Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Elektronikus fizetések az e-kereskedelemben

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Elektronikus fizetések az e-kereskedelemben"— Előadás másolata:

1 Elektronikus fizetések az e-kereskedelemben
Deák András Shopline-webáruház Nyrt. BGF-KKFK 1 1

2 Miről lesz ma szó? Fizetési megoldások vannak az e-kereskedelemben
Online fizetés kínálati piaca Bankkártyás fizetés és elszámolás folyamata Érvek bankkártyás fizetés mellett kereskedő, vásárló szempontjából Visszaélési veszélyek a kártyás fizetésben Online fizetési szolgáltatók Online kártyás fizetés helyzete Magyarországon 2012-ben Mobilos fizetés / MasterCard Mobile Shopline QR kódos mobilos vásárlásának tapasztalatai Dematerializált értékpapírok

3 Fizetési megoldások vannak az e-kereskedelemben
Az online áruházaknál elérhető leggyakoribb fizetési módok a banki átutalás (90%), az utánvét (85%) és a készpénzes bolti átvétel (70%). A bankkártyás bolti átvétel és az internetes bankkártyás fizetés a nagy forgalmú webboltok körében, a postai utánvét pedig a kis üzleteknél jellemző. Forrás: *eNET

4 Online fizetési kínálati piaca
Banki környezet Internetbankból indított átutalás Díjnet számlafizetés (Díjnet Zrt.) SEPA (Single Euro Payment Area) e-Payment Online bankkártyás fizetés On-line bankkártyás fizetés mobilon (iziShop-CIB, SMSPláza-OTP) Elektronikus pénztárca megoldások (Abaqoos, PayPal) Online fizetési szolgáltatók (PayU, Escalion, WorldPay, PayPal) Mobil operátori környezet Emelt díjas SMS alapú fizetés (mobil operátorok) Mobil Vásárlás (autópályamatrica, parkolás, percalapú fesztiváljegy) Banki – mobil operátori környezet Mobil fizetés (mobil operátorok és bank, pl.: EME Zrt.) MasterCard Mobile (T-mobile, Telenor, FHB), iCsekk (Díjnet)

5 Kártyás fizetés felhasználó szemszögéből
Kereskedő honlapja CIB szervere Server-Hosted (itt csak a fizetés történik) 1. Kártyás fizetés kiválasztása 2. Kártyaadatok megadása 3. Jóváhagyás 5. Eredmény és kereskedői értesítés 4. Valós idejű authorizáció, és átirányítás

6 AUTHORIZÁCIÓSKÖZPONT
Kártyás fizetés háttérfolyamata Fizetőoldal WEBÁRUHÁZ 1 ELFOGADÓ BANKOK AUTHORIZÁCIÓSKÖZPONT 7 / 2 6 / / 8 / 5 VÁSÁRLÓ 4 3 KIBOCSÁTÓ BANK KÁRTYATÁRSASÁG

7 Online kártyás fizetés – Bizalom hiánya
Paradoxon Magyar vásárló azért nem fizet a kártyával neten mert nem bízik a kereskedőben Külföldi vásárló éppen azért fizet kártyával neten, mert nem bízik a kereskedőben Miért nem fizetünk még elegen online kártyával? Bizalmatlanság: nem szívesen fizetnek előre egy még nem látott termékért Félelem az ismeretlentől, prekoncepciók A nem fizetők valójában el sem jutottak addig a kérdésig, hogy a kártyájuk alkalmas-e internetes fizetésre Haszonérvek ismeretének hiánya Sajtó hírverései: ami 99,9%-ban jól működik az nem hír

8 Érvek online kártyás fizetés mellett
Vásárlói előnyök: Az internetes fizetési módra külön szerződés nem szükséges Hitelkeret terhére történő vásárlási lehetőség On-line fizetéssel azonnal igénybe vehető szolgáltatások Nagyobb a bizalom olyan kereskedőben, akik kártyás fizetést nyújtanak Kártyatársasági szabályozások adta reklamációs jogosultságok -> Kártyabirtokost védő eljárások pl. nem teljesítés / csőd esetére Kereskedői előnyök: Több millió hazai (6,5m) és külföldi potenciális vásárló (kártyabirtokos) Valós idejű tranzakció, azonnali visszaigazolás Megszűnik a nemfizetés kockázata (összeg foglalása fizetéssel egy időben) Automatizálhatóbb, ezáltal gyorsabb ügylet (vásárló fizet, ker. teljesít) Kártyával fizetők többet költenek egyéb fizetési módot használóknak Presztízs a kártyás fizetés biztosítása, ezáltal vonzó marketinglehetőség

9 Visszaélések a kártyás fizetésben
POS terminálon felhasznált lopott, hamis bankkártyák (kereskedői összejátszás akár magával a kártyabirtokossal) – pizzás esettanulmány Internetes vásárlásra a saját honlapján felhasznált lopott kártyaadatok (központi monitoring) – holland diákok esettanulmány Internetes fizetést követően ténylegesen nem nyújtott termék/szolgáltatás – koncert elmarad esettanulmány A bank fizetőoldalát szimulálva, vagy esetleg a bank nevében eljárva kártyaadatok bekérése, majd illegális felhasználása (phising) – böngészőbe épülő keylogger Tisztességtelen kereskedői gyakorlatból származó csalárd tranzakciókat okozó esetek – PPO (volt autopalyamatrica.hu) esettanulmány

10 Online kártyás fizetés mégis akkor mitől biztonságos?
Vásárló Kártyatársasági szabályok a kártyabirtokosok érdekeinek védelmére vannak kihegyezve, a pénz visszaterhelhető Kereskedő nem teljesítése, teljesítési hiba, csalárd magatartás esetén Eltulajdonított kártyaadatok esetén Kereskedő Vásárlói visszaélések elleni fraud monitoring a kereskedő védelme érdekében Készpénzkezelés, utánvét, átutalások nyomon követésének adminisztrációs költségeihez képest gazdaságosabb Kiszámíthatóbb, automatizálhatóbb folyamatok

11 Milyen szolgáltatók állnak rendelkezésre?
Bankok Ügyfélszerzés érdekében leginkább kopogtató termékként használják OTP, CIB, K&H, BB, FHB, UniCredit, Erste Online fizetési szolgáltatók (PSP-k) 1998 óta, elsők között PayPal Bank(ok) vannak a „motorháztető” alatt, de kereskedővel PSP-k állnak kapcsolatban Elszámolásforgalmat is csinál egyben Több külföldi szolgáltató hazai devizában is számol el (PayPal, RBS-WorldPay, Moneybookers) Több külföldi szolgáltató itthon is alapít leánycéget (PayU, Wirecard)

12 Online fizetési szolgáltatók (PSP)
Az internetes kártyás fizetési lehetőséget nyújtó bankokkal, kártyatársaságokkal együttműködve, azok biztonsági szabványait alkalmazva hozzáadott értékű és funkcionalitású platformot nyújt közvetlenül saját jogon internetes kereskedők részére: Internetes kereskedőkkel történő közvetlen szerződéskötés és elszámolás; Kártyatársaságok által előírt biztonsági faktorok; Saját, márkázott fizetési felület; Online fizetésre specializált ügyfélszolgálat technikai támogatással; Tranzakciós panaszkezelés és csalás-megelőzés Kereskedők részére Adminisztrációs panel, statisztikai és elemző rendszer; Testreszabhatóság az egyedi ügyféligények teljesítésére.

13 Online fizetés helyzete Magyarországon 2012
Kártyaelfogadó helyek száma Tranzakciószám / Forgalom 2012H1/2011  20% 2011/2010  62% Forrás: *eNET **MNB

14 Online fizetés helyzete Magyarországon 2012
Online fizetés penetráció webáruházakban: ~29% (2012/2011 YoY 5%)* Forgalmi arány a webáruházakban: 5% (2012 Q1)* Online bankkártyás tranzakciók átlagos értéke: ~9 000 Ft** Kártyás fizetési arány bizonyos üzleti modellek esetén: 90% (online tartalmak, szolgáltatások, jegy, kuponok, repjegy, szállás) Összes kártyás tranzakcióból az online: 2,75%** Forrás: *eNET **MNB

15 2012-ben a mobil egy forró téma
Mobilkészülék-állomány ~10,8 millió db A mobilinternet előfizetések: 1,8 millió db aktív előfizetés (2012. március) Az aktív okostelefonok száma: 2,5-2,6 millió készülék (eNET) Az internetezésre is használt okostelefonok száma 1,5 millió db (2012. március – Ipsos, eNET, NRC) Forrás: *eNET

16 2012-ben a mobil egy forró téma
2006 2008 2011 2013 Mobilvásárlás Mobilfizetés MasterCard Mobile NFC Mobilegyenleg terhére Bankszámla nyitása Bankszámla terhére Meglévő bankkártya regisztrálása Bankszámla terhére NFC-s bankkártya igénylése Bankszáma terhére Bármilyen mobiltelefonnal Bármilyen mobiltelefonnal Okostelefon + QR kód olvasó NFC képes okostelefon Micropayment Kevés elfogadóhely Kevés elfogadóhely Összetett ökoszisztéma

17 2012-ben a mobil egy forró téma
Netes megoldás mobilon Tisztán mobilos platform Mobilra optimalizált Applikáció Böngészős fizetőoldalak Mastercard Mobile (QR) Mobil Vásárlás PayPal Mobile Emelt díjas SMS iCsekk, Díjnet (QR) Mobiltárca (NFC)

18 MasterCard Mobile – QR kódos vásárlás
Alkalmazás telepítése Internetes fizetésre alkalmas bankkártya biztonságos regisztrációja és levédése mPIN-nel A QR-kód beolvasásával megjelenik a kereskedő, a termék neve, ára, és választható a rendelni kívánt darabszám. Megadható (előre elmenthető) az értesítési , a szállítási, számlázási cím. Kiválaszható a szállítási mód, idő Feladható a megrendelés a kereskedőnek (a kereskedő ÁSZF-je érvényes, az linken elérhető az alkalamzásban) A Rendelés gomb után a regisztrált kártya mPIN kóddal való kifizetése történik Forrás:

19 QR-kódos vásárlás Shopline tapasztalatok

20 Ahol érdemes nézelődni
MasterCard Mobile: Online fizetés tudásbázis: https://www.escalion.com/hu/tudasbazis/szoszedet Statisztikák/kutatások: Egyéb:

21 Köszönöm a figyelmet!

22 Dematerializált értékpapír
DEMATERIALIZÁLT értékpapír fogalma (forrás: keler.hu) A dematerializált értékpapír olyan névre szóló értékpapír, amelynek nincs sorszáma, a tulajdonos nevét, egyértelmű azonosítására szolgáló adatokat pedig az értékpapír-számla tartalmazza. A dematerializált értékpapír a Tpt.-ben és a vonatkozó külön jogszabályokban meghatározott módon, elektronikus úton létrehozott rögzített, továbbított és nyilvántartott, az értékpapír tartalmi kellékeit azonosítható módon tartalmazó adatösszesség, az értékpapír jogszabályban előírt valamennyi kelléket, a kibocsátott teljes sorozat össznévértékét és a kibocsátott értékpapírok számát digitálisan rögzítő jelsorozat. Mi áll egy dematerializált értékpapír mögött? Kötvény: Hitelviszonyt testesít meg, kamatot fizet (pl. állampapír) Részvény: Tulajdonjogot testesít meg, szavazati jog, osztalékjog Certifikát: Árfolyamváltozásra tesz garanciát a kibocsátó Stb. (áru, nemesfém, származékos ügyletek,…)

23 Certifikát (CFD, certificate for difference)
Mi az a certifikát? A certifikát olyan származékos értékpapír, amely egy mögöttes alaptermék árfolyamváltozásából való profitálást tesz lehetővé. A kibocsátó pénzintézet vállalja, hogy a szóban forgó certifikát értéke meghatározott módon alakul egy mögöttes termék árfolyamának függvényében. Ez az termék lehet pl. részvény, index, befektetési alap vagy devizapár, de árupiaci termék, adott portfolió és kamatláb is, illetve ezekre vonatkozó határidős ügylet, vagy ezek számos kombinációja.  A "long" certifikát árfolyama az alaptermék árfolyamának emelkedése esetén nő.  A "short" certifikát árfolyama az alaptermék árfolyamának csökkenése esetén nő.  A turbo certifikátok tőkeáttétellel kerülnek forgalomba, így megvásárlásukkal az alaptermék árváltozása többszörös megtérülést vagy veszteséget hozhat a befektetőnek.

24 Befektetési szolgáltató 1 Befektetési szolgáltató 2
Egy tőzsdei ügylet hogy jön létre? KELER Fedezetvizsgálat, megbízás továbbítása User 1 100 db OPT vétel T+3 elszámolás Befektetési szolgáltató 1 Befektetési szolgáltató 2 User 2 100 db OPT eladás BÉT 100 db OTP ügylet Adatszolgáltató

25 A KELER tevékenysége, funkciói
Központi ELszámolóház és ÉRtéktár a tőzsdei , valamint a tőzsdén kívüli, OTC-piaci elszámolások, a Budapesti Értéktőzsde Zrt-vel közösen vezeti a magyarországi brókercégek pénz- és értékpapírszámláit. értékpapír-kód (ISIN kód) kiadása, valamint a külföldön kibocsátott értékpapírról külföldi, vagy belföldi forgalmazás céljára szolgáló okirat kiállítása, azaz dematerializált értékpapír-előállítása, -nyilvántartása és -törlése

26 Egy CFD ügylet hogy jön létre?
Kockázat-kezelés Fedezetvizsgálat, ügyletkötés saját számlára, elszámolás, adatszolgáltatás User 1 100 db OPT certifikát vétel Befektetési szolgáltató 1 Nettó kitettség fedezése BÉT 40 db OTP vétel User 1 60 db OPT certifikát eladás

27 Hongkong A hongkongi bejegyzésű Quantumról annyit mondott az ügyvédje, hogy a helyi jogszabályoknak megfelelő gazdasági társaságról van szó, melynek a hongkongi cégnyilvántartásban bárki utánanézhet. Annyit hozzátett, hogy az ottani szabályok szerint a cég közvetítő tevékenységet végez, amelyhez nem kell engedély. Hangsúlyozta, hogy álláspontjuk szerint a Quantum XXL Magyarországon nem végzett pénzügyi tevékenységet, ez azért lényeges, mert a cégnek nincs engedélye a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletétől.

28 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Elektronikus fizetések az e-kereskedelemben"

Hasonló előadás


Google Hirdetések