Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék Folyamatkezelés Dr. Pataricza András Intelligens rendszerfelügyelet.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék Folyamatkezelés Dr. Pataricza András Intelligens rendszerfelügyelet."— Előadás másolata:

1 1 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék Folyamatkezelés Dr. Pataricza András Intelligens rendszerfelügyelet (VIMIA370)

2 2

3 3

4 4

5 5 Folyamat, munkafolyamat Munkafolyamat (Workflow): azoknak a lépéseknek a sorozata, amelyeket egy cél elérése érdekében meg kell valósítani.

6 6 Folyamatok  Üzleti folyamatok  Fejlesztési folyamatok  Üzemeltetési folyamatok

7 7 Üzleti folyamat példa Receive Order Fill Order Ship Order Requested Order Close Order Send Invoice Make Payment Accept Payment Invoice [order accepted] [order rejected] Akció Döntés Elágazás (Fork) Objektum

8 8 Informatikai háttér üzleti folyamatokhoz Általános folyamatkezelő IT rendszer:  Folyamatok leírása: o modellező nyelvek, pl.: BPMN, UML Aktivitások…  Folyamatok végrehajtása o Keretrendszerek modellezésre, analízisre, végrehajtásra, monitorozásra…  Kapcsolódó technológiák o Architektúra: Service Oriented Architecture (SOA) o Folyamat lépések megvalósítása: Web szolgáltatások

9 9 Service Oriented Architecture (SOA)  Architektúra komplex alkalmazások fejlesztésére  Technológia, gyártó független minta  Elv: funkciók megvalósítása szolgáltatásokban: o önállóan működő o publikus, jól definiált interfésze van o szabványos együttműködésre képes o lazán csatolt

10 10 Web szolgáltatások  „Szoftver rendszer gép-gép közötti együttműködésre hálózaton keresztül”  Web szolgáltatás tulajdonságai: o önleíró, önhordó  Több szabvány együttes használata: o WSDL: interfész leírása o SOAP: üzenetküldés, metódus hívás o…o…  Rengeteg kiegészítő szabvány: o WS-*: biztonság, megbízhatóság, QoS…

11 11 DEMO  WSUS egyik web szolgáltatását megnézni Web szolgáltatás

12 12 CÉL: Folyamatmenedzsment infrastruktúra Folyamatmenedzsment Infrastruktúra illesztés Folyamatmodell MonitorAnalízis Optimalizálás Követelmények Létező komponensek Szolgáltatás

13 13 Fejlesztési folyamatok

14 14 Fejlesztési folyamatok (ismétlés)  Szoftverfejlesztési módszerek, folyamatok: o Klasszikus: vízesés o Iteratív: Rational Unified Process (RUP), Agile…

15 15 Fejlesztési folyamatok modellezése  Scrum agilis módszer definiálása folyamatként:

16 16 Üzemeltetési folyamatok

17 17 IT folyamatok kezelése  Példa IT folyamat  ITIL  ITIL alapú ajánlások: ITUP, MOF  IT érettség, IT optimalizáció

18 18 Gyakorlat: IT folyamat leírása Készíts MOST folyamatábrát:  nagyvállalati környezet  kritikus éles szerverhez OS frissítés megjelenik  ki/hogyan/mikor telepítse?  hibakezelés hogyan legyen?

19 19 Gyakorlat: egy lehetséges megoldás Frissítés tesztelése szükséges Hivatalos engedélyezés „Karbantartási ablak”

20 20 Gyakorlat: tanulság  Nem triviális egy folyamat helyes megtervezése  Technikai, szervezeti kérdések együttesen  Sok folyamat általános, újrahasznosítható „Best practice” gyűjtemények

21 21 IT folyamatok kezelése  Példa IT folyamat  ITIL  ITIL alapú ajánlások: ITUP, MOF  IT érettség, IT optimalizáció

22 22 Information Technology Infrastructure Library  UK kormány, ~1980: IT ajánlásgyűjtemények  2007 frissítés: ITIL v3, 5 könyv  Legjobb gyakorlatok összegyűjtése  Közös nyelv megteremtése o Mi a probléma, incidens, szolgáltatás…  De: nincs benne konkrét implementációról szó

23 23 ITIL® V3 – szolgáltatási életciklus Hosszú távú üzleti tervezés Új szolgáltatások megtervezése, kialakítása Szolgáltatások implementálása, bevezetése Napi üzemeltetés Folyamatos mérés, javítás

24 24 Néhány példa terület Kapacitástervezés Rendelkezésre állás Kapacitástervezés Rendelkezésre állás Konfigurációkezelés Változáskezelés Telepítés kezelése Konfigurációkezelés Változáskezelés Telepítés kezelése Incidenskezelés Problémakezelés Incidenskezelés Problémakezelés

25 25 ITIL® V3 alapkönyvek Strategy Generation Strategy Implementation Value Networks Service Portfolio Mgmt, Financial Management, ROI Policy, Planning & Imp Five Aspects of Service Design Availability, Capacity, Continuity, Service Level Mgmt, Supplier Mgmt. Outsourcing Design Event, Request, Incident, Problem, Technology, Operations, Access, Monitoring & Control Change, Build and Test, Release & Deployment, Service Asset and Configuration, Knowledge Mgmt Measurement, Trends, Reporting & Analysis, Review, Assessment, SIP The Big Picture, Service Model Maps, Practice Basics, Getting Started

26 26 IT folyamatok kezelése  Példa IT folyamat  ITIL  ITIL alapú ajánlások: ITUP, MOF  IT érettség, IT optimalizáció

27 27 IBM Tivoli Unified Process (ITUP)  Folyamatmodell az ITIL ajánlásokhoz  Tudásbázis az IBM üzemeltetési tapasztalata alapján  ITUP Composer: eszköz a folyamatok testreszabásához

28 28 ITUP folyamat példa: változáskezelés Definiált alfolyamatok V.ö. korábbi gyakorlat: hasonló elemek ITUP ajánlás: folyamat része a kiértékelés is

29 29 ITUP forgatókönyv példa  Új alkalmazás megvalósítása Kapcsolat a fejlesztéssel (Rational Unified Process) Kapcsolat a fejlesztéssel (Rational Unified Process) Szükséges IT folyamatok

30 30 MOF: Microsoft Operations Framework  Microsoft IT ajánlások  Integrálva a Microsoft Solution Frameworkkel (MSF, szoftverfejlesztési ajánlások)

31 31 MOF életciklus Szoftverfejlesztési lépések az életciklusban Üzletből kiinduló igények Üzemeltetési feladatok Átfogó, közös elemek

32 32 IT folyamatok kezelése  Példa IT folyamat  ITIL  ITIL alapú ajánlások: ITUP, MOF  IT érettség, IT optimalizáció

33 33 IT érettség felmérése  Szervezeti érettségi modellekhez hasonlóan  Felmérés -> Javítás -> Továbblépés -> Felmérés …  Mire jó: o gyenge pontok azonosítása o megfelelő folyamatra koncentráljunk o aktuális szintnek megfelelő technológiák alkalmazása

34 34 Gartner: IT érettség szintjei Kaotikus  Ad hoc  Nem dokumentált  Kézi funkciók  Felhasználó jelzi a hibát Reaktív  Tűzoltás  Központi leltár  Riasztások és események felügyelete  Rendelkezésre állás Proaktív  Trend analízis  Probléma előrejelzése  Automatikus beavatkozó eljárások  Eszköztámogatás Level 0 Level 1 Level 2 Level 3 Level 4 Szolgáltatás központú  Szolgáltatások definíciója  Költségelemzés  SLA teljesítés  Kapacitás tervezés Érték alapú  IT és üzleti folyamatok megfeleltetése  Döntés üzleti alapokon  Valósidejű infrastruktúra

35 35 Microsoft Infrastucture Optimization  Technológiák mentén lebontva az egyes szintek

36 36 Microsoft Infrastucture Optimization Példa követelmény: asztali gépek központosított frissítése

37 37 Összefoglalás  Folyamatok kezelése, modellezése megjelenik az informatika minden területén  Fejlesztés, üzemeltetés: o összekapcsolódó iteratív folyamatok  „Best practice” gyűjtemények  Folyamatok értékelése, javítása

38 38 További információ  IBM Smarter Cities előadássorozat 2011 o Modellezés, predikció és szimuláció a termelésoptimalizálásban Modellezés, predikció és szimuláció a termelésoptimalizálásban  ITIL hivatalos honlap ITIL hivatalos honlap o White paper: Everything you wanted to know about ITIL® in less than one thousand words! Everything you wanted to know about ITIL® in less than one thousand words!  ITIL glossary – kifejezések definíciója ITIL glossary  IBM Tivoli Unified Process letöltése IBM Tivoli Unified Process letöltése  Microsoft Operations Framework 4.0 Microsoft Operations Framework 4.0


Letölteni ppt "1 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék Folyamatkezelés Dr. Pataricza András Intelligens rendszerfelügyelet."

Hasonló előadás


Google Hirdetések