Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Művelődési szokások a felsőoktatás különböző szektoraiban tanulmányokat folytató hallgatók körében Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Művelődési szokások a felsőoktatás különböző szektoraiban tanulmányokat folytató hallgatók körében Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem"— Előadás másolata:

1 Művelődési szokások a felsőoktatás különböző szektoraiban tanulmányokat folytató hallgatók körében Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem IX. Országos Neveléstudományi Konferencia november Veszprém

2 Kérdés 1. Egyéni szint - Szocioökonómiai (Bourdieu, Pusztai) - Nemek (Fényes) - Földrajzi különbségek (Kozma, Forray, Mihály) - Vallásosság (Tomka, Gereben) Intézményi szint - Regionalitás (Kozma) - Tradíció (régi v. új intézmény, újra beindított) (Kozma) - Nemzeti és etnikai feladatvállalás (Radó) - Fenntartók (egyházi, állami szektor) (Szemerszki) /forrás: Pusztai 2009 Revacern konf./ Milyen befolyásoló tényezők (változók) hatnak a hallgatók kulturális tevékenységére?

3 Kérdés 2. Igen Az egyházi középiskolák pozitívan hatnak a tanulók kulturális (pl. olvasási) szokásaira.(Pusztai 2008) Nem A fenntartó által közvetített értékek (pl. egyház) nem hatnak egyértelműen a kulturális fogyasztásra. (ellentétben pl. a szülők iskolai végzettségével) (Bourdieu) Kimutatható-e különbség a felsőoktatás különböző szektoraiban tanuló hallgatók kulturális szokásai között?

4 A kutatás TERD: „A harmadfokú képzés hatása a regionális átalakulásra” című OTKA kutatás (OTKA szám: 69160) Kutatás vezetője: Kozma Tamás

5 A vizsgálat helyszíne MagyarországMagyarország

6 A TERD minta Alapsokaság BA és BSc képzésben résztvevő végzős hallgatók ElemszámN=1362 fő Mintavétellekérdezés (survey) karonként reprezentatív

7 Vizsgált intézmények PKEKFRTKFDE BTKII. RF Regionalitás ++–+ Tradíció Nemzeti és etnikai feladatok ++-- fenntartó egyházi állami Forrás: Regionális egyetem kutatás és a TERD kutatás más részterületei

8 Elemzett és összehasonlított intézmények (N=309)

9 A minta jellemzése (nemek szerint %) (N=306)

10 A minta jellemzése (szülők iskolai végzettsége szerint N=288)

11 A minta jellemzése (Vallásossági mutatók alapján templom N=257, imádkozás N=262)

12 A kultúra-fogyasztás vizsgált területei  Színház  Múzeum/kiállítás  Hangverseny  Olvasási gyakoriság  Olvasás mennyisége (Hány könyvet olvastál az elmúlt évben a kötelezőkön kívül?)  Becsült saját könyvek száma

13 Színházlátogatási szokások intézményenként (n=293)

14 Múzeumlátogatás a különböző intézményekben

15 Hangverseny-látogatási szokások intézményenként

16 Olvasási szokások (gyakoriság) intézményenként

17 Olvasási szokások (mennyiségi) intézményenként

18 Becsült saját könyvek száma intézményenként

19 Következtetés Kulturális-fogyasztást befolyásoló tényezők intézményi szinten: - Regionalitás+ - Tradíció ? - Nemzeti és etnikai feladatvállalás + - Fenntartók (szektorok) -

20 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Művelődési szokások a felsőoktatás különböző szektoraiban tanulmányokat folytató hallgatók körében Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem"

Hasonló előadás


Google Hirdetések