Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2012. március 6. E-Banking Summit 2012 Érintés nélküli fizetés: kit hogyan érint? Hercegh Imre.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2012. március 6. E-Banking Summit 2012 Érintés nélküli fizetés: kit hogyan érint? Hercegh Imre."— Előadás másolata:

1 2012. március 6. E-Banking Summit 2012 Érintés nélküli fizetés: kit hogyan érint? Hercegh Imre

2 2. oldal Milyen mobilfizetési trendeket láthatunk ? Források: Juniper Research, Wolrd Payment Report : a mobilfizetési tranzakciók összértéke eléri a 670 milliárd dollárt (2011-ben ez 240 milliárd dollárra becsülik) 2014: az NFC-s mobilfizetési tranzakciók összértéke eléri az 50 milliárd dollárt – ennek felét Észak-Amerika és Nyugat- Európa adja majd A készülékek 50%-a használ NFC-t? 2013: az NFC-vel felszerelt telefonok értékesítése eléri a 75 milliárd dollárt – minden 5. telefonon elérhető lesz a technológia 2021: a mobilfizetés megelőzheti a konvencionális kártyás fizetési módot A mobilfizetés jelentősége rohamosan nő

3 3 Érintésmentes szolgáltatások Ahol használjuk… Kártyás fizetés Belépő kártya Jegy Információ letöltés -Fizetés -Közlekedés: jegyvásárlás, utastájékoztatás -Információ letöltés -Azonosítás (pl. belépőkártya) -Loyalty -… „Egy napom a mobiltelefonommal…” - Közlekedés: jegyvásárlás, menetrend információ, közlekedési hírek - Étterem: fizetés, egyenleginformáció - Bevásárlóközpont: vásárlás, hűségpontok, akciók,

4 4 Mi a kérdés? Bankkal, vagy Bank nélkül? Kártya, chip, vagy mobil telefon? Pre-paid, vagy számla-függő? Hány szereplő van a színtéren? Kié az ügyfél? Ki viseli a költségeket? Kié a haszon? Hogyan tud működni ez az egész bonyolult rendszer? Bank-centrikus modell Mobil operator- centrikus modell „Peer-to-peer” Kollaboratív IntegrációBiztonság

5 5 A mobilfizetés előnyei Vásárlói hasznok • Kényelem, egyszerűség • Hozzáférés speciális ajánlatokhoz • Social networking • Stb. Üzleti ügyfelek/kereskedők hasznai • Nincs szükség készpénzkezelésre • Költséghatékonyság • Új marketingcsatorna • Kibővült értékesítési potenciál • Info a vásárlói szokásokról Mobil-Szolgáltató hasznai • Ügyfél-megtartás • Location-based services • Hirdetés (pl. smart poster) • Co-branding Bank hasznai • Mikro-fizetés megfogása, • Tranzakciós díjak • Ügyfél-megfogás/tartás • Co-branding, keresztértéskesítés Fizetési szolgáltatók Kártya szolgáltatók Rendszerfejlesztők

6 6 Néhány kollaboratív modell Globális együttműködések…

7 És itthon? •Mobil Vásárlás: …SMS alapú vásárlás, parkolójegy, autópálya, lottó •EME : … szintén SMS alapú fizetés előre feltöltött egyenleg terhére (parkolójegy…) •MobilFizetés: …bankszámlával, SIM kártyával fizetünk •MasterCard Mobile: …bankkártyával fizethetünk mobil telefonunkkal •NFC alapú fizetés: … pl. Sziget fesztivál… 7. oldal

8 8 Hazai példák - MobilFizetés 2008-ban indult szolgáltatás FHB Bank Zrt., a MasterCard Europe sprl., a Magyar Telekom Távközlési Nyrt., a Telenor Magyarország Zrt., és az MPP Magyarországi Informatikai Szolgáltató Zrt. együttműködésével • A fizetés telefonos menün keresztül történik és dinamikus kártya (SIM csere) szükséges • A fizetéshez szükséges FHB Bank Zrt-s. folyószámla 1.mAzonosító vagy telefonszám megadása a kereskedőnek 2.Üzenet fogadása 3.Fizetés megerősítése 4.mSzámla kiválasztása és mKód megadása 5.Visszajelzés • Ügyfél számára: Biztonságos fizetési megoldás, nem szükséges kártyát használni, viszont hátrány, hogy a belépéshez SIM csere és FHB folyószámla szerződéskötés szükséges • Kereskedő számára: Új fizetési módszer, a pénz azonnal eljut hozzá • Szolgáltató: forgalomnövekedési potenciál Feltételek: Hogyan működik?: Előny/hátrány:

9 9 Hazai példák - Mastercard Mobile novemberében indult szolgáltatás az FHB Bank Zrt., a MasterCard Europe sprl., a Magyar Telekom Távközlési Nyrt., a Telenor Magyarország Zrt., és az MPP Magyarországi Informatikai Szolgáltató Zrt. együttműködésével. • A mobilfizetési megoldás okostelefon alkalmazáson keresztül működik • A fizetéshez szükséges MasterCard vagy CVC kóddal ellátott Maestro Bankkártya • Fizetési szolgáltatás területei: mobiltelefon-egyenleg feltöltés, szolgáltatói számlák befizetése, internetes fizetés 1.Telefonszám vagy Mastercard Mobile azonosító Elfogadónak történő megadása VAGY QR kód olvasása 2.Fizetési adatait tartalmazó üzenet fogadása és olvasása 3.Regisztrált bankkártya kiválasztása, mPIN megadása 4.Visszaigazolás • Ügyfél számára: a szolgáltatás akár otthonról is aktiválható a jelenlegi bankkártyájával • Ügyfél számára nem szükséges külön bankszámla nyitása • Kereskedő számára: a potenciális vásárlói kör nagyobb • Szolgáltató számára: fokozott forgalomnövekedési potenciál Feltételek: Hogyan működik?: Előny/hátrány:

10 10 Hazai példák - Sziget NFC teszt • Metapay Fesztiválkártya használata NFC-s telefonokon • Teszt: hozzávetőleg újságíró, ügyfél és belső munkatárs tesztelte a szolgáltatást a Sziget Fesztivál ideje alatt • NFC-s telefon és sim kártya rendelkezésre állása 1.Fesztiválkártya egyenleg feltöltése: feltöltőponton vagy távközlési egyenleg terhére (mobilvásárlás, okostelefonra fejlesztett alkalmazás segítségével) 2.Vásárlás • Ügyfél számára: Fesztiválkártya használatával megegyező előnyök • Szereplők számára: rendszer –integráció és együttműködési modell tesztelésének lehetősége Tanulságok: • Cél: minél egyszerűbb vásárlási folyamat • Készülék rendelkezésre állása ? • Rendszerintegráció nem triviális… Feltételek: Hogyan működik?: Előny/hátrány:

11 11 Mit csináltunk a Szigeten? - NFC projektvezetés A feladat szkópja • Alvállalkozók menedzselése • Vodafone (telefon, sms központ) • Metapay (elfogadó terminál, fizetési rendszer, számlavezetés) • Gemalto (SIM-kártya, applikáció, telefon felturbósítási) • Cellum (hagyományos mobil fizetés, kártyafeltöltés) • Rendszerintegráció (mobil-alkalmazás – Metapay rendszer – Vodafone sms központ) • Eszközök (NFC antenna, készülékek) biztosítása • Fesztivál alatti működés megszervezése • Vodafone CC • Metapay CC • Gemato Help Desk összehangolása • Kapcsolódó marketing tevékenységek és PR események projektmenedzsmentje (pl. sajtótájékoztató)

12 12 (Sziget) Tanulságok… Fontos az Üzleti modell kialakítása és egyeztetése a szereplőkkel • Stratégia kialakítása • Érdekegyeztetések, win-win szituációk kialakításának szereplő-független támogatása • Folyamatok, értéklánc kialakítása • Mi lesz az Ügyfél-élmény? • Megvan-e a Business case elkészítése • Nemzetközi kitekintések, mi a best practice? Megvalósítás, - egy igen bonyolult feladat és stakeholder-koordináció • Sokszereplős projektek: • Koordináció, kommunikáció • Integráció, tesztelés támogatása (kinél van a hiba?) • A koordináció minimum 3 iparági szakismeret együttes meglététét feltételezi: Mobil – Bank – IT rendszerintegráció Kereskedő Fogyasztó Elfogadó Bank Fizetési szolgáltató Fizetési rendszer Kibocsátó Bank Mobil szolgáltató Kártya

13 13 És a jövő… Budapest Kártya fejlesztés • 2011 óta a BTDM a Budapest Kártya továbbfejlesztési lehetőségeit vizsgálja • Az elképzelések között szerepel a kártya virtuális pénztárcává alakítása, amellyel széleskörű, elsősorban turisztikai szolgáltatások érhetőek el • A végső technológiai megvalósítást a BKV jegyrendszerénél kialakítandó jövőbeli technológia jelentősen meghatározza 1.Kártya feltöltése 2.Kártya használata az elfogadóhelyeken • Ügyfél (turista) számára: biztonságos (a rendszerben szereplő elfogadóhelyeken a megfelelő áron tud vásárolni!) • Kereskedő számára: turista által preferált helyek közé • BTDM számára: turisztikai ügyfél-információk Hogyan működhetne?: Előny/hátrány:

14 14 …Mobile Payment is coming to Customers near You!

15 Hercegh Imre Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "2012. március 6. E-Banking Summit 2012 Érintés nélküli fizetés: kit hogyan érint? Hercegh Imre."

Hasonló előadás


Google Hirdetések