Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vendéglátás és szálloda menedzsment I.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vendéglátás és szálloda menedzsment I."— Előadás másolata:

1 Vendéglátás és szálloda menedzsment I.
A szálloda üzem- és munkaszervezése I. Front Office KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

2 ELSZÁLLÁSOLÁSI TEVÉKENYSÉG
Két fő terület: Földszinti munkaterületek Emeleti munkaterületek Vezetést illetően: Mindkét terület egy vezetőhöz tartozik (Room Division Manager – szállodai üzletvezető) Területenként külön-külön vezető (Front Office Manager, Housekeping Manager) KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

3 FRONT OFFICE Azon szállodai részlegek, melyek a vendég tartózkodása alatt kiszolgálásában részt vesznek: recepció főporta kassza portai adminisztrátorok értékesítés telefonközpont londiner, boy, ajtónyitó transzfer gépkocsivezető KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

4 FRONT OFFICE SZERVEZÉSE
hagyományos rendszer: 3 különálló pultrendszer minden munkakört az arra a helyre kijelölt lát el megosztott, klasszikus rendszer: a recepció munkaterülete fizikailag elkülönül a többi munkakörtől amerikai portarendszer: a legelterjedtebb közepes és nagy szállodákban osztatlan és egybefüggő, a munkakörök viszont egymástól jól elkülönülnek (porta, kassza, recepció) KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

5 FRONT OFFICE VENDÉGCIKLUS
érkezése előtti feladatok Vendég érkezésekor jelentkező feladatok Vendég tartózkodása alatti feladatok Vendég elutazásával összefüggő feladatok KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

6 FRONT OFFICE VENDÉGCIKLUS
Vendég érkezése előtt: A vendég kiválasztja a szálláshelyet. A választás függ: korábbi tapasztalat, hirdetések, szálloda elhelyezkedése, hírneve, szolgáltatásai, árai Egyéni vendégek foglalását a szálloda rezervációs irodája végzi  értékesítés-orientáltság fontos Felvett foglalásokat rögzítik, a vendéget értesítik a foglalás elfogadásáról vagy elutasításáról KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

7 FRONT OFFICE VENDÉGCIKLUS
Vendég érkezése: A szobafőnök az érkezés előtt a vendég státuszát előkészíti, ha volt foglalása. Bejelentkezés rögzítése a bejelentőlap (cardex-kártya) kitöltésével történik. Személyes adatok Tartózkodás időtartama Fizetés módja Aláírás  ezzel igazolja a szálloda igénybevételét A vendég tájékoztatása a szoba árról és az igénybe vehető szolgáltatásokról. Vendégszámla megnyitása. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

8 FRONT OFFICE VENDÉGCIKLUS
Szállodai tartózkodás: Front Office feladata a vendég folyamatos kiszolgálása, ellátása, ügyeinek koordinálása  fő szerep a portáé A vendég számlájának folyamatos terhelése. Elutazás: Számla összeállítása, kifizettetése. A vendég elutaztatása, archiválása. A szoba státuszának átállítása, a Housekeeping értesítése. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

9 FRONT OFFICE TEVÉKENYSÉGI KÖREI
Porta által ellátandó feladatok Kassza által ellátandó feladatok Szoba- főnökség által ellátandó feladatok KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

10 FRONT OFFICE TEVÉKENYSÉG SZOBAFŐNÖKSÉG
Reggeli műszak: Csoportos és egyéni vendégek anyagainak ellenőrzése utaztatáshoz és érkezéshez. Általában csak utaztatnak (korai érkezés kevés). A szobastátuszok ellenőrzése: foglalt, takarítás alatt, ellenőrzésre váró, szabad, kiadható, nem kiadható (out of order) Az érkező vendégek szobáinak kiosztása (célszerű az utazások után) és rögzítése Egyéni vendégnél a megrendelésre és a kulcskártyára Csoportnál a megrendelésre és a rooming listára KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

11 FRONT OFFICE TEVÉKENYSÉG SZOBAFŐNÖKSÉG
Reggeli műszak: VIP vendégek érkezésének előkészítése (bekészítések ellenőrzése, egyeztetés a különböző részlegekkel) Értékesítés, rendelések felvétele. Problémák kezelése Vételezés. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

12 FRONT OFFICE TEVÉKENYSÉG SZOBAFŐNÖKSÉG
Délutános műszak: Átadás-átvétel a délelőttös műszakkal: várható egyéni és csoportos érkezések, utazások anyagai. Érkezéskor a bejelentőlap kitöltetése. A számítógépes rendszerben a kijelölt, vagy kiválasztott szobába megérkezteti a vendéget, átadja a szobaszámra kitöltött kulcskártyát (ez jogosítja a reggeli elfogyasztására) Mágneskártyás rendszernél elkészíti a kártyát. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

13 FRONT OFFICE TEVÉKENYSÉG SZOBAFŐNÖKSÉG
Délutános műszak: A fizetés módjának tisztázása. Ha hitelkártya, akkor célszerű előzetes ellenőrzés. Voucher elkérése, ha utazási irodán keresztül érkezik a vendég. Rendelés nélkül érkező (walk in) vendég részére a szobaértékesítés rack rate (maximum) áron. Fontos az árnak, a fizetés módjának és a tartózkodás idejének tisztázása. Lehet alkalmazni az előre fizettetést. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

14 FRONT OFFICE TEVÉKENYSÉG SZOBAFŐNÖKSÉG
Áthelyezés: Kérheti a vendég, de kezdeményezheti a szálloda is (ebben az esetben a vendég hozzájárulása feltétlenül szükséges). Minden esetben ki kell tölteni az áthelyezési nyomtatványt. Minden részleget értesíteni kell. Londíner és Housekeeping értesítése, hogy segítsenek a vendégnek. Az adatok változásának átvezetése a számítógépes rendszerben. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

15 FRONT OFFICE TEVÉKENYSÉG SZOBAFŐNÖKSÉG
Árváltoztatás: Az szobaár változhat a vendég tartózkodása alatt: Szezonok változása, Speciális hétvégi ár, Vendégek számának változása érkezés vagy távozás miatt A változásról előre tájékoztatni kell a vendéget. A változást át kell vezetni (célszerű áthelyezési nyomtatványon dokumentálni is). A számítógépes nyilvántartásban csak a terhelési kódot kell megváltoztatni. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

16 FRONT OFFICE TEVÉKENYSÉG SZOBAFŐNÖKSÉG
Utazási idő és vendégszám módosítása: Váratlan elutazásról minden részleget értesíteni kell. Hosszabbításnál meg kell nézni, hogy a kért időszakra a kért szoba, vagy másik szoba biztosítható-e. A nyilvántartásban a megfelelő változásokat át kell vezetni. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

17 FRONT OFFICE TEVÉKENYSÉG SZOBAFŐNÖKSÉG
Éjszakás műszak: Fő feladatuk a napi anyagok rendszerezése, zárása, néha érkeztetés, következő napra. Zárásnál: Szoba és reggeli terhelések Reggeli lista elkészítése Kiadott szobák számának megállapítása Nemzetiségi statisztika összegzése. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

18 FRONT OFFICE TEVÉKENYSÉG SZOBAFŐNÖKSÉG
Éjszakás műszak: Következő nap előkészítése: Tárgynapi „utazószámlák” kikészítése Napi érkezések előkészítése Egyéni és csoport anyagok átnézése Szobaállapot jelzés ellenőrzése, szükséges javítások elvégzése Szobatükör elkészítése  ez alapján beoszthatók a következő napi érkező szobák, valamint kijelölhetők az utazó szobák KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

19 FRONT OFFICE TEVÉKENYSÉG KASSZA
Reggeli műszak: A legtöbb számla kifizetése ilyenkor történik. Kiegyenlítés módjai: Készpénzben forintban Készpénzben valutában Hitelkártyával (érvényesség és limit ellenőrzése) Csekkel (kiírt vagy fixcímletű) Átutalással Csoportok: általában egy főszámlájuk van, amelyen szerepel az összes megrendelt szolgáltatás, s általában csekkel vagy átutalással kerül kiegyenlítésre. Egyéni fogyasztásokat külön fizetik. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

20 FRONT OFFICE TEVÉKENYSÉG KASSZA
Reggeli műszak: Ellátmány feltöltése, vételezés (nyomtatványok). A szálloda központi széfjének a kezelése is az ő feladata. Áthelyezéskor a vendég számláján történő átvezetés. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

21 FRONT OFFICE TEVÉKENYSÉG KASSZA
Délutáni műszak: Átadás-átvétel: Fizetőeszközök Megnyitott számlák és az érkezett vendégek anyagai Számlák kísérő anyagainak ellenőrzése: Megrendelő Visszaigazolás Hitelkártya slip Költségvállaló vagy voucher Terhelések egyeztetése: megrendelésnek megfelelő-e Fogyasztás esetén a beazonosítás és aláírás megfelel-e Másnapi korai utazó fizet - előrefizetés. Utazáskor rákérdezés a fogyasztásra (minibár, telefon, stb.) KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

22 FRONT OFFICE TEVÉKENYSÉG KASSZA
Éjszakás műszak: Napi forgalom ellenőrzése, melynek alapja: Terhelési bizonylatok Vendégszámlák Valutaváltási jegyzék Pénztári összesítő Hitelkártya slipek Eltérések korrigálása. Pénzkészlet (forint, valuta) átszámolása, pénzfeladás előkészítése. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

23 FRONT OFFICE TEVÉKENYSÉG KASSZA
Éjszakás műszak: Kiszámítják: Szobakiadásból származó bevételt Reggeli és egyéb éttermi bevételt Valuta bevételt Átlagár Szobakapacitás-kihasználtság A listák átadása a journal részére. Zárás befejezése után meg kell nyitni az új bizonylatokat, azaz új napot kell indítani. Nyitott számlák átnézése, limitek egyeztetése, részletfizetési felszólítások elkészítése. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

24 FRONT OFFICE TEVÉKENYSÉG PORTA
A vendég velük találkozik a legtöbbet a szállodai tartózkodása alatt. Minden műszakban szinte azonosak a feladatok. Kisebb szállodákban nincs meg a 3-as tagozódás (recepció, kassza, porta), hanem minden feladatot a porta (portás) végez. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

25 FRONT OFFICE TEVÉKENYSÉG PORTA
Üzenetek, küldemények kezelése: A lehető leggyorsabb továbbítás. Az érkező levelek, faxok, táviratok, ek, postai csomagok nyilvántartásba kerülnek  önálló postakönyv (érkezés-átadás dátuma, átvevő aláírása). Üzenetek rögzítése: ált. kétpéldányos nyomtatványon. Az üzenet érkezéséről a vendég tájékoztatása a helyben szokásos módon. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

26 FRONT OFFICE TEVÉKENYSÉG PORTA
Kulcskezelés: A szálloda anyagi és erkölcsi védelme megköveteli a kulcsok gondos kezelését. Kulcskártya a kulcs felvételére szolgál. Éjszakai műszakban: kulcsraport készítése. Mágneskártya, chipkártya vagy lyukkártya esetén nem a porta, hanem a recepció készíti el ezeket. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

27 FRONT OFFICE TEVÉKENYSÉG PORTA
Információszolgálat: A portai munka legfontosabb feladata. Információk csoportjai: Szállodai információk: a ház jellemző adatai, rendezvények, szolgáltatások, programok, események. Vendéggel kapcsolatos információk: csak a vendég által jóváhagyott info-kat közölheti, kivéve hatóság részére. Szórakozással kapcsolatos információk Látnivalókkal kapcsolatos információk Sportolással, sporteseményekkel kapcsolatos infok Menetrendi információk Stb. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

28 FRONT OFFICE TEVÉKENYSÉG PORTA
Szállodai személy forgalom ellenőrzése: A portáspult megfelelő elhelyezése: a bejárat, a lift, a lépcső forgalom ellenőrizhető legyen. Éjszakai portás feladata gondoskodni a vendégek éjszakai nyugalmáról, a rendbontások ügyintézése, a szálloda erkölcsi színvonalának biztosítása. Házon kívüli megbízások (komissiók): Jegyrendelés, helyfoglalás, utazási ügyek intézése, programértékesítés, autóbérlés, transzfer szolgáltatás, postai és vám ügyintézés, stb. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

29 FRONT OFFICE TEVÉKENYSÉG PORTA
Portáskiadás: A vendégmegbízások teljesítése során felmerülő költségeket itt számolják el, melyet a vendég a számlájával együtt fizet ki. Bizonylatolása ugyanúgy történik mint a szobaszámlára történő fogyasztásoknál. Ébresztő szolgálat: A porta, vagy a telefonközpont végzi, vagy a szobában található automata beállításával történik. Értékcikk értékesítés: Igazgatóság engedélyével (pl. levelezőlap, bélyeg) KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

30 FRONT OFFICE TEVÉKENYSÉG PORTA
Talált tárgyak kezelése: A földszinten talált tárgyakat a porta veszi át átmeneti tárolásra, majd továbbítja a Housekeeping részére. A „gyanús” tárgyakat először a biztonsági szolgálattal át kell vizsgáltatni. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

31 ELSZÁLLÁSOLÁS FÖLDSZINTI MUNKAKÖREI, FELADATUK
Front Office Manager: Irányítása alatt dolgoznak: Reservation Manager (szobafoglalás vezetője) Credit Manager (szállodai pénztár vezetője) Reteption Clerk (szobafőnök) Chief Concierge (főportás) Munkatársakkal megszervezi és lebonyolítja a szobarendelések felvételét, feldolgozását és nyilvántartását. Gondoskodik az ügyviteli előírások betartásáról, a pontos számlázásról. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

32 ELSZÁLLÁSOLÁS FÖLDSZINTI MUNKAKÖREI, FELADATUK
Front Office Manager: Az értékesítési vezetővel együtt kidolgozza a szálloda üzletpolitikáját és biztosítja annak végrehajtását. Meghatározza a megcélzott piaci szegmenseket és az alkalmazandó árakat. Részt vesz a Front Office dolgozóinak kiválasztásában és betanításában. Elkészíti a munkaidő-beosztásokat, értékeli a munkateljesítményeket. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

33 ELSZÁLLÁSOLÁS FÖLDSZINTI MUNKAKÖREI, FELADATUK
Reservation Manager: Irányítása alatt dolgoznak: Rendelésfelvevők Adminisztrátorok A beérkező rendelések előírás szerinti feldolgozása, azok tárolása. Elkészíti az előrejelzést, a tárgynapot megelőzően ellenőrzi az érkező vendégek megrendeléseit. Gondoskodik az érkezett vendégek számláinak megnyitásáról, és a személyes adatok rögzítéséről. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

34 ELSZÁLLÁSOLÁS FÖLDSZINTI MUNKAKÖREI, FELADATUK
Reteption Clerk (szobafőnök): Az érkezések és az utazások bonyolítása. A szobák közvetlen értékesítése. Átnézi a tárgynapi rendeléseket, ellenőrzi, hogy rendelkezésre áll-e megfelelő mennyiségű és minőségű szoba. Kijelöli a VIP szobákat és megrendeli az ide szükséges bekészítéseket. Elkészíti a szobaelosztási listát csoportrendelések esetén. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

35 ELSZÁLLÁSOLÁS FÖLDSZINTI MUNKAKÖREI, FELADATUK
Credit Manager (szállodai pénztár vezetője): Biztosítja a szállodai számlákra felterhelt szolgáltatások ellenértékének beszedését. Gondoskodik az előírásoknak megfelelő valuta váltási tevékenység végzéséről. Chief Concierge (főportás): Irányítása alá tartoznak: Portások Londinerek Kocsirendezők Boyok KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

36 ELSZÁLLÁSOLÁS FÖLDSZINTI MUNKAKÖREI, FELADATUK
Chief Concierge (főportás): Biztosítja a vendégek számára az információs és ébresztő szolgálatot, az üzenetek átvételét és továbbítását. Gondoskodik a különböző vendég megbízások teljesítéséről. A tűzjelző berendezés napi ellenőrzése. A személyzet irányítása, felvétele és betanítása. Portás: Kulcskezelés Üzenetek és küldemények kezelése KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

37 ELSZÁLLÁSOLÁS FÖLDSZINTI MUNKAKÖREI, FELADATUK
Kocsirendező: A bejárathoz gépkocsival érkező vendégek fogadása, köszöntése, a londinerek értesítése. A gépkocsik parkolóba történő elhelyezése. A főbejárat zavartalan forgalmának biztosítása. A főbejárat tisztán tartása. Együttműködik a szállodai transzferek értékesítésében és lebonyolításában. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

38 ELSZÁLLÁSOLÁS FÖLDSZINTI MUNKAKÖREI, FELADATUK
Londiner: Csomaghordás, csomag megőrzés. Segítség nyújtás átköltözéskor. Folyamatosan biztosítja a szállodai hall rendjét . Házon belüli és házon kívüli megbízások (komissiók) teljesítése. Porta utasítása alapján felviszi a vendégszobákba az üzeneteket, csomagokat. Szobareggeli lapok összegyűjtése. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

39 ELSZÁLLÁSOLÁS FÖLDSZINTI MUNKAKÖREI, FELADATUK
Boy: Házon belüli és házon kívüli megbízások (komissiók) teljesítése. Journalos: Gépi adatok, számlák ellenőrzése, az előírt számlázási fegyelem betartása. Számlák kontírozása. Adatok gyűjtése, rendszerezése, feldolgozása, továbbítása. KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.

40 Köszönöm megtisztelő figyelmüket, viszontlátásra!
KJF Turizmus Tanszék ©Kökény Vendéglátás és szállodamendzsment I.- Szálloda üzem- és munkaszervezése I. - F.O.


Letölteni ppt "Vendéglátás és szálloda menedzsment I."

Hasonló előadás


Google Hirdetések