Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A HULLADÉKOKRÓL. Hulladék vagy szemét? •Hulladék: az emberi tevékenység során termelődő (termelés, fogyasztás), keletkezési helyén se nem hasznosítható,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A HULLADÉKOKRÓL. Hulladék vagy szemét? •Hulladék: az emberi tevékenység során termelődő (termelés, fogyasztás), keletkezési helyén se nem hasznosítható,"— Előadás másolata:

1 A HULLADÉKOKRÓL

2

3

4 Hulladék vagy szemét? •Hulladék: az emberi tevékenység során termelődő (termelés, fogyasztás), keletkezési helyén se nem hasznosítható, se nem értékesíthető anyag. •Másodnyersanyag •Közelítsünk a természetes körfolyamatokhoz!

5 Halmazállapot szerint: - szilárd - folyékony - gáz Keletkezés helye szerint: - termelési (ipari, mezőgazdasági) - települési (háztartási, intézményi) Veszélyesség szerint: - veszélyes (közvetlen veszélyt jelentenek a környezetre) - nem veszélyes Hulladékok csoportosítása

6 Magyarországon, 1 év alatt… …3 Gellért-hegynyi szemét keletkezik !

7 HÁZTARTÁSI HULLADÉKOK ÖSSZETÉTELE

8 HULLADÉKGAZDÁLKODÁS PRIORITÁSI SORRENDJE 1. MEGELŐZÉS 2. ÚJRAHASZNÁLAT 3. ÚJRAHASZNOSÍTÁS 4. ÁRTALMATLANÍTÁS (égetés, lerakás)

9 Környezettudatos vásárlás

10 Termék-csomagolás ár %-os megoszlása

11 Figyeljünk oda a csomagolásra! •Egyutas/eldobó rendszerek: azonnal a szemétbe kerülnek, így rengeteg energia, nyersanyag, pénz megy veszendőbe, ráadásul a környezetet is terheli. •Gyártóik semmi felelősséget nem vállalnak az általuk létrehozott hulladékért

12 Figyeljünk oda a csomagolásra! •Többutas rendszerek: nincs hulladéktermelődés, ami jó a környezetnek, a vásárlónak, de nem jó a multiknak. •Tipikus példa a visszaváltható üveg: szor újratölthető, majd anyagában hasznosítható újra.

13 Ártalmatlanítás Települési szilárd hulladék gyűjtési aránya 85%, ebből: •3%-a újrahasznosítás, •8%-a égetés, •89%-a lerakás, •15% illegális lerakás.

14

15

16 MŰANYAG •Nyersanyaga a kőolaj, ami véges energiaforrásunk •Gyártásához sok káros adalékanyagot használnak •Égetve rákkeltő, légutakat, idegrendszert, belső szerveket károsító anyagok keletkeznek •Évszázadokig sem bomlik le •Visszaváltós változata 6-10-szer újratölthető!

17 MŰANYAG – sárga fedél AnyagfajtaSzelektíven gyűjthetőNem gyűjthető szelektíven MŰANYAG - ásványvizes és üdítős PET palackok (LAPÍTVA!) - elöblített tejfölös és joghurtos poharak, - műanyag zacskók, reklámtáskák műanyag fóliák, - PP és HDPE jelzésű kozmetikai szeres flakonok - hungarocell - italos karton - vegyszeres, zsíros flakonok, - fogkefe, - műanyag játékok, - videó-, és magnókazetta, CD/DVD lemez

18

19 Csomagolóanyag típusok: PAPÍR •Nyersanyagigény: 1 tonna papír-2-3,5 tonna fa •Földünk évente Görögországnyi erdőterületet veszít  élőhelyek megszűnése, vízforgalom, szénkörforgás, albedó változása, sivatagosodás, talajerózió •Energiafogyasztás: a világ energiafelhasználásának 4%- áért felel a papíripar •Vízfelhasználás, vízszennyezés •Takarékoskodj a papírral!

20 PAPÍR – kék fedél AnyagfajtaSzelektíven gyűjthetőNem gyűjthető szelektíven - újságpapír, - kartondobozok összehajtva, - tiszta csomagolópapírok, - irodai papírhulladékok, telefonkönyv, - szórólapok és reklámkiadványok - zsíros, szennyezett papírok, műanyag borító, - indigó, faxpapír - használt egészségügyi papírok - pelenka

21

22 Visszaváltható ÜVEG •40-60-szor újratölthető •Nem kell mindig újat gyártani •Nem keletkezik minden alkalommal szemét •Töltsük újra, váltsuk vissza! •Betétdíjas rendelet körüli hajcihő 

23 Üveg – zöld fedél AnyagfajtaSzelektíven gyűjthetőNem gyűjthető szelektíven FEHÉR ÜVEG - befőttes üvegek, - ásványvizes üvegpalackok, röviditalok üvegpalackjai - ablaküveg, - tükör, - villanykörte, - hőálló üvegtál, - szemüveg, - neoncső, - orvosságos üvegek SZÍNES ÜVEG - borosüvegek, sörösüvegek - porcelán, - kerámia, - orvosságos üvegek

24

25 ALUMÍNIUM doboz •A bauxit bányászata súlyosan környezetkárosító •1 tonna Alu / 4-5 tonna bauxit / 2-3 tonna vörösiszap •1 alu-dobozhoz 1,2kWh áram •500 millió db/év •40-50 Ft

26 FÉM – szürke fedél AnyagfajtaSzelektíven gyűjthető Nem gyűjthető szelektíven FÉM - alumínium italdobozok, - alufólia, - fém konzervdobozok, - fém zárókupakok - ételmaradékkal szennyezett konzervdoboz

27 KOMBIDOBOZ •5% fém-10% műanyag-85% papír •Rétegei nem szétválaszthatók •Gyártásuk energiaigényes, vízszennyező •Szép, színes szemét •1,6 milliárd db/év

28 Figyeljünk oda a csomagolásra! Kerüljük az egyutast, azaz NE VEGYÜNK:  Fémdobozos italt,  Eldobós PET palackos üdítőt, ásványvizet,  Előre kicsomagolt felvágottat, gyümölcsöt, sajtot,  Kombi-dobozos csomagolású árut,  Feleslegesen nylonzacskót,  Egyszer használatos tárgyakat! Keressük a többutast, azaz VÁLASSZUK A:  Visszaváltható üveget vagy műanyagot,  A legkevesebb csomagolásút,  A pultnál kimérős felvágottat, sajtot,  A piacon árult, bio zöldséget- gyümölcsöt,  Tartósított helyett frisset,  Tartós, javítható dolgokat!

29 A szelektív gyűjtés folyamata • A hulladék keletkezése az iskola területe • Hulladék lerakó helyek a – Kommunális hulladék úgy mint eddig, osztálytermekben, folyosókon – Szelektíven gyűjtött hulladékok közül papír és műanyag minden szinten két helyen, a kollégiumban szintenként egy helyen – Fém és üveg gyűjtési helye az iskolában büfé előtti folyosón, a kollégiumban a földszinten – Veszélyes hulladékok egy fajtája – elemek, telefon akkumulátorok a fémek mellett, illetve egyéb az iskolai veszélyes hulladéktárolóban

30 Feladat minden pedagógus számára: 1.Minden osztályfőnök bemutatja a prezentációt az osztálya számára, megbeszéli a tennivalókat. 2.Minden alkalommal felszedeti a szemetet órákon, órák előtt és óra után osztálytermekben és folyosókon, a megfelelő helyre dobatja a hulladékot a diákokkal. 3.Ellenőrzi az osztályában a szelektív hulladékgyűjtés megvalósulását.

31 Feladat minden pedagógus számára: 4.Egy hónap után közösen értékeli az osztályával a kialakított és kialakult szokásokat, rendszereket. 5.Ha szükséges a változtatás, javaslatokat fogalmaz meg a fejlesztés érdekében. 6.Személyes példamutatással motiválja a diákokat a környezettudatos magatartásra.

32 Irodák, tanári • A kukák kijelölése a szelektív gyűjtésnek megfelelően, a kijelölés szerinti gyűjtés. • A napközben megtelt edények kiürítése a folyosókon lévő kukákba. • A folyosókon lévő szelektív edények napi ellenőrzése és ürítése a takarítók feladata. • Eredmény csökken a szemétszállítási díj, kevésbé szennyezzük környezetünket, fejlesztjük a környezettudatos gondolkodásunkat.

33


Letölteni ppt "A HULLADÉKOKRÓL. Hulladék vagy szemét? •Hulladék: az emberi tevékenység során termelődő (termelés, fogyasztás), keletkezési helyén se nem hasznosítható,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések