Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Zeneakadémia Történelmi épületének teremakusztikai tervezése A hangzás, mint a műemléki érték szerves része 2014.04.01. Borsiné Arató Éva Arató Akusztikai.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Zeneakadémia Történelmi épületének teremakusztikai tervezése A hangzás, mint a műemléki érték szerves része 2014.04.01. Borsiné Arató Éva Arató Akusztikai."— Előadás másolata:

1 A Zeneakadémia Történelmi épületének teremakusztikai tervezése A hangzás, mint a műemléki érték szerves része Borsiné Arató Éva Arató Akusztikai Kft Huszty Csaba Entel Műszaki Fejlesztő Kft

2 A Zeneakadémia rekonstrukció teremakusztikai tervezési feladata •Teremakusztikai tervezés: nem csak a Nagyteremre és nagyobb előadó termekre korlátozódott •A műemléki épület miatt nagy a teremakusztikus tervezői felelőssége: minden módosító vagy éppen konzerváló lépésben •Három kategória: 1. kategória: a teremakusztikailag legigényesebb helyiségek: - a tervezett utózengési időt tolerancia határokkal megadva - további teremakusztikai paraméterekre is, tervezés: Nagyterem Kisterem Kupolaterem

3 A Zeneakadémia rekonstrukció teremakusztikai tervezési feladata 2. kategória: utózengési idő tolerancia határokkal pl.Opera tanszék tanterme (206. X..terem) Opera stúdió (337. XLV.terem) Kamara stúdió (306. XXIII.terem) Multimédiás előadó terem (101. I.terem) 3. kategória: közepes utózengési idő - az összes tanterem - gyakorlók 4. kategória: jó akusztikai komfort biztosítás, részben a használati zajszint csökkenetése, jó beszédérthetőség pl.Aula, Rendezvényterem Öltözők (szólisták, művészek), Tanácsterem

4 Nagyterem hangzása: mint műemléki érték A Nagyterem hangzása: szerves része a műemléki értékeknek A zenészek és a zeneértők egyöntetű véleménye volt: a Nagyterem hangzása ne változzon, ismerik a jó tulajdonságok mellett a hibákat is – ezekkel együtt élnek. Kérdés: mitől jó az „imádott” terem? Teljes körű felmérésre volt szükség Fizikai adottságok: •Terem alakja, mérete, arányok – adottak •Mennyezet formája – adott •Hangvetők elhelyezésére a műemléki adottságok miatt nem volt lehetőség

5 Nagyterem hangzása: mint műemléki érték Elemek, amelyekhez hozzá lehetett és kellett nyúlni: •Oldalfal burkolatok –Burkolatok anyaga, szerkezete –műemléki szempontok (fa, textil, festés) –Felületen való elhelyezésük, helyük: adott. A mikéntje lehet kérdés. •A terem további felületeinek meghatározása –Pódium mérete, kialakítása, szerkezete – részben adottak – új szerkezet – szempontok, lehetőségek – külön előadás foglalkozik a kérdéssel. –Nézőtéri padló szerkezete – külön előadás –Berendezés: székek, széksorok kialakítása, anyaga •Lényeges elem: nagy felület

6 6 6 Átépítés előtti teremakusztikai paraméterek • Előzmény • Magyarország akusztikai örökségének megőrzése • Teremakusztikai mérési módszerek korszerűsítése (BME TDK) • Mérés • ENTEL – LFZE Együttműködési megállapodás • július 29; augusztus • február: átadás Arató Kft-nek HUSZTY CS., MARSCHALL M., JUHÁSZ F., LAKATOS G., A teremakusztikai hangtérképezés új módszerei és alkalmazásai, BME Tudományos Diákköri Konferencia, Nov (I. díj és a Pro Progressio Alapítvány Különdíja )

7 7 7

8 8 8 Átépítés előtti teremakusztikai paraméterek Utózengési idő

9 9 9 Átépítés előtti teremakusztikai paraméterek • Kisebb frekvenciákon többtagú exponenciális lecsengés: eltérő időállandójú csatolt tér

10 Mérési eredmények •Mért utózengési idő – üres teremben– T 60 [sec] : zárt helyiségekre vonatkozó frekvenciafüggő jellemző. Definíció szerint az az idő, mely a hangforrás kikapcsolása után a zengő energia 60 dB-a csillapodásának eléréséig telik el. T m = 2,25 sec. De: 60 Hz körül hiány, magas hangoknál csökken az utózengési idő

11 Mérési eredmények Jellemző impulzusválasz és energia lecsengési görbe

12 Mérési eredmények •Időkésés retesz –Teremérzet, meghittség – ITDG – a nézőtérre az átlag msec, jó

13 Mérési eredmények –Zengés – megfelelő –Basszuskiemelés – melegség – 1,12, jó, de 60 Hz tartományban hiány, javítani kellett

14 Mérési eredmények –Hangtisztaság - C80 – az átlag 100 – 4000 Hz között: ± 3dB, jó –Magas hang arány - fényesség – 0.67, alacsony érték, javítani kell

15 Mérési eredmények: csörgővisszhang A jelenség nem szüntethető meg –Csörgővisszhang - mennyezet formája ↓ Zavaró hatás

16 Mérési eredmények: csörgővisszhang A jelenség nem szüntethető meg Előny: csak a terem tengelyében mérhető és érzékelhető ez a jelenség

17 További vizsgálatok •Szemrevételezés – hozzáférhető szerkezetek vizsgálata •Színpad –A pódium padlójának szerepe összetett. Összetettebb, mint a terem egyéb felületeinek az akusztikára gyakorolt hatása – szempontok, elvégzett részletes vizsgálatok, javaslat a szerkezetre – külön előadás

18 További vizsgálatok Egyedi fejlesztett műszer – melynek lényeges láncszeme a fül Hangforrás – színpadon elhelyezett metronom Érzékelő – mikrofon egy parabola fémtányér közepében + erre csatlakoztatva fülhallgató ↓ A reflexiók intenzitása és iránya letapogatható

19 További vizsgálatok Cél: a terem akusztikai paraméterei alapvetően ne változzanak. Mérés: keresni kellett egy olyan módszert, amivel helyszínen lehet hangelnyelési fokot mérni Microflown PU impedancia mérője: Egy részecskesebesség érzékelőből és egy mikrofonból áll – mindkét érzékelő egy szondában – a mérendő felület közelében helyezzük el – hangforrás egy adott konstans távolságban van Pontatlan eredményeket kaptunk – a mérési módszert tovább kell fejleszteni.

20 Következtetések a mérések alapján •Vizsgálatok eredménye: a terem akusztikailag nagyon jó – de vannak hibák, pl. csörgővisszhang, 60 Hz tartományban hiány, fényesség – 0.67, alacsony •Cél: a hangzás megtartása kisebb javításokkal – melyek figyelembe veszik a felhasználói, a zenészek és a közönség igényeit is.

21 Következtetések a mérések alapján •Kisebb korrekciókra van szükség: –Fa felületek: •ezek közül a nézőtéren körben a kazettás faburkolat légréssel van rögzítve: membránként működik. •Mérés: a helyszíni impedancia mérés pontatlan. A burkolat anyagából és a mögötte lévő légrésből számítható a működési tartomány – 60 – 80 Hz. Szubjektív tapasztalat: a nagybőgők és a csellók kissé gyengébben szólnak.

22 A terem eredeti teremakusztikai paraméterei –szubjektív ítéletek –Színpad - előadói vélemények –Nézőtér – hallgatóság véleménye •Alapvetően – kitűnőnek tartották a terem akusztikáját. •Színpad: –Zenészek együtthallása –Karmester – zenészek együtthallása –Szólamok egyensúlya –Szólista és zenekar egyensúlya –Színpad padozata és a hangszerek - kölcsönhatás

23 A terem eredeti teremakusztikai paraméterei –szubjektív ítéletek •Nézőtér (összefoglalva) –Teremérzet, meghittség – ITDG – msec, jó –Hangtisztaság - C80 – az átlag 100 – 4000 Hz között: ± 3dB, jó –Csörgővisszhang - mennyezet formája ↓ zavaró hatás? –Zengés – megfelelő –Basszuskiemelés – melegség – 1,12 jó, de 60 Hz tartományban hiány, javítható –Magas hang arány – fényesség – 0,67, kicsit javítható

24 Nagyterem mint teremakusztikai tervezési feladat. Meglévő terem – műemlék –Oldalfalak burkolati kialakítása: •Burkolatok anyaga, szerkezete –műemléki szempontok •Felületen való elhelyezése – helye: adott •De a hangelnyelő képesség csökkenthető a membránok hatásfokának csökkentésével: kimerevítés

25 Nagyterem mint teremakusztikai tervezési feladat. Meglévő terem – műemlék -Textil felületek Az erkély szinten az ülések mögötti textilburkolat mögött különböző légrés volt – magas frekvencia tartományban hangelnyelés. Minél nagyobb a légrés, annál jobban kiszélesedik a hangelnyelés frekvenciatartománya. A mérések azt mutatták, hogy az utózengési idő a magas frekvenciatartományban túl rövid – a világossági szint alacsony. Javítás: felújításkor a textilt hasonló minőségűre cserélték, de azt légrés nélkül tették vissza. - Festett felületek – nincs változás

26 Nagyterem mint teremakusztikai tervezési feladat. Meglévő terem – műemlék •Csörgővisszhang megszüntetése- a mennyezethez nem lehetett nyúlni műemléki okok miatt •Elképzelés: pódium fölötti csillár részeként 3-4 m átmérőjű, átlátszó lap – a színpadon hozott volna javulást a zenészek számára – műemléki okok miatt nem volt elfogadható •Így: maradt a már műemlékként számon tartható érdekes akusztikai jelenség

27 Nézőtéri székek •A székek nagy felületet foglalnak el. •Átépítés előtt 579 ülőhely a földszinten, rekonstrukció után 432. •Magas hangoknál kisebb elnyelés – hosszabb utózengési idő

28 Ellenőrző mérések a rekonstrukció után Utózengési idő: T20 rekonstrukció előtt és után

29 Ellenőrző mérések a rekonstrukció után •Paraméterek összehasonlítása Tm [sec]BRHR Rekonstrukció előtt2,251,120,67 Rekonstrukció után2,431,080,83

30 További vizsgálatok •Az eddig elvégzett akusztikai mérések azt igazolják, hogy a történelmi épületben javultak a teremakusztikai paraméterek. •A Nagyteremről a zenészek egybehangzóan pozitívan nyilatkoznak, a terem megtartotta eredeti kiváló akusztikáját, sőt bizonyos momentumokban javult is. •Tervek szerint folytatódik a széles körű akusztikai mérési sorozat, amihez tudományosan összeállított szubjektív felmérés is párosul.

31 További vizsgálatok •A további vizsgálatok alapján lehet majd megítélni, hogy sikerült-e legalább olyan maradandó eredményeket elérni, mint az épület eredeti megalkotóinak.


Letölteni ppt "A Zeneakadémia Történelmi épületének teremakusztikai tervezése A hangzás, mint a műemléki érték szerves része 2014.04.01. Borsiné Arató Éva Arató Akusztikai."

Hasonló előadás


Google Hirdetések