Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

10. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka Mesterképzés Témavezető:

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "10. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka Mesterképzés Témavezető:"— Előadás másolata:

1 10. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka Mesterképzés Témavezető: Prof. Dr. GÁBRITY MOLNÁR Irén

2 A VAJDASÁGI MAGYAR EGYETEMISTÁK MIGRÁCIÓS HAJLAMA

3 1.A statisztikák, korábbi kutatási eredmények elemezése 2.Kérdőíves felmérést végeztem a vajdasági magyar egyetemisták körében (2011). Az adatok statisztikailag nem reprezentatívak az egész Vajdaság területére, azonban kiértékelésük értékes információkat fed fel. Kutatás módszere

4 Forrásanyag: 1.Kérdőíves felmérés (2011) 2.Identitás Kisebbségkutató Műhely, Zenta: - Migrációs szándék a vajdasági magyar egyetemisták körében (2010) 3.Magyarságkutató Tudományos Társaság Szabadka: - Szügyi Edit: A vajdasági fiatalok kar- és szakválasztását befolyásoló tényezők szerbiai/magyarországi diplomások és hallgatók körében (2010)

5 A vajdasági magyarok migrációs hajlama között 70 ezer fő vándorolt külföldre 90-es években becslések szerint magyar vándorolt ki Vajdaságból (Gábrity-Molnár, 2001) Az emigráció anyagi és emberi veszteséget is okozott. A Szerbiából való elvándorlás gondolatát kiváltó okok: létfenntartási gondok, munkanélküliség; karrier- alternatívák közötti választás hiánya; a veszélyeztetettség, bezártság érzése (Gábrity Molnár, 2009)

6 Emigrációs okok: 55,5% jobb megélhetés és nagyobb jövedelem 4,7+18,3% egyéb okok és a nem tudja válaszok 13,1% családegyesítés (Kárpát-panel, 2007) 90- es években szakképzetlen vagy szakképzett munkaerőt fogadtak szívesen Ma a magasan képzett fiatalok iránt van kereslet (Szügyi, 2010)

7 A vajdasági magyar egyetemisták helyzete A szerb felsőoktatásban regionális egyenlőtlenség mutatkozik. Vajdaságban 1 állami egyetem. A magyarok képzettségbeli hátrányban vannak (a többségi nemzettel összehasonlítva) a középiskolai, valamint a felsőfokú végzettség esetében. Sok esetben problémát jelent a továbbtanulásnál (majd a munkavállalásnál) az államnyelv ismeretének hiánya.

8 Stratégiák és tendenciák: a legközelebbi városban tanul - szülői sugallat (költségkímélő megoldás) – gyakori a fárasztó és költséges ingázás magyar nyelven – energiakímélő hálózathatás/városvonzás (tömb magyar térség, vagy az anyaország) alkalmi munka mellett, magán karokon, vagy kihelyezett tagozaton távoktatással próbálkozik a magyar fiatal munkavállalók karrierje akadozik, ha a szerb nyelvtudásuk gyenge, vagy nem tudnak legalább egy világnyelvet is magyarság pozícióvesztése (alulreprezentáltság a „presztízsszakmákban”) magyarság pozícióvesztése (alulreprezentáltság a „presztízsszakmákban”)

9 Kérdőívezés Minta: ben 128 magyar hallgató lekérdezése. Befejezett középiskola:  Gimnázium: 15,62%  Szakközépiskola: 84,38% Nemek aránya:  41,41% férfi  58,59 % nő Karok:  Szabadka ( Tanítóképző, Közgazdasági, Műszaki  Újvidék (Mezőgazdasági, Bölcsészettudományi, Természettudományi és Matematikai, Technológiai)

10 Kontroll csoport Identitás Kisebbségkutató Műhely: 2010-ben 370 magyar hallgató lekérdezése. Befejezett középiskola:  Gimnázium: 43%  Szakközépiskola: 57% Nemek aránya:  42% férfi  58 % nő Karok:  Szerbiában 64%  Magyarországon 36%

11 Külföldi továbbtanulás…

12 Vélemény a külföldi munkavállalásról

13 Vélemény a külföldi munkavállalásról (nemek)

14 Migráció gondolata

15 Migráció gondolata (kontroll csoport)

16 Migráció gondolata (kontroll csoport - szerbiai és magyarországi egyetemisták)

17 Migráció gondolata (nemek)

18 Migráció gondolata (kontroll csoport - nemek)

19 Migráció oka

20 Migráció oka (kontroll csoport)

21 Migrációs célország

22 Tanulmányaim után…

23 Tanulmányaim után… (kontroll csoport)

24 Megtartó erő

25 Szülők hatása

26 Milyen feltételek mellett maradna Szerbiában?

27 Kutatási zárógondolatok A vajdasági magyar egyetemisták a jobb anyagi körülmények reményében hagynák el az országot. Különbség mutatkozik a nemek között az elvándorlási hajlandóságot tekintve (férfiaknál kifejezettebb). Az egyetemisták először szülőföldjükön keresnének munkalehetőséget. A migrációs célországok közül a legnépszerűbbek a nyugat-európai államok, Magyarország „ugródeszka” szerepet kap. A család és a barátok megtartó erőnek számítanak.

28 Konklúzió A vajdasági magyar fiatalok körében magas a migrációs potenciál. Ennek hatásai megmutatkoznak a vitális statisztikai adatokban. A vajdasági magyar politikai elit fontos feladata, hogy itthon tartsa a jövő értelmiségét, valamint továbbtanulásra késztese a fiatalokat. A Magyar Nemzeti Tanács oktatási stratégiájának kidolgozásával és a felsőoktatási ösztöndíjprogram beindításával lépéseket tett a cél megvalósítása érdekében. A felsőoktatási fejlesztésévél, a másoddiploma megszerzésének támogatásával, átképzések szervezésével, konzultációs irodák nyitásával elő lehetne segíteni a fiatalok munkába állását. Minél nagyobb hangsúlyt kell fektetni a vajdasági magyar oktatási hálozat kiépítésére, fejlesztésére, mivel a vajdasági magyarság számára az egyik legfontosabb kitörés pont a TUDÁS.

29 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "10. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka Mesterképzés Témavezető:"

Hasonló előadás


Google Hirdetések