEMÉNYEK MEGOSZLÁSA LÉGIJÁRMŰ TÖMEGHATÁR SZERINT 2005 2006 Tényleges repülőesemények (231) (357) 5700 kg felszálló tömeg felett* 161 233 5700 kg felszálló tömeg alatt* 72 127

5 5 LÉGIKÖZLEKEDÉSI BALESETEK ALAKULÁSA Balesetek számaBaleseteken belül halálos balesetek száma Balesetben elhunytak PoLéBiSz 200240610 20033356 20044379 200534914 KBSZ200644649

6 6 A BALESETEK MEGOSZLÁSA AZ EGYES LÉGIJÁRMŰ KATEGÓRIÁK KÖZÖTT Balesetek száma 5700 kg felszálló tömeg fölött Balesetek száma 5700 kg felszálló tömeg alatt PoLéBiSz 2002040 2003033 2004043 2005133 KBSZ2006143

7 7 LÉGIKÖZLEKEDÉSI BALESETEK Baleset Külföldi lajstromú légijárművel Magyarországon Magyar lajstromú (nyilvántartású) légijárművel külföldön PoLéBiSz 20022 3 20033 1 20041 3 20051 6 KBSZ200647

8 8 A SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK MEGOSZLÁSA AZ EGYES LÉGIJÁRMŰ KATEGÓRIÁK KÖZÖTT 5700 kg. felszálló tömeg fölötti légijárművek 5700 kg. felszálló tömeg alatti légijárművek PoLéBiSz 2002106 2003144 20041711 20051719 KBSZ20061514

9 9 A BEJELENTÉSEK KIVIZSGÁLÁSA VIZSGÁLATI HATÁSKÖR SZERINT PoLéBiSz KBSZ Vizsgáló szervezet2002200320042005 2006 PoLéBiSz/KBSZ49614744 71 Külföldi hatóság9121321 30 Üzemeltetői biztonsági szervezet 116150179163 183 KBSZ részéről Intézkedést nem igényelt* 42559467 194

10 10 ÖSSZEFOGLALÓAN megállapítható, hogy a kereskedelmi célú légi közlekedés területén a légitársaságok folyamatosan bővülő géppark és növekvő teljesítmények mellett őrzik meg alapvetően biztonságosnak értékelhető működésüket. Ugyanakkor a hobbi repülők körében, illetve a mezőgazdasági célú repülésben egyre több az olyan jellegű esemény, amely mögött előidéző okként a szabályok tudatos figyelmen kívül hagyása áll. ÁLTALÁNOS TAPASZTALATOK

11 11 REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET ÉRTÉKELÉSE - 5700 kg max. felszálló tömeg feletti magyar lajstromozású légijárművek Légijármű-park (érvényes légialk. engedéllyel) db* Repült órákLeszállások szám 2000*75 789*47 599* 2001*67 059*34 597* 2002**4269 85140 026 2003**4884 37148 124 2004**56107 57061 979 2005**60123.71671.872 200666144 95990 085

12 12 REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET ÉRTÉKELÉSE - 5700 kg max. felszálló tömeg feletti kategória repülőeseményei PoLéBiSz KBSZ 2002200320042005 2006 Balesetek0001 1 Súlyos repülőesemények101417 15 Repülőesemények111125150143 217

13 13 A BEJELENTÉSEK MEGOSZLÁSA A BEJELENTÉSKOR FELTÉTELEZETT OKOK SZERINT - 5700 kg max. felszálló tömeg feletti kategória PoLéBiSz KBSZ 2005 2006 repülőgép üzemeltetőtől független műszaki meghibásodása 94 103 ismétlődő meghibásodás - 3 beteg utas, személyzet 5 12 emberi tényező 3 21 madárral, illetve állattal való ütközés 23 19 légiforgalmi vonatkozású 46 65 villámcsapás, illetve elektromos kisülés 5 6 egyéb 37 41

14 14 SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK - 5700 kg max. felszálló tömeg feletti kategória súlyos repülőeseményeinek megoszlása a repülés fázisa szerint

15 15 ÖSSZEFOGLALVA: ha figyelembe vesszük a géppark folyamatos bővülését és a repült óraszámok emelkedését, akkor úgy kell értékelnünk, hogy a kereskedelmi célú repülésben a közlekedésbiztonsági helyzet folyamatosan javuló tendenciát mutat. 5700 KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG FELETTI KATEGÓRIA

16 16 REPÜLŐESEMÉNYEK MEGOSZLÁSA - 5700 kg max. felszálló tömeg alatti kategóriában PoLéBiSz KBSZ 2002200320042005 2006 Balesetek40334333 43 Súlyos események64919 14 Események35563720 70

17 17 A BALESETEK MEGOSZLÁSA A FŐBB LÉGIJÁRMŰ CSOPORTOK KÖZÖTT - 5700 kg max. felszálló tömeg alatti kategóriában 5700 max. felszálló tömeg alatti merev szárnyú motoros légijárművek helikopter UL, motoros és gyalog sárkány, siklórepülő, ejtőernyő, vitorlázó repülőgép PoLéBiSz 200210228 20035325 20048233 20056720 KBSZ20064237

18 18 AZ EMBERI TÉNYEZŐ SZEREPE - a motoros repülőgépek (5700 kg felszálló tömeg alatt) 2006. évi eseményeinél a bejelentéskor feltételezett okok szerint Az esemény oka Helikopter Motoros repülőgépek Műszaki tényező519 Emberi tényező Tévesztés Döntésképtelenség02 Hiányos készségek26 Észlelés hiánya13 Szabályszegés Rutinszerű19 Eseti19

19 19 ÖSSZEFOGLALÓAN: az 5700 kg max. felszálló tömeg alatti kategóriában tapasztalható tendenciákból a KBSZ 2006. évben a hatósági felügyelet visszatartó erejének csökkenésére következtetett úgy a forgalom, mint az oktatás területén. A hatóság ellenőrző tevékenysége érezhetően erősödött a Nemzeti Közlekedési Hatóság 2007. január 1-ével történt megalakulását követően, elsősorban a nyári szezonban. Ugyancsak tendenciaként értékelhető, hogy a hobbi- és sportrepülők egy bizonyos, de a többséget jelentő körében anyagi okokból általában csökken a repülési teljesítmény és a kevesebb gyakorlat fokozottabb balesetveszély forrása. 5700 KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI KATEGÓRIA

20 20 LÉGIFORGALMI VONATKOZÁSÚ (ATM) ESEMÉNYEK - légiforgalmi adatok (db) PoLéBiSz KBSZ 2002200320042005 2006 Átrepülő forgalom354 933369 615412 749452 384 475 602 Ferihegyi induló/érkező forgalom 79 15189 871112 928127 896 129 412 Mindösszesen434 084458 486525 677580 280 605 014

21 21 ATM ESEMÉNYKATEGÓRIÁK STATISZTIKAI ELOSZLÁSA PoLéBiSzKBSZ 20052006 baleset 00 súlyos repülőesemény 87 repülőesemény komoly repülőesemény 32 jelentős repülőesemény 711 repülőesemény 1742

22 22 ÖSSZEFOGLALVA A magyar légtér alapvetően biztonságos. Vannak azonban olyan tenden- ciák, amelyek figyelemmel kisérése a jövőben fokozottan ajánlott. Ezek: közvetlen balesetveszélyt még nem okozott, de a KBSZ egyre több esetben regisztrálja ellenőrzött légtérben közforgalmi repülőgépek részéről a sebességkorlátozás túllépését, bár a katonai célú repülésekre kijelölt ellenőrzött légterek egyre kevesebb esetben korlátozzák a polgári hobbi és sportcélú repülést, mégis egyre többször sértik meg a „kisgépes” pilóták e légterek használatának szabályait, a különféle szabályozási intézkedések ellenére visszatérő probléma, hogy a közforgalmi repülés által használt ellenőrzött légtérbe motor nélküli légijárművekkel engedély nélkül repülnek be hobbi pilóták, e jelenség ellen hatásosabban fellépni csak a légtér fokozott ellenőrzésével, a légtérstruktúra felülvizsgálatával lehetne.

23 23 KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!


Letölteni ppt "A KBSZ 2006. ÉVI BESZÁMOLÓJA A KORMÁNY FELÉ KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, 2007. október 9. Mészáros László főigazgató."

Hasonló előadás


Google Hirdetések