Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

MATÁSZSZ TÁVHŐSZOLGÁLTATÁSI SZAKMAI NAPOK MATÁSZSZ TÁVHŐSZOLGÁLTATÁSI SZAKMAI NAPOK Budapest, 2011. november 21. Gazdaság- Megújuló energiák - Távhő Dr.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "MATÁSZSZ TÁVHŐSZOLGÁLTATÁSI SZAKMAI NAPOK MATÁSZSZ TÁVHŐSZOLGÁLTATÁSI SZAKMAI NAPOK Budapest, 2011. november 21. Gazdaság- Megújuló energiák - Távhő Dr."— Előadás másolata:

1 MATÁSZSZ TÁVHŐSZOLGÁLTATÁSI SZAKMAI NAPOK MATÁSZSZ TÁVHŐSZOLGÁLTATÁSI SZAKMAI NAPOK Budapest, november 21. Gazdaság- Megújuló energiák - Távhő Dr. Molnár László ETE főtitkár

2 Gazdasági elemzés

3 The US, Britain and the rest of Europe, has been a center of great debt creation, leading to the illusion of wealth Az USA, Anglia és a kontinentális Európa gyorsütemű eladósodási pályán halad, miközben a gazdagság illúzióját kelti Mottó: The US, Britain and the rest of Europe, has been a center of great debt creation, leading to the illusion of wealth Az USA, Anglia és a kontinentális Európa gyorsütemű eladósodási pályán halad, miközben a gazdagság illúzióját kelti Time, September 12, 2011

4 Milyen válasz adható? Néhány tényadat Milyen válasz adható? Hogyan áll az EU gazdaságilag? Néhány tényadat EU súlyos pénzügyi válságbaAz EU az elmúlt 35 évben lassabban fejlődött, mint a világgazdaság egyéb centrumai (pl. Észak-Amerika, Távol-Kelet (Kína), Dél-Kelet Ázsia (India), az EU a világgazdaság egyre kisebb hányadát képviseli. Válaszként 2000-ben az EU megfogalmazta a Lisszaboni célt: az EU lesz 2010-re a Világ legversenyképesebb régiója. A cél nem teljesült, sőt az EU-t sújtotta leginkább a világgazdasági válság, az EU súlyos pénzügyi válságba jutott. A problémák fő oka, hogy különböző fejlettségű, hagyományú, kultúrájú országok alkotják az EU-t. Az együttműködés szabályai nincsenek rendesen meghatározva, az előírt követelmények betartatása nincs megoldva. A monetáris politikát a maastrichti kritériumok részben szabályozzák, de a fiskális politikák teljesen eltérőek lehetnek. Az eurózóna szabályai zűrzavarosak, kilépés, kizárás nincs.

5 A német export-dominancia és következményei Forrás: The Economist, November 5, 2011 Külkereskedelmi mérleg adatok, Milliárd USD Németo Franciao Nagy-Britannia- 158 Görögo Olaszo Ausztria - 9 Spanyolo Hollandia+ 60 Belgium+ 13 Magyaro.+ 9 Dánia, Svédo., Cseho. is + US- 711 India- 109 Kína+ 173 Oroszo A német-holland versenyképességi fölény,a „4 szabadság” és a globalizáció sok EU tagállamban tönkretette a helyi ipart. A külker hiányt hitelekből fedezték, mely adósság-spirálba lökte ezeket az országokat. Az eltérő fejlettség következményei

6 Konklúzió Az EU a jelen helyzetben súlyos válsággal küzd, politikáját kudarcok övezik A fő gondok: csökkenő népesség, elöregedő lakosság, lassuló növekedés, magas munkanélküliség, gyorsan növekvő eladósodottság, hanyatló versenyképesség, nagy külker-mérleg hiányok/aránytalanságok. Az EU lassan visszaszorul a 2. ligába. Másik fő probléma a koncepciótlanság: több vagy kevesebb integráció, erősebb-gyengébb Brüsszel, még erősebb Németo.? A tényleges problémák megoldása helyett álproblémákra fókuszálnak, pl. bővítés, eurózóna bővítés, távlati klímaváltozás stb. Mikor Görögországgal sem bírunk, miért akarjuk felvenni Törökországot, Ukrajnát? Miért vették fel a görögöket az eurozónába? Miért a 2050-es klímával foglalkozunk, mikor csőd van? Sok a rossz megoldás (Pl. ha Görögország versenyképtelen, akkor évről évre újra ki kell menteni. Ez nem megoldás.)

7 A jövőt meghatározó EU célkitűzések 3x20+10 (2007) 1. 3x20+10 (2007) 20 %-kal csökkenti az ÜHG kibocsátását 20 %-ra növeli a megújulók részarányát (Magyarország 13% ill. 14,65%) 20 %-kal javítja az energiahatékonyságot 10 %-os arányt kell elérniük a bioüzemanyagoknak 3. Energiacsomag (2009) Energiacsomag (2009) --Tulajdonosi szétválasztás (TSO, ITO, ISO), fogyasztóvédelem, intelligens mérők --Egységes energia piac 2014-ig; Nem lehet egy ország sem sziget üzemben 2015-ig Európa 2020 Stratégia (2010) 3. Európa 2020 Stratégia (2010) A Bizottság a következő kiemelt uniós célokat javasolja 2020-ra: – A 20–64 évesek legalább 75 %-ának munkahellyel kell rendelkeznie. – Az EU GDP-jének 3 %-át a K+F-re kell fordítani. Teljesíteni kell a „20/20/20” éghajlat-változási/energiaügyi célkitűzéseket. (10% Ø) – Teljesíteni kell a „20/20/20” éghajlat-változási/energiaügyi célkitűzéseket. (10% Ø) – Az iskolából kimaradók arányát 10 % alá kell csökkenteni, és el kell érni, hogy a fiatalok 40 %-a rendelkezzen felsőoktatási oklevéllel. – 20 millióval csökkenteni kell a szegénység kockázatának kitett lakosok számát. Vágyálmok gyüjteménye? Nincsenek tervek a fő gondok megoldására

8 Véget ér egy trend Az EU-ban - és az USA-ban is - véget ért a folyamatos gazdasági növekedés és a növekvő jólét fél évszázados trendje. A szociális piacgazdaság és a kiemelt szintű klímaváltozás elleni küzdelem jelen formájában nem folytatható tovább, helyette sokkal szikárabb, jobban a gazdaságra és a versenyképességre koncentráló politikának kell következnie. Most a visszatörlesztés évtizede következik, „10 év stagnálás” Európában (Merkel).

9 Néhány adat Magyarországról Államadósság: milliárd Ft Lakossági devizahitelek: milliárd Ft Önkormányzati adósság: milliárd Ft Lakossági Ft hitel: milliárd Ft Vállalati adósság:Többezer milliárd Ft __________________________________________________________________________________________________________________________________ az ország hitelből előre elköltött majdnem 3 évi költségvetést. = Összesen ~ milliárd Ft, azaz az ország hitelből előre elköltött majdnem 3 évi költségvetést. Van-e most pénz a tűzoltáson kívül másra?

10 A jelenlegi magyar helyzet GDP növekedés 2012-benGDP növekedés 2012-ben: 0 –1,5%, esetleg recesszió (-1%) Euró árfolyamEuró árfolyam: –2010 nyara: 264 Ft –2011 november 14: 318 Ft Befektetési kockázatBefektetési kockázat: benn vagyunk a világ 10 legkockázatosabb országában, a 8. helyen (EU-ban 2.) Ország-kockázati felárOrszág-kockázati felár: –2010 nyara: 1,7 % –2011 november: 5,4 % (Nehezedő nemzetközi finanszírozás, IMF) HitelezésHitelezés: M.o.-on zsugorodik  Lassú növekedés  Nem tudjuk kinőni az adósságot

11 Forrás: Államadósság Kezelő Központ A Forint gyengülése miatt július óta nő az államadósság

12 A gazdasági világválság nyertesei és vesztesei A gazdasági világválság nyertesei és vesztesei A munkanélküliség, az infláció, a GDP változás, a reálárfolyam és a hitelállomány alapján (The Washington Post, 10/31/2011) Erősödő oszágok Gyengülő oszágok

13 Globális Versenyképességi Index 2010 © 2010 World Economic Forum 52.-ek vagyunk. Ez kevés a magyar felzárkózáshoz

14 Az EU és a magyar gazdasági helyzet hatása a magyar energetikára Valószínűleg az EU sem marad a környezetvédelem élharcosa, hanem a gazdaság rendbetételére koncentrálnak A kormány – helyesen – a költségvetési hiány és az eladósodottság csökkentésére továbbá a gazdasági növekedés gyorsítására fókuszál Nemzeti Energia Stratégiában megfogalmazott ambiciózus célok teljesítésére a következő években nem v. alig lesz állami pénzA Nemzeti Energia Stratégiában megfogalmazott ambiciózus célok (nukleáris energia, gázvezetékek, épületenergetikai és egyéb hatékonysági programok, megújulók fejlesztése, bio-üzemanyagok, okos mérők stb.) teljesítésére a következő években nem v. alig lesz állami pénz A magyar gazdaság súlyos problémáit kell megoldani, a versenyképességet + a profitot termelő ágazatokat kell fejleszteniA magyar gazdaság súlyos problémáit kell megoldani, a versenyképességet + a profitot termelő ágazatokat kell fejleszteni.

15 Általános észrevétel "Föld védelme" Magyarország esetén nem tekinthető gazdaságilag értékelhető eredménynek Amíg Kína, az USA és a többi nagy ország (India, Brazília, Indonézia stb.) nem tesz szinte semmit sem a klímaváltozás elleni harcban, addig a "Föld védelme" Magyarország esetén nem tekinthető gazdaságilag értékelhető eredménynek. Ez így egy olyan üzlet, ahol mi fizetjük a számlát, de a haszon másnál jelentkezik. Nincs értelme a megújuló célok túlteljesítésének, mert 1.Magyarország nem képes érdemben befolyásolni a klímaváltozást zöld gazdaság állami támogatást igényel nemzetgazdasági szinten nem hoz hasznot 2.A zöld gazdaság állami támogatást igényel, összességében nemzetgazdasági szinten nem hoz hasznot.

16 Az el nem használt energia a legolcsóbb? A hatékonyság gazdaságossága A legfontosabb energiatechnológiai megoldások határköltségei USD/t CO 2 -ban Az el nem használt energia a legolcsóbb? En.hat. Egyedül a végfelhasználási hatékonyság fokozása nyereséges! Végfelhasználási hatékonyság Villamosenergia ágazat Ipari tüzelőanyag csere és CCS Alternatív közl. tüzelőanyag

17 Az energiahatékonyság értékelése A hatékonysági beruházások egy része nyereséget hoz, más része soha meg nem térülő, veszteséget okozó beruházás. Így csak részben igaz a jelszó: „az el nem használt energia a legolcsóbb” A jó beruházásokat kell ösztönözni („best practice”) Mi a cél? –Kiváltani a fosszilist, vagy megtakarítani a fosszilis energia fogyasztásból? –Elterjedt szakmai nézet: először hatékonyság növelés, utána jöhet a zöld megoldás. –Elterjedt szakmai nézet: először hatékonyság növelés, utána jöhet a zöld megoldás. Pl. egy épületet előbb szigetelni kell, és csak utána érdemes átállítani biomassza fűtésre

18 Megújuló energiák jellemzői Nagy részük nem illeszkedik a fogyasztó oldali igényekhez (pl. szél, nap, víz, hullám) Rendelkezésre állásuk, teljesítményük az év során kiszámíthatatlanul ingadozik (pl.szél: 15-20%) Beruházási és üzemeltetési költségeik magasabbak a fosszilis energiáknál, állami támogatást igényelnek Paks kiváltása zöld energiával18 Ft-tal emelné meg a villany árátBevezetésük emeli az energiahordozók árát (pl. Paks kiváltása zöld energiával 18 Ft-tal emelné meg a villany árát (BJ))

19 Megújulós erőmű fajlagos beruházása Referencia szcenárió Forrás: IEA: World Energy Outlook, 2008., p Forrás: European Commission: World Energy Technology Outlook termikus nap vízerőmű földhő földi szél tengeri szél biomassza termikus nap napelem USD’2007/kW 2010-es árak: Földgáz CCGT Földgáz CCGT: 500 USD/kWe Földgáz CCGT+CCS Földgáz CCGT+CCS: 1000 USD/kWe Szén, szuperkritikus Szén, szuperkritikus: USD/kWe Atom, 3. generációs Atom, 3. generációs: 3000 USD/kWe atom szén földgáz CCS földgáz CCGT

20 Megújulók villamosenergia-termelési költsége Forrás: World Energy Outlook – p Forrás: Energiewirtschafliche Tagesfragen Az IEA „Új Politika Forgatókönyv” alapján Fosszilis áram termelési költségek: Gáz, feketeszén, barnaszén Gáz, feketeszén, barnaszén: 97 USD/kW Fosszilis költségek

21 Távhő: A jövő kérdései Távhő jövőbeli szerepeTávhő jövőbeli szerepe: –A lakóházak és középületek fűtésének ellátása, az energiahatékonyság növelése –A biomassza felhasználás elősegítése Távhő kockázatokTávhő kockázatok: –A hőigény gyors csökkenése (takarékossági programok, kilépők száma megnő) –Kiszámíthatatlan, kedvezőtlen (ár)szabályozás, kedvezmények elvonása –Tovább nő a nem-fizetők aránya –Ügyelni kell a tévutak elkerülésére (pl. falutávhő)

22 Összefoglalás A magyar gazdaság helyzete rendkívül nehéz Az energiahatékonyság számos megoldása negatív költséggel – azaz profittal - megvalósítható, ezért támogatni kell. A megújuló energiák nagy többsége random módon áll rendelkezésre, drága, beruházási és üzemeltetési támogatást igényel. Ezért a jelen nehéz helyzetben csak kis mértékben érdemes fejleszteni őket. A 13%-os magyar cél elérése többezer milliárd Ft-ba kerül. A „zöld gazdaság” nem megoldás a mai gondokra, mert nem generál hozzáadott értéket, hanem támogatás kér. Mindent meg kell tenni a gazdaság rendbetételéért, a klímaváltozás elleni küzdelem csak ezután jöhetMindent meg kell tenni a gazdaság rendbetételéért, a klímaváltozás elleni küzdelem csak ezután jöhet.


Letölteni ppt "MATÁSZSZ TÁVHŐSZOLGÁLTATÁSI SZAKMAI NAPOK MATÁSZSZ TÁVHŐSZOLGÁLTATÁSI SZAKMAI NAPOK Budapest, 2011. november 21. Gazdaság- Megújuló energiák - Távhő Dr."

Hasonló előadás


Google Hirdetések