Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. L. Juhasz PhD1 Szállodagazdálkodás és vezetés I.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. L. Juhasz PhD1 Szállodagazdálkodás és vezetés I."— Előadás másolata:

1

2 Dr. L. Juhasz PhD1 Szállodagazdálkodás és vezetés I

3 Dr. L. Juhasz PhD2 tulajdonosi konstrukciók üzemeltetési formák szállodaipar szereplői befektetések jogi formák Szállodai gazdálkodás és vezetés Szállodák ismerete a gazdálkodáshoz

4 Dr. L. Juhasz PhD3 Szállodai gazdálkodás és vezetés Tulajdonosi konstrukciók Szerves fejlődés egyszerű szervezet nővekedés stabílitás válság Funkciónális bürokrácia Szakmai bürokrácia Diviziónális szervezet Adhocrácia szervezet profizmus komplexitás nővekedés devirzifikáció innováció devirzifikáció kor

5 Dr. L. Juhasz PhD4 Szállodai gazdálkodás és vezetés Tulajdonosi konstrukciók Szerves fejlődés egyszerű szervezet nővekedés stabílitás Funkciónális bürokrácia Diviziónális szervezet nővekedés devirzifikáció tulajdon márkanév üzemeltetés tudás vagyon

6 Dr. L. Juhasz PhD5 Szállodai gazdálkodás és vezetés Tulajdonosi konstrukciók Szerves fejlődés egyszerű szervezet nővekedés stabílitás Funkciónális bürokrácia Önálló szálloda Diviziónális szervezet Szállodalánc nővekedés devirzifikáció Szállodacsoport innováció devirzifikáció

7 Dr. L. Juhasz PhD6 Szállodai gazdálkodás és vezetés Tulajdonosi konstrukciók Önálló szállodaSzállodaláncok Szálloda csoport Egyedi Kis méret Verseny (1 csoport) Családias service egy adott márkájú szállodákból áll egységes irányítás szinvonal standard üzemeltetés technikai arculat Több különböző márkájú szállodákból áll közös vezetéssel Szinvonalazonos tipusazonos helyszin eltérő Szinvonaleltérő tipuseltérő helyszin eltérő Szálloda tulajdonlása Tulajdonrész 5 – 15 % Franchise 15 – 95 % Management % Bérlés 1 – 15 % Szállodák tulajdonlása Tulajdonrész % Franchise 5 – 25 % Management 15–55 % Bérlés 25 – 55 % Vezetés = tulajdon

8 Dr. L. Juhasz PhD7 Szállodai gazdálkodás és vezetés Tulajdonosi konstrukciók Önálló szállodaSzállodaláncokSzálloda csoport előny rugalmas független hátrány marketing beszerzés személyügy információ vezetés tulajdonos egyszerű szervezet stratégia stratégiai társulás klaszter előny marketing beszerés személyügy információ pénzügyi hátrány bürokratikus standard vezetés résztulajdon bürokratikus stratégia piaci differenciált márkanév előny piaci lefedés szezonalítás földrajz + hátrány centralizáció döntés halasztás + vezetés résztulajdon divizionális márkanevek stratégia piaci differenciált

9 Dr. L. Juhasz PhD8 Szállodai gazdálkodás és vezetés Tulajdonosi konstrukciók Önálló szállodaSzállodaláncokSzálloda csoport Előny tőkésített tudás több száz - vagy több ezer szálloda információi piaci - innováció - üzemeltetés - technika - fejlesztés Hátrány globalizáció visszaélés versenyelőny munkaerő piac viselkedés - kultúra képviselői vezetés

10 Dr. L. Juhasz PhD9 Szállodai gazdálkodás és vezetés Üzemeltetési rendszerek Szerves fejlődés egyszerű szervezet nővekedés stabílitás Funkciónális bürokrácia Diviziónális szervezet nővekedés devirzifikáció Névhasználati (Franchise) szerződés Üzemeltetési (Management) szerződés tudás Tulajodonosi üzemeltetés vagyon Bérleti szerződés Lizing szerződés Időmegosztási szerződés

11 Dr. L. Juhasz PhD10 Szállodai gazdálkodás és vezetés Névhasználati szerződés Üzemeltetési szerződés Bérleti szerződés Lizing szerződés Timesharing szerződés Visszlizing szerződés Önálló szálloda Szállodalánc Szállodacsoport Tulajdonosok befektetők Tulajdonosi konstrukciók Tulajdonosi jog alapján Tulajdonjog gyakorlás szállodaláncok szállodacsoport magánszemély állam önkormámyzat társaság intézmény bank alapok Tulajdonosi jog alapján Üzemeltetési rendszerek Tulajdonos – tulajdonjog gyakorlás – tulajdonosi szervezetek - üzemeltetés Üzemeltetési rendszerek Bérleti szerződés

12 Dr. L. Juhasz PhD11 Szállodai gazdálkodás és vezetés Névhasználati szerződés Üzemeltetési szerződés Tulajdonosi jog alapján Bérleti szerződés Lizing szerződés Timesharing szerződés Visszlizing szerződés Üzemeltetési rendszerek Üzemeltetési rendszerek tartalma díjak Szálloda épület berendezés Márkanév marketing foglalás minőség arculat Üzemeltetés Márkanevet + HR adminisztráció folyamatot komplexen Reservation fee var + fix Marketing fee var + fix Franchise fee 1- 3 % Management fee bevétel % GOP % Bérleti díj fix összeg / szoba év Lizing díj fix összeg év Résztulajdon használati díj $ vagyon ?

13 Dr. L. Juhasz PhD12 Szállodagazdálkodás és vezetés I. Névhasználati szerződés Üzemeltetési Szerződés Tulajdonosi jog alapján Bérlés Lizing Timesharing Üzemeltetési rendszerek tartalma Önálló Szálloda Önálló szálloda Rész- tulajdon jelen jövő Stratégiai – tulajdonosi döntések Foglalási rendszer Stratégiai partnerség Klaszter tagság Partneri szerződés beszerzés reklám Marketing rendszer Brosúra, reklám akciók, kártya Minőségi rendszer arculat, image Szálloda építés nyitás Management Szálloda Márkanév Franchise Komplex üzemeltetés Saját bankszámla Dolgozó alkalmazás Üzemeltető Bankszámla Dolgozó alkalmazás Értékesítés – beszerzés – HR - könyvelés Franchise Szálloda

14 Dr. L. Juhasz PhD13 Szállodagazdálkodás és vezetés I. Névhasználati szerződés Tulajdonosi Üzemeltetési rendszerek tartalma Önálló - családi szálloda Szakmai Szállodai Pénzügyi Ingatlan Egyéb nem szakmai Szállodalánc Szállodacsoport Szállodaüzemeltető Bérlés Lizing Vissz-lizing Résztulajdon Időmegosztás Szállodalánc Befektetők tulajdonjog Használati üzemeltetési jog Tulajdonosi forma Szállodacsoport Szállodalánc Üzemeltetési Szerződés Management Szálloda Franchise Szálloda Független szálloda

15 Dr. L. Juhasz PhD14 Szállodai gazdálkodás és vezetés Marketing rendszer Brosúra, reklám akciók, kártya Minőségi rendszer arculat, image Márkanév Franchise Komplex üzemeltetés Üzemeltető Bankszámla Dolgozó alkalmazás jövő beszerzés reklám Értékesítés – beszerzés – HR - könyvelés

16 Dr. L. Juhasz PhD15 ÜzemeltetésMarketing Vagyon Szállodai gazdálkodás és vezetés Üzemeltetési formák tartalma Befektetett eszközök Épület - ingatlan Forgó eszközök Árú - pénz Brosura, katalogus Foglalási rendszer Central reservation office Call center Global Distribution System On Line Internet Arculat Minőség Átadott rendszerek betanitása Ingatlan bérelhető, lizingelhető Forgó eszköz rendelkezésre Megjelenés Laza Best Western Megjelenés Engedékeny Hilton, Radisson Megjelenés Szigorú Ibis, Novotel márkanév Marketing – arculat kidolgozott Számitó gépes program rendszer Szállás – vendéglátás - Beszerzés Humán terület – Könyvelés

17 Dr. L. Juhasz PhD16 Szállodai gazdálkodás és vezetés Szállodaipar szereplői ingatlan tulajdonos befektető márkanév tulajdonos franchise adó Üzemeltetés tulajdonos management adó magánszemély állam önkormámyzat társaság intézmény bank szállodalánc szállodacsoport franchise vevő management vevő szállodalánc szállodacsoport Szállodavezetés

18 Dr. L. Juhasz PhD17 Szállodai gazdálkodás és vezetés Szállodai befektetések ElönyőkHátrányok biztos kereslet ingatlan befektetés biztositék jövedelem értéknővekedés kiemelt helyszin alacsony kockázat társult befektetés szállodaláncok szállodacsoport magánszemély állam önkormámyzat társaság intézmény bank Tulajdonosok befektetők tőkeigény hosszútávú megtérülés alacsony hozam

19 Dr. L. Juhasz PhD18 Szállodai gazdálkodás és vezetés Szállodai befektetések Parlament 4*65belvárosmegnyílt 2006 Best Western Danoube4*175 buda Dunapart megnyílt2006Novotel Madach Suit4*43belváros megnyílt2007 Qeen Court4*71belváros megnyílt, apartman2007 Zara4*74belváros megnyílt2007 Zara New York5*107belváros2007 Broscoloni Airport3*31 repülőtér2008 Lanchid4*43buda2008 Regent5198belváros Andrássy2008 Hotusa4*180belváros2009 Boglioni5*61tabán, rácz2009 Ramada5*150 békásmegyer2010 Klotild5*150belváros2010 Europem4*230Blaha Lujza2010 Opera5*205balett2010 Sziget3-5*5.000 hajógyár (25 db)2012 ARR - Budapest 79 EU - Praga 106 EU - Varso86 EU

20 Dr. L. Juhasz PhD19 Szállodai gazdálkodás és vezetés Kereskedelmi szálláshely cégek jogi formái Korlátolt Felelőségű Társaság KFt. alapítás - alaptőke szervezeti jog db – 65 % - 29 % Vendéglátás db – 43 % - 17 % alapítás - alaptőke szervezeti jog 64 db – 2 % - 1 % Vendéglátás 22 db – 0.2 % % Részvénytársaság Rt. alapítás kültag – beltag 838 db – 31% - 14 % Vendéglátás db – 54 % – 22 % Magyarországon működő vállalkozások száma Kis vállakozás jellemzői db - 55 % Vendéglátás db – 60 % Társas vállalkozás Betéti Társaság Egyéni Vállalkozás Szálláshely szolgáltatás társas * egyéni 3.321* összesen Vendéglátás szolgáltatás társas * egyéni20.344* összesen

21 Dr. L. Juhasz PhD Köszönöm Szállodai gazdálkodás és vezetés

22 Dr. L. Juhasz PhD21 Szállodai gazdálkodás és vezetés Europa szállodaláncai Magyarországon TOP 5

23 Dr. L. Juhasz PhD22 Szállodai gazdálkodás és vezetés Europa szálloda láncai TOP 20

24 Dr. L. Juhasz PhD23 Szállodai gazdálkodás és vezetés Europa szálloda láncai

25 Dr. L. Juhasz PhD24 Szállodai gazdálkodás és vezetés Europa szálloda láncai 2oo szobánál több átlagosan

26 Dr. L. Juhasz PhD25 Szállodai gazdálkodás és vezetés Utazási iroda szervező közvetítő Vendéglátó hely Kereskedelmi szállás hely és 85 e szoba 159 milliárd szálloda 836 és 49 e szoba zárt kereskedelmi étterem Bár borozó milliárd 67 milliárd 114 milliárd 98 milliárd társas egyéni társas egyéni Magyarország vállalkozás Magán szálláshely és 107 e szoba

27 Dr. L. Juhasz PhD26 Hotel Management 13. Hotel Dimension – Small Hotels Most of the hotels are small. Small-nits industry, modest capital entering, personal service, Size is not requirement of viabla (eletkeps, jarhato) hotel operation, provide more one product room, restaurant, bar, other, The different is a level of investment, small hotel and familiy owned hotel are different Products and Markets Iddependent owner managed rooms, same small hotel has relatively high restaurant or bar revenue, more specialized market, few can accommodate an organized groups, tend to approach their market less formally and more intuitively based on guest contact, Ownership and Finance Tend to have a high proprtionown caital or contributed by other more indiviuals and low proportion loan capital by limited source open to them

28 Dr. L. Juhasz PhD27 Hotel Management 13. Hotel Dimension – Small Hotels Organization and Staffing Whatever the legal from of ownership the the investment, financing of hotel, decides objectivies, policies or strategy he is responsible for planning, direction, organization, staffing, and control Owner – Manager – housekeeper, maids – head of recptionist, portiers – head of bar – head of restaurínt - Chef Accounting and Control Personnel mobil to be there control istand of accounting, Accounts and invoices are filed separetly and booked after it has been received or paid. Guest tabular ledger, Wage books Cost of sales data, stock level, The Future of Small Hotels Competation with a large firms, limited employees skill and carrier, advertised by a local or goverment tourist officies üzemeltetés

29 Dr. L. Juhasz PhD28 Hotel Management 13. Hotel Dimension – Hotel Groups Advantages of Groups For the growth of hotel companies through groups. Finacial economies – csah flow from group Marketing economies – group image, standard of quality, Purchasing Management – employee traning mobilization Technical – Risk spreadind (szetterites), geographicaly, types Different location placing them under central management, Britan in 1988 year 5 % was group of market, They operating the hotel to own, to lease, to rent or to manage or finally franchise Problems of Groups Problem from the large organization specialy communication and cost control Special extra costs of communication, control, Group produce higher profitability than individuals. The quality of group management extent of this problems three factors number of hotels, geographical dispersal of hotels, which various aspect of the group operation are centralized. Careful evaluation of the adventages by management of high quality or by decentralization. üzemeltetés

30 Dr. L. Juhasz PhD29 Hotel Management 13. Hotel Dimension – Hotel Groups Scope for Centralization At its extrame this means the appointed local manager who manage the hotel individaly with a support. Centralizations are Accounting, finance Personnel service Purchasing Sales and Marketing Technical Services Concentrated Hotel Group Example 18 London hotels rooms, 26 restaurant, 28 bars, 100 function rooms, employees – centralized PR, Sales, Personnel and – Purchasing, Accounting, Estate (165 employyes) Dispersed (szetszort) Hotel Group Organized by geographical Divisions 3, accounting, Marketing, Personnel,Techncal are centralizes. 32 hotels from rooms 50 to 120, employees, Regional controlers are specially üzemeltetés

31 Dr. L. Juhasz PhD30 Hotel Management 13. Hotel Dimension – International Hotel Operation More than one hotel in at least two country. One is represented a national hotel company and operates hotel that country and outside. The Second type is established by airlines (2-3 or more) or hotel companies wich operates hotel in differente countries and head office location is not significance. Two or more country even continents the real adventage of finance, marketing, risk-spreading. Other case advanteges and disadvantages simular the group hotels (communication, cost, control. Revenue Composition 1985, roomfoodbaverFBminorrental Africa Asia Europe America Caribbean Not only international companies all the continent, regiojn, countries üzemeltetés

32 Dr. L. Juhasz PhD31 Hotel Management 13. Hotel Dimension – International Hotel Operation Ownership and Finance Hotel companies operat hotel by owned, leased, rent, managemet, franchise therer is a wide variety of of ownership and financing agreements. Local company to signe contracts and operate Commercial bank and investment companies as owners partly or full Suppliers constraction companies participate equty, csah, suppling contract. Public and semi public institutions together or separetly with goverment Organization and General Approach Hotel Groups in one country has a chance to centralize International in more countries could difficult, language, legal problem, communication, Every International Hotel Management has a own structure and management method. Organization by geographically or by marks. Uniform System of Account for Hotels Therminology and deffinition by USAH latest edition and Horvat and Horvath International HHI report. üzemeltetés

33 Dr. L. Juhasz PhD32 Szállodai gazdálkodás és vezetés

34 Dr. L. Juhasz PhD33 Szállodai gazdálkodás és vezetés Szálloda típusok Széles variáció nem egy tiszta típus Fekvés város nagy, kisváros, hegy, víz, vidék Helyzetváros bel és külterület, vízpart, főút mellett Közlekedés út, repülőtér, vasút állomás, hajókikötő, vitorlás kikötő Szállás céljaüzleti, konferencia, spa, szabadidő, nyaraló Szállás idejerövid, hosszú, átutazó, tartós Szolgáltatáshelyieknek, csak szállóvendégnek, étterem, bár Nagyságkicsi, közepes, nagy, óriás Színvonal1 - 5*, luxus, standard, gazdaságos Jogi helyzettulajdonjog, névhasználat, üzemeltetés Jogi formaRt 1%, Kft 29%, Bt 14%, Egyéni 55%, (kerszáll) Luxuslánc - Kiemelt Felsőkategóriás lánc - Felső kategóriás lánc Közép kategóriás lánc - étel és ital kínálattal Közép kategóriás lánc - étel és ital kínálat nélkül Gazdaságos lánc Független szálloda


Letölteni ppt "Dr. L. Juhasz PhD1 Szállodagazdálkodás és vezetés I."

Hasonló előadás


Google Hirdetések