Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gőzmozdonyok I. 1. előadás Dr. Csiba József igazgató, c. egyetemi docens MÁV ZRt. Vasúti Mérnöki- és Mérésügyi Szolgáltató Központ H-1045 Budapest, Elem.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gőzmozdonyok I. 1. előadás Dr. Csiba József igazgató, c. egyetemi docens MÁV ZRt. Vasúti Mérnöki- és Mérésügyi Szolgáltató Központ H-1045 Budapest, Elem."— Előadás másolata:

1 Gőzmozdonyok I. 1. előadás Dr. Csiba József igazgató, c. egyetemi docens MÁV ZRt. Vasúti Mérnöki- és Mérésügyi Szolgáltató Központ H-1045 Budapest, Elem u. 5-7. Tel.: 51181-05, E-mail: csibaj@mav.hu

2 2008.02.13.2 Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2007. 02. 20.) Az 1. előadás összefoglalója: A gőzmozdony feladata A gőzmozdony feladata A gőzmozdony vázlatos elrendezése A gőzmozdony vázlatos elrendezése Általános alapfogalmak Általános alapfogalmak A gőzmozdony méreteire és kialakítására vonatkozó mértékadó feltételek A gőzmozdony méreteire és kialakítására vonatkozó mértékadó feltételek A gőzmozdonyok osztályozása A gőzmozdonyok osztályozása

3 2008.02.13.3 Gőzmozdonyok I. (1. előadás 2008. 02. 13.) A gőzmozdony vázlatos elrendezése

4 2008.02.13.4 Gőzmozdonyok I. (1. előadás 2008. 02. 13.) Általános alapfogalmak 1. A gőzmozdony összefoglaló ismertetése I. Önjáró vontatójármű (locomotion) Fő funkciók: energiaátalakítási (vontató hőerőgép)→az energiahordozó anyagban (tüzelőnyagban) lévő kémiai energia →őőő anyag→mechanikai munka energiaátalakítási (vontató hőerőgép)→az energiahordozó anyagban (tüzelőanyagban) lévő kémiai energia →hőenergia→gőz/közvetítő anyag→mechanikai munka nyomaték/vonóerő generálás nyomaték/vonóerő generálás ű járműszerkezeti Funkciók integrálódása

5 2008.02.13.5 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) 1. A gőzmozdony összefoglaló ismertetése II. felszabaduló h→kazánvíz elgzölögtetése→víz- Gőzkazán→tüzelőanyagból felszabaduló hő→kazánvíz elgőzölögtetése→víz- gz entalpiája megn→mechanikai munka gőz entalpiája megnő→mechanikai munka gzmozdonykazán gőzmozdonykazán - tüzelanyag elégetése - állókazán (hátsó kazán) - tüzelőanyag elégetése - állókazán (hátsó kazán) - víz elgzölögtetése - hosszkazán (fels kazán) - víz elgőzölögtetése - hosszkazán (felső kazán) - füstszekrény - kazánszerelvények

6 2008.02.13.6 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) 1. A gőzmozdony összefoglaló ismertetése III. Állókazán:-külső köpeny -tűzszekrény-(közvetlen)direkt fűtőfelület -rostély -hamuszekrény Hőközlés:-hőátadás: füstgázokból, direkt/közvetlen fűtőfelület -hősugárzás: izzó tüzelőanyagból Tüzelőanyag elégetése: rostélyon→keletkező hamu, salak: hamu- szekrény

7 2008.02.13.7 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) A MÁVAG nevezetes mozdonyai 1.335,0431873 1000.222,0681896 2000.203,0151908 3000.327,0231912 4000.601,0311917 5000.424,0271932 6000.303,0011951 7000.424,2461951 7578.375,10321959

8 2008.02.13.8 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) A MÁVAG története 1868:Magyar-Svájci Gépgyár Rt. Magyar-Belga Gép- és Hajóépítő Rt. 1870:Magyar Királyi Államvasutak Gép- és Kocsigyára 1873:Magyar Királyi Államvasu- tak Gépgyára 1902:Magyar Királyi Állami Vasgyárak 1943:Vitéz Horthy István Magyar Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak 1945:Magyar Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak 1949:MÁVAG Mozdony- és Gépgyár ← 1880:Diósgyőri Magyar Királyi Vas- és Acélgyár ←1890-1900:Rozsnyói Vasércbánya Zólyombrézói Hengermű Vajda-Hunyadi Nagyolvasztó VasgyárVasgyár

9 2008.02.13.9 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) 1. A gőzmozdony összefoglaló ismertetése IV. A levegő útja: →hamuszekrény→rostély→tűzszekrény/tűztér→lángbol- tozat→hosszkazán→füstcsövek/tűzcsövek→füstszekrény→szikraszórást csökkentő szerkezet→kémény Kondenzációs gőzmozdony, fáradt gőzzel hajtott turbóventilátor Kazánszerelvények:- vízszint ellenőrzése - gőznyomás ellenőrzése - kazán megtöltésére - kazán táplálására - kazán kiürítésére

10 2008.02.13.10 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) 1. A gőzmozdony összefoglaló ismertetése V. A gőz útja: - kazán(14-20 att)→gőzdóm→gőzszabályzó→fő gőzvezeték→ túlhevítő→beömlőcső→tolattyúszekrény beömlőtere→a külső vezérművel mozgatott tolattyú a gőzt a gőzhengerbe nyomja→ dugattyú hengertér→dugattyú elmozdul→tolattyú csatornát nyit és a munkát végzett gőz a kiömlőtérbe jut→kiömlőcső→fúvó- cső/turbóventilátor→kémény Gzhengerek száma: 2, 3, 4 Gőzhengerek száma: 2, 3, 4 Kompaund gőzmozdonyok: a gőz a kazánnyomástól a kiömlőnyomásig két lépcsőben/fokozatban terjeszkedik

11 2008.02.13.11 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) 1. A gőzmozdony összefoglaló ismertetése VI. A gőz munkát végez: →a gőzhengerben a dugattyú, a dugattyúrúd, keresztfej, hajtórúd, forgattyú közvetítésével forgatja a hajtókerék- párt→a kapcsolórudakkal/csatlórudakkal és forgattyúkkal a kap- csolt/hajtott kerékpárokat→kerékabroncs futófelülete és a sín futó- felülete közötti súrlódás következtében elfordulásukkal mozgatják a gőzmozdonyt→vonóhoroghoz kapcsolt vasúti járművek mozgatá- sa/vontatása Vonóerő: (súrlódási/tapadási súly): -hasznos/effektív, vonóhorgon mérve -kerületi, hajtott kerékpár kerületén mérve -indikált vonóerő, gőzhengerben mérve

12 2008.02.13.12 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) 1. A gőzmozdony összefoglaló ismertetése VII. A gőzmozdony keret szerepe: kazán és gépezet felerősítése kazán és gépezet felerősítése hajtó, kapcsolt, futó kerékpárok ágyazása hajtó, kapcsolt, futó kerékpárok ágyazása Futókerékpárok alkalmazásának célja: kedvezőbb vezetés és súlyeloszlás kedvezőbb vezetés és súlyeloszlás kerékpárnyomás csökkentése kerékpárnyomás csökkentése Hordrugó: kerékpárok és keret közé himbákkal összekötve, cél: pálya egyenlőtlenségei hatásainak mérséklésére pálya egyenlőtlenségei hatásainak mérséklésére gépezet működéséből adódó zavaró mozgások és erőhatások kiegyenlítése gépezet működéséből adódó zavaró mozgások és erőhatások kiegyenlítéseSzertartályos gőzmozdonyok gőzmozdonyokSzerkocsis

13 2008.02.13.13 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) 1. A gőzmozdony összefoglaló ismertetése VIII. Önműködő, folytatólagos fékberendezés. Légnyomásos fék, vákuum fék. Kézifék, rögzítőfék. Sebességmérő. Homokoló berendezés. Jelzőlámpák. Gőzmozdony egyes alkatrészeinek megvilágítása. Gőzsíp. Mozdonysátor, vezetőállás, zárt vezetőállás. Rugós vonó- és ütközőkészülék.

14 2008.02.13.14 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) 2. A gőzmozdony méreteire és kialakítására mértékadó feltételek I. Gőzmozdony méreteinek megválasztása: Meg kell felelniük: az üzemi viszonyoknak, az üzemi viszonyoknak, a teljesítményi igényeknek. a teljesítményi igényeknek. Üzemi viszonyok: nyomköz, szerkesztési szelvény, nyomköz, szerkesztési szelvény, vonalviszonyok, vonalviszonyok, pályaviszonyok, pályaviszonyok, a vontatott kocsik adatai, a vontatott kocsik adatai, hídsajátságok (folyómétersúly), hídsajátságok (folyómétersúly), üzemanyag minőség, üzemanyag minőség, üzemanyag utánpótlására szolgáló állomások elhelyezkedése üzemanyag utánpótlására szolgáló állomások elhelyezkedése

15 2008.02.13.15 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) Üzemi viszonyok (II.) Vonalviszonyok: vonalhossz vonalhossz legnagyobb emelkedő és hossz legnagyobb emelkedő és hossz mértékadó emelkedő mértékadó emelkedő a vonalon és az állomásokon lévő legkisebb ívsugár a vonalon és az állomásokon lévő legkisebb ívsugár ívekben lévő nyombővülés ívekben lévő nyombővülés ívekben lévő emelkedés ívekben lévő emelkedés fordítókorongok átmérője fordítókorongok átmérője

16 2008.02.13.16 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) Üzemi viszonyok (III.) Pályaviszonyok: engedélyezett kerékpárnyomás engedélyezett kerékpárnyomás felépítmény súlya kg/fm felépítmény súlya kg/fm sínek keresztmetszeti modulusa sínek keresztmetszeti modulusa talpfa/vasbetonalj távolság talpfa/vasbetonalj távolság A vontatott kocsik építési adatai: kerékpárok száma, elrendezése kerékpárok száma, elrendezése tengelytáv, forgócsaptávolság tengelytáv, forgócsaptávolság kocsik építési módja kocsik építési módja vonó- és ütközőkészülék rendszerek vonó- és ütközőkészülék rendszerek Felhasználandó üzemanyag minősége: tüzelőanyag minősége, égéstechnikai jellemzői tüzelőanyag minősége, égéstechnikai jellemzői tápvíz minősége tápvíz minősége kenőanyagok minősége kenőanyagok minősége

17 2008.02.13.17 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) Üzemi viszonyok (IV.) Az üzemanyag utánpótlására szolgáló állomások elhelyezkedése tüzelőanyagot, kenőanyagot és egyéb anyagot utánpótló állomások tüzelőanyagot, kenőanyagot és egyéb anyagot utánpótló állomások vízállomások vízállomások

18 2008.02.13.18 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) Teljesítményi igények (I.) Építési rendszer: - szertartányos - szerkocsis - szerkocsis Rendeltetés: - gyorsvonati - személyvonati - személyvonati - tehervonati - tehervonati - tolató - tolató Tüzelőanyag: - szén - szénliszt - szénliszt - olaj stb. - olaj stb. Gőz minősége: - nedves gőzű - túlhevített Gépezet: - iker - kompaund - kompaund - tandem - tandem

19 2008.02.13.19 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) Teljesítményi igények (II.) -Teljesítményi alapadatok: síkon (0 ‰) síkon (0 ‰) legnagyobb emelkedőn legnagyobb emelkedőn mértékadó emelkedőn mértékadó emelkedőn - víz és tüzelőanyag pótlása nélkül befutható vonalhossz - gőzmozdony és kocsik fékrendszere, egyéb különleges berendezések. továbbítandó vonatterhelés, az elérendő sebesség, tervezett legnagyobb sebesség

20 2008.02.13.20 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) 3. A gőzmozdonyok osztályozása Az osztályozás a jellemző adatok alapján történik. Sok mozdonytípus Változatos szerkezeti felépítés A gőzmozdonytípusok megkülönböztetésére alkalmas és a gyakorlati életben szokásos szempontok: 3.1. Nyomköz (I.): Def. normál normál széles széles keskeny keskeny Nyomköz megadása: mm-ben minden jellemző adatot felölelő, élesen megkülönböztethető osztályok nincsenek angol lábban és hüvelykben (pl.: 610 mm≡2’; 1067 mm≡3’6”)

21 2008.02.13.21 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) Nyomköz (II.) A magyarországi szabványos keskenynyomközű vasutak: bánya és mezőgazdasági vasút: 500 mm, bánya és mezőgazdasági vasút: 500 mm, mezőgazdasági vasút: 600 mm, mezőgazdasági vasút: 600 mm, mezőgazdasági és iparvasút: 760 mm, mezőgazdasági és iparvasút: 760 mm, iparvasút, közúti vasút: 1000 mm. iparvasút, közúti vasút: 1000 mm.

22 2008.02.13.22 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) 3.2. A megengedett legnagyobb sebesség szerint Magyarországi vasutaknál:

23 2008.02.13.23 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) 3.3. A továbbított vonatok neme: gyorsvonati gyorsvonati személyvonati személyvonati gyorstehervonati gyorstehervonati tehervonati tehervonati tolató tolató

24 2008.02.13.24 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) 3.4. A pálya jellege: Síkvidéki pályán (0…5 ‰), Síkvidéki pályán (0…5 ‰), dombvidéki pályán (5…15 ‰), dombvidéki pályán (5…15 ‰), hegyi pályán (>15 ‰) hegyi pályán (>15 ‰) közlekedő mozdonyok. Hegyi pálya: tapadás (<40 ‰) (keskenynyomközű iparvasutakon és erdei vasutakon 60 ‰) fogaskerekű.

25 2008.02.13.25 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) 3.5. Üzemanyagtárolás szertartályos: víztartály és a tüzelőanyagtartó a mozdonykereten szertartályos: víztartály és a tüzelőanyagtartó a mozdonykereten szerkocsis: víztartály és a tüzelőanyagtartó külön szerkocsin. szerkocsis: víztartály és a tüzelőanyagtartó külön szerkocsin.

26 2008.02.13.26 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) 3.6. Kerékpárnyomás vagy keréknyomás, ahol G ke : a keréknyomás kg-ban, l: az aljak távolsága cm-ben, K: a sín keresztmetszeti modulusa a súlyponton átmenő vízszintes tengelyre cm 3 -ben, σ h : a sínanyag engedélyezett hajlító igénybevétele kg/cm 2 -ben. Ia rangú fővonali gőzmozdonyok (14.4 t-n felül) Ib rangú fővonali (10.3-14.4 t) II rangú mellékvonali (10.3 t-ig) III rangú keskeny nyomközű.

27 2008.02.13.27 Gőzmozdonyok I. (1. elő- adás, 2008. 02. 13.) 3.7. Kerékpárok elrendezése 490-035 pályaszámú gőzmozdony

28 2008.02.13.28 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) 3.8. A gőz minősége nedves gőzű nedves gőzű túlhevített gőzű túlhevített gőzű 424-053 pályaszámú gőzmozdony

29 2008.02.13.29 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) 3.9. A gőzhengerek száma és elhelyezése Gőzhengerszám: 2, 3, 4 Mallet-rendszerű gőzmozdonyok Elhelyezés: kereten kívül belül belül

30 2008.02.13.30 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) 3.10. A gépezet működése egyszeres működésű ikermozdonyok egyszeres működésű ikermozdonyok megosztott, kettős terjeszkedésű kompaund gőzmozdonyok megosztott, kettős terjeszkedésű kompaund gőzmozdonyok tandem gőzmozdonyok tandem gőzmozdonyok

31 2008.02.13.31 Gőzmozdonyok I. (1. előadás, 2008. 02. 13.) 3.11. Egyéb szempontok a gőzmozdonyok osztályozására (I.)

32 2008.02.13.32 Gőzmozdonyok I. (2008. 02. 13.) 3.11. Egyéb szempontok a gőzmozdonyok osztályozására (II.)

33 2008.02.13.33 Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2007. 02. 20.) Az 1. előadás összefoglalója: A gőzmozdony feladata A gőzmozdony feladata A gőzmozdony vázlatos elrendezése A gőzmozdony vázlatos elrendezése Általános alapfogalmak Általános alapfogalmak A gőzmozdony méreteire és kialakítására vonatkozó mértékadó feltételek A gőzmozdony méreteire és kialakítására vonatkozó mértékadó feltételek A gőzmozdonyok osztályozása A gőzmozdonyok osztályozása

34 2008.02.13.34 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Gőzmozdonyok I. 1. előadás Dr. Csiba József igazgató, c. egyetemi docens MÁV ZRt. Vasúti Mérnöki- és Mérésügyi Szolgáltató Központ H-1045 Budapest, Elem."

Hasonló előadás


Google Hirdetések