Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Együttműködés és megoldások a mezőgazdaságban 2009 A magyar tejpiac a világgazdasági válság tükrében Együttműködés és megoldások a mezőgazdaságban 2009.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Együttműködés és megoldások a mezőgazdaságban 2009 A magyar tejpiac a világgazdasági válság tükrében Együttműködés és megoldások a mezőgazdaságban 2009."— Előadás másolata:

1 Együttműködés és megoldások a mezőgazdaságban 2009 A magyar tejpiac a világgazdasági válság tükrében Együttműködés és megoldások a mezőgazdaságban 2009 A magyar tejpiac a világgazdasági válság tükrében

2 Hungary in Europe

3 A magyar tejpiac általános bemutatása A magyar tejpiac általános bemutatása  Állatállomány

4 Állatállomány

5 A magyar tejpiac általános bemutatása A magyar tejpiac általános bemutatása  Állatállomány  Telepek száma

6 Telepek száma Év Szarvasmarhát tartóEbből : tehenet tartó Egy tartó gazdaságra jutó sz.marhák száma gazdasági szervezet egyéni gazdaság gazdasági szervezet egyéni gazdaság gazdasági szervezet egyéni gazdaság 200584724 26176417 5705609,6 200690619 17080414 80853111,5 200789818 90879913 26054011,6 200887018 20678013 43354512,5

7 A magyar tejpiac általános bemutatása A magyar tejpiac általános bemutatása  Állatállomány  Telepek száma  Tejkvóta

8 Tejkvóta

9 A magyar tejpiac általános bemutatása A magyar tejpiac általános bemutatása  Állatállomány  Telepek száma  Tejkvóta  Termelt tej

10 Tejtermelés (millió liter)

11 A magyar tejpiac általános bemutatása A magyar tejpiac általános bemutatása  Állatállomány  Telepek száma  Tejkvóta  Termelt tej  Nyerstej felvásárlás

12 Nyerstej felvásárlási átlagárak

13 Tejfeldolgozók száma Magyarországon Tejfeldolgozók száma Magyarországon Koncentráció a feldolgozók körében

14 Top 5 Magyarországon (nettó árbevétel alapján) Nettó árbevétel 2006 (ezer Ft) Tolnatej14 354 738 Bongrain21 675 014 Danone26 596 844 Friesland44 199 820 Sole-Mizo50 977 277

15 Új szereplők-új szerepek Alföldi Tej piacra lép Alföldi Tej piacra lép Nemzetközi tulajdonú társaságok háttérbe szorulnak Nemzetközi tulajdonú társaságok háttérbe szorulnak

16 Kihívások, melyekkel a tejfeldolgozók találkoznak Kihívások, melyekkel a tejfeldolgozók találkoznak  P iaci kihívások  K ereslet visszaesése világgazdasági válság súlyosabban érinti Magyarországot mert magas államadósság magas költségvetési hiány anticiklikus gazdaságpolitika hiánya Ø állami költekezés ø adócsökkentés ø kamatszint csökentés

17 Tejtermékvásárlások alakulása (2008) Tejtermékvásárlások alakulása (2008) Forrás: GfK Hungária, Consumer Tracking

18 Kihívások, melyekkel a tejfeldolgozók találkoznak Kihívások, melyekkel a tejfeldolgozók találkoznak  I mport nyomás magas az import aránya európai piac rendezetlen külföldi tulajdonú láncok kelet-közép európai piacokkal biztosítják hazai iparuk támogatását kvótaszabályozás lazulása miatti többlettermelés csökkenő kereslettel találkozik Piacszabályozó eszközök gyenge hatásfokú működése néhánytermékkategóriában40-50%

19 Hazai és import tejek piacrésze (UHT) Gyengébb forintárfolyam Egységes fellépés az import és hazai áruk minőségvizsgálata során Forrás: GfK Hungária, Consumer Tracking

20 2. diszkontok 1. hipermarketek Kihívások, melyekkel a tejfeldolgozók találkoznak Kihívások, melyekkel a tejfeldolgozók találkoznak c) Kereskedelmi láncok erőfölénye 3. szupermarketek Forrás: GfK Consumer Tracking, és GfK szakértői becslés 2013. Plus a szupermarket csatornában!

21 Etikai kódex Alkalmazkodás Koncentráció Etikai kódex Alkalmazkodás Koncentráció - ár - ár - rugalmasság - rugalmasság - kínálat - kínálat

22 Tejfeldolgozók koncentrációja (árbevétel alapján)

23 II. Finanszírozási problémák  Megváltozott banki hitelezés  Kamat felárak emelkedése forint és deviza alapon is forint és deviza alapon is (vállalkozások ~20% vesztesége a devizahiteleken) (vállalkozások ~20% vesztesége a devizahiteleken) - Az ország nemzetközi megítélése romlik növeli a külkereskedelemben a finanszírozási terheket növeli a külkereskedelemben a finanszírozási terheket Segíthet az MFB hitelgarancia programja

24 III. Pályázati rendszer problémái III. Pályázati rendszer problémái Lassú, termelőket preferálja a feldolgozókkal szemben Lassú, termelőket preferálja a feldolgozókkal szemben Versenyképes ÉLELMISZERIPAR nélkül NINCS versenyképes MEZŐGAZDASÁG

25  Magas nyerstej export arány  Termőföld tulajdonlás kérdése nem megoldott  Finanszírozás hiánya miatt állnak a beruházások  Idei aszályos időjárás súlyosbítja a termelők helyzetét IV. Termelői bázis sérülésének lehetősége az alacsony felvásárlási árak miatt

26 V. Nem fizető partnerek számának növekedése V. Nem fizető partnerek számának növekedése Általános bizalmatlanság Általános bizalmatlanság a körbetartozások miatt a körbetartozások miatt ! Jogszabályi változás szükséges ! Jogszabályi változás szükséges tartozás

27 V. Milyen kilátások várhatóak az elkövetkező években Erősségek  Jó teljesítményű, szelektált tehénállomány S  Megfelelő takarmánybázis W  Nagyüzemi tejtermelők magas aránya  Javuló tejhozam O  Viszonylag olcsó munkaerő T  Gyors alkalmazkodóképesség A N A L Í Z I S Gyengeségek  Alacsony tőkeellátottság  Alacsony együttműködési készség  Alacsony jövedelmezőség  Kis átlagos üzemméret a feldolgozásban  Alacsony specializáció  Nyugat-európaihoz képest alacsony támogatási szint  Elégtelen marketingmunka  Alacsony érdekérvényesítő képesség  Elégtelen tárgyalási pozíció a kereskedelemmel szemben

28 SWOT analízis SWOT analízis Lehetőségek  Növekvő világpiac  Helyzeti előny a nyugat- és kelet- európai piacok közelsége miatt  Középtávon a fogyasztói preferenciák kedvező irányú változása  Belföldi fogyasztás várható növekedése  Koncentráció  Fokozott közösségi és egyéni marketingmunka  Együttgondolkodás, a szervezettség és az érdekérvényesítés növelése Veszélyek  Csökkenő népesség  Romló fizetőképesség  Valutaárfolyam ingadozás, magas adó- és kamatkörnyezet  Finanszírozási nehézségek  Növekvő energiaköltségek  Növekvő környezetvédelmi kiadások  Kevés beruházás és innováció  Alacsony gazdasági növekedés  Kihasználatlan kapacitások a feldolgozásban  Csökkenő termelés  Növekvő import  Tej gyenge versenypozíciója a többi italfélével szemben  Koncentrálódó kiskereskedelem Kereskedelmi márkák térhódítása

29 Köszönöm a figyelmet! Koller Attila vezérigazgató Tolnatej Zrt.


Letölteni ppt "Együttműködés és megoldások a mezőgazdaságban 2009 A magyar tejpiac a világgazdasági válság tükrében Együttműködés és megoldások a mezőgazdaságban 2009."

Hasonló előadás


Google Hirdetések