Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaDezső Király Megváltozta több, mint 10 éve
1
A projektek fenntartási kötelezettségének hatása az önkormányzati és állami költségvetésre KEOP 2 & 3: Vizeink és természeti értékeink jó kezelése 2013. ÖKO Zrt.
2
Az értékelés célja: a költségvetési hatások összegzése A minisztériumok és önkormányzatok költségvetésében várhatóan mennyi a projektek teljes fenntartási költsége? Mekkora fenntartási költségtöbblet keletkezik a projektek következtében? Mekkora megtakarítások várhatók az önkormányzatoknál és a minisztériumoknál a projektek megvalósítása következtében? Hogyan biztosított a fenntartás finanszírozása ?
3
A vizsgált konstrukciók Azokat a konstrukciókat vizsgáltuk, amelyeknél …a kedvezményezett az állam vagy az önkormányzat …a támogatás 100%-os …a fenntartási kötelezettség 5 év …a fenntartást kizárólag állami vagy önkormányzati költségvetésből fedezik KEOP vizeink és természeti értékeink jó kezelése (2. és 3. prioritás)
4
Fenntartási adatbázis alapjai 158 projekt feldolgozásával fenntartási adatbázist hoztunk létre: – CBA, pályázati dokumentáció, fenntartási nyilatkozatok alapján – egységes szerkezetben, 2013. évi árszintre hozva Az adatbázisban elkülönítettük: a fenntartó által évente mindenképpen biztosítandó fenntartási és üzemeltetési költséget a természeti, időjárási, intézményi viszonyoktól függő költségtől, amelynek csak éves átlagos mértékét lehet becsülni
5
Fenntartási költségek várható alakulása a CBA-k alapján
6
Költségmegtakarítások forrása Védekezési költség-megtakarítás: –Árvízvédelem, –Komplex vízvédelem Elmaradt bírság: –Rekultiváció (önkormányzati projektek) –Szennyezett területek kármentesítése
7
Fenntartási költségek és megtakarítások várható alakulása Fenntartó Projektek száma (db) Teljes várható fenntartási költség első 5 évben, (eFt/év) Fenntartási költségtöbblet, (eFt/év) Védekezési költség, bírság- megtakarítás, bevétel változás, (eFt/év) Költség- egyenleg, (eFt/év) 1.Állam összesen:1013 325 016913 6682 364 850-1 451 183 BM 362 608 455751 0882 274 396-1 523 308 VM 52368 508127 47733 65893 819 EMMI 8331 67540 92543 569-2 644 HM 516 379-5 82213 227-19 049 2. Önkormányzat összesen:571 066 702871 830325 132546 699 MINDÖSSZESEN:1584 391 7191 785 4982 689 982-904 484 2014-2019 évi átlag, Forrás: CBA-k feldolgozása alapján saját számítás
8
A projektek eredményeképp összességében pénzügyi megtakarítás jelentkezik ÁLLAM : A legtöbb minisztériumnál megtakarításból származó többlet prognoszt i zálható A Vidékfejlesztési Minisztériumnál költségtöbblet jelentkezik: Az élőhely-védelem és kezelés jelentős fenntartási költségeket jelent Az élőhely-védelem bevételkiesést okoz a nemzeti parkoknál ÖNKORMÁNYZAT Jelentős többletköltség várható elsősorban a rekultivációs projektek miatt
9
Fenntartás finanszírozásának biztonsága Nincs minden minisztériumnál külön előirányzat a fejlesztések fenntartására (kivétel: Belügyminisztérium) A fenntartási költségek tervezése sokszor nem kellően megalapozott. Előfordul, hogy a reálisnál magasabb igényeket terveznek a kedvezményezettek A minisztériumi nyilatkozatok egy része a CBA-ban szereplő költségeknél kisebb összegről szól Önerőből az önkormányzatok nem fogják tudni fedezni a 2020-ban jelentkező rekultiváció II. ütem költségigényét
10
Javaslatok Nagyobb figyelmet kell fordítani a fenntartási időszak tervezésére, projektek pénzügyi fenntarthatóságára. A fenntartási költségek és megtakarítások tervezését megalapozottabbá kell tenni: – az üzemeltetési költségek tervezését a pályázati követelmények részeként szigorúbban kell érvényesíteni Külön költségvetési soron javasolt tervezni a projektek fenntartásának finanszírozását a minisztériumoknál és az önkormányzatnál A fenntartási és üzemeltetési költségek költségvetési tervezésének támogatására folyamatosan naprakészen tartott fenntartási adatbázis és nyomon-követési rendszer kialakítása és működtetése javasolt
11
Köszönöm a figyelmet! 2013. ÖKO ZRt.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.