Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SZABÁLYOZÁSI KIHÍVÁSOK 2006-2010 Bánhidi Ferenc Tanácstag IX. Neumann kongresszus 2006. jún. 28.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SZABÁLYOZÁSI KIHÍVÁSOK 2006-2010 Bánhidi Ferenc Tanácstag IX. Neumann kongresszus 2006. jún. 28."— Előadás másolata:

1 SZABÁLYOZÁSI KIHÍVÁSOK Bánhidi Ferenc Tanácstag IX. Neumann kongresszus jún. 28.

2 2 TARTALOM NHH küldetése, stratégiai céljai NHH szabályozási stratégia Konvergencia hagyományos értelmezése és a gyakorlat Szabályozói kihívások Vitakérdések

3 3 AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM SZABÁLYOZÁSA ÉS A KÖZPOLITIKA VISZONYA Jogszabályalkotás Hírközlés-politika K+F támogatás stb Piacszabályozás Hatékony verseny kialakulásának elősegítése Hírközlési tevékenységet végzők és felhasználók érdekeinek védelme Piacelemzés Stb KÖZPOLITIKA SZABÁLYOZÁS

4 4 AZ NHH KÜLDETÉSE ÉS STRATÉGIAI CÉLJAI 1.Piaci verseny elősegítése / erősítése 2.Szélessávú elektronikus hírközlési szolgáltatások és az Internet elterjedésének ösztönzése 3.Korszerű hatósági kompetenciák kialakítása 4.NHH modernizálása Az NHH küldetése Az NHH kiemelt stratégiai céljai Az NHH modern szabályozó hatóságként a hírközlési piacok fejlődését elősegíti, a piaci versenyt serkenti, a piacok működését felügyeli annak érdekében, hogy Magyarországon mindenki könnyen, gyorsan és elérhető áron juthasson hozzá a legkorszerűbb hírközlési szolgáltatásokhoz.

5 5 A FOGYASZTÓI ÉRDEKEKET A HATÉKONY VERSENY BIZTOSÍTJA, MELYNEK PILLÉRE A FEJLŐDŐ IPARÁG A verseny csak fejlődő és stabil iparággal "fenntartható" és hatékony Magyarországon egyetlen reális biztosítéka a fogyasztói érdekek meg-valósulásának a verseny Fogyasztói érdekek ár, érték, választék Penetráció/használat Össziparági érdek InnovációBeruházások Pénzügyi stabilitás Hatékony verseny

6 6 SZABÁLYOZÁSI CÉLOK Trade-off FOGYASZTÓI ÁR (SZOLGÁLTATÓI) VERSENY (SZOLGÁLTATÓI) VERSENY FOGYASZTÓI ÁR SZEKTOR STABILITÁS: PROFITABILITÁS SZEKTOR STABILITÁS: PROFITABILITÁS BEFEKTETÉSEK, PROFITABILITÁS BEFEKTETÉSEK, PROFITABILITÁS FOGYASZTÓI ÉRTÉK, BEFEKTETÉSEK FOGYASZTÓI ÉRTÉK, BEFEKTETÉSEK

7 7 SZABÁLYOZÁSI STRATÉGIA Piaci forgatókönyvek által vezérelt felépítés 1.Szabályozási célok 2.Jelenlegi piaci helyzet értékelése 3.Várható piacfejlődés Mozgatórugók, trendek, várható szabályozói kihívások 4.Lehetséges piaci forgatókönyvek Piaci leírás Szabályozói kihívások 5.Szabályozói irányelvek (forgatókönyvekből adódó kihívásokra építve) 6.Lehetséges beavatkozások/ eszközök (magas szintű) Forgatókönyvek illetve piacok szintjén SZABÁLYOZÁSI IRÁNYELVEK LEHETSÉGES SZABÁLYOZÁSI BEAVATKOZÁSOK SZABÁLYOZÁSI CÉLOK PIACFEJLŐDÉSI FORGATÓKÖNYVEK

8 8 ELKÉPZELÉSEK A KONVERGENCIÁRÓL Szolgáltatás Hálózat Terminál Adat PC Műsor Televízió Hang Telefon Mobil Műhold Kábel TV Vezetékes Forrás: Dr. Sallai Gyula, BME

9 9 SZABÁLYOZÁSI STRATÉGIA: FORGATÓKÖNYVEK A szabályozási szempontból legfontosabb trendek alapján Szolgáltatási dimenzió Technológiai dimenzió Értéklánc dimenzió Mennyire lesz egy domináns infrastruktúra szereplő, amely az elektronikus hírközlési szolgáltatások nagy részét nyújtani tudja? Fő kérdés A Magyar Telekom átalakítja hálózatát NGN-re a vizsgált időtávban, és ezzel jelentős versenyelőnyre tesz szert az hírközlési piacon Több, közel egyenrangú, más szereplők által üzemeltetett infrastruktúra versenye az adat és hangpiacon Mennyire mosódnak össze a szolgáltatások, mennyire lesznek sikeresek a kombinált szolgáltatások, amelyek többfajta hírközlési szolgáltatást (vezetékes és mobil hang, internet, tévé) egyszerre kínálnak? A szolgáltatások konvergálnak, a csomagokat kínáló szolgáltatók versenyelőnyre tesznek szert azokkal szemben, akik egy vagy több elemet nem tudnak kínálni Számottevő kereslet lesz a nem csomagban kínált, önálló szolgáltatások iránt, amelyek megfelelő piacot kínálnak az egyes piacokra fókuszáló cégeknek is Mennyire lesz jellemző, hogy szétválnak vagy konvergálnak az értéklánc mentén megjelenő szereplők? Meghatározó piaci szereplők jelennek meg, amelyek az értékláncnak csak bizonyos elemein aktívak Vertikálisan integrált, a teljes értékláncon aktív cégek vannak jellemzően a piacon Szélső értékek

10 10 LEGJELENTŐSEBB NEMZETKÖZI PIACI TRENDEK Szolgáltatási trendek Technológiai trendek Értéklánc trendek Elmosódik a szolgáltatási piacok közötti eltérés - minden IP alapú adatszolgáltatássá válik Szolgáltatásokat csomagokban / kombináltan kínálják A hang és adatszolgáltatás egyre több technológiai platformon oszlik meg Mobil hang (FMS) Mobil adat (Pl. GPRS, 3G) Hang kábelen Technológiai konvergencia az értéklánc több elemén is Tartalomszolgáltatás szerepe / értéke megnő Erősebben szétválnak a hálózatüzemeltetési, szolgáltatási és fogyasztói kapcsolat feladatok

11 11 A KONVERGENCIA MEGVALÓSULÁSA 1 főre jutó átlagos bevétel Európában (EUR/hó)

12 12 A KONVERGENCIA MEGVALÓSULÁSA Bevétel átlagos növekedésének szcenáriói

13 13 A KONVERGENCIA MEGVALÓSULÁSA A piaci szereplők száma valószínűleg csökkenni fog A korlátozott növekedési lehetőségek mellett a piaci szereplők száma várhatóan csökkenni fog Vállalatfelvásárlások Kilépések a piacról

14 14 SZABÁLYOZÓI KIHÍVÁSOK Hírközlés / tartalom / IT harmonizációja Egyes piacok helyett összefüggő piaccsoportok szabályozása Alternatív infrastruktúrák megerősödése (spektrum politika) Alternatív szolgáltatások / tartalmak / platformok kombinációjának biztosításához interoperabilitási szabályok Nem-gazdasági alapú Önszabályozás orientált Fogyasztók választás / váltás védelme

15 15 VITAKÉRDÉSEK Vezetékes piac  NGN platformot szabad-e szabályozni?  Ha igen,  milyen módon (önszabályozás, co-reguláció, piacszabályozás)  mikortól (kezdetekkor, regulatory holiday)?

16 16 VITAKÉRDÉSEK Mobil piac  Alternatív vezeték nélküli technológiák teremtenek-e kellő versenynyomást a mobil piacon?  Alternatív vezeték nélküli technológiák esetén szükség van-e aszinkron szabályozásra (ld. roaming, végződtetési díjak)? Ha igen, milyen módon?

17 17 VITAKÉRDÉSEK Műsorterjesztési piac  Van-e a nagy műsorelosztóknak olyan piaci ereje, amely megakadályozza az új tartalmak műsorterjesztési hálózatokhoz való hozzáférését, jelent-e ez szűk keresztmetszetet? Szükséges-e ezen nagykereskedelmi piacon a versenyproblémák hatósági kezelése?  Fenntartható-e a média- és hírközlési szabályozó mai szervezeti elkülönülése?

18 18 VITAKÉRDÉSEK Közpolitika  Egy gazdasági és társadalmi értelemben is elmaradott ország hírközlésének támogatása a piacszabályozáson kívül milyen egyéb eszközöket igényel?  Melyek a hálózati hozzáférés szűk keresztmetszetei (tartalom, szélessávú közmű koncepció)?

19 Köszönöm a figyelmet Bánhidi Ferenc


Letölteni ppt "SZABÁLYOZÁSI KIHÍVÁSOK 2006-2010 Bánhidi Ferenc Tanácstag IX. Neumann kongresszus 2006. jún. 28."

Hasonló előadás


Google Hirdetések