Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A négyütemű motor Készítette: Kökény Dániel Fizika előadás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A négyütemű motor Készítette: Kökény Dániel Fizika előadás."— Előadás másolata:

1 A négyütemű motor Készítette: Kökény Dániel Fizika előadás.

2 Belsőégésű motorok osztályozása A keverékképzés és gyújtás alapján: – benzinmotorok: főleg benzinnel és külső keverékképzéssel működnek. Az égést külső gyújtógyertya indítja meg – Dízelmotorok: belső keverékképzést alkalmaznak és gázolajjal működnek. A hengerben öngyulladás következtében indul meg az égés

3 Belsőégésű motorok osztályozása A működés módja szerint: – Négyütemű motorok: zárt gázcserével működnek, és egy működési ciklushoz négy dugattyú löket, ill. két főtengelyfordulat szükséges – Kétütemű motorok: nyitott gázcserével működnek és egy működési ciklushoz két dugattyú löket, ill. egy főtengelyfordulat szükséges

4 Belsőégésű motorok osztályozása A hűtés szerint – Folyadékhűtésű motorok Folyadékhűtésű – Léghűtésű motorok Léghűtésű

5 Belsőégésű motorok osztályozása Dugattyú mozgása szerint: – Alternáló dugattyús motorok Alternáló – Forgó dugattyús motorok Forgó Felix Wankel: született augusztus 13

6 Belsőégésű motorok osztályozása A hengerek elrendezése szerinthengerek – 1, Soros motorok – 2, Bokszermotorok – 3, V motorok

7 Négyütemű benzin motor szerkezete A négyütemű benzinmotor lényegében négy egységből és járulékos segédberendezésekből áll – Motorház (A hengerfejfedélből, a hengerfejből, a hengerekből, a forgattyúházból és az olajteknőből áll.) – Forgattyús hajtómű( A dugattyúkból a dugattyú csapszegekből, a hajtórudakból, a forgattyútengelyből és csapágyazásból áll.) – Motorvezérlés( A szelepekből a szeleprugókból,a szelepemelő himbákból, a szelepemelő tengelyből, a vezérműtengelyből, a vezérmű kerekekből, a vezérmű láncból vagy fogas szíjból áll.) – Keverékképző rendszer( Porlasztó- vagy befecskendező rendszer, szívócső vagy szívócsőrendszerből áll.) – Segédberendezések( Gyújtórendszer, olajellátó-kenő rendszer, hűtés, kipufogó rendszer.)

8 Működés Egy működési ciklus a forgattyús tengely két fordulata alatt zajlik le. A működési ciklus négy üteme: – Szívás – Sűrítés – Terjeszkedés – Kipufogás

9 1. Ütem: Szívás A dugattyú lefelé mozog A szívószelepen keresztül tüzelőanyag- levegő keverék áramlik a hengerbe (porlasztó, vagy befecskendező rendszer segítségével)porlasztóbefecskendező rendszer A szívószelep nyitási szöge eleinte volt de ezt ra növelték. Előnye hogy több üzemanyag keverék tud beáramolni

10 2. Ütem: Sűrítés A dugattyú felfelé mozgása során az eredeti hengertérfogat edd részére sűríti a friss keveréket. A sűrítés során C sűrítési véghőmérséklet jön létre A sűrítési végnyomás elérheti a 18bart

11 2. Ütem: Sűrítés A benzinmotor annál jobban hasznosítja a tüzelőanyag energiáját, és így annál jobb hatásfoka, minél nagyobb a sűrítési arány. Sűrítési arány: – Jele:  – Kiszámítása:  =(V n +V c )/V c – V n :lökettérfogat – V c :kompresszió térfogat

12 2. Ütem: Sűrítés Sürítési arány  =7  =9 Sűrítési végnyomás =10 bar =16bar Max égési nyomás =30 bar =42 bar P ki. szelep nyitásakor =4bar =3bar  =9 sűrítési aránynál 10%- kall nő a hasznosítható munka és 10%- kall csökken a tüzelőanyag fogyasztás is

13 3. Ütem: Terjeszkedés(égés) A robbanásszerű égés 2000… C-os max hőmérsékletet ér el és bar nyomást.

14 3. Ütem: Terjeszkedés(égés) A terjeszkedés hátralévő részében a nagy nyomású égéstermék gázok kitágulnak. A dugattyút az alsó holtpontig mozdítják el és ezzel a hő energia mechanikai munkává alakul. Az ütem végére a nyomás 3..4 bar -ra a hőmérséklet C -ra csökken

15 Égési folyamat A tüzelőanyag és oxigénmolekuláknak egymáshoz közel kell lenniük annak érdekében, hogy az égési folyamat rövid idő alatt befejeződjék Elméleti levegőszükséglet: – 1kg benzinhez kb.: 14,8 kg (=12m 3 ) levegő

16 4. Ütem: Kipufogás A forgattyús ház alsó holtpontban való tehermentesítése végett a kipufogó szelep már kb.: kal az alsó holtpont előtt nyit. Az égéstermék gázok még a megmaradt 3..5 bar nyomás következtében hangsebességgel távoznak a hengerből.

17 4. Ütem: Kipufogás Az égéstermék meleg időjárás estén nem látható A vízgőz azonban télen lecsapódik a hideg levegőn és fehér füstként látható Ha fekete füst áramlik ki a kipufogón akkor a karburátor túl dús tüzelő anyag keveréket állít elő A kék füst arra utal, hogy motorolaj kerül a hengerbe(kopott szelepvezetők miatt)

18 Indikátor diagram A működési ciklus négy üteme alatt a henger és az égéstér nyomásának változását a dugattyú út(lökettérfogat) függvényében ábrázolva kapjuk a motor indikátor diagramját, amely egyben a munkafolyamat diagramja is.

19

20 Motor jelleggörbék Egy motor üzemközbeni viselkedését motorfékpadon, különböző fordulatszámokon, a nyomaték és a tüzelőanyag-fogyasztás adatait mérve vizsgálják.

21

22


Letölteni ppt "A négyütemű motor Készítette: Kökény Dániel Fizika előadás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések