Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az e-közigazgatás működési gátjai és megoldásuk Avagy miért nehézkes az elektronikus ügyintézés?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az e-közigazgatás működési gátjai és megoldásuk Avagy miért nehézkes az elektronikus ügyintézés?"— Előadás másolata:

1 Az e-közigazgatás működési gátjai és megoldásuk Avagy miért nehézkes az elektronikus ügyintézés?

2 Mi is az az e-közigazgatás? Az Európai Bizottság által kialakított definíció szerint az „eGovernment” (e-kormányzat) az információ-technológia, a szervezeti változások, és új képeségek kombinációjának felhasználását jelenti a közigazgatásban. Az Európai Bizottság által kialakított definíció szerint az „eGovernment” (e-kormányzat) az információ-technológia, a szervezeti változások, és új képeségek kombinációjának felhasználását jelenti a közigazgatásban. Ezek megnyilvánulnak az alábbiakban: Ezek megnyilvánulnak az alábbiakban: 1.Az ügyfél és a kormányzat(hivatalok) interakciói 2.2. A hivatalok egymás közötti interakciói 3.Fejlesztési-kutatási tudásbázis alkalmazási alapú megközelítések 4.A gazdaság szereplői és a kormányzat interakciói

3 Az e-ügyintézés szintjei Az ügyfél és a hivatal között négy szint található; Az ügyfél és a hivatal között négy szint található; 1. szint Tájékozódás, információszerzés lehetősége a hivatal weblapján. Ez lehet teljes körű, vagy részleges, tartalmazhatja maga a weblap, vagy elnavigálhat onnan más helyekre beillesztett linkek alkalmazásával. 1. szint Tájékozódás, információszerzés lehetősége a hivatal weblapján. Ez lehet teljes körű, vagy részleges, tartalmazhatja maga a weblap, vagy elnavigálhat onnan más helyekre beillesztett linkek alkalmazásával. 2. szint Egyirányú kommunikáció. Adatlapok, nyomtatványok leöltése, melyeket azonban nem lehet elektronikus úton visszaküldeni, kézi, vagy gépi kitöltése után postázni kell. Megkönnyíti az eljárást, de csak annyiban, hogy nem kell a hivatalba menni a nyomtatványért. 2. szint Egyirányú kommunikáció. Adatlapok, nyomtatványok leöltése, melyeket azonban nem lehet elektronikus úton visszaküldeni, kézi, vagy gépi kitöltése után postázni kell. Megkönnyíti az eljárást, de csak annyiban, hogy nem kell a hivatalba menni a nyomtatványért. 3. szint Kétirányú kommunikáció. Itt már van lehetőség elektronikusan adatokat bevinni, rögzíteni, elküldeni (ügyfélkapus rendszer) de az ügy lezárása megint csak papír alapon történik, mert KÖZHITELES dokumentumot a hivatal nem tud e-úton kiállítani. Sok esetben még az illetékek lerovása, azokról igazolás kiadása sem lehetséges ilyen úton! 3. szint Kétirányú kommunikáció. Itt már van lehetőség elektronikusan adatokat bevinni, rögzíteni, elküldeni (ügyfélkapus rendszer) de az ügy lezárása megint csak papír alapon történik, mert KÖZHITELES dokumentumot a hivatal nem tud e-úton kiállítani. Sok esetben még az illetékek lerovása, azokról igazolás kiadása sem lehetséges ilyen úton! 4. szint Teljes körű ügyintézés. Ez a legritkábban megvalósuló, hiszen itt már mindkét fél teljes körűen kizárólagosan virtuális módon találkozik, minden irat, közhiteles, minden melléklet, és igazolás szintén. Semmi szükség az ügyfél és ügyintéző között személyes találkozóra, vagy harmadik fél – pl. posta – beiktatására. Költséghatékony, egyszerű, gyors. 4. szint Teljes körű ügyintézés. Ez a legritkábban megvalósuló, hiszen itt már mindkét fél teljes körűen kizárólagosan virtuális módon találkozik, minden irat, közhiteles, minden melléklet, és igazolás szintén. Semmi szükség az ügyfél és ügyintéző között személyes találkozóra, vagy harmadik fél – pl. posta – beiktatására. Költséghatékony, egyszerű, gyors.

4 2007.-től beszélhetünk egy 5. szintről is, ami inkább a hivatalok együttműködését jelenti, az ügyfélérdekében, a már meglévő, más hivatalokban rendelkezésre álló iratok, igazolások, adatlapok beszerzését az a hivatal intézi, amelyiknek az ügyintézéshez arra szüksége van. Nem zaklatja az ügyfelet és bízza rá az adatok beszerzését, benyújtását, nagyfokú redundanciát okozva ezzel a rendszerben től beszélhetünk egy 5. szintről is, ami inkább a hivatalok együttműködését jelenti, az ügyfélérdekében, a már meglévő, más hivatalokban rendelkezésre álló iratok, igazolások, adatlapok beszerzését az a hivatal intézi, amelyiknek az ügyintézéshez arra szüksége van. Nem zaklatja az ügyfelet és bízza rá az adatok beszerzését, benyújtását, nagyfokú redundanciát okozva ezzel a rendszerben.

5 Mit tapasztalunk azonban, mikor e- ügyintézésre adjuk a fejünket? A lehető legjobb esetben is kizárólag a 3. szintre juthatunk el! A lehető legjobb esetben is kizárólag a 3. szintre juthatunk el! A 4. szintre szinte kizárólag kivételes esetben és pár szereplő képes. A 4. szintre szinte kizárólag kivételes esetben és pár szereplő képes. Az 5. szintet a hivatalok ritkán használják Az 5. szintet a hivatalok ritkán használják Miért? Miért? Nagyon egyszerű. Nem rendelkezünk az Elektronikus Aláírással! Nagyon egyszerű. Nem rendelkezünk az Elektronikus Aláírással! A miértre egyetlen válasz van: azért, mert költséges! A miértre egyetlen válasz van: azért, mert költséges!

6 Mire jó az Elektronikus Aláírás? A legfontosabb, hogy közhiteles iratokat hozhatunk vele létre papír, aláírás és pecsét nélkül. A legfontosabb, hogy közhiteles iratokat hozhatunk vele létre papír, aláírás és pecsét nélkül. Közhitelesen csatolhatunk bármilyen okmányt Közhitelesen csatolhatunk bármilyen okmányt Teljes körű (4. szintű) ügyintézést tesz lehetővé, ha a hivatal is rendelkezik vele Teljes körű (4. szintű) ügyintézést tesz lehetővé, ha a hivatal is rendelkezik vele Ellenőrizhető Ellenőrizhető Archiválható Archiválható Az European Commission e-sign Directive (1999/93/EC) ajánlásai szerint Európán belül mindenütt használható lehet(ne) Az European Commission e-sign Directive (1999/93/EC) ajánlásai szerint Európán belül mindenütt használható lehet(ne)

7 Miért nincs mindenkinek? Mert drága és bonyolult beszerezni. Mert drága és bonyolult beszerezni. Mi a megoldás? Olcsóbbá tenni Olcsóbbá tenni Mindenki számára biztosítani Mindenki számára biztosítani

8 Hogyan intézzük ma ügyeinket? Mindannyian rendelkezünk különféle plasztikkártyákkal, vagy papír alapú egy-vagy több lapos igazolásokkal. Mindannyian rendelkezünk különféle plasztikkártyákkal, vagy papír alapú egy-vagy több lapos igazolásokkal. Mindezeket használjuk, ha magunkat azonosítani kívánjuk, jogunkat igazolni szeretnénk, ügyintézés során ellenőrizni kívánják, adószámlánkat, vagy társadalombiztosítási számlánkat, hogy szolgáltatásokat vegyünk igénybe. Mindezeket használjuk, ha magunkat azonosítani kívánjuk, jogunkat igazolni szeretnénk, ügyintézés során ellenőrizni kívánják, adószámlánkat, vagy társadalombiztosítási számlánkat, hogy szolgáltatásokat vegyünk igénybe. Ezt elfogadjuk és természetesnek vesszük. Ezt elfogadjuk és természetesnek vesszük. De biztos, hogy a XXI. században igazolványra van ehhez szükségünk? De biztos, hogy a XXI. században igazolványra van ehhez szükségünk?

9 Talán nem véletlen, hogy az EU-n belül már nincs szükség a tagországok polgárainak útlevelet magukkal vinniük, azt helyettesítheti bármely fényképpel és személyazonosító adatokkal felruházott más okmány is. De ha már orvosi szolgáltatást kívánunk igénybe venni, adóügyi, munkavállalási, letelepedési, házasságkötési és ki tudja még milyen ügyek intézésébe fogunk, mindezek „kevesek”. Talán nem véletlen, hogy az EU-n belül már nincs szükség a tagországok polgárainak útlevelet magukkal vinniük, azt helyettesítheti bármely fényképpel és személyazonosító adatokkal felruházott más okmány is. De ha már orvosi szolgáltatást kívánunk igénybe venni, adóügyi, munkavállalási, letelepedési, házasságkötési és ki tudja még milyen ügyek intézésébe fogunk, mindezek „kevesek”. Holott, már évtizedek óta rendelkezésünkre áll olyan eszköz, ami kis helyen hatalmas adatmennyiséget képes tárolni. Holott, már évtizedek óta rendelkezésünkre áll olyan eszköz, ami kis helyen hatalmas adatmennyiséget képes tárolni. Ráadásul a különféle adatokat úgy képes tárolni, hogy azokhoz csak az fér hozzá, akinek jogosultága van rá, megfelelő programmal rendelkezik az olvasására. Ráadásul a különféle adatokat úgy képes tárolni, hogy azokhoz csak az fér hozzá, akinek jogosultága van rá, megfelelő programmal rendelkezik az olvasására.

10 Egy polgár születésekor egy papír alapú bizonyítványt kap, amely igazolja, hol, mikor jött világra, mely állam polgára, kik a szülei, amit később megfelelő idő elteltével felhasználhat egy arcképes személyazonosító igazolványhoz. Egy polgár születésekor egy papír alapú bizonyítványt kap, amely igazolja, hol, mikor jött világra, mely állam polgára, kik a szülei, amit később megfelelő idő elteltével felhasználhat egy arcképes személyazonosító igazolványhoz. Biztos, hogy ez a megfelelő módszer? Biztos, hogy ez a megfelelő módszer? Mi lenne, ha egy mikrochippel ellátott plasztikkártyát nyomnának a boldog szülők kezébe? Mi lenne, ha egy mikrochippel ellátott plasztikkártyát nyomnának a boldog szülők kezébe? Egy olyat ráadásul, mely tartalmazza a születéstől a társadalombiztosítással, az adózással, a lakcímmel, állampolgársággal kapcsolatos adatokat és egy elektronikus aláírást. Egy olyat ráadásul, mely tartalmazza a születéstől a társadalombiztosítással, az adózással, a lakcímmel, állampolgársággal kapcsolatos adatokat és egy elektronikus aláírást. Itt éppen egy követendő példát mutat A Német Szövetségi Köztársaság egy hivatalnokoknak 2008-tól kiadott kártyával! De ez még csak az első lépés.

11 Akad más jó példa is A mai gyermekek már fényképes, mikrochipes diákigazolványt használnak amivel mindent igazolhatnak, amit később a személyi igazolvány vált ki, ami azonban kevesebb dologra alkalmas! A mai gyermekek már fényképes, mikrochipes diákigazolványt használnak amivel mindent igazolhatnak, amit később a személyi igazolvány vált ki, ami azonban kevesebb dologra alkalmas!

12 De ne álljunk meg a születésnél Az a chipkártya elkísérhetne minket addig, míg végleg visszavonásra nem kerül, amit – hasonlóképpen a kezdetekhez, ahol nem a tulajdonos veszi át – hozzátartozója adna le. Az a chipkártya elkísérhetne minket addig, míg végleg visszavonásra nem kerül, amit – hasonlóképpen a kezdetekhez, ahol nem a tulajdonos veszi át – hozzátartozója adna le. A chipkártya adatai felülírhatóak, mindenkor az aktuális adatokat tartalmaznák. A chipkártya adatai felülírhatóak, mindenkor az aktuális adatokat tartalmaznák. Szerepelne rajta az adott személy jogállásával kapcsolatos minden adat. Szerepelne rajta az adott személy jogállásával kapcsolatos minden adat. Ha felvezetjük a polgár chipjére – aki mondjuk éppen hivatalnok – beosztását és munkahelyét, akár olyan elektronikus aláírást is képezhetünk, mely névvel, és beosztással azonosítja az adott személyt. Ha felvezetjük a polgár chipjére – aki mondjuk éppen hivatalnok – beosztását és munkahelyét, akár olyan elektronikus aláírást is képezhetünk, mely névvel, és beosztással azonosítja az adott személyt. Persze csak akkor, ha mint pl. az EU polgára élné végig életét. Persze csak akkor, ha mint pl. az EU polgára élné végig életét.

13 Nincs szükség ezért „hivatali kártyára” és még egy Elektronikus Aláírásra! Nincs szükség ezért „hivatali kártyára” és még egy Elektronikus Aláírásra! A cégvezetőnek sincs rá szüksége, mert képes lesz cégszerű aláírást kiadni a chip segítségével. A cégvezetőnek sincs rá szüksége, mert képes lesz cégszerű aláírást kiadni a chip segítségével. Ugyanezen kártya segítségével az egyik hivatalnok a másik hivatalnokkal is képes lenne közhitelesen kommunikálni. Ugyanezen kártya segítségével az egyik hivatalnok a másik hivatalnokkal is képes lenne közhitelesen kommunikálni. Biztosítható lenne az 5. szint elérése informatikai eszközökkel! Biztosítható lenne az 5. szint elérése informatikai eszközökkel! Melyik módszer XXI. Századi?

14 Az Elektronikus Aláírás költséges ? Igen! Igen! De csak akkor, ha egy ember minden poziciójához külön-külön kell ehhez kártya és azonosító! De csak akkor, ha egy ember minden poziciójához külön-külön kell ehhez kártya és azonosító! Egy kártyán elkülönítetten tárolt és kizárólag az adott pozícióhoz rendelt jogosultság igazolásához kapcsolódó adathoz azonban rendelhetünk további azonosítókat. Egy kártyán elkülönítetten tárolt és kizárólag az adott pozícióhoz rendelt jogosultság igazolásához kapcsolódó adathoz azonban rendelhetünk további azonosítókat. Így az azokhoz rendelt elektronikus azonosítóval az azokhoz rendelt közhiteles aláírást lennénk képesek produkálni. Így az azokhoz rendelt elektronikus azonosítóval az azokhoz rendelt közhiteles aláírást lennénk képesek produkálni.

15 Alapvető kérdések és válaszok Megvalósítható? Megvalósítható? Igen. (rengeteg félét használunk) Igen. (rengeteg félét használunk) Biztonságos? Biztonságos? Igen (a bankkártyákban is megbízunk) Igen (a bankkártyákban is megbízunk) Van már hasonló alkalmazásban? Van már hasonló alkalmazásban? Igen (ld. Német hivatali igazolvány) Igen (ld. Német hivatali igazolvány)

16 Örülnék, ha a konferencia résztvevői részesei lehetnének annak, hogy átformáljuk a közigazgatás rendszerét e téren is. Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Az e-közigazgatás működési gátjai és megoldásuk Avagy miért nehézkes az elektronikus ügyintézés?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések