Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A szakértők lehetséges szerepe a helyi fejlesztésben A részvételi akciókutatásban rejlő lehetőségek Bajmócy Zoltán – Málovics György Szegedi Tudományegyetem.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A szakértők lehetséges szerepe a helyi fejlesztésben A részvételi akciókutatásban rejlő lehetőségek Bajmócy Zoltán – Málovics György Szegedi Tudományegyetem."— Előadás másolata:

1 A szakértők lehetséges szerepe a helyi fejlesztésben A részvételi akciókutatásban rejlő lehetőségek Bajmócy Zoltán – Málovics György Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Kutatóközpont MRTT XI. Vándorgyűlés ( Kaposvár)

2 Bevezetés Érvényesnek tekintett tudás előállítása –Pontos –Érték- és érdeksemleges –Megalapozza a politikai színtéren hozott racionális és informált döntést Politikai színtér (döntéshozatal) –Szakértői javaslatok –Értékek és érdekek –Közakarat megalkotása Előadás célja: -A helyi fejlesztéspolitikák fenti értelmezésének felülvizsgálata -A szakértők lehetséges szerepének tipizálása -Érvek a szakértői szerepek újragondolása mellett (RAK) Szakértő Politikus

3 Problémafelvetés Érvényes tudás előállítása (Szakértő vs. laikus) Bizonytalanság, komplexitás Érték- és érdekelköteleződés Közakarat megalkotása (Képviselő vs. állampolgár) Stabil preferenciák Aggregálás és a „nem szavazók” nem számítanak Képviselők a közérdeket képviselik A két színtér nem független Következmények „Megalapozatlan” politikai döntések Technokrata legitimáció ↓ Jelen előadás javaslata A két színtér együttes demokratizálása EZEK HELYETT

4 Lehetséges szakértői megközelítések Forrás: saját szerkesztés Callon et al (2011) elméleti keretét felhasználva

5 Részvételi akciókutatás (RAK) „nem modern” szakértői szerepre épülő megközelítés Mi is az a RAK? –kutatók és résztvevők együtt dolgoznak valamely problematikus helyzet vagy tevékenység megvizsgálása, és annak jobbra fordítása érdekében (Kindon et al. 2007) –olyan társadalomkutatás, amit kifejezetten a társadalmi változások előidézése érdekében folyik (Bodorkós 2010, Pataki et al. 2011). Alapvonásai –A résztvevők tudatosan alkalmazzák a tudományos megismerés szabályait, eszközeit. –Együttműködő  kutatók és érintettek folyamatos, rendszeres együttműködésén (a tervezéstől az eredmények felhasználásáig) alapul –Lényegi eleme (fő célja?) az akció.

6 Tudományos igényű aktivizmus  a kutató résztvevő egyszerre elkötelezett társadalmi aktivista és „kívülálló” szemlélő  tudáselőállítás és „politikai” aktivizmus (közügyek befolyásolása) közvetlen összekapcsolása Részvételi akciókutatás (RAK) „nem modern” szakértői szerepre épülő megközelítés

7 RAK és a dichotómiák meghaladása (1)Tudásteremtés a RAK-ban (szakértők és laikusok) Közös tudásteremtés a kutatási kérdések (probléma) meghatározásától az eredmények felhasználásáig Mindenki tudása számít, mindenki tudása egyenértékű  RAK és hatalmi viszonyok RAK nem passzív kiszolgálói szerep  reflexív dialógus (2)Képviselet, részvétel és RAK RAK egyik fő eleme az akció  közügyek befolyásolása Közvetlen társadalmi részvétel Síkjai  (1) ügyhöz kapcsolódó; (2) képessé tétel (empowerment)

8 RAK és ügyhöz kapcsolódó részvétel

9

10 RAK és képessé tétel (empowerment)

11 Köszönjük a megtisztelő figyelmet! Jelen előadás az OTKA K (A helyi gazdaságfejlesztés megalapozása a képességszemlélet segítségével) kutatás keretén belül készült. A kutatást az MTA Bolyai János Kutatási Ösztöndíj támogatta (Bajmócy Zoltán).

12 1234 ModernPoszt-modern (állampolgári részvétel) Poszt-modern (laikus részvétel) Nem modern A „nagy választóvonal” Fenntartja Nem tartja fenn Tudás-előállítás szakértői monopóliuma Fenntartja Nem tartja fenn Közakarat megalkotásának képviselői monopóliuma FenntartjaNem tartja fennFenntartja (de implicite kikezdheti) Nem tartja fenn Érték- elköteleződés ImplicitImplicit / Explicit Explicit Gyakorlati példaSzakpolitikai tanácsadó, „ellenzéki” tanácsadó Politikai színteret vizsgáló kutató Komplex problémákat vizsgáló, inter- diszciplinaritás mellett elkötelezett kutató Részvételi akciókutatás

13 Forrás: saját szerkesztés Cornwall-Jewkes (1995) alapján


Letölteni ppt "A szakértők lehetséges szerepe a helyi fejlesztésben A részvételi akciókutatásban rejlő lehetőségek Bajmócy Zoltán – Málovics György Szegedi Tudományegyetem."

Hasonló előadás


Google Hirdetések