Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A két tanítási nyelvű képzés helyzete a magyar közoktatásban Készítette: Fazekas Csaba a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese a Kétnyelvű Iskoláért.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A két tanítási nyelvű képzés helyzete a magyar közoktatásban Készítette: Fazekas Csaba a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese a Kétnyelvű Iskoláért."— Előadás másolata:

1 A két tanítási nyelvű képzés helyzete a magyar közoktatásban Készítette: Fazekas Csaba a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese a Kétnyelvű Iskoláért Egyesület alelnöke

2 A téma időszerűsége 2012 : huszonöt év ! idegennyelv-tudás az EU-ban Kész(ül) az oktatási államtitkárság nyelvoktatási stratégiája Kész(ül) az új miniszteri rendelet a két tanítási nyelvű oktatás irányelveiről

3 A két tannyelvű képzés céljai Használható nyelvtudás ← az idegen nyelv már a tanulás időszakában sem puszta tantárgy, hanem a tanulás eszköze Nyitottság, tolerancia más kultúrák iránt Összehasonlító tanulási módszertan ← hazai és külföldi taneszközök használata

4 Segítő körülmények kiegészítő támogatás államközi szerződések külképviseletek, kulturális intézetek támogatása előkészítő („nulladik”) év csoportbontás nyelvpótlék nyelvvizsgával egyenértékű érettségi

5 Nehézségek jelenleg nincs központi koordináció megszűnt az előfelvételi vizsga tanárképzés- és továbbképzés… taneszközök… változó nyelvstratégia,oktatáspolitika

6 Dilemmák Felvételi: Hogy mérjük a „nyelvérzéket” ? (Nyelvi képesség: fonetikai érzékenység; nyelvtani szabályok felismerése, kikövetkeztetése; szabályos és szabálytalan ösztönös megkülönböztetése; gyors emlékezetbe vésés) Az egységes írásbeli bevezetése óta speciális szóbeliztetéssel lehet mérni: pl. próba nyelvóra, dráma- és nyelvi játékok. Két tannyelvű ált. iskolából két tannyelvű középiskolába…

7 Dilemmák II. Mikor számít jó befektetésnek a két tannyelvű oktatás? Milyen értelemben legyen „elitképzés” ? Nemzeti, célnyelvi vagy integrált tanterv ? Szabad-e az órán nyelvet váltani ? Szükséges-e a nyelvtanári végzettség a szaktárgyat idegen nyelven tanító esetében?

8 Dilemmák III. Fordítsunk vagy írjunk tankönyveket ? Ideális megoldás: fokozatos nyelvi szintemelkedés, a szaknyelv tanítása ↔ lefordított magyar tankönyvek, külföldi kiadású könyvek

9 Aktualitások országos mérési eredményekhez kötött minőségi kritériumok a célnyelven tanítható tárgyak körének szűkítése

10 Köszönöm a figyelmet.


Letölteni ppt "A két tanítási nyelvű képzés helyzete a magyar közoktatásban Készítette: Fazekas Csaba a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese a Kétnyelvű Iskoláért."

Hasonló előadás


Google Hirdetések