Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Oktatás és képzés Bajorországban Továbbképzés 2006. július 2. Apor Vilmos Katolikus Iskolaközpont Gy ő r Maristen-Gymnasium Furth.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Oktatás és képzés Bajorországban Továbbképzés 2006. július 2. Apor Vilmos Katolikus Iskolaközpont Gy ő r Maristen-Gymnasium Furth."— Előadás másolata:

1 Oktatás és képzés Bajorországban Továbbképzés július 2. Apor Vilmos Katolikus Iskolaközpont Gy ő r Maristen-Gymnasium Furth

2 Mir ő l lesz szó? Mi is az a német/bajor oktatásügy? Van-e? A bajor oktatás általános vonásai Iskolarendszer Közoktatás –Elemi iskola – Grundschule (1-4.) –Felső- és reáliskola – Haupt- und Realschule (5-9., ill ) –Gimnázium (5-12/13.) Ami kimarad: szakképzés, második képzési út, felsőfokú képzés

3 Német oktatásügy I. Statisztika (földrajz – ism.): –Németország: 82 millió lakos; km 2 –Bajorország:12 millió lakos; km 2 A föderatív oktatásügy elemei –Alkotmány: szülők jogai: iskolaválasztás, neveléshez való jog állami iskola-felügyelet –Tartományok kulturális önállósága (Kulturhoheit): a tartományi alkotmányok gondoskodnak az iskolakötelezettségről, a nevelés- és oktatás általános tartalmi céljairól, az oktatás iskolatípusairól és szervezéséről, a tanárok ki- és továbbképzéséről, az iskola-felügyeletről.

4 Német oktatásügy II. A föderatív oktatásügy szerveződése –Tartományi kultuszminiszterek állandó konferenciája (KMK): A tartományokat közösen érintő kultúrpolitika meghatározása. Szervezet: titkárság, fő- és mellékbizottságok. –Szövetségi hatáskör (Bundesministerium für Bildung und Wissenschaft, Forschung und Technologie - BMBW) felsőoktatási keretjog, iskolán kívüli szakoktatás, kutatás- és képzéstámogatás, tartományokkal közösen: felsőoktatási intézmények alapítása és kiépítése. –Koordinációs Bizottság (Bund-Länder-Kommission für Bildungsplanung und Forschungsförderung – BLK)

5 Német oktatásügy III. A „középiskolás” időszak (16 éves kor felett) kiemelt szerepe Speciális vonások Megszerzett végzettség: „Bremsen der Überakademisierung” Közoktatásban Szakképzésben

6 Bajor oktatás - jog NSZK alkotmánya (Grundgesetz) Bajor alkotmány (Bayerische Verfassung) „A legfőbb képzési célok : –az Isten iránti tisztelet, –a vallási meggyőződés és az ember méltóságának tisztelete, –önuralom, –felelősségérzet és felelősségvállalás öröme, –segítőkészség, –a minden igaz, jó és szép iránti nyitottság, –valamint a természet és környezet iránti felelősségtudat. A tanulók a demokrácia szellemében, a bajor haza és a német nép iránti szeretetben és a népek közötti egyetértés értelmében nevelendők.” (Art. 131) Bajor nevelési és oktatási törvény (BayEUG) Iskolai rendtartások (GSO, RSO, stb.) Minisztériumi közlemények (KMBI)

7 B. o. – Tanárok I. Kiképzés –3-5 éves ún. tudományos képzés egyetemen – első államvizsga (nem diploma!!) –2 éves gyakorlótanárság – második államvizsga Továbbképzés –Központi (Tanár-továbbképzési Akadémia – Dillingen) –Regionális (Kormányzatok – 7 régiós kormányzat, ill. miniszteri megbízott) –Helyi szint (állami iskolahivatalok, több iskola együtt, könyvkiadók, stb.) –Iskolán belüli (nálunk egy pedagógiai nap: „unsinniger Donnerstag”) Statisztika –Közoktatásban alkalmazott tanárok létszáma: fő ( diákhoz) –Diák/tanár reláció: 15,9 (Magyarországon: 11,5) –Kötelező heti tanítási óraszám (gimn.): 24+

8 B. o. – Tanárok II. Köztisztvisel ő k (egyházi iskolák nem!) –A12: Ált. iskola (Grundschule/Hauptschule) (Évi átlag bruttó: €) –A13: Gimnáziumi tanár (StR) (Évi átlag bruttó: €) –A14: Gimnáziumi tanár (OStR) (Évi átlag bruttó: €) –A15: Gimn. igh. (StD) (Évi átlag bruttó: €) –A16: Gimn. ig. (OStD) (Évi átlag bruttó: €) A fizetés változása a szolgálati évek függényében

9 Esélyigazságosság Egyéni támogatás módjai –Taneszköz-mentesség (Könyvek az iskoláé!) –Ingyenes utazás (otthon – iskola; 2 és 3 km fölött) –A szülők, valamint az iskolai teljesítmény dönt a felsőbb beiskolázásról –Felsőfokú képzésben való részvétel a teljesítmény alapján Valamennyi iskola azonos szinten tartása (elit iskola nincs?!) –Egyértelműen meghatározott felvételi követelmények. –Kötelező, központi tantervek –Minden fontos vizsgatípus központilag összeállított feladatsorokkal történik. –A legfontosabb iskolatípusok mindenütt elérhetőek legyenek. –Egységes iskola-felszerelés –Központi tanárellátás (állami szektorban) –Iskola-felügyelet. Magániskolák –Államilag engedélyezett (staatlich genehmigt) –Államilag elismert (saatlich anerkannt): Tantervek betartása Megfelelő végzettségű tanárok alkalmazása

10 B. o. – Osztályzás I. Jegyek a 2. osztály végét ő l (új!!) 1 „nagyon jó” (sehr gut) …a követelményeknek rendkívüli mértékben eleget tesz. 2 „jó” (gut) … a követelményeknek teljesen eleget tesz. 3 „kielégítő” (befriedigend) …a követelményeknek általánosságban eleget tesz. 4 „megfelelő” (ausreichend) … jóllehet vannak hiányosságai, de egészében még megfelel a követelményeknek. 5 „hiányos” (mangelhaft) …nem felel meg a követelményeknek, de felismerhető, hogy rendelkezik a szükséges alapismeretekkel és a hiányokat belátható időn belül pótolni tudja. 6 „elégtelen” (ungenügend) … nem felel meg a követelményeknek, sőt maguk az alapismeretek is olyan hiányosak, hogy a hiányok belátható időn belül nem pótolhatók.

11 B. o. – Osztályzás II. Szöveges értékelés (Példa)

12 B. o. – Bukás Általában egy hatos vagy két ötös. Gimnáziumi statisztika (bukottak %-os aránya évfolyamonként)

13 B. o. – Iskolarendszer

14 B. o. – Elemi Iskola

15 gimnázium (nyelvi)

16 gimnázium (term.t.)

17 gimnázium (fels ő )

18 Mi lett bel ő lük? Megszerzett végzettség (%-ban a mindenkori korcsoportra vonatkoztatva – többszörös előfordulással)

19 Gaudeamus igitur FinisEndeVége


Letölteni ppt "Oktatás és képzés Bajorországban Továbbképzés 2006. július 2. Apor Vilmos Katolikus Iskolaközpont Gy ő r Maristen-Gymnasium Furth."

Hasonló előadás


Google Hirdetések