Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaÁbel Lukács Megváltozta több, mint 10 éve
1
A közszolgáltatás finanszírozási kérdései Előadó: Dr. Kocsis István vezérigazgató Harkány, 2010. február 05.
2
Közel 200 éves múlt 5 üzletág integráltan (busz, villamos, metró, HÉV, trolibusz) + fogaskerekű, sikló, libegő, hajó Több mint 12 000 fő alkalmazott 21,4 Mrd férőhely km Évente 1,5 Mrd, naponta 3 M utas (naponta 51-53 ezer fő lépi át Budapest közigazgatási határát) A magyarországi GDP 43%-át Budapest adja 2 A BKV Zrt. pozícionálása
3
1887 – Európában az első belvárosi villamosvasúti hálózat 1896 – a kontinens első földalattija 1870 – a világon másodikként nyílt meg a sikló a budai Várhegyen 1874 – Európában harmadikként nyílt meg a fogaskerekű vasút A BKV Zrt. az elsők között 3
4
•Önkormányzati vállalat (100%) •Feladata: Budapest és az agglomeráció közösségi közlekedése (~2 millió lakos) •Tulajdonos, hatóság és megrendelő: Budapest Főváros Önkormányzata •Szerződés: 2004 - 2012 BKV Zrt. 4
5
A 2009. évi várható üzemi és pénzügyi bevételek és ráfordítások A kamatokkal együtt a ráfordítások mintegy 18 %-ára nincs fedezet. 5 ∆ = 23,2 Mrd Ft
6
Belső eladósodottság 6
7
A belső eladósodottság megoszlása 7
8
Mi kell a normális, stabil működéshez? 8
9
9 Pénz, pénz, pénz
10
Működés finanszírozása Közszolgáltatás (utasszállítás) Támogató feladatok (pl. karbantartás) Hatósági jellegű f. (pl. menetrend-készítés) Egyéb feladatok (pl. múzeumok) Értéknövelő felújítás, rekonstrukció Kivezetett eszközök pótlása Hálózatbővítés, szolgáltatás-fejlesztés Új piacokra történő belépés Kamatterhek, adósságszolgálat Nyereség Finanszírozási igények 10
11
Menetdíj-bevétel Szociálpolitikai árkiegészítés Normatív támogatás Önkormányzati működési támogatás (jelenleg = 0 Ft) Agglomerációs és kerületi önkormányzati hozzájárulás Egyéb, saját bevételek Önkormányzati tőkepótlás Projektpénzek Finanszírozási források Hitelfelvétel 11
12
•Jegy- és bérletbevételek + pótdíjak •Forrása: a szolgáltatást igénybe vevő utas •Mértéke: ~51,0 milliárd Ft (2009.) •Enyhén szezonális jellegű •2007-2008. évben magas volt, de 2009. évben a tarifaemeléstől jelentősen elmaradt a tényleges realizálás Nincsenek benne jelentős tartalékok, amit a nemzetközi összehasonlítások is igazolnak! Menetdíjbevétel 12
13
Menetdíjbevétel 13
14
•Tanuló- és nyugdíjas kedvezmények, valamint az ingyenes utazások kompenzációja •Forrása: központi költségvetés •Mértéke: ~16,9 milliárd Ft (2009.) •2,3 millió tanuló havibérlet után: nettó 6,74 Md Ft (3580 Ft/db) •1,16 millió nyugdíjas havibérlet után: nettó 3,4 Md Ft (3580 Ft/db) •Ingyenes utazásokra: nettó 5,57 Md Ft (bázis érték indexálással) •Egyéb: ~nettó1,2 Md Ft (éves bérletekre, helyközi (busz, HÉV) jegyekre, stb.) •Havonta többször egyenletesen érkezik (ingyenesek: havonta) •Törvényi háttér: 87./2003. törvény és 31./2007. sz. GKM rendelet Szociálpolitikai árkiegészítés 14
15
Problémák: •Nincs megfelelő valorizáció + a bruttó számítás miatt az áfa-emelés is a szolgáltató vesztesége •Nincsenek megfelelően mérve az ingyenes utazások Következmény: a nyújtott szociálpolitikai árkedvezmények miatt kieső bevételeket nem kompenzálja teljes egészében a társaság számára! Szociálpolitikai árkiegészítés 15
16
•Ágazati súlyozású, férőhely-kilométer alapú •Forrása: központi költségvetés •Mértéke: 32,2 milliárd Ft (2009.) •Nagyjából egyenletesen, havi szinten érkezik •Feltételei: - maximum 25%-kal haladhatja meg a működési és tőkepótló önkormányzati (megrendelői) támogatást - szolgáltatás fenntartása a teljes évre (visszafizetési kötelezettség!) •Törvényi háttere: éves költségvetési törvény (116./2003. óta) és a kapcsolódó szakminisztériumi tájékoztatók •A tartós finanszírozás törvényi háttere jelenleg hiányzik Mozaikszabályozás helyett: egységes személyszállítási törvényt Normatív támogatás 16
17
Problémák: •Bevezetésével egyidejűleg megszűnt az önkormányzati működési támogatás •Mértéke 2006. óta be van fagyasztva •Nem követi megfelelően a bevétellel nem fedezett, indokolt költség mértékét Következmény: működés tartós alulfinanszírozása Normatív támogatás 17
18
1)Önkormányzati tőketartalék: pótló és felújító feladatokra, 2)valamint állami és önkormányzati (közvetve: EU) projektpénzek, bővítő beruházásokra •Mértéke: 10,9 milliárd Ft tőketartalék (2009.) és 45,3 milliárd Ft kiemelt beruházás (DBR, 2009.) Ágazati igények alapján, a műszaki színvonal romlásának megállítására évente 50-52 Md Ft pótlás-felújítás lenne szükséges •Felhasználása: csak szerződésben rögzített feladatokra használható fel •Törvényi háttér: önkormányzat éves költségvetése és a Nemzeti Fejlesztési Tervhez igazodó éves költségvetési törvény + metrótv. Beruházási támogatás 18
19
Problémák: •A tőketartalék csak szerződés szerint használható fel, a társaságnak nincs saját szabad forrása felújító, pótló beruházásokra •A tőkepótlás jelenlegi mértéke még az ÉCS szintjét sem éri el, 2005 óta stagnál, vagy még nominális értéken is csökken •Az új, bővítő beruházások nem váltják ki a szükséges felújításokat, pótlásokat Következmény: műszaki állapotok folyamatos romlása szolgáltatás minősége és biztonsága romlik csökkenő kereslet, növekvő költségek Beruházási támogatás 19
20
Összegzés: •A BKV Zrt finanszírozása a rendszerváltás óta megoldatlan •A BKV Zrt a 2002. évi adósság-konszolidáció ellenére is adósságspirálba került •A helyzetből a kiutat csak az állam / önkormányzat által a bevételekkel nem fedezett indokolt költségek jogszabály szerinti megtérítése jelentheti – finanszírozó kör bővítésével (agglomeráció, kerületek) •A BKV Zrt-t jelenlegi belső (műszaki) és külső (pénzügyi) eladósodottsága versenyképtelenné teszi Alulfinanszírozottság 20
21
A társaság adósságállománya… …2003. 12. 31-én: 19.608 millió Ft …2009. 12. 31-én: 79.282 millió Ft Alulfinanszírozottság 21
22
Finanszírozási alapelvek: •Intézményesíteni az Állam szerepvállalását •Finanszírozási források meghatározása több évre előre •Közös megrendelői szervezet létrehozása •Belső műszaki eladósodottság fokozatos felszámolása •Szolgáltatási volumen rögzítése •Regionális közösségi közlekedés összehangolása 2010. évben nyújtandó finanszírozás: •Államtól 17,443 mrd Ft vissza nem térítendő támogatás 5 mrd Ft államilag garantált hitel •Fővárostól5 mrd Ft működési támogatás 10 mrd Ft tőkepótlás 2011. évtől nyújtandó finanszírozás: •Államtól tervezett inflációval növelt árkiegészítés és normatív támogatás 10 mrd Ft működési támogatás (2012-től inflációval) •Fővárostól 10 mrd Ft működési támogatás (2012-től inflációval) 10 mrd Ft tőkepótlás Szándéknyilatkozat az Állam és a Főváros között a BKV fenntartható finanszírozására 22
23
Köszönöm a figyelmüket! 23
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.