Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az outsourcing lehetőségei az önkormányzatoknál Budapest, 2012.04.11 Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az outsourcing lehetőségei az önkormányzatoknál Budapest, 2012.04.11 Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség."— Előadás másolata:

1 Az outsourcing lehetőségei az önkormányzatoknál Budapest, Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség

2 •HOA bemutatása •Az outsourcing-ról (definíciók, fogalmak, kiszervezések típusai) •motivációk, előnyök és hátrányok •Önkormányzatok, állami feladatok vs. magánszféra Miről fogok beszélni?

3 Kik vagyunk ? Tagjaink: –ügyfelek –szolgáltatók –szakmai partnerek (egyetemek, kutatóközpontok, szakértők) A HOA közös szervező elve az állami és gazdasági szféra szereplőinek nyújtott szolgáltatási tevékenységekben való részvétel.

4 Tagjaink 80 vállalat, különböző gazdasági ágazatokból

5 Mi is az az outsourcing? Outsourcing Kiszervezés Erőforrás-kihelyezés Működő szervezet belső kötelékében meglévő tevékenység megszüntetése, és külső szolgáltatótól való igénybe vétele A „külső” jelenthet szervezetet és országot is.

6 Milyen erőforrásokat helyezhetünk ki? Munkaerő Tárgyi eszközök Szoftver eszközök Ingatlanok Az outsourcing kulcseleme mindig a szolgáltatás visszavásárlása

7 Outsourcing, insourcing, SSC •Outsourcing : A vállalat egyes tevékenységeinek, üzleti folyamatainak egy másik vállalathoz történő kihelyezését jelenti, függetlenül, hogy a munkavégzés a megrendelő országában marad, vagy külföldre kerül. •Insourcing : Ha a cég a saját hatáskörébe vonja, és a saját alkalmazottaival végezteti el azt a termelési műveletet vagy szolgáltatást, amelyet korábban külsőkre bízott. –saját belső erőforrásokkal –a vállalat által tulajdonolt külső céggel (captive center) –kölcsönzött munkaerővel •Shared Service Center (SSC) / üzleti szolgáltató központ: Olyan szervezeti egység, melyekbe más részlegeknek vagy külső ügyfeleknek nyújtott üzleti folyamatokat, szolgáltatásokat koncentrálnak. Az itt összpontosított erőforrásokat tehát a vállalat más részlegei és külső ügyfelek között megosztva hasznosítják(share=megosztani).

8 Fogalmak •Business Process Outsourcing (BPO): Egy vagy több üzleti folyamat átadása külső szolgáltatónak, amely az átadott folyamatokat teljes mértékben birtokolja, irányítja és elvégzi előzetesen meghatározott és mérhető teljesítménymutatók alapján. •Application Service Provider (ASP): Olyan külső szolgáltató, amely távoli helyről üzemeltet szoftvereket, nyújt hozzáférést meghatározott alkalmazások használatához az internet vagy saját hálózata segítségével. A szolgáltatás díja többnyire a hozzáférések, felhasználók számától függ. •Service Level Agreement (SLA): Szervezeti egységek között kötött írásos megállapodás adott üzleti folyamatokra, amely a felelősségeket egyértelműen szétválasztva meghatározza, hogy mely tevékenységeket végzi egyik, illetve másik szervezeti egység, melyek az átadásra kerülő adatok, információk, mi ezek kívánt formája, minősége és ára.

9 Outsourcing a gazdaságban •Az outsourcing a vállalati kultúra részévé vált –alaptevékenységek újradefiniálása –értékalapú kiszervezési döntések •A piaci szereplők rendelkeznek a hatékony és valóban stratégiai outsourcing feltételeivel: –Módszerek –Folyamatok –Tapasztalatok •A versenyelőny nemcsak a költséghatékonyságtól, hanem innovatív megoldásoktól is függ, melyeket specializált külső szállító is adhat. •Így nemcsak kiszolgáló, hanem stratégiai tevékenységek is kiszervezésre kerülnek. 5

10 Leggyakrabban kiszervezett üzleti szolgáltatások Könyvelés és pénzügyek Emberi erőforrás menedzsment Telefonos és internetes ügyfélszolgálat ITTudásigényes szakirányú feladatok Kintlévőségek és tartozások könyvelése. Kontrolling, Beszállítói könyvelés, számlafizetési ügyintézés Bérszámfejtés (Payroll) Alkalmazottaknak nyújtott szolgáltatások, juttatások nyilvántartása, pl. egészségügy, biztosítások Munkaerő felvétel- és elbocsátás adminisztratív előkészítése Műszaki segítségnyújtás termékek vásárlóinak Help-desk szolgáltatások ügyfelek számára Telemarketing, telefonos értékesítés Biztosítási Ügyintézés káresetek, balesetek esetén Szoftverek fejlesztése Szoftverek működtetése Távoli infrastruktúrák, pl. PC-k installációja és működtetése (Infrastructure-led out-sourcing, ILO) Kutatás és fejlesztés (R&D) Jogi ügyintézés Pénzügyi- gazdasági elemzések, előrejelzések, modellek készítése Röntgenképek és labor eredmények alapján diagnózis felállítása, orvos írnoki munka.

11 Globálisan integrált vállalati modell kialakulása Központ egy országban Export/Import Értékesítés helyre Vállalatok replikálása (HQ, R&D, Manu, etc.) Hajtóerő a globális munkaerőpiac, tudás, globális termelés. Termelés, szolgáltatás 1-1 helyszínről folyik sok országba Nemzetközi Multinacionális Globálisan integrált C XIX.sz C XXI.sz C XX.sz

12 Példa: Az IBM globális szolgáltató hálózata Finance & AccountingProcurementHuman ResourcesCRM Toronto Lisbon Greenock Okinawa Lexington Dallas/Atlanta Budapest Krakow Calgary Bangalore Costa Rica Manila Newcastle Greenville, SC (Insurance) Edmonton Buenos Aires Nashville Shanghai Rotterdam Brisbane Tokyo Dalian Tulsa Delhi/Mumbai Houston Bratislava Dublin Paris Endicott

13 A hazai outsourcing piac struktúrája 7 •A keresleti oldal három táborra oszlik: –nagyvállalatok hazai leányai –captive outsourcing (bankok, távközlés, közművek) –hazai vállalatok •Szolgáltatás szerint: –IT/Desktop/hálózat outsourcing –business process outsourcing –támogató tevékenységek kihelyezése •Keresleti korlátok: –éretlen szervezet –hiányzó tudás/tapasztalat/transzparencia –hiányzó felsővezetői elkötelezettség •Kínálati korlátok –kevés az igazán hozzáértő Forrás: BME

14 •Méretgazdaságosság •Tevékenység és környezet racionalizálás •Specifikus, de nagyon alapos szaktudás Szolgáltatók hatékonyságának titka

15 Kiszervezés okai •a vállalat fő tevékenységére való koncentrálás; •a legjobb erőforrásokhoz való hozzáférés; •átszervezés előnyeinek felgyorsítása; •kockázatok megosztása; •nem tőkejellegű erőforrások felszabadítása; •üzemi költségek csökkentése; •az erőforrások belül nem állnak rendelkezésre; •nehezen kezelhető funkció Forrás: IBM Global CEO survey

16 •Költséghatékonyság •Gyorsaság (kész megoldás rövid időn belül) •Szakértelem, kompetencia, innováció •„Mellékes” kiszervezése (alaptevékenység marad) •Rugalmasság •Minőség, mérhető teljesítmény •Hatékonyabb belső erőforrás gazdálkodás •Könnyebben szankcionálható, ellenőrizhető Outsourcing előnyei

17 •Kiszolgáltatottság •Minőség- és költség romlás •Cserbenhagyás •Biztonság-sebezhetőség •Belső know-how kiszivárgása •Tisztázatlan felelősség megosztás Outsourcing kockázatai

18 HOA védjegy HOA Minősített Üzleti Szolgáltató védjegy •megbízható, stabil üzleti háttérrel, megfelelő referenciákkal legálisan működő vállalkozások védjegye •HOA tagok és külső vállalkozások számára is elérhető, Auditorok: •DEKRA Certification Kft. •SGS Hungária Kft.

19 Outsourcing vállalkozások együttműködése A Klasztert 12 outsourcing szolgáltatást nyújtó vállalkozás alapította 2008-ban. Colling Kft., Delta Dervices, HostLogic Kft., HumanSoft Elektronikai, Kft., IT Jobs Kft, IT Services Hungary Kft., Magicom Kft., Multicom Contact Kft., PannonJob Kft., Qualysoft Zrt., Randstad Hungary Kft, Rodin Kft Outsourcing Vállalkozások Együttműködési Klaszter A Klaszter céljai: partnerkapcsolatok kiépítése, regionális együttműködések kialakítása klasztertagok versenyképességének javítása tagok részére üzleti lehetőségek generálása tagvállalatok népszerűsítése hazai és nemzetközi piacon kommunikációs csatornák és megjelenések biztosítása

20 Szolgáltató kiválasztásának szempontjai Információs Társadalom Alapítvány felmérés, 2006

21 Outsourcing partnertől kapott előnyök Információs Társadalom Alapítvány felmérés, 2006

22 Outsourcing megszervezése •a vállalati stratégia megalkotása és stratégia célok kijelölése •kiszervezendő tevékenységek meghatározása •szolgáltatókiválasztás szempontjainak összeállítása •szolgáltatókiválasztás •szerződéskötés (Outsourcing- és SLA) •működési folyamatok megtervezése •Implementálás (transition phase) •működtetés •teljesítménymérés és visszacsatolás Forrás: KPMG

23 Kiszervezés leggyakoribb területei az önkormányzatoknál 2 féle •alaptevékenységek –ügyfélszolgálatok, –IT rendszerek (nyugdíj, szociális ellátás, vagyongazd.) •támogató tevékenységek –HR, –infrastuktúra management

24 Önkormányzat specifikus félelmek –Bizalom hiánya (kétoldalú) –Politikai (átláthatóvá válik minden) –Munkahely elvesztése –Hozzáértők hiánya (tervezés) –Nincs prioritásban (nincs azonnali eredmény) –Rossz tapasztalatok

25 Összefoglalva az outsourcing... •bizonyított, hatékony eszköz (költség, minőség) •azonnal „bevethető kész” szolgáltatók vannak (integrált vállalati modell) •terjedésének csupán akarat és elhatározás az akadálya (politika, szemlélet)

26 Suhajda Attila Web: Tel: Elérhetőség: 1065 Budapest, Andrássy u. 17 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Az outsourcing lehetőségei az önkormányzatoknál Budapest, 2012.04.11 Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség."

Hasonló előadás


Google Hirdetések