Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, 2014.május 4. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, 2014.május 4. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)"— Előadás másolata:

1 DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, 2014.május 4. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)

2 Miskolc, 2014.

3 Nicolaus August Otto a négyütemű benzinmotor feltalálója • német feltaláló • a 19. században élt • jó tanuló volt, de ott hagyta az iskolát és dolgozni ment • irodalmi alkalmazott • kereskedelmi utazó

4 • Étienne Lenoir gázmotorjának tökéletesítése (nem gázzal, hanem folyékony üzemanyaggal működik) • Nagy sikere volt • Négyütemű benzinmotor megalkotása • A kétütemű motor elavul

5 A négyütemű benzinmotor felépítése

6 A négyütemű benzinmotor működése 1.ütem: szívás: Az alsó holtpont felé mozgó dugattyú a porlasztóból a nyitott szívónyíláson keresztül benzin- levegő keveréket szív a hengerbe. 2.ütem: sűrítés (kompresszió): A dugattyú a felső holtpont felé halad, és a zárt hengertérben a keveréket összesűríti. Minél kisebb térfogatra sűrítjük a keveréket, annál nagyobb lesz az égéskor keletkező gáznyomás

7 3. ütem: terjeszkedés (munkaütem): A sűrítési ütem végén, a felső holtpont előtt nagyfeszültségű villamos szikra meggyújtja a keveréket, amely igen gyorsan elég, miközben a tüzelőanyag kémiai energiája hőenergiává alakul át. A négy ütem közül csak a terjeszkedéskor van hasznos munka.

8 4. ütem: kipufogás: A dugattyú alsó holtpontja előtt nyit kipufogószelep, a túlnyomás hatására megindul az égéstermékek kiáramlása a hengerből. A felső holtpont felé haladó dugattyú a hengerben visszamaradt égéstermékeket kinyomja a szabadba.

9 Régen az Otto-motor Ma Jövőben Készítette: Asztalos Panna 10.D

10 DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, 2014.május 4. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)

11 Valkó Zalán 10.D

12  Német mérnök  Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg (MAN)  1897: Sulzer, Diesel motor gyártásának kezdete

13  Hatásfoka magasabb, mint a benzinmotoré  Tiszta levegőt szív be és azt sűríti össze  A forró levegőbe az adagolószivattyú dízelolajat fecskendez be, amely magas hőmérsékleten gyertya nélkül meggyullad.

14

15

16

17

18

19

20

21

22 DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, 2014.május 4. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)

23 A Stirling-motor Kölönte Csenge 10.D

24 1. Általános leírás •Zárt ciklusú hőerőgép •Energiamegújuló külsőégetésű motor •Nincs kipufogás és levegő/gőz beáramlása •Adott tömegű, a környezettől elzárt gáz van benne, általában levegő, hidrogén, hélium •A gáz ciklusosan áramlik

25 2. Története •Más néven hőlégmotor •Hasonló gépek már 1699-től voltak •Cél a biztonságosabb hőerőgép kifejlesztése •Robert Stirling, skót lelkész találta fel 1816-ban •Első gépeken lényeges újításokat dolgozott ki •Később mérnök fivérével, James Stirlinggel tovább fejlesztette

26 Copyright© Company name. All rights reserved 3. Jellemzöi •A hőforrások széles skálája  Nem csak táguló üzemanyagot használhatnak  Bármilyen éghető anyagot pl.:fa  Nem üzemanyag jellegű hőforrásokat is pl.: a Föld hője, meleg légáramlat és napfény • Tiszta kipufogó gáz  az üzemanyag elégetése a motoron kívül történik

27 •Nagyon halk üzem  A nyomáskülönbség nagyon finoman alakul ki  Nincs szükség összetett szelepmechanizmusra sem • Magas hőhatásfok  A Stirling körfolyamat hőhatásfoka megegyezik a Carnot körfolyamat hatásfokával, mely elméletileg a legjobb

28 4. A Stirling körfolyamat •állandó térfogatú melegítési folyamatból • izotermikus tágulási folyamatból • állandó térfogatú hűtési folyamatból •izotermikus összehúzódási folyamatból áll •külső erővel hajtva hűtőként is viselkedhet.

29 5. Változatok •Alfa Stirling •Két külön dugattyúval rendelkezik •Egyik a meleg hőcserélőben, a másik a hideg hőcserélőben. •Egységnyi térfogatra eső teljesítménye nagy •nehézségek merülnek fel a tömítéssel, mivel az egyik dugattyú állandó magas hőmérsékleten üzemel

30 •Béta Stirling  a kiszorító és munkavégző dugattyúk egy közös hengerben találhatók  Nem szolgáltat hasznos munkát  Ez a konstrukció elkerüli az alfa változatnál felmerülő problémákat.

31 •Gamma Stirling  a munkadugattyú és a terelődugattyú két különálló hengerben mozog  ugyanahhoz a forgattyús tengelyhez csatlakozik

32 6. Hátrányai •Költséges •Lassan indul be •Nehéz a hidrogént szivárgás nélkül benntartani •A leadott teljesítményt nehéz változtatni •Hőveszteség

33 7. Elönyei •Az égés kívül zajlik le •az elégetlen füstgázok mennyisége elenyésző •Kisebb nyomáson üzemel •Egyszerűbb a szerkezete •Alkalmazása ígéretesnek tűnik repülőgépeken

34 Köszönöm a figyelmet! 

35 DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, 2014.május 4. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)


Letölteni ppt "DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, 2014.május 4. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések