Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAdél Csonkané Megváltozta több, mint 10 éve
1
A határon túli magyar felsőoktatás és kutatás fejlődése a rendszerváltozás után A határon túli magyar felsőoktatás és K+F támogatása és hasznosulása Kutatásvezető: Berényi Dénes akadémikus (NKFP)
2
Az előadás szerkezete 1.Röviden a kutatásról: –Időhorizont: 1990-2001 –Metodika (IKA, AKA, MKM/OM, MTA DOMUS és Arany János Közalapítvány+mélyinterjúk,empirikus felmérés stb.) 2.A magyar nyelvű felsőoktatás térszerkezetének történelmi változásai Szakaszai: –Trianon előtt – lassú kiépülés –A két világháború és a diktatúra korszakában stagnálás –1990 után lázas, de stratégia nélküli fejlesztés Problémák: a)ösztöndíjas invázió, kihelyezett tagozatok b)az alapítványi egyetemek helyzete
3
Felsőoktatási intézmények Trianon előtt
4
Magyar felsőoktatási intézmények (1922-1990)
5
Magyar felsőoktatási kezdeményezések (1991-től)
6
(Részben) magyar nyelvű állami és alapítványi felsőoktatási intézmények
7
A kutatás legfőbb kvantitatív jellemzői 1.Szerbia/Vajdaság –A háború okozta problémák: embargó, tömeges migráció, belső ellentétek –Az újvidéki egyetem ellenállása, 2.Szlovákia/Felvidék: A szétválás utáni belső zavarok, a meciari kisebbségpolitika A felsőoktatók közötti érdekellentétek: Pozsony, Nyitra Magyarországi fejlesztési zavarok: a kihelyezett tagozatok logikája 3.Románia/Erdély: Nagyvárad originalitása Erős székelyföldi lobbiérdek (Kozma Tamás) 4.Ukrajna/Kárpátalja: Tudatos, stratégiailag megalapozott fejlesztés
8
A vajdasági támogatások
9
A romániai/erdélyi támogatások
10
A szlovákiai/felvidéki támogatások
11
Az ukrajnai/kárpátaljai támogatások
12
Magyarországi támogatások
13
Demográfiai folyamatok Eltérő adatsorokkal rendelkezünk a szomszédos országok vonatkozásában Románia esetében lehetett a legpontosabb előrejelzést megadni, mert ott rendelkezésre álltak korévenkénti bontásban az adatok Szlovákia és Szerbia-Montenegró tekintetében 5 éves bontásban álltak rendelkezésre az adatok Ukrajna esetében sajnos nem álltak rendelkezésemre részletes adatok, ezért az iskoláskorú populáció számát a magyarok vonatkozásában nem lehetett kiszámítani. Ezért Kárpátalja tekintetében végeztünk számításokat.
14
A magyarság számának alakulása a Kárpát-medencében A népszámlálások megközelítőleg azonos időpontban történtek Románia: 1992 – 2002(1 624 959 fő - 1 434 377 fő) Szlovákia: 1991 – 2001(567 296 fő - 520 528 fő) Ukrajna: 1989 – 2001(163 111 fő - 156 600 fő) Szerbia-M.: 1991 – 2002(343 942 fő - 293 299 fő) Összesen: 2 404 804 főFogyás: 294 504 fő
15
Felvidék
16
Erdély
17
Az erdélyi magyar iskoláskorú populáció alakulása
19
A felvidéki magyar iskoláskorú populáció alakulása
21
A vajdasági magyar iskoláskorú populáció alakulása
22
Kárpátalja iskoláskorú populációjának alakulása
23
A magyar iskoláskorú populáció fogyásának mértéke Vizsgált periódus: Középiskolás korúak: 2001/02-2016/17 Egyetemista korúak: 2001/02-2021/22 Középiskolás korúak fogyása Egyetemista korúak fogyása Szlovákia43%47% Románia37%40% Szerbia-M.34%39%
24
Fejlesztési irányok Szükséges nem csupán a felsőoktatás, de a közoktatás fejlesztésében is hangsúlyos szerepet vállalni Új irányvonalak: Hangsúly az intézménymenedzsmenten Felnőttképzés kiterjesztése (közép- és felsőfokú intézmények szintjén) Rugalmas kínálatépítés a közoktatás, szakképzés és felsőoktatás szintjén is
25
A bolognai folyamat következményei – Európai Felsőoktatási Tér Hatásai a magyar felsőoktatási rendszerre – „Egységes magyar felsőoktatási tér?” A határon túli magyar felsőoktatási intézmények telepítésének tapasztalatai - II. Rákóczi Ferenc Tanárképző Főiskola, Beregszász - Sapientia Egyetem, Erdély - Selye János Egyetem, Rév-Komárom A vajdasági magyar intézménytelepítés lehetőségei – a munkaerőpiac szerepe A határon túli felsőoktatás fejlesztésének szükséges irányai
26
Köszönöm figyelmüket! Egyed Albert egyeda@mmi.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.