Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hugo van der Goes Flamand festő. (1440, Ghent - 1482, Bruxelles) Forrás: A művészet története- Gótika, Korai reneszánsz Karel van Mander: Hírneves németalföldi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hugo van der Goes Flamand festő. (1440, Ghent - 1482, Bruxelles) Forrás: A művészet története- Gótika, Korai reneszánsz Karel van Mander: Hírneves németalföldi."— Előadás másolata:

1 Hugo van der Goes Flamand festő. (1440, Ghent , Bruxelles) Forrás: A művészet története- Gótika, Korai reneszánsz Karel van Mander: Hírneves németalföldi és német festők élete. Marosi Ernő: A középkor művészete II. Johann Huizinga: A középkor alkonya wikipédia

2 A tökéletes szám: 6, 28, 496, 8128, ,…….stb, ma már 44 tökéletes szám ismert. Az ötödik szám megtalálója: Regiomontanus /HUDELRIKUS REGIUS/, aki Mátyás király vendégeként a görög könyvtárában kutatott.. 28= , osztói összege, 1/1+1/2+1/4+1/7+1/14+1/28=2, a reciprok érték összege állandó „2” 2+8=10>>>1+0=1, =19>>1+9=10>>1+0= =28>>2+8=10>>1+0=1 számjegyeinek összege állandó, azaz „1” Néhány nevezetes esemény a történelmi háttérről, melyben dolgozott és élt a festő: Jean Darc máglya halála 1445 Gutenberg első nyomtatott könyve 1452 Leonardo Da Vinci születése 1446 Hunyadi János Magyarország kormányzója Nándorfehérvári csata, Hunyadi János halála Mátyás trónra lépése A matematika a sebesség és gyorsulás kutatásával foglalkozott. Ekkor talált rá az ötödik úgynevezett TÖKÉLETES számra.

3 Ő a 15. sz.-i flamand festészet legrejtélyesebb alakja. Születési hely, idő nem ismert, csak valószínűsíthető , Gent. Halála Brüsszel. Mesteri címét 1467-ben nyerte el. Tíz évvel később, egyre gyakoribb őrültségi rohamai miatt a Brüsszel melletti Ágoston rendi Vörös kolostorba vonult, hogy elveszett lelki békéjét visszaszerezze. A Vörös kolostorban töltött éveiről egy szerzetes krónikája tudósít bennünket. Kezdetben még folytatta a festést, fogadta barátait.1480-ban vendégül látta Habsburg Miksát. Az a rögeszméje támadt, hogy elkárhozott, és öngyilkos terveket forgatott a fejében. A prior zenét hallgattatott vele, hogy lelki nyugalmát visszanyerje, ő pedig, amikor jobban volt, még festett is. Egy öngyilkossági kísérlet után teljesen megzavarodva halt meg 1482-ben. A BŰNBEESÉS és MEGVÁLTÁS diptichon (1476, ma Bécsben) Az Ádám és Éva mellett szörnyűséges, nőfejű gyíkként megjelenítő bibliai kígyó igazi ikonográfiai újítást jelent. Ugyanakkor hatásos a paradicsomi táj, a növények részletes kidolgozása, az első emberpár idealizált megjelenítése, valamint Éva szinte földig omló hajzuhataga. Feltűnő a tájat behálózó zöld árnyalatok játéka. A két tündöklő test, valamint a nyálkás kígyó lila és sárga foltjainak diszharmóniája, A látványos kompozíció ellenpontját jelenti a túloldali PIETA-n megidézett, megrázóan patetikus, sőt gyászos kesergés, , (lehet, hogy ) között alkotja a PORTINARI-oltárt. Középképe—JÉZUS SZÜLETÉSE==PÁSZTOROK IMÁDÁSA Tommaso Portinari firenzei polgár, a Medici ház megbízottja, aki Bruggeben él, adja a megbízást a festőnek. A kész festményt hazájába küldte és a firenzei Santa Maria Nouva korház templomában állíttatta fel. Ott olyan művészek csodálták meg, mint Filippo Lippi és tanítványa, Botticelli, így közvetlen hatással volt számos itáliai festőre

4

5 Michelangelo: Ádám és Éva /Sixtus kápolna, Róma / SÁTÁNÁBRÁZOLÁS ISMERT MŰVÉSZEKTŐL ( 5 DIÁN)

6

7

8

9

10

11 The Lamentation of Christ Oil on oak, 33,8 x 23 cm Kunsthistorisches Museum, Vienna /Krisztus siratása/

12

13 Crucifixion c Oil on panel Museo Correr, Venice

14 A Keresztre feszítés részlete

15 Monforte Altarpiece c. 1470, Oil on wood, 150 x 247 cm, Staatliche Museen, Berlin / Királyok imádása/

16 Királyok imádása /részlet/

17

18

19 Királyok imádása részletei még + 4 dián

20 A szimbolikus virágok és a csodálatosan megfestett, a festő korának divatos darabja, a csőrős cipő

21 Pazar ajándékok a Három királytól: arany, mirha, tömjén

22 József mögött az írisz : Simeon szavai Máriához: ”..a te lelkedet is tőr járja át.. ” Lukács ev.

23 Királyok imádása, részlet

24 Jacob and Rachel c Pen and wash heightened with white on gray paper Christ Church Picture Gallery, Oxford

25 Portrait of a Man c Tempera on wood, 31,8 x 26,7 cm Metropolitan Museum of Art, New York

26 Portinari Triptych (closed) Oil on wood Galleria degli Uffizi, Florence grisaille

27 Portinari Triptych Oil on wood, 253 x 586 cm Galleria degli Uffizi, Florence

28

29 Portinari triptychon, Pásztorok imádása, részletek +a 12. sz-ig

30 2

31 3

32 4

33

34

35 7

36 8

37 9.

38 10

39 11

40 Az előtérben figyelhető meg a korra jellemző csodálatos szimbolikus virágcsokor. Minden szála különleges jelentéssel bír. A sáfrányliliom (tűzliliom) Jézus vérének színe, a fehér és kék írisz Mária tisztasága és a lelkébe fúródó kard, a harang – virág Mária 7 fájdalmát, vagy a Szentlélek hét ajándékát szimbolizálja, a három szegfű a Krisztus testébe fúródó szögek szimbolikája. A virágok mögött a ga- bonakéve is szimbólum. Hogyan készül az ostya?... /Eukarisztia./ 12.

41 A Portinari család szentjeikkel az oldaltáblákon + 7 dia

42 Portinari oltár részlete /szt. Antal és Tamás/

43 Szt. Tamás, Szt. Antal remete A Portinari oltár oldal-táblája

44 A háttérben a szállást kereső József és Mária

45 Portinari oltár részlete /a feleség: Mária, kislányuk: Margit, az őket kísérő szentekkel: Mária Magdolna és szt. Margit/ (antiochiai)

46

47 Portinari szül: 1428 Felesége született: 1456 /a festmény ben készült/

48 Hans Memling: Maria Portinari Hugo van der Goes: Maria Portinari Ki látta jól?

49 Mary Triptych c Wood, 30,1 x 23,4 cm Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt

50 Portrait of a Donor with St John the Baptist Wood, 23,2 x 22,5 cm Walters Art Museum, Baltimore

51

52

53

54 Pásztorok imádása /részlet/ A pásztorok, mintegy villámfénytől megvilágítva, belökve törnek ----törnek?, esnek?,----be. Megmagyarázhatatlan a rohanásuk, elragadtatásuk torzítja alakjukat. A kép kinyilatkoztatásként kerül elénk. /függöny/

55 Adoration of the Shepherds c Wood, 97 x 245 cm Staatliche Museen, Berlin /A pásztorok imádása, részlet/ Portinari oltár /részlet/ (a MŰVÉSZET ÉS UFOK c. oldalról )

56 Mária halála/1480/ Utolsó nagyszabású munkája, me- lyen Krisztus nyugodt megjelenésé- vel szöges ellentétben áll a tanítvá- nyok meggyötört csoportja. Megrendülésüket, megrázkódtatásu- kat hangsúlyozza a soha azelőtt nem használt, rendkívüli tónusok. A kék szín a szürke párosításával a rideg valóság, de a fájdalom és a gyász tükre. Ezek lehet Hugo van der Goes utolsó hallucinációit tükrözik. Nem sokkal később hal meg. Művészetében kiemelkedő szerepet játszott a kezek és azok gesztusai mélyreható ismerete. Itt az apostolok vigasztalan kézmozdulatai. Az ágyán fekvő Mária körül a halotti liturgiát végző tanítványok mindegyike más- ként reagál. Heves, feszült mozdula- taik, éles töredezett redőjű drapériák. Csak János érzékeli a fénykörben, angyalok kíséretében érkező Krisztust.

57 Mária halála, részlet

58

59 The Death of the Virgin c Oil on wood, 147,8 x 122,5 cm Groeninge Museum, Bruges Forrás: Válogatta: Kovács Szabina Németh Katalin július /A Szűz halála/


Letölteni ppt "Hugo van der Goes Flamand festő. (1440, Ghent - 1482, Bruxelles) Forrás: A művészet története- Gótika, Korai reneszánsz Karel van Mander: Hírneves németalföldi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések