Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Együttműködés és megoldások a mezőgazdaságban 2009 A magyar tejpiac a világgazdasági válság tükrében Együttműködés és megoldások a mezőgazdaságban 2009.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Együttműködés és megoldások a mezőgazdaságban 2009 A magyar tejpiac a világgazdasági válság tükrében Együttműködés és megoldások a mezőgazdaságban 2009."— Előadás másolata:

1 Együttműködés és megoldások a mezőgazdaságban 2009 A magyar tejpiac a világgazdasági válság tükrében Együttműködés és megoldások a mezőgazdaságban 2009 A magyar tejpiac a világgazdasági válság tükrében

2 Hungary in Europe

3 A magyar tejpiac általános bemutatása A magyar tejpiac általános bemutatása  Állatállomány

4 Állatállomány

5 A magyar tejpiac általános bemutatása A magyar tejpiac általános bemutatása  Állatállomány  Telepek száma

6 Telepek száma Év Szarvasmarhát tartóEbből : tehenet tartó Egy tartó gazdaságra jutó sz.marhák száma gazdasági szervezet egyéni gazdaság gazdasági szervezet egyéni gazdaság gazdasági szervezet egyéni gazdaság , , , ,5

7 A magyar tejpiac általános bemutatása A magyar tejpiac általános bemutatása  Állatállomány  Telepek száma  Tejkvóta

8 Tejkvóta

9 A magyar tejpiac általános bemutatása A magyar tejpiac általános bemutatása  Állatállomány  Telepek száma  Tejkvóta  Termelt tej

10 Tejtermelés (millió liter)

11 A magyar tejpiac általános bemutatása A magyar tejpiac általános bemutatása  Állatállomány  Telepek száma  Tejkvóta  Termelt tej  Nyerstej felvásárlás

12 Nyerstej felvásárlási átlagárak

13 Tejfeldolgozók száma Magyarországon Tejfeldolgozók száma Magyarországon Koncentráció a feldolgozók körében

14 Top 5 Magyarországon (nettó árbevétel alapján) Nettó árbevétel 2006 (ezer Ft) Tolnatej Bongrain Danone Friesland Sole-Mizo

15 Új szereplők-új szerepek Alföldi Tej piacra lép Alföldi Tej piacra lép Nemzetközi tulajdonú társaságok háttérbe szorulnak Nemzetközi tulajdonú társaságok háttérbe szorulnak

16 Kihívások, melyekkel a tejfeldolgozók találkoznak Kihívások, melyekkel a tejfeldolgozók találkoznak  P iaci kihívások  K ereslet visszaesése világgazdasági válság súlyosabban érinti Magyarországot mert magas államadósság magas költségvetési hiány anticiklikus gazdaságpolitika hiánya Ø állami költekezés ø adócsökkentés ø kamatszint csökentés

17 Tejtermékvásárlások alakulása (2008) Tejtermékvásárlások alakulása (2008) Forrás: GfK Hungária, Consumer Tracking

18 Kihívások, melyekkel a tejfeldolgozók találkoznak Kihívások, melyekkel a tejfeldolgozók találkoznak  I mport nyomás magas az import aránya európai piac rendezetlen külföldi tulajdonú láncok kelet-közép európai piacokkal biztosítják hazai iparuk támogatását kvótaszabályozás lazulása miatti többlettermelés csökkenő kereslettel találkozik Piacszabályozó eszközök gyenge hatásfokú működése néhánytermékkategóriában40-50%

19 Hazai és import tejek piacrésze (UHT) Gyengébb forintárfolyam Egységes fellépés az import és hazai áruk minőségvizsgálata során Forrás: GfK Hungária, Consumer Tracking

20 2. diszkontok 1. hipermarketek Kihívások, melyekkel a tejfeldolgozók találkoznak Kihívások, melyekkel a tejfeldolgozók találkoznak c) Kereskedelmi láncok erőfölénye 3. szupermarketek Forrás: GfK Consumer Tracking, és GfK szakértői becslés Plus a szupermarket csatornában!

21 Etikai kódex Alkalmazkodás Koncentráció Etikai kódex Alkalmazkodás Koncentráció - ár - ár - rugalmasság - rugalmasság - kínálat - kínálat

22 Tejfeldolgozók koncentrációja (árbevétel alapján)

23 II. Finanszírozási problémák  Megváltozott banki hitelezés  Kamat felárak emelkedése forint és deviza alapon is forint és deviza alapon is (vállalkozások ~20% vesztesége a devizahiteleken) (vállalkozások ~20% vesztesége a devizahiteleken) - Az ország nemzetközi megítélése romlik növeli a külkereskedelemben a finanszírozási terheket növeli a külkereskedelemben a finanszírozási terheket Segíthet az MFB hitelgarancia programja

24 III. Pályázati rendszer problémái III. Pályázati rendszer problémái Lassú, termelőket preferálja a feldolgozókkal szemben Lassú, termelőket preferálja a feldolgozókkal szemben Versenyképes ÉLELMISZERIPAR nélkül NINCS versenyképes MEZŐGAZDASÁG

25  Magas nyerstej export arány  Termőföld tulajdonlás kérdése nem megoldott  Finanszírozás hiánya miatt állnak a beruházások  Idei aszályos időjárás súlyosbítja a termelők helyzetét IV. Termelői bázis sérülésének lehetősége az alacsony felvásárlási árak miatt

26 V. Nem fizető partnerek számának növekedése V. Nem fizető partnerek számának növekedése Általános bizalmatlanság Általános bizalmatlanság a körbetartozások miatt a körbetartozások miatt ! Jogszabályi változás szükséges ! Jogszabályi változás szükséges tartozás

27 V. Milyen kilátások várhatóak az elkövetkező években Erősségek  Jó teljesítményű, szelektált tehénállomány S  Megfelelő takarmánybázis W  Nagyüzemi tejtermelők magas aránya  Javuló tejhozam O  Viszonylag olcsó munkaerő T  Gyors alkalmazkodóképesség A N A L Í Z I S Gyengeségek  Alacsony tőkeellátottság  Alacsony együttműködési készség  Alacsony jövedelmezőség  Kis átlagos üzemméret a feldolgozásban  Alacsony specializáció  Nyugat-európaihoz képest alacsony támogatási szint  Elégtelen marketingmunka  Alacsony érdekérvényesítő képesség  Elégtelen tárgyalási pozíció a kereskedelemmel szemben

28 SWOT analízis SWOT analízis Lehetőségek  Növekvő világpiac  Helyzeti előny a nyugat- és kelet- európai piacok közelsége miatt  Középtávon a fogyasztói preferenciák kedvező irányú változása  Belföldi fogyasztás várható növekedése  Koncentráció  Fokozott közösségi és egyéni marketingmunka  Együttgondolkodás, a szervezettség és az érdekérvényesítés növelése Veszélyek  Csökkenő népesség  Romló fizetőképesség  Valutaárfolyam ingadozás, magas adó- és kamatkörnyezet  Finanszírozási nehézségek  Növekvő energiaköltségek  Növekvő környezetvédelmi kiadások  Kevés beruházás és innováció  Alacsony gazdasági növekedés  Kihasználatlan kapacitások a feldolgozásban  Csökkenő termelés  Növekvő import  Tej gyenge versenypozíciója a többi italfélével szemben  Koncentrálódó kiskereskedelem Kereskedelmi márkák térhódítása

29 Köszönöm a figyelmet! Koller Attila vezérigazgató Tolnatej Zrt.


Letölteni ppt "Együttműködés és megoldások a mezőgazdaságban 2009 A magyar tejpiac a világgazdasági válság tükrében Együttműködés és megoldások a mezőgazdaságban 2009."

Hasonló előadás


Google Hirdetések