Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kommunikáció a weben csevegő rendszerek

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kommunikáció a weben csevegő rendszerek"— Előadás másolata:

1 Kommunikáció a weben csevegő rendszerek

2  Tömegkommunikáció Az egyik enciklopédia a tömegkommunikációt az alábbi megfogalmazásban tálalja:” A szervezettség foka szerint hagyományosan megkülönböztetik a személyek közötti és a tömegkommunikációt: A személyek közötti kommunikáció két vagy több személy között folyik, személyes találkozás révén vagy valamilyen közvetítőeszköz segítségével. A tömegkommunikáció mindig valamilyen médiumon keresztül történik, és rendszerint professzionális kommunikátorok irányítják. Jellemzője, hogy szervezett, intézményesült és tömeges formában zajlik.

3 Személyek közötti: Tömegkommunikáció:
Személyes találkozás vagy valamilyen közvetítőeszközzel Kétirányú beszélgetés Az üzenet tartalma nem nyilvános Nem rögzítik Tömegkommunikáció: szervezett, intézményesült és tömeges formában zajlik Általában egyirányú az üzenet (nem nyújt lehetőséget a visszacsatolásra) üzenet a nagyközönségnek szól,(nyilvános) Rögzülnek az üzenetek, ezért visszakereshetőek

4 A kommunikáció piramisa
A technika fejlődése (különösen a digitalizáció) lassan elmossa a személyek közötti és a tömegkommunikáció közti határokat. A kommunikáció piramisa

5 Janowitz (1968): „a tömegkommunikáció intézményekből és technikákból áll, amelyek segítségével bizonyos (specializált) csoportok a maguk szolgálatába állítják a kommunikációs eszközöket (sajtó, rádió, film, stb.), hogy a szimbolikus tartalmukat a közönség nagy, heterogén és széles körben szóródó csoportjaihoz eljuttassák”. Ezek már kézzelfoghatóbb megfogalmazások, így sokkal könnyebben jellemezhetőek a tömegkommunikáció csatornái.

6 Internetes kommunikációs fajták
Fórum Blog MSN Messenger Közösségi web, pl.: iwiw, MyVip, Facebook stb… SMS szerverek Newsgroup-ok Fájlok átvitele (FTP) Csevegés, chat NetPhone Webkamera Netrádió és NetTV (streaming)

7 Fórum A fórum a kommunikáció egyik formája, egyfajta üzenőfal a webes felületen. Úgy mint az MSN, ez is a csoportos kommunikációs módok közé tartozik. A fórum nagyrész nyitott, bárki által olvasható. A fórumon általában két szinten mozognak a hozzászólások. Az első szint a témakörök szintje, ezt a webhely üzemeltetője tervezi és hozza létre. Bárki nem alkothat új témakört. Az egyes témakörökben kapnak helyet a témák, a topic-ok. Topic.ot csak regisztrált felhasználó nyithat.

8 Blog Az önkifejezés kap nagy hangsújt. Ez tulajdonképpen egy mindenki számára elérhető internetes napló. Neve egy szóalaki eltorzításból ered: web log, és ebből lett a blog. Hasonlít a fórumhoz, mert ez is mindenki számára elérhető és olvasható, de ez csak egy személy által írható és módosítható. Különbség a fórummal szemben, hogy a tartalmára nézve nincs kötöttség. A blogíró a személyes megjegyzésektől kezdve a naplószerű írásokon át, a napi hírekig bármit közzétehet a nagy nyilvánosság számára.

9 MSN Messenger Az ICQ népszerűsége arra késztette a szoftvergyártókat, hogy újabb, az ICQ-hoz hasonló szolgáltatást indítsanak. Az MSN (Microsoft Network) Passport szolgáltatás továbbfejlesztésével létrejött az MSN-kliens, amely képes kép és/vagy hangátvitelre is. Jellemzői: csoportos beszélgetés, meghívás, tanulás, szórakozás

10 Közösségi web Manapság sok olyan webhely létezik ahol egymás közt valamilyen kapcsolatban álló személyek közötti kommunikáció a cél. Ezek a szolgáltatások ingyenesek, az üzemeltető a webhelyeken lévő reklámokból tartja fenn magát.

11 Az egyik elsőként kifejlesztett módszer volt az internetes kommunikáció történetében. Az elektronikus levelezés előnye, hogy ingyenes, és hamarabb a címzetthez ér. Hátránya, hogy csak számítógépen lehet elolvasni, ahhoz hogy fizikai formában is megjelenjen ki kell nyomtatni. Hivatalos ügyek intézésére még kevés helyen használják. Az elektronikus levelezésben gyakran elhagyhatók a postai levelek esetében megszokott formaságok, ugyanakkor fellelhetők olyan jelölések, amelyek a hagyományos leveleknél nem megszokottak. Smiley-k például

12 SMS szerverek A mobiltelefonok és a mobil kommunikáció elterjedésével váltak egyre népszerűbbé az ingyen SMS küldő szolgáltatások, amelyek igen hasonlítanak a kezdetlegesebb szolgáltatásokra, egyetlen előnyük az, hogy nem kell egy egész számítógépet magunkkal vinni az üzenetek fogadásához.

13  Newsgroup-ok A newsgroup jelentése hírcsoport. A hírcsoportokba küldött leveleket nem kézbesítik, hanem egy szerveren tárolják, és csak azok olvashatják, akiknek az adott géphez hozzáférési joguk van. Eleinte csak szöveges információkat tartalmazott, de mára már képi megjelenéssel is kiegészültek.

14 Fájlok átvitele (FTP) Ez a fájlok küldésére-fogadására alkalmas módszer, nem használják kommunikációra, de lehetséges. Az oktatásban a fájlok transzferére kiválóan alkalmas, középiskolai tanulmányaim során mi is alkalmaztuk ezt a módszert az informatika-oktatásban. Manapság, már az -ekhez csatolható több gigabájtnyi fájlok világában, egyre divatjamúltak ezek a rendszerek.

15 Csevegés, chat Ez egy írásos alapú, szinkron kommunikációt biztasító felhasználóbarát, terminálkommunikációs változata a „talk”-nak. Hátránya, hogy metakommunikációs jeleket nem továbbíthatunk vele.

16 NetPhone A Net-Phone egy Internet alapú telefonszolgáltatás, melynek segítségével a világ bármely országába, vonalas és mobil hálózatába telefonálhat. A Net-Phone segítségével egyszerűen és rendkívül olcsón bonyolíthatja nemzetközi hívásait. Az IP feletti hangátvitel – elterjedt nevén VoIP, Voice over IP vagy IP-telefónia – a távközlés egy olyan formája, ahol a beszélgetés nem a hagyományos telefonhálózaton, hanem az interneten vagy más, szintén IP-alapú adathálózaton folyik. Ez tehát azt is jelenti, hogy privát VoIP kiépítése minden további nélkül lehetséges egy helyi hálózaton. Ilyen a Skype!

17 Webkamera Az internetes video-kommunikáció egyik alapvető eszköze, nagy előnye, hogy nemcsak hang, hanem videókép továbbításásra is alkalmas. Így a kommunikáló felek láthatják egymást, egymás gesztikulációját, mimikáját. Ez ma már mindenki számára elérhető, bár nagy sávszélességet igényel.

18 Netrádió és NetTV (streaming)
A rádió és  a televízió digitalizált változatai, amelyeket bizonyos adatfolyamok (stream) fogására alkalmas programok dekódolnak hanggá és képpé valós időben. Ezekhez a szolgáltatásokhoz általában nagy sávszélesség szükséges. Ezek a tömegkommunikációs médiumok kiválóan alkalmasak reklámok közvetítésére is.

19 Az IRC rövidítve Internet Relay Chat, azaz Internet Alapú Beszélgetés
Az IRC rövidítve Internet Relay Chat, azaz Internet Alapú Beszélgetés. Eredetileg Jarkko Oikarinen 1988-ban írta. Finnországból indult el világhódító körútjára, és attól kezdve a földön több mint 60 országban használják. Az IRC sokfelhasználós csevegő rendszer, ahol az emberek a csatornákon találkoznak, hogy beszélgessenek csoportosan vagy személyesen. A világsikert az 1991-es Öbölháború hozta meg, és az 1993-as Borisz Jelcin elleni puccs idején még tovább nőtt a felhasználók köre.

20 Hogy épül fel az IRC? A felhasználó futtat egy kliens programot, ami kapcsolatba lép egy szerverrel az IRC hálózaton. Minden szerver fogad és továbbít üzeneteket felhasználótól felhasználónak. Egy szerver csatlakozhat számos más szerverhez és rengeteg felhasználóhoz. Számos kisebb és nagyobb IRC hálózat létezik. Különböző IRC kilensek léteznek: Mirc, irckliens, dIRC stb..

21 A legegyszerűbb csevegő oldalak:
A Google Talk a Google IM (instant messenger, azonnali üzenetküldő alkalmazás) szolgáltatása, amely a szöveges chat mellett lehetővé teszi a két személyi számítógép közötti telefonos beszélgetést is. AZ AOL Instant Messenger (AIM) egy azonnali üzenetküldő alkalmazás, amit az American Online internet szolgáltató jelentetett meg 1997-ben. Továbbá: chat.hu gyaloglo.hu freechat.hu hotdog.hu


Letölteni ppt "Kommunikáció a weben csevegő rendszerek"

Hasonló előadás


Google Hirdetések