Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A magyar felsőoktatás valódi problémái Tóth Csaba „A jövő záloga” A Republikon Intézet felsőoktatási kerekasztala 2011. február 16.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A magyar felsőoktatás valódi problémái Tóth Csaba „A jövő záloga” A Republikon Intézet felsőoktatási kerekasztala 2011. február 16."— Előadás másolata:

1 A magyar felsőoktatás valódi problémái Tóth Csaba „A jövő záloga” A Republikon Intézet felsőoktatási kerekasztala február 16.

2 A felsőoktatásról szóló viták Az utóbbi évek vitái szervezési és működési kérdésekről szóltak A valódi vitának a minőségről kellene szólnia Szokásos kérdések / problémák: – Túl sok a főiskola és egyetem – Nincs pénz az oktatásra, lehet-e (kell-e) tandíj

3 Rossz a magyar felsőoktatás? Minősítő Intézet QST. H. E.ARWU Legjobb helyezés Nincs (Top200) Egyetem ELTE, SZTENincsELTE, SZTE Régióban ki jobb? Ausztria, Lengyelország, Csehország Ausztria Ausztria, Csehország

4 QSARWU Intézmény, országHelyezésIntézmény, országHelyezés Harvard University, USA2.Harvard University, USA1. University of Cambridge, Egyesült Királyság 1. University of Cambridge, Egyesült Királyság 5. École Normale Supérieure, Franciaország 33. Pierre and Marie Curie University - Paris, Franciaország 39. Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg, Németország 51. Technical University Munich, Németország 56. Jagiellonian University, Lengyelország 304. Jagiellonian University, Lengyelország Charles University, Csehország 267. Charles University, Csehország Eötvös Lóránd Tudományegyetem Eötvös Lóránd Tudományegyetem

5 Az egyes országok felsőoktatási intézményeinek aránya az ARWU TOP100 listáján

6 Felsőoktatás-értékelés Nemzetközi (QS, THE)Magyar (Heti Válasz) oktatók minősítése (elsősorban publikációk)oktatók akadémiai minősítése diák/tanár arány munkaadók értékelése külföldi diákok és tanárok arányahallgatók OTDK eredményei szakmai közvéleménytúljelentkezés

7 A felsőoktatás problémái Három, egymást erősítő problémacsoport: Elszigeteltséggel összefüggő Oktatásminőségi Gazdasági természetű

8 Elszigeteltség, avagy a „nemzeti felsőoktatás” okai és következményei Oktatóink kevéssé vesznek részt nemzetközi kutatásokban – késve érkeznek hazánkba a legújabb eredmények – kevésbé vonzóak a magyar egyetemek a külföldi oktatóknak és hallgatóknak A hallgatók sem kapcsolódnak be nemzetközi kutatásokba – szakmai fejlődésünk lelassul – a legjobbak, akik önerőből erre képesek, külföldre mennek  nem csak munkavállalói, de kutatói kivándorlás is van „Féloldalas” hallgatói mobilitás – Erasmus program: sokakat elér, ez jó. – Külföldi BA vagy MA program: bonyolult jelentkezés, kevés ösztöndíj, kevés segítség.

9

10

11

12

13

14 A felsőoktatás minőségi problémái Bolognai rendszer  a gondolkodásban még nem ment végbe az átállás – a mesterképzésben az átjárhatóság helyett az intézmények saját hallgatóikat preferálják Haszontalanul működő oktatói minősítési rendszer – a jelenlegi oktatói véleményezés nem tölti be szerepét: alacsony hallgatói részvétel, következmények hiánya Az átfogó tehetséggondozás hiánya – a jelenlegi rendszerben a hallgató magára van utalva – az egyetemek nem segítik eléggé a tehetséggondozó diákszervezeteket – a tanárok részéről sincs meg a kezdeményezőkészség, hogy a tehetséges diákot a megfelelő helyre irányítsák A hallgatói önkormányzatok működése ellentmondásokkal terhelt

15

16 Ország Felsőoktatási intézmények finanszírozása, GDP arányában (Forrás: OECD, 2007) ÁllamiMagánÖsszesen Chile0,291,691,98 Japán0,480,991,47 Korea0,561,872,43 Szlovákia0,670,200,87 Egyesült Királyság0,690,581,27 Magyarország0,87n.a. Németország0,910,161,07 Lengyelország0,920,371,29 Spanyolország0,930,221,15 USA0,982,123,11 Szlovénia0,980,281,26 OECD átlag1,000,531,52 Csehország1,040,201,23 Holland1,080,401,48 Norvégia1,21n.a. Franciaország1,210,171,39 Ausztria1,260,091,34 Svédország1,410,161,57 Finnország1,570,061,63 Dánia1,650,061,71

17 A felsőoktatás gazdasági problémái Hiányoznak a munkaerő-piaci visszacsatolások – az állam-egyetem-gazdaság nem háromszögként működik, hanem az állam kommunikál a gazdasággal is és az egyetemmel is – munkaadói igények nehezen tudnak megjelenni, az akadémiai szféra gyakran beleszólásként értékeli az ilyet

18 K+F

19 Toborzás nehézségeinek okai a friss diplomások körében – TOP 5 (Forrás: Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet) Említést tevő vállalatok aránya (%) Magas bérigény37 Szakmai gyakorlat hiánya36 Elégtelen szakmai tudás35 Kevés jelentkező29 Nem megfelelő szintű nyelvtudás27

20 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A magyar felsőoktatás valódi problémái Tóth Csaba „A jövő záloga” A Republikon Intézet felsőoktatási kerekasztala 2011. február 16."

Hasonló előadás


Google Hirdetések