Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az autófenntartás mai és belátható közeljövőjének problémái az autótulajdonos és a javító szakma szemszögéből Tételek Mi (és ki) a probléma oka? A javítói.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az autófenntartás mai és belátható közeljövőjének problémái az autótulajdonos és a javító szakma szemszögéből Tételek Mi (és ki) a probléma oka? A javítói."— Előadás másolata:

1 Az autófenntartás mai és belátható közeljövőjének problémái az autótulajdonos és a javító szakma szemszögéből Tételek Mi (és ki) a probléma oka? A javítói piac szereplői, „életesélyeik”, avagy kivel javíttassunk? Az autóalkatrész. ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Műfaj Szemlélet-egyeztető elmélkedés

2 A Föld adottságait kizsákmányoló ember. A probléma hordozója a „veled nehéz, nélküled lehetetlen” automobil. Miért jelent napjainkban problémát az autó, kiváltképpen annak technikája? Mert teljesítenie kell olyan követelményeket, melyeket közel 100 évig nem kellett! M- MM- Minimalizálni a környezetszennyezést. - C- C- C- Csökkenteni a fajlagos energiafelhasználást. - Ú- Ú- Ú- Új energiahordozókra áttérni. - A- A- A- A közlekedésbiztonságot növelni. - A- A- A- Az információtérhez kapcsolódni. - A hulladékkal kezdeni valamit. Mi a probléma oka? ANK sajtóreggeli 2012. július 31.

3 … mert teljesítenie kell olyan követelményeket, melyeket közel 100 évig nem kellett! Miért probléma ez? Mert - egészen új dolgokat hoz, - rendkívül összetetté teszi a rendszert, - nyílik az olló a fenntartói tudás és az autótechnikai tudásigény között, - szemléletváltást igényel, - mert jóval drágább. ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Mi a probléma oka? Mert ez egy új ipari forradalom!

4 … mert teljesítenie kell olyan követelményeket, melyeket közel 100 évig nem kellett! Minimalizálni kell a környezetszennyezést. Erről itt csak annyit, hogy - a belső égésű motor kipufogógáz tisztítása (talán) eljutott a végső emissziótechnikai generációjához. - a dízelmotor elérte azt a pontot (Euro 6), amin túl - személyautó erőforrásként - már erősen korlátozott a piaci sikere. - az Otto-motor kisebb problémákkal küzd, effektív hatásfokán (fogyasztásán) is sokat tudtak javítani (downsizing). ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Mi a probléma oka?

5 ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Mi a probléma oka? … mert teljesítenie kell olyan követelményeket, melyeket közel 100 évig nem kellett! Csökkenteni kell a fajlagos energiafelhasználását. Miért? A CO 2 kibocsátás csökkentése miatt. Ma ez kényszeríti ki az alapvető változtatásokat! És oka minden „bajnak”..

6 ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Mi ki a probléma oka? Csökkenteni kell a fajlagos energiafelhasználását. A CO 2 kibocsátás csökkentése: küzdelem minden grammért.  g CO 2 /100 tesztciklus km  A küzdelem műszaki területei: belső égésű motor - a varázsszó downsizing, downspeeding (=rightsizing) hatásfok-növelése (első sorban a mechanikai hatásfok növelése), - súrlódáscsökkentés, már tized% ért megy a fejlesztés - segédberendezés (és a motor) hajtás optimalizálás (csak akkor menjen, és úgy, ahogy és amikor szükséges) Következmények: Kihegyezett motorok (határon az égési csúcsnyomás, a hőmérsékletek, a szilárdság, szorosabbak az illesztések). Bonyolult szerkezetek. Növelt nyomású, kettős benzin-benzinbefecskendezés, növelt nyomású dízelbefecskendezés (>2000 bar). Kifinomult irányítástechnika (sok hibalehetőséggel).

7 ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Mi a probléma oka? Csökkenteni kell a fajlagos energiafelhasználását. A CO 2 kibocsátás csökkentése gépjármű tömegcsökkentés - új anyagok, - „szabott, sovány” elemek, - új kötéstechnikák Következmények: - új és drága anyagok, - az új anyagok és szerkezetek miatt új javítástechnológiák és eszközrendszer, - drágább biztosítási díjak.

8 ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Mi a probléma oka? Csökkenteni kell a fajlagos energiafelhasználását. A CO 2 kibocsátás csökkentése Hibridhajtás - rendkívül összetett rendszerek, - kifinomult szabályozás, - drága főegységek, - üzemviszony-függő előnyök. Következmények - új szakma, - halmazati diagnosztikai problémák, - nem látott jövő

9 Áttérés új energiahordozókra ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Mi a probléma oka? - kémiai kötött energia szénhidrogének - CNG, LNG (befecskendezéssel), - GTL, BTL (komoly motormódosítást nem igényelnek) - elektromos energia - akkumulátoros energiatárolás - tüzelőcella (hidrogén, földgáz) Mi a mai helyzet? - sokkal lassabban nyernek teret, mint sokan várták - az energiatárolásban még a fizikusokra vár a nagy áttörés, - nem látott problémákat hozhat a jövő (anyag-igény és készletek)

10 A közlekedésbiztonság növelése ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Mi a probléma oka? Integrált biztonsági rendszerek (megelőző, aktív, passzív, kármérséklő, utóvéd, riasztó) Környezetérzékelés (videó, radar, ultrahang) - figyelmeztető asszisztensek - aktív asszisztensek - robotizált rendszerek, - autonóm rendszerek. Jellemzők: - új, egymással összefűződő rendszerek – nagy komplexitás - új jeladók (autótechnika idegen) és beavatkozók, - sérülékeny, drága rendszerek - drága szerviztechnika

11 Kapcsolódás az információtérhez ConnectedDrive - the connection between driver, car and the rest of the world. ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Mi a probléma oka? Mindent bele informatika! Jellemzők: - Ki fogja ezt javítani? - Nagy és drága egységek cseréje a megoldás, „döglött” egységek lesznek előbb-utóbb

12 Törvényszerű-e, hogy az autótechnika egyre „fokozódik” ? Igen Lesz-e ismét egyszerű autó? Nem Fel tud-e zárkózni az autójavítás (ésszel) az új technikához? Nem Lesz-e erőforrás váltás? „Lecserélés” típusú belátható ideig (20 – 30 év) nem, de egyes alkalmazási területeken már a közeljövőben felerősödik az EV elterjedése. ANK sajtóreggeli 2012. július 31.  Mi a probléma oka?

13 A) Autógyártói/importőri szerződéssel rendelkező márka-javító vállalkozás. - egy márkás, - gyártói csoport márkái, - többmárkás, - korlátozott javítási jogkörű (pl. karosszériajavítással és fényezéssel vagy anélkül) B) Termékgyártói/gyártól képviseleti szerződéssel rendelkező - termék javító, - garanciális szolgáltatást ellátó vállalkozás. (dízel szerviz, tachográf szerviz, gázautó szerviz stb.) C) Javítói hálózattal franchise szerződéses vállalkozás. „Franchise–műhelyek” szigorúan korlátozó franchise „laza” franchise ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Az autójavítói szakma struktúrája

14 D) Független javítói vállalkozás. általános, „mindent” javító (erősebb, lazább alkatrészkereskedői kapcsolattal), - mindent javító, - önkorlátozással szűkített feladatot ellátó műhelyek (benzines/dízeles, márka csoport), - szakterületre specializált „szabadúszó”. specializált vállalkozás: - gyártói kapcsolattal rendelkező vállalkozás (ajánlott, elismert) (gumis, turbós, gépműhely, klímás, futóműves, riasztós, szoftveres, tuning, karosszériajavító, fényező, kárpitos, üveges, smart repair, diagnoszta ) Hatósági feljogosítás alapján szolgáltatást végző vállalkozások műszaki vizsga, Eredetiségvizsgálat (Bontó) ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Az autójavítói szakma struktúrája

15 E) Vállalkozáson kívüli autójavítás Csináld magad! - önerős (rászorultság, hobbi), - szakember segítségével végzett. Fekete fekete műhely „visszavonult”, háztáji, garázssori, munkahelyi fekete javítóútszéli, házhoz menő Belül fekete – legális, de amennyit csak lehet számla nélkül végző ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Az autójavítói szakma struktúrája

16 Gépjárműfenntartás - karbantartás (szerviz) Wartungsarbeit - javítás (futójavítás, visszahívás, felújítás, karambolos javítás) Instandsetzung, Reparaturarbeit, Unfallreparatur, A német autójavítás helyzete (trendmutató?)

17 A németországi autójavítás

18 ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Autójavítás márkaszerviz nem márkaszerviz autójavító csináld magad

19 A szerviz (karbantartás) piac szereplőinek megoszlása ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Autójavítás

20 ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Az autójavítás szereplőinek megoszlása Karambolos javítás Autójavítás karambolos javítás nélkül Autójavítás

21 A független szerviz Kitől független? - Ha a „rendtől”, akkor ő a fekete (gazdaság szereplője) ANK sajtóreggeli 2012. július 31.

22 És ez miért okoz problémát? Autójavítás ANK sajtóreggeli 2012. július 31.

23 Mi a helyzet az autójavítás hazai szereplőivel? A márkaszerviz és a más legális autójavító vállalkozások számaránya becslések szerint: 1 : 10 A legális autójavítók szerelői létszáma és a feketegazdaságban autójavítást kisebb-nagyobb mennyiségben végzők létszámaránya közel 1 : 1 - Ez természetesen nem igaz az elvégzett javítóipari munkák mennyiségére! - A feketegazdaságban munkát végzők egy része a legális gazdaság szereplői (esti és hétvégi munka, munkaidőn belüli munka) Az autójavítói szakma struktúrája

24 ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Ma az autójavítás - már például a kerékcserét is érintve - az információról szól. Aki eléri az információt - a maga vagy az autó számára - annak van csak esélye arra, hogy a rendetlenkedő, gyengélkedő vagy részben összetörte autót újra a névleges állapotba hozza. Akinek nincs, az legfeljebb egy bizonytalan üzemű és üzemidejű, járóbeteg autó ad ki a kezei közül. Autójavítás Az autójavítás alaptétele:

25 ANK sajtóreggeli 2012. július 31. A márkaszerviz (márkakereskedés és szerviz, valamint márkaszerviz) birtokában van az információ! Gyári rendszerteszter és „diszkrét információk” nélkül az új autó (kb. 0 - 3 év) érdemi javítására nincs esély. Hozzájuthat-e valaki ezekhez az információkhoz külsőként? Megvehető! (mindent, de néha csak az a kicsi hiányzik…) - BER Kicsempészhető? (ez ma már nagy „művészet”) Néhány év elteltével a független műszergyártói piac és az információszolgáltatók felzárkóznak, de az időrés egyre nagyobb lesz. És soha nem lesz teljes! Autójavítás

26 ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Szakmailag hol nem mindenható a márkaszerviz? Egyes alrendszereknél: - tüzelőanyagadagolás, elsősorban dízelmotornál - turbó, és egyéb feltöltők - dízel emissziótechnika (talán) – például DPF tisztítás, SCR modulok vizsgálata - váltótechnika, elsősorban az automatikus váltók esetében - egyes elektronikai rendszerek (infotainment) - elektromos hajtás, hibrid (talán) Specializált szakszerviz együttműködés szükséges! Autójavítás

27 ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Mi okoz ma problémát az autójavítóknak? Általában: - a fekete konkurencia, - hatósági vegzálás, - a nem támogatott kisvállalkozási állami politika, - a gyenge fizetőképességű megbízók - gyenge jövedelmezőség, - kétséges beruházások, bizonytalan megtérülések - szakemberhiány (elöregedő szakma, ipari csábítás), - csekély újautó eladás, - biztosítók – bekényszerítés a feketébe. Autójavítás

28 ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Mi és ki okoz problémát a márkaszerviznek? A rendkívül gyorsan változó, egyre újabb és újabb technikákhoz nem tud elég gyorsan felzárkózni. Az új modellek kiforratlansága nála csapódik le, és még nem tudja mi a teendő. Rettegnek a márkaszervizesek az elektronikával agyonbonyolított új modellektől (az ügyfél nem érti, hogy miért nem tudják az autóját azonnal megjavítani, hiszen ők a márkaszerviz…) Számtalan gyártói kötelem szabja meg a javítási folyamatot (és drágítja). Nehezen tudnak 3 - 4 éven túli autókat ügyfélként elérni. A márkaszerviz szerelők (is emberek, akik a hazai szakképzésből kikerültek ki): - alkalmazottak, így a szükségest és éppen elégségest végzik el, - ugyan van oktatás, de eredménye néha kétséget hagy maga mögött, - erős a fluktuáció (sok helyen még mindig nem a szerelő van az élcsoportban), A sokmárkások up-to-date szaktudása kétséges. Szakemberhiány. EU, gyártó, importőr. Autójavítás

29 ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Mi okoz problémát a függetleneknek? Túl az általánoson: - (mély-) információ hiány, - tiszta információforrások és vizsgálati szoftverek nehéz finanszírozhatósága, - ügyfél által hozott alkatrész, - alkatrész kereskedőkkel szállítási szerződés hiánya, - biztosítói inkorrektség, Autójavítás

30 ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Kell-e és lehet-e együttműködés a függetlenek és a márkaszervizek között? Véleményem szerint Csak együttműködéssel lehet tartósan sikert elérni! A márkaszerviznek alkatrészeladást, márkatámogatást, kinyújtott kart, támogat(hat)ja az újautó eladást. A függetlennek alkatrészt, információt, célszerszámot és munkát. Az ügyfélnek hosszútávon gazdaságos javítást, biztonságot ad. Autójavítás Ne feledjük: nálunk 1 : 10 az arány, és ez a márkaszervizek hátrányára még nőhet is!

31 ANK sajtóreggeli 2012. július 31. A feketemunka feketesége Kétséges a javítás minősége. Kétséges a szakértelem (kivételekkel!) Valamit javítgat és két hibát bevisz, vagy nagy kárt okoz. Nincs munka és alkatrész garancia! Nem tudni, mit szerelnek be és mit szerelnek ki az autóból. Autójavítás

32 Kinek jó, hogy dolgoznak a feketék? (második műszakos feketék, főtevékenységű feketék, számla nélkül is dolgozó szürkék) Tényleg számukra mindegy? Nincs felelősségük? Az ellátóknak! Egy ügyfélkörnek. A biztosítóknak! Szegényeknek, sóhereknek és a maffiának. A legális javítóknak?! Ha már nem lehet tőlük megszabadulni, legalább adnak utómunkát…

33 autókereskedelmi szerződés beszállító (OEM)autógyártó alkatrész kereskedelem alkatrészkereskedői szerződés márkaszerviz Saját termék OE bárki legális autójavító után- gyártó egyen- értékű Alkatrészellátási folyamatok – szabad-kereskedelem és diszkrimináció ? ?

34 Az autóalkatrészek gyártásának, kereskedelmének tarka-barka világa ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Autóalkatrészek

35 OE a OE autógyári vagy általa annak mondott alkatrészek Az autógyártó gyártja/gyártatja Az autógyárnak a beszállító gyártja/gyártatja Az autógyártó beszállítójának gyártja a beszállító alvállalkozója Az autógyártó felújítja Az autógyártónak a beszállító felújítja (jobb, mint az aftermarket?!) Az autógyártó bontja/bontatja – új autó vagy ELV - minősített Kereskedelmi csatornák: - márkaszerviz (viszonteladóként is), - gyári értékesítés a független kereskedelemnek (!), - független alkatrészkereskedelem által felvásárolt márkaszerviz készletek, - bontók. ECONOMY (gyártója válogatja a nevet) alkatrészek! ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Az autóalkatrészek forrásának tarka-barka világa (1)

36 Elsőbeszállítói aftermarket alkatrészek Csak a gyári jelzés hiányzik – teljesen azonos A minőségi tűréshatáron belül van, de nem a legjobb. Egy plusz tulajdonsággal nem rendelkezik. ECONOMY alkatrész Jobb, mint a gyárnak adott termék (a gyár nem kérte!) Kereskedelmi csatorna: - független alkatrészkereskedelem, - autógyártói alkatrészkereskedelem – saját minőségbiztosításán keresztül ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Az autóalkatrészek forrásának tarka-barka világa (2)

37 Az autóalkatrészek forrásának tarka-barka világa (3) Egyenértékű (aftermarket) alkatrészek Nem elsőbeszállító gyártó gyári követelményt teljesítő alkatrésze OE egyenértékű Az OE-hez képest egy plusz tulajdonsággal nem rendelkezik. OE követelményt teljesítő ECONOMY alkatrész Jobb, mint a hasonló OE termék! Kereskedelmi csatorna: - független alkatrészkereskedelem, - autógyártói alkatrészkereskedelem – saját minőségbiztosításán keresztül ANK sajtóreggeli 2012. július 31.

38 Jó minőségű (ellenőrzött) aftermarket alkatrészek Megbízható gyártó jó minőségű alkatrésze. OE követelményt teljesítő ECONOMY alkatrész Kereskedelmi csatorna: - független alkatrészkereskedelem, - autógyártói alkatrészkereskedelem – saját minőségbiztosításán keresztül ANK sajtóreggeli 2012. július 31. Az autóalkatrészek forrásának tarka-barka világa (4)

39 Az autóalkatrészek forrásának tarka-barka világa (5) Bizonytalan minőségű aftermarket alkatrészek Hamisítványok Kereskedelmi csatorna: - független legális és illegális alkatrészkereskedelem Gyártó, minőség beazonosíthatatlan! ANK sajtóreggeli 2012. július 31.

40 Az autójavítás helyzete Magyarországon Kérünk tisztelettel mindenkit, szóljon hozzá a témához! Elsőként kérem Spindler Tibor urat, az Autószerelők Országos Egyesületének elnökét, hogy tartsa meg korreferátumát!


Letölteni ppt "Az autófenntartás mai és belátható közeljövőjének problémái az autótulajdonos és a javító szakma szemszögéből Tételek Mi (és ki) a probléma oka? A javítói."

Hasonló előadás


Google Hirdetések