Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az összevont intézmények helyzetéről, működéséről Egy 2013. év végi vizsgálat alapján Fehér Miklós Gödöllő, 2014. 02. 26.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az összevont intézmények helyzetéről, működéséről Egy 2013. év végi vizsgálat alapján Fehér Miklós Gödöllő, 2014. 02. 26."— Előadás másolata:

1 Az összevont intézmények helyzetéről, működéséről Egy év végi vizsgálat alapján Fehér Miklós Gödöllő,

2 Falvak Hátrány Falvak Hátrány Létszámhiány keletkezik (összevonást követő leépítés a könyvtár terhére valósul meg) Indokolatlan feladattöbblet jelenik meg (át kell dolgoznia közművelődés, múzeum, települési rendezvények területre) Arányaiban kevesebb pénz jut a könyvtárra (a könyvtári terület, beszerzési keret csökken) Hiányzik a szakképzett könyvtáros A nyitva tartás csökken (mert a munkaerő mást kell, hogy csináljon) Gyakori a közfoglalkoztatott (aki mire gyakorlatot szerez, cserélődik) IKSZT-ügyintézés ( a dokumentáció rengeteg munkaidőt leköt) A támogatás esélye csökken

3 Városok Hátrány Városok Hátrány Körülményes egyeztetés, az érdekek nehézkes képviselete Létszámhiány (leépítés a könyvtár terhére valósul meg) Feladattöbblet (átdolgozás a közművelődés, múzeum, települési rendezvények területre) Ügyintézés, adminisztráció nehézkes (a központ másik épületben van) Arányaiban kevesebb pénz jut a könyvtárra Meg nem érkező információk, kommunikációs nehézségek Szakmai önállóság megszűnése A külön épületben működő egységek működtetése így sem olcsóbb Nincs egységes imázs Gazdálkodási önállóság megszűnt

4 Megyék Hátrány Megyék Hátrány Ahol most vonták össze a megyei és a városi könyvtárat A városi és megyei feladatok közti különbséget most kell megtanítanunk a fenntartónak Létszámgondok. Nőtt a létszám, de a feladatok sokkal jobban nőttek, mint a létszám

5 Falvak Előny Falvak Előny Több szolgáltatás egy helyen Új elhelyezés Több rendezvény Többen látják, használják a könyvtárat Nagyobb a nyitva tartási idő A rendezvényi párhuzamosságok megszűntek Anyagi, tárgyi eszközök jobban kihasználhatók A fiataloknak tetszik (IKSZT) A tevékenységek összehangolhatók Több odafigyelés a programokra (könyvtáriakra is) A gazdasági ügyek és a munkaügyek intézését szakember végzi

6 Városok Előny Városok Előny Összehangolt működés, erőforrás-használat Komplexitás, több lehetőség, együttműködés A rendezvények révén jobban a közéletben vagyunk, közös programok Olyan erőforrásokhoz jutunk, amik eddig csak a másik intézménynek voltak meg Párhuzamos tevékenységek megszűnnek Segítséget kapunk a könyvtári marketingben A könyvtár dolgozói hozzájutnak alkalmanként egy-egy tiszteletjegyhez városi és intézményi rendezvényeken A művelődési központban lévő termeket ingyen vehetjük használatba A bevételi előirányzatok könnyebben teljesíthetők

7 Megyék Előny Megyék Előny Ahol most vonták össze a megyei és a városi könyvtárat Van cafeteria A bérkifizetés rendezett lett Jobb a fenntartói kapcsolat Városi pályázatokban jobb a részvétel Ésszerűbb feladatellátás A közművelődési feladatokkal való bővülés az elért közönség nagyságát növeli

8 Összegzés – 1. Az összevonás mind a falvak, mind a városok, mind a megyék esetében hordoz lehetséges és érdemi előnyöket, de ezek kihasználása a szervezet kultúráján és a vezető eltökéltségén, szakértelmén, szakterületi elköteleződésén múlik. Ennek hiánya az előnyök teljes elvesztéséhez vezethet! Ezt támasztja alá, hogy a falvak esetében 1 adatközlő a városok esetében pedig 3 adatközlő jelenti ki, hogy nincsenek kiemelhető előnyök. Egy további adatközlő pedig úgy fogalmaz, hogy az általa felsorolt előnyök ugyan előnyök lehetnének, de nem azok(!), mert hiányzik a megfelelő intézményi belső együttműködés. Az összevonás mind a falvak, mind a városok, mind a megyék esetében hordoz lehetséges és érdemi előnyöket, de ezek kihasználása a szervezet kultúráján és a vezető eltökéltségén, szakértelmén, szakterületi elköteleződésén múlik. Ennek hiánya az előnyök teljes elvesztéséhez vezethet! Ezt támasztja alá, hogy a falvak esetében 1 adatközlő a városok esetében pedig 3 adatközlő jelenti ki, hogy nincsenek kiemelhető előnyök. Egy további adatközlő pedig úgy fogalmaz, hogy az általa felsorolt előnyök ugyan előnyök lehetnének, de nem azok(!), mert hiányzik a megfelelő intézményi belső együttműködés.

9 Összegzés – 2. A feltüntetett hátrányok képét pozitívan árnyalja, hogy egy adatközlő a városok esetében, egy pedig a megye esetében jelzi, hogy nincsenek kiemelhető hátrányok, illetve, hogy ez idáig nem mutatkozott hátrány.

10 Összegzés – 3. A hátrányok sokkal „egységesebben” jelenek meg a falvak és a városok körében, mint az előnyök. A könyvtárosok itt szinte ugyanazokról beszélnek, míg az előnyök már sokkal specifikusabbak a községi, illetve a városi szinten. Ezek szerint a hibák általánosabban jelennek meg, vagy mondhatjuk: a hibákat általánosabban követjük el, mint amennyire az előnyökkel élni tudunk. Ez mindenképpen alátámasztja azt a megállapítást, hogy: amennyire az érdemi előnyök, ezek kihasználása a szervezet kultúráján és a vezető eltökéltségén, szakértelmén, szakterületi elköteleződésén múlik, olyannyira a hátrányok elkerülése is szinte kizárólag ettől függ. A hátrányok sokkal „egységesebben” jelenek meg a falvak és a városok körében, mint az előnyök. A könyvtárosok itt szinte ugyanazokról beszélnek, míg az előnyök már sokkal specifikusabbak a községi, illetve a városi szinten. Ezek szerint a hibák általánosabban jelennek meg, vagy mondhatjuk: a hibákat általánosabban követjük el, mint amennyire az előnyökkel élni tudunk. Ez mindenképpen alátámasztja azt a megállapítást, hogy: amennyire az érdemi előnyök, ezek kihasználása a szervezet kultúráján és a vezető eltökéltségén, szakértelmén, szakterületi elköteleződésén múlik, olyannyira a hátrányok elkerülése is szinte kizárólag ettől függ.

11 Előítéletek - tolerancia Az összevont intézmény vezetése (bár a vezetői feladatok alapvetően nem különböznek) egy egynemű intézmény irányításához képest lényegesen eltérő vezetői felfogást, partnerséget, hangsúly meghatározást, képviseleti felelősséget jelent. Az összevont intézmények vezetőit fel kell készíteni a vezetői feladataik ellátására, az előítéletek oldására, a tolerancia erősítésére. Az összevont intézmény vezetése (bár a vezetői feladatok alapvetően nem különböznek) egy egynemű intézmény irányításához képest lényegesen eltérő vezetői felfogást, partnerséget, hangsúly meghatározást, képviseleti felelősséget jelent. Az összevont intézmények vezetőit fel kell készíteni a vezetői feladataik ellátására, az előítéletek oldására, a tolerancia erősítésére.

12 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Az összevont intézmények helyzetéről, működéséről Egy 2013. év végi vizsgálat alapján Fehér Miklós Gödöllő, 2014. 02. 26."

Hasonló előadás


Google Hirdetések