Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaCsenge Szabóné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Dr. Élő Gábor 2008. július 9. MKE HKSZ 15. Országos Konferenciája
Számítógépes eszközök új fejlődési irányai: specializálódás vagy összeolvadás? Dr. Élő Gábor 2008. július 9. MKE HKSZ 15. Országos Konferenciája
2
Mi van a táskában, zsebekben?
3
A győri Széchenyi István Egyetem Információs Társadalom Oktató- és Kutatócsoportja már évek óta foglalkozik számítógépes terminálok innovatív fejlesztésével, különböző újszerű részegységek kialakításával. Több lépcsőben vezették a Digitális Palatábla Projektet ( ami a közoktatásban használható új szemléletű elektronikus eszköz megalkotását célozta. A kutatás elméleti megalapozása szélesebb körben foglalkozott az elektronikus könyv és az olvasó egység kérdéseivel és a fejlődési trendeket máig is követi.
4
A számítástechnika, az informatika és a telekommunikáció mára egymást erősítő, makrojellegű konvergenciafolyamatot alkot (általában infokommunikációnak nevezzük), és ebben több önmagában is konvergenciát mutató részfolyamat azonosítható. Ezekben a folyamatokban három fő kérdést érdemes kiemelni: Eszközszinten a specializálódás vagy az összeolvadás jelenik meg? Az elérhető digitális tartalmak központosított vagy elosztott rendszerekben jelennek meg? A személyes felhasználás önálló vagy automatizált jelleggel fejlődik?
5
Az elektronikus könyv megjelenése és szerepe
a szöveg „kezelése” találkozik a mobilitással és a személyes használattal 1971, 1995, 1998 egy olyan, digitális objektum formában létező szövegszerű mű, amely egy vagy több szabványos egyedített azonosítót, metaadatot és a tartalom monografikus szövegtestét tartalmazza acélból, hogy kiadassék és elektronikusan elérhetővé váljék. olvasó egység
7
Meghatározó elemek Az elektronikus könyv három meghatározó eleme:
digitális formátum (de facto szabványok) a formátumot kezelő számítógépes alkalmazások (olvasóprogramok) az alkalmazásokat futtató eszközök (hordozható számítógépszerű eszközök)
8
Formátumok, alkalmazások, eszközök
Adobe PDF, HTML 1.0 Microsoft Reader LIT Mobipocket Windows Mobile, Symbian és Linux Bennfoglalt operációs rendszerek Palmtop, notebook, MPEG lejátszók stb.
9
Lehetőségek Vagyis elmondhatjuk, hogy ma mindenkinek van már olyan eszköz a birtokában amelyen elektronikus könyvet olvashat, tehát a lehetőség adott. De hol van amit olvasni lehet? A könyvtárban.
10
Könyvtár? Ha a kölcsönzést tekintjük, akkor nem.
Ha a megőrzést, az elérhetőséget és a szakmai tudást tekintjük, akkor igen, de nyilvánvalóan más technológiai formában (pl. Magyar Elektronikus Könyvtár). Ha a személyes tanulási és művelődési igényt tekintjük akkor is mindenképpen szükség van a könyvtári és a könyvtárosi támogatásra, mind a „genius loci”, mind a „tutor” szerep megtestesüléseként.
11
Digitális Palatábla Program
Egy hazai projekt az elektronikus könyv tágabb terében: A „digitális palatábla” egy olyan alacsony költségű mobil célszámítógép, mely minden eddiginél rugalmasabban és nagyobb mértékben segíti a tanár és a tanuló közös, és a tanuló egyéni munkáját egyaránt.
14
Állítások 1. Az oktatásban és művelődésben szerepet játszó tartalmak a szöveg rovására nyernek teret. A hang és a mozgókép befogadása és értelmezése az olvasástól veszi el az időt. A tartalmakat univerzális lejátszók teszik befogadásra alkalmassá, ez lehet külön eszköz vagy bennfoglalt alkalmazáskörnyezet. Az eszközök kiválasztásakor az adott funkcióhoz szükséges képernyő mérete lesz a döntő.
15
Állítások 2. A könyvtárak szerepe a hagyományos tevékenységeik rovására változik a közvetlen személyes szolgáltatások irányában. A számítógépes hálózatokon minden olyan tartalom felhalmozódik, ami a felhasználók számára szükséges, és a kritikus kérdés a megtalálás lesz. A számítógépes eszközök személyes elérhetőségét nem korlátozza a technológia, inkább a piaci viszonyok a meghatározóak.
16
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.