Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Kamara szerepe az iskolarendszerű szakképzésben Nagykanizsa, 2012. március 14. Bihall Tamás MKIK alelnök.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Kamara szerepe az iskolarendszerű szakképzésben Nagykanizsa, 2012. március 14. Bihall Tamás MKIK alelnök."— Előadás másolata:

1 A Kamara szerepe az iskolarendszerű szakképzésben Nagykanizsa, március 14. Bihall Tamás MKIK alelnök

2 Foglalkoztatási ráta, százalék Csehország64,96565,564,964,164,865,366,166,665,465 Lengyelország55,153,751,751,4 52,854,55759,259,3 Magyarország55,956,156,25756,656,957,357,356,755,455,4 Szlovákia56,356,756,557,956,757,759,460,762,360,258,8 Szlovénia62,763,664,362,565,66666,667,868,667,566,2 Európai Unió–27 62,162,562,462,762,863,664,565,465,964,664,2

3 1. Gyakorlati óraszámok növelése, a gazdálkodóknál folyó gyakorlati képzés szerepének jelentős növelése, a magyar szakképzés gyakorlatorientáltságának fokozása 2. A szakmai záróvizsgáztatásban a szakma elsajátításához tartozó kulcskompetenciák értékelésének és mérésének előtérbe helyezése, szakmai záróvizsga idejének csökkentése 3. Az OKJ rendszer egyszerűsítése, ésszerűsítése olyan formában, hogy a felhasználói szféra számára átlátható, használatra alkalmas legyen. A szakmai tartalmak modernizálása, új technikák, eljárások beépítése a követelményrendszerbe 4. A gazdálkodó szervezetek érdekeltségének és képzési hajlandóságának növelése a tanulók gyakorlati képzésében. Szakképzés vonzerejének növelése, a munka világába történő átmenet erősítése. Tanulók és gazdálkodó számának növelése Fő célkitűzések

4 Az előrehozott szakmunkásképzés  Semmi mással nem pótolható jelentősége van az idejekorán elkezdett szakmatanulásnak  Tudomásul kell venni, hogy nincs lehetőség valamennyi műveltségi terület összes fejlesztési célját egy időben biztosító programok alkalmazására  Azok a tanulók, akik nem szeretnének sokat az iskolapadban ülni, a szakiskolát választják  Munkatevékenységbe ágyazott szakképzés pedagógiai modelljének megalkotása. A képzés középpontjába a szakmai cselekvőképességet kell állítani

5 Az előrehozott szakmunkásképzés  A 14 éves korosztály rendkívül fogékony a cselekvésközpontú feladatokra, valós gyakorlati tevékenységekre épülő pedagógiára. Jelentős rétegeket vesztett el a 9-10 osztály bevezetésével a magyar szakképzés, ezzel a magyar munkaerőpiac.  Egyre nehezebb éles határvonalat húzni a szakmai elmélet és gyakorlat között. A szakmai elmélet jelentős változáson ment át, gyakorlatorientáltabb lett. Az elmélet arra koncentrál, hogy megtanítsa a gyakorlati végrehajtáshoz szükséges lépéseket.  A duális képzés élő környezetben szocializálja a tanulót, a tanuló megtanulja, hogyan működik a valós gazdaság, gondolkodásában erősödik a cselekvőképesség. Megtanulja, hogy cselekedeteiért felelősséget kell vállalnia.

6  Iskolák és a vállalkozások közötti kapcsolat erősítése  Lemorzsolódás csökkenése, tanulók jobb elhelyezkedése  Nem lesz több éven keresztül párhuzamos képzési forma  Kevesebb modul, egyszerűbb a „tantárgyiasítás”: (46 szakmában 271-ról 203-ra csökkent a modulok száma)  Gyakorlatorientált, felhasználóbarát központi programok A kamara által kifejlesztett tanügyi dokumentumok bevezetésének előnyei

7 Az ISZIIR interaktív fóruma: &order=&turn=&page=1 Az MKIK által kifejlesztett szakképesítések: szvk-k, központi programok elérhetők voltak április 28-tól Országos konzultációs fórumrendszer Partnerek bevonása, megnyerése Gazdaság közvetlen részvétele: 180 fejlesztő szakértő Érdemi beleszólás lehetősége: 40 szakmai szervezet 4 ezer gazdálkodó, 660 szakképző iskola véleménye

8 A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések jogszabályi bevezetése április szakképesítés átdolgozott szakmai és vizsga- követelményének, valamint központi programjának átadása a Nemzetgazdasági Minisztérium részére július /2011. (VII. 18.) Korm. rendelet − új OKJ(hatályos VII. 26-tól) augusztus /2011. (VIII. 25.) NGM rendelet az új szakmai és vizsgakövetelményekről (hatályos VIII. 28-tól)

9 Kimutatás a Kamara által kifejlesztett tanügyi dokumentumokra 2011-ben beiskolázott tanulók létszámáról Képzési időTanulók száma éves2188 Összesen10738

10 Kamarai szakképzési feladatok a törvényi változások tükrében  A tanulószerződés intézményrendszerének megerősítése: A jogok és kötelességek egyensúlya, munkaalapú társadalom Kamara felelősségvállalása nő: tanulószerződés ellenjegyzése A képzőhelyek szigorúbb ellenőrzése: szankcionálás Szigorúan szabályozott eljárásrendek, határidők Mesterképzettség minimum feltételként támasztása  Együttműködési megállapodások szabályozása: A kamara szerepének erősödése, nyilvántartásba vétel

11 OKJ fejlesztés Elemzések, statisztikák Az elmúlt 3 évben vizsgázók száma szakképesítésenként Beiskolázottak létszáma 2010/2011 RFKB döntési táblázatok a gazdaság igényeinek felmérése alapján FEOR munkakörökben foglalkoztatottak száma FEOR munkakörökhöz kapcsolódó szakképesítések

12 Szakértői fejlesztő teamek Minisztériumi, államtitkári delegáltak (7 minisztérium, 14 államtitkárság) Szakmai szervezetek (közel 60) Egyéb külső szakértők + országos szakmai workshop (300 résztvevő)

13 OKJ struktúrát, tartalmat érintő változások Felnőttképzési óraszámok meghatározása Struktúra (rész-szakképesítés, ráépülés) Szakközépiskolai ágazatok megjelenítése

14 Új OKJ-hoz tartozó szakmafejlesztés 48 szakmafejlesztéshez hasonlóan Lebonyolítás: MKIK+ szakképesítésért felelős államtitkárság Szakértők 3 csoport: 1. Összevonások miatti szvk fejlesztés 2. Tartalomfejlesztés 3. Vizsgarész miatti módosítás

15 Határidők a szt. szerint „92.§ (24)Az e törvény szerint meghatározott tartalmú Országos Képzési Jegyzéket a Kormány legkésőbb április 30-ig adja ki. (26) Az e törvény szerint meghatározott tartalmú szakmai és vizsgakövetelményeket a szakképesítésért felelős miniszter legkésőbb május 31-ig adja ki. (27) Az e törvény szerint meghatározott szakképzési kerettanterveket a szakképzésért és felnőttképzésért felelős miniszter legkésőbb július 31-ig adja ki.”

16 A szakmai záróvizsgáztatásban a gazdaság szerepvállalása továbbra is érvényesülni fog  A szakmai záróvizsgáztatásban a gazdaság szerepvállalása továbbra is érvényesülni fog A szintvizsgáztatás feladatköre megváltozik  A szintvizsgáztatás feladatköre megváltozik Az RFKB-k helyett MFKB-k jönnek létre:  Az RFKB-k helyett MFKB-k jönnek létre: Az MFKB-k elnöki és munkaszervezeti feladatainak ellátása Szakmaszerkezeti kormánydöntés fenntartókra lebontva Állami finanszírozás e döntések szerint történik Pályaorientáció

17 A évi feladatok ütemezése ♦ Az MFKB-k működési kereteinek megteremtése, a bizottsági munka megkezdése (2012. október 1.) o MFKB-k kialakításának kamarai koncepciója (2012. április 30.) o MFKB tagok kamarai jelölési rendszerének kidolgozása és a tagi javaslatok elkészítése (2012. május 31.) Ezt követően az MFKB tagok közül kamarai javaslat az elnöki teendőket ellátó bizottsági tagok személyére (legkésőbb augusztus 31.) o MFKB működési rendjének kidolgozása a vonatkozó rendelet nyomán (2012. augusztus 31.) o MFKB munkatervek előkészítése a működési rend alapján (2012. szeptember 30.) ♦ Irány-arány javaslatok (döntések) o A bizottságok elé kerülő javaslatok összeállítása június 30. o A bizottságok által elfogadott javaslatok (döntések?) július 31. o Kormányrendelet szeptember 30.

18  A szakképzési hozzájárulás változásai: A gazdálkodók gyakorlati képzése, mint fő prioritás Szakmacsoportonkénti differenciált fejkvóta rendszer: Gyakorlat−elmélet arányaAnyagigény Eszközigényesség Hiány-szakképesítésOktatóigényesség Jelentős adminisztráció csökkentés, havi elszámolás A saját dolgozók képzési rendszere új struktúrában: TÁMOP A decentralizált szakképzési alap szerepe növekszik: MFKB

19

20  A Felsőoktatási szakképzés újra pozícionálása: A felsőoktatás szerves részévé válik: nem lesz az OKJ-ban Felsőoktatási intézmény adja ki, államilag elismert felsőfokú szakképzettség, de nem diploma: ISCED 5.5, EQF 5 Kreditbeszámítás lehetősége: helyett kredit Képzési kimeneti követelmény (szvk) miniszteri rendeletben, képzési programot felsőoktatási intézmény adja ki Gyakorlatorientáltság, felsőoktatás szolgáló leánya Versenyhelyzet a szakközépiskolai és technikus képzéssel

21 SZKTV, OSZTV 2012’ január között bonyolítottuk le a 38 szakképesítés írásbeli feladatainak megíratását Döntő: Hungexpo április

22 EuroSkills, WorldSkills Jogszabályi háttér: Szakképzési törvény 76. § (4) bekezdés „A gazdasági kamara ellátja a WorldSkills és az EuroSkills versenyekre történő előkészítéssel, felkészítéssel és a versenyeken való részvétellel kapcsolatos feladatokat, továbbá megszervezi és koordinálja a WorldSkills és az EuroSkills előválogató versenyét. A WorldSkills és az EuroSkills versenyekkel kapcsolatos további feladatokról a szakképzésért és felnőttképzésért felelős miniszter és a gazdasági kamara megállapodást köt.”

23 WorldSkills London október 5-8.  48 ország - több, mint 900 versenyző;  4 nap - több, mint látogató;  14 szakmában 15 magyar versenyző;  Összpontszám alapján 26. helyezés;  Legjobb helyezés informatikából - 7. ;  Jó eredmények – ács, bútorasztalos, fodrász, szépségápoló szakmákban;

24 WorldSkills London október 5-8. Szakképesítések: Mechatronika – 2 főBurkoló VillanyszerelőKőműves BútorasztalosFestő, dekoratőr ÉpületasztalosÁcs VirágkötőFérfi / női fodrász SzépségápolóCukrász SzakácsInformatikai hálózati rendszergazda

25 EuroSkills Spa Francorchamps október 4-6. Tervezett szakképesítések Mechatronika 2 fő csapatverseny Faipari technológiák csapatverseny Bútorasztalos1 fő Épületasztalos1 fő Faipari gépkezelő1 fő Virágkötő2 fő csapatverseny Fodrász1 fő Szakács és pincér csapatverseny1-1 fő csapatverseny Office ICT Team (informatika)3 fő csapatverseny Kőműves1 fő

26 EuroSkills Spa Francorchamps október 4-6. Tervezett szakképesítések Festő1 fő Ács1 fő Hegesztő1 fő Takarító csapatverseny Karbantartó tisztító specialista1 fő Felület tisztító specialista1 fő Cipész1 fő Ékszerész1 fő Divattervező1 fő Autószerelő1 fő

27 WorldSkills Leipzig július 2-7. Tervezett szakképesítések Mechatronika2 fő Villanyszerelő1 fő Kőműves1 fő Bútorasztalos1 fő Épületasztalos1 fő Férfi/női fodrász1 fő Szépségápoló (kozmetika, műköröm építés)1 fő Virágkötő1 fő Szakács1 fő

28 WorldSkills Leipzig július 2-7. Tervezett szakképesítések Pincér1 fő Cukrász1 fő Festő, dekoratőr1 fő Ács1 fő Hegesztő1 fő IT Network System Administration1 fő Ékszerész1 fő Divattervező1 fő Autószerelő1 fő

29 Az MKIK stratégiája a felnőttképzés területén 1.Helyzetelemzés -Gazdasági környezet igényeinek számbavétele -Szakmapolitikai kérdések áttekintése -Az iskolarendszerű szakképzés és az iskolarendszeren kívüli felnőttképzés viszonya -Az állami irányítás gyakorlatának elemzése -Működő kamarai gyakorlat leírása -Finanszírozás főbb kérdései

30 Az MKIK stratégiája a felnőttképzés területén 2. A felnőttképzés minőségbiztosításának fejlesztése - Kamarai akkreditációs rendszer feltételeinek megteremtése 3. A vizsgáztatási rendszer átalakítása - Regionális vizsga- és módszertani központok létrehozása - tulajdonság-kompetenciák mérésének megszüntetése - kamarai vizsgabiztosok rendszere a felnőttképzésben

31 Az MKIK stratégiája a felnőttképzés területén 4. Egyéb feladatok - A mesterképzés és vizsgáztatás áttekintése - ismeretnyújtási és korszerűsítő rendszer kialakítása - minimális óraszámok meghatározása - gyakorlati képzés ellenőrzése - az OKJ szakmák és a kapcsolódó hatósági képzések áttekintése és szinkronizálása

32 Köszönöm a figyelmüket!


Letölteni ppt "A Kamara szerepe az iskolarendszerű szakképzésben Nagykanizsa, 2012. március 14. Bihall Tamás MKIK alelnök."

Hasonló előadás


Google Hirdetések