Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Multimédia Készítette: Csíki Gyula. Tartalom  Multimédia fogalma  Multimédia építőkövei (szöveg, hang, kép)  Képernyőhöz felépítése (alapfogalmak)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Multimédia Készítette: Csíki Gyula. Tartalom  Multimédia fogalma  Multimédia építőkövei (szöveg, hang, kép)  Képernyőhöz felépítése (alapfogalmak)"— Előadás másolata:

1 Multimédia Készítette: Csíki Gyula

2 Tartalom  Multimédia fogalma  Multimédia építőkövei (szöveg, hang, kép)  Képernyőhöz felépítése (alapfogalmak)  Adatfolyam  Multimédiás szöveg  Szöveg elkészítésének menete  Hypertext, Hypermédia, Multimédia (csomópontok, élek, horgony, horog, navigálások)  Feladatok

3 Multimédia fogalma  Multimédiának nevezzük a szöveg, kép, hang kombinációját, amely számítógépen, vagy egyéb elektronikus eszközön megjeleníthető.

4 Multimédia fogalma  Interaktív multimédia: a felhasználó irányítani tudja, mikor milyen elemeket néz meg. Akkor válik hipermédiává, amikor ezeket az elemeket olyan összetett struktúrába rendezzük, ahol a felhasználó navigálni tud.

5 Multimédia fogalma Multimédiás anyag fejlesztése során az alábbi elemeket használhatjuk fel:  Szöveg  Animált szöveg  Kép  Animált kép  Hang  Videoklip  Animáció

6 Multimédia alkalmazások építő kövei

7 Szöveg  A multimédiaalkalmazások szöveges anyagai jelentik a közlésre kerülő információ alapját.  Cím szöveges megjelenése  Lényeges információk  Navigáció

8 Szöveg Elkészítése:  Begépelés  Lapolvasó  OCR (Optical Character Recognition) – Kép szövegként való értelmezése

9 Szöveg Megfelelések:  Tömör, lényegre törő (képernyőről való olvasás)  Olyan szavak, melyekhez további információt fűzünk  Közismert szavak használata szöveges részben (kevesebb magyarázat)  Szöveg átolvasása részletesen (helyesírási hibák)

10 Hang  Multimédiás alkalmazást javíthatjuk ha hangot szólaltatunk meg.  Digitális formában lejátszott hang, vagy figyelmeztető jel  Alkalmazás jeleket küld a hangkártya felé  Hangkártyák feladata (Hang megszólaltatás, digitalizálás-külső hangforrás)

11 Grafikus objektum  Minden multimédia alkalmazásban vannak grafikus objektumok  Szövegek helyettesítése  Lapolvasóval, vagy rajzolóprogrammal  Grafikus állományban helyezkedik el  Legelterjedtem grafikus formátumok: BMP, TIF, GIF, PNG, JPG  Ezek különböző méretűek (más módszer)

12 Grafikus objektum  X,Y méret, és színek száma fontos  Más felbontás-más monitor -> előforduló hibák  Grafikus kártya nem támogatja a színek számát -> színek helytelen megjelenítése

13 Videóállomány  Képernyőn digitalizált videóállomány  Hang megszólaltatás  Szavakkal körülményesen elmagyarázott részeket helyettesítik a videók  Grafikával nem élethű ezek helyettesítése

14 Videóállomány  Animáció: Grafikus objektumok egymásutánisága, gyors váltakozása- animált kép  24 teljes kép -> folyamatos mozgás  50HZ -> 50 félkép/mp a minimum

15 Alapfogalmak  Pixel: Képpont  Felbontás: Képernyőn megjelenített pixelek száma: X*Y  Col: Képátló: 1” = 2.54cm  Színmélyég: 1 pixel hányféle szín ábrázolására képes. Mértékegysége: bit

16 Alapfogalmak  8 bit-es színmélység esetén az 1 pixelre eső színek száma féle szín  16 bit esetén szín  24 bit esetén 16.7 millió  32 bit esetén 4 milliárd

17 Adatfolyam  Az információ időben változó adatmennyiség ->adatfolyam  Ez csomagok sorozatából áll  A multimédia rendszer is az adatokat külön egységekre bontva továbbítja -> adatcsomag

18 Adatfolyam Átviteli módok:  Aszinkron: nincs időbeli megkötés, lehető leggyorsabb célbaérés  Szinkron: Maximális késleltetési időn belül érnek célba a csomagok  Késleltetés: Az információ megjelenése és feldolgozása között eltelt idő

19 Multimédiás szöveg  Olyan mint egy könyvformátum megalkotása  Kívánt szöveg begépelése  Stílusok, kiemelések megvalósítása  Ezt átadni a multimédia alkalmazás számára

20 Multimédiás szöveg Mivel a szöveg megalkotása általában papíron, szövegszerkesztővel, grafikák, képek nélkül vannak megtervezve, ezért felmerülnek a következő kérdések:  Mekkora legyen a szövegmennyiség?  Hogyan csoportosítsuk az információkat?  Hogy nézzen ki szépen a szöveg?

21 Szöveg elkészítésének menete Két dolog lehetséges:  Eddig fel nem használt szöveget gépelünk be ->teljesen új  Kész anyagból kell elkészíteni a multimédiás anyag szöveges részét

22 Szöveg elkészítésének menete Új szöveg készítésekor 3 részre bonthatjuk a feladatot:  Szöveg beírása valamelyik program segítségével  Formázás, képernyőre bontás, megfelelő alak kialakítása  Kész szöveg beépítése

23 Szöveg elkészítésének menete Meglévő szöveg felhasználásával két lehetőség közül választhatunk:  Kész szövegnek az előző szerinti begépelése  Kész szöveg beolvasása valamely felismerő programmal (OCR, Recognita)

24 Szöveg elkészítésének menete  Megfelelő betűtípusok  Legyen a szöveg elég nagy méretű  Ne legyen kettőnél több betűtípus 1 oldalon  Ne legyen túl sok szöveg 1 képernyőoldalon  Ritkán szabad csupa nagybetűből álló szöveget elkészíteni

25 Szöveg létrehozásának menete  Egy attributumból ne használjunk háromnál többet egy oldalon  Félkövér kiemelések  Árnyékolt szöveg  Keretezés  Bekezdés háttérszín

26 Szöveg létrehozásának menete Szövegelrendezés  Sorkizárás  Scrolling  Sortörés

27 Hypertext, Hypermédia, Multimédia  Hypertext dokumentum: olyan szöveg, melyben hivatkozások lehetnek -> csomópontok ->más infórmációegységek  Hypermédia dokumentum: Hypertext dokumentum, képek, szövegek,hangok, animációk  Multimédia rendszer ->Hypermédia dokumentumok megjelenítése

28 Hypertext, Hypermédia, Multimédia  Hypermédia dokumentum struktúra - >gráf -> csomópontok, élek  Csomópontok: információegységek -> szöveg, kép, hang  Élek: Kapcsolat az információegységek között (link v. irányított él)  Horgony: Két csomópont: forrás horgony és cél horgony

29 Hypertext, Hypermédia, Multimédia  Forrás horgony: kiindulópont, információegység  Cél horgony: helyet elérve az információ egy adott része  Link egyirányú mozgást enged -> csomópontok két linkkel való összekapcsolása

30 Hypertext, Hypermédia, Multimédia  Navigálás: dokumentumok lapozása -> gráfban való navigálás hypermédia dokumentumban  Horog: hivatkozások kiindulópontja (URL) -> egyik dokumentumból a másikra való hivatkozás

31 Hypertext, Hypermédia, Multimédia Horog ábrázolása:  Grafikus kiválasztóelem  Szövegben való kiemelés

32 Feladat  Hozzon létre egy HTML dokumentumot, melyben elhelyez egy képet és átalakítja egy horoggá, mely elnavigál minket egy másik dokumentmra, és egy cél horgonyt mutat meg. A csomópontot kösse össze egy éllel!

33 Feladat  Hozzon létre egy HTML dokumentumot, melyben elhelyez egy Grafikus horgot (Gombot), mely elnavigál minket egy másik dokumentmra, és egy cél horgonyt mutat meg. A csomópontot kösse össze két éllel!

34 A hang

35 A hang fizikai jellemzői  Rezgés egy közegben  Hangérzet az emberekben  Változó közeg  Hangsebesség  Emberi hallás: 16Hz – 20kHz  Hangerő ->akusztikus decibel (dB)

36 A hang rögzítése  Analóg rögzítés: a jel elektronikus jelformára való rögzítése, frekvenciái megfelelnek az eredetinek  Lejátszás: rögzített jelek érzékelése, a hangjelek eredeti megjelenési formájára történő visszaállítása  Pl: Hanglemez, hangszalag

37 A hang rögzítése  Analóggal azonos módon történik  Különbség a rögzítés módjában van  A hang analóg, időben folytonos jel  Értéküket bináris formában ->digitális megfelelő  Pl: Hangállományok

38 Hangállomány tömörítés  MPEG-audio: veszteséges tömörítés  Két rész: Wav-ból tömörített bitfolyam, dekodolás utáni megszólaltatás  Az eljárás a nem hallható elemeket törli

39 Hangállomány tömörítés MPEG-audio Layer 3  Adott bitsebesség esetén a legjobb hangminőség  4-5 MB méretű tömörítés CD minőségben

40 MPEG-4  További működési paraméterek  Változó bitsebesség (2-64kb/sec)  3D audio lehetőség

41 Hangállomány tömörítés MPEG-2 Advanced Audio Coding (AAC)  Környezeti hangtér kódolása  Optimális hatékonyságot akartak elérni

42 Zenekar a gépben Musical Instrument Digital Interface (MIDI)  Hangszercsatolási protokoll  Gép – elektronikus hangszerek adtacseréje  MIDI állományokkal kommunikálnak (interfész)  Hangok lejátszása, szintetizátor müködése

43 A videó

44 Felvétel  Analóg felvétel (VHS kamerák)  Digitális felvétel

45 Felvétel Analóg technika:  Folytonos jelet tárolunk egy szalagon, ahol bármely távolságon belül végtelen sok értéket találunk

46 Felvétel Digitális technika:  Egy adott távolságon belül, fix számú értéket találunk (0-ák, 1-ek)  Előnye: romlás nélkül másolható, reprodukálható  Analóg jel digitalizálása mindig minőségromláshoz vezet

47 Felvétel Digitális videó:  Szebb színek, felbontás nagyobb,

48 Videóeszközök  Kamerák  Projektorok  Monitorok  Tv-tuner  Tv kimenetes kártya

49 Video kimenetek  RF (antenna) csatlakozó nem használatos  RCA, Scart  S-video

50 Színes TV rendszerek NTSC:  1949-ben USA-ban lett elfogadva  Képváltás: 29,97 képkocka/s = 59,94 félkép/s  Sorok száma: 525 sor  Képarány (aspect ratio): 4 : 3

51 Színes TV rendszerek SECAM:  1957-ben hozták nyilvánosságra  Képváltás: 25 képkocka/s = 50 félkép/s  Sorok száma: 625 sor  Képarány (aspect ratio): 4 : 3

52 Színes TV rendszerek PAL:  1961-ben jelentették be  Képváltás: 25 képkocka/s = 50 félkép/s  Sorok száma: 625 sor  Képarány (aspect ratio): 4 : 3

53 Színes TV rendszerek A TV készülékek képernyőinek becsült felbontása: NTSC:  Vízszintes felbontás: 525 x 4/3 = 700 képpont/sor  Függőleges felbontás: 525 sor PAL/SECAM:  Vízszintes felbontás: 625 x 4/3 = 833 képpont/sor  Függőleges felbontás: 625 sor

54 Videójelek digitalizálása  Szoftverre van szükség  Digitalizálás után lehet használni  Három lépés: leképezés, mintavételezés, kvantálás

55 Videójelek digitalizálása Digitalizálás lépései:  Analóg jel ->leképezés ->kétdimenziós képfüggvény -> mintavételezés -> mintavételezett képkocka -> kvantálás -> digitális képkocka

56 Videójelek digitalizálása Leképezés:  Kétdimenziós képfüggvény  Képjelek képkockái

57 Videójelek digitalizálása Mintavételezés:  Analóg képjelek képelemei és digitális képkockák képpontjai közötti kapcsolat  Képelemekre bontás

58 Videójelek digitalizálása Kvantálás:  Bináris számok -> elektromos jel színkódjai  Képpontonként 3 szín

59 Digitalizált videóállományok Jellemzői:  Képváltási frekvencia  Képméret  Színmélység

60 Digitalizált videóállományok AVI:  Hang kép váltakozása  Kép és hang szinkronja  Microsoft által kidolgozott formátum  RIFF formátum speciális fajtája  RIFF -> multimédia formátum, Microsoft és IBM együttes kidolgozása

61 Digitalizált videóállományok MPEG eljárás:  Veszteséges tömörítési eljárás  1.44 MB ->45 mp videó  Kép és hangadatok tömörítése

62 Digitalizált videóállományok MPEG – 1:  1992-ben fogadták el  320x240 videó -> 1.5Mbit/sec olvasás  Min 2x sebességű CD-ROM meghajtó képes dolgozni

63 Digitalizált videóállományok MPEG – 2:  Átviteli sebesség változtatható: 3Mbit/sec – 40Gbit/sec  Leggyakoribb érték: 4-15 Mbit/sec között  Sebesség miatt akár 1920x1440 méretű képkockák tömörítése

64 Digitalizált videóállományok MPEG – 3:  HDTV számára kezdték kialakítani  Ezek 1920x1440 képkockákkal dolgoznak  MPEG – 2-vel is kielégíthetőek a HDTV elvárások, ezért ez a szabvány nem készült el

65 Digitalizált videóállományok MPEG – 4:  1998 végére fejezték be a kidolgozást  Interaktív grafikus alkalmazások, multimédia hálózati alkalmazások fogják használni  Emiatt kis átviteli sebesség: 4.8 – 64 Kbit/sec  MPEG 1-2 legtöbb lehetőségét ismeri  136 oldal.

66 AVI  Fájl adatai tömbökre, „chunk”-okra vannak osztva  Egyetlen tömb a RIFF-en belül, ezután két altömb, és egy nem kötelező altömbre van bontva

67 AVI  Első altömb: hdrl (metaadatok)  Második altömb: movi (kép hang adatok)  Harmadik altömb: idxl (tömbök helymeghatározása)

68 AVI  Movi tömb kódolható-dekódolható -> kodek

69 AVI Divx:  Videókodek  Nagy videók tömörítése  Egymás után következő képkockák hasonlósága -> képkockák tömörítése  Hang – mp3

70 AVI Xvid:  Nyílt forrású MPEG - 4 tömörítés  OpenDivx lezárása után készült

71 Grafikai alapok Pixel grafika:  Olyan digitális kép, ahol minden képpontot külön definiálunk  Egyszerű algoritmus, gyors feldolgozás  Mátrix szerűen felépített kép  Pixelek különböző színűek  Felbontás, Színmélység

72 Grafikai alapok

73 Programok:  Adobe Photoshop  GIMP  Corel Photo Paint

74 Grafikai alapok Vektor grafika:  Képek leírására matematikai görbéket használunk  Minimális memóriaigény  Tetszőleges nagyítás  Alakzat méretei tárolhatók (transzformációk)  Nincs szükség fotorealisztikus megjelenítésre

75 Grafikai alapok

76 Programok:  Corel Draw  Adobe Illustrator

77 GIMP képszerkesztő  Rétegek kezelése  Pixel grafika  Szabadon felhasználható  Néhány fájlformátumok: bmp, png, jpg, psd, xcf (gimp), ico, stb

78 GIMP képszerkesztő

79 Adobe Flash  Adobe Systems termékcsalád  Webes alkalmazások, játékok, mozik  Programozás – ActionScript nyelv  Flash videók – flv  Flash player – swf, flv videók

80 Adobe Flash

81 Dexter-modell  Hipermédia rendszerek mechanizmusa  Komponensek – csomópontok, linkek, struktúrák  Kétirányú linkek, dinamikusak

82 Dexter-modell  Futtató réteg: felhasználóval való kapcsolat  Tároló réteg: Komponensek karbantartása  Hypertext elemeit objektumonként kezeli azonosan

83 Multimédia modulvizsga  Multimédia fogalma  Multimédia építőkövei (szöveg, hang, kép)  Képernyőhöz felépítése (alapfogalmak)  Adatfolyam  Multimédiás szöveg  Szöveg elkészítésének menete  Hypertext, Hypermédia, Multimédia (csomópontok, élek, horgony, horog, navigálások)

84 Multimédia modulvizsga  Hang fizikai jellemzői  Analóg-digitális hangrögzítés  Hangállományok tömörítése (Layer-ek)  MIDI interfész  Analóg – digitális videófelvétel (jellemzők)  Videóeszközök

85 Multimédia modulvizsga  Videó kimenetek  Színes TV rendszerek jellemzői  Videó  Videó jelek digitalizálása  Digitalizált videóállományok, jellemzőik  AVI állomány  AVI tömörítése (DIVX, XVID jellemzők)  Pixel – vektor grafika  Szerkesztő programok

86 Multimédia modulvizsga  Dexter-modell jellemzői


Letölteni ppt "Multimédia Készítette: Csíki Gyula. Tartalom  Multimédia fogalma  Multimédia építőkövei (szöveg, hang, kép)  Képernyőhöz felépítése (alapfogalmak)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések