Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2009. szeptember 21. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 3. előadás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2009. szeptember 21. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 3. előadás."— Előadás másolata:

1 2009. szeptember 21. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 3. előadás

2 2009. szeptember 21. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 2 Tantárgy leírása - - A tantárgy: a tartalomipar meghatározásával, területeivel és az iparágnak a gazdasággal, a kultúrával való kapcsolataival foglalkozik. - Bemutatja az iparág hatását az információs társadalom fejlődésére. - - Kiemelten területe a tantárgynak a tartalomipari szolgáltatások könyvtári használata.

3 2009. szeptember 21. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 3 A tantárgy témakörei 1./ 1./ a tartalomipar fogalma (szerzői jogi iparágak, kreatív-, médiaipar stb.); 2./ a tartalomipar gazdasági, kulturális szerepe; 3./ a tartalomipar területei és a tantárgy ismeretének, alkalmazásának szemeszter végi értékelése 4./ a tartalom megjelenítése (animáció, sajtó, műalkotás..); Könyvtári innovációs projektötlet kidolgozása 1. rész 5./ az ipar szereplői (előállítók, aggregátorok, terjesztők, felhasználók);

4 2009. szeptember 21. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 4 Mit profitálhatunk a tananyag gyakorlati hasznosításából? A tartalomipar: - - termékeit, szolgáltatásait rendszerezni tudjuk; - - fejlesztési, terjesztési és felhasználási lehetőségeit felismerjük és alkalmazzuk saját területünkön; - - trendjeiből „remélhetőleg” megbízható iránytűt szerezhetünk az információ „tengeren” való navigáláshoz.

5 2009. szeptember 21. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 5 1. A tartalomipar fogalma A hagyományos és az elektronikus digitalizált tartalmak (művek, termékek, szolgáltatások stb.) fejlesztésével, terjesztésével és fogyasztásával foglalkozó iparágak összességét nevezzük tartalomiparnak. Röviden: A tartalomipar, a világnak a digitális térbe helyezését és használatát valósítja meg. Magyar Tartalomipari Szövetség – MATISZ meghatározása.

6 2009. szeptember 21. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 6 2. A tartalomipar gazdasági, kulturális szerepe Mo. (7.) 2003 év összes GDP milliárd, ebből tartalomipar % kb milliárd Ft év összes GDP milliárd, ebből tartalomipar % kb milliárd Ft. (MATISZ becslés)

7 2009. szeptember 21. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 7 2. A tartalomipar gazdasági, kulturális szerepe Mo. (8.) Trendek látszanak hatással lenni a hazai tartalomiparra és környezetére: • • IKT növekedés • • kommunikációs ipar változása (3G, VoIP, Mobile Virtual Network Operators – „fapados” mobilszolgáltatók) • • penetrációk foka, hozzáférés lehetősége növekszik • • fogyasztási elektronika fejlődése • • public sector information támogatás • • adattárházak terjedése, például egészségügyben (diagnosztika és adminisztráció is) • • GIS és GPS elterjedése • • konvergencia • • oktatási, képzési tananyagok és a kulturális örökség digitalizációjának terjedése • • a multinacionális ICT cégek egyre gyakrabban helyezik külföldre kutató-fejlesztő egységeiket (magyar példák: Ericsson, Nokia, stb.) • • EU információs társadalami programok (CIP, Safer Internet Plus, Kultúra 2000, eLearning, 7. K+F IST Programok, SOCRATES, LEONARDO, jogszabály és szabványalkotás hatása.

8 2009. szeptember 21. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 8 3. A tartalomipar területei (1.) A./ A tartalomipar területei műfaji besorolása szerint: - Animációs komplex (Animácó, Rajzfilmkészítés, Videojáték-készítés, Web-design, Grafikai tervezés, Ipari formatervezés, Divattervezés, Építészeti tervezés, Illusztrálás,) - Sajtó-komplex (Újságírás, Televízióprodukciók, Kritika, Reklámszöveg- írás, Kiadói tevékenység) - Műalkotás-komplex (Film, Költészet, Szépművészetek, Fényképezés, Zeneszerzés, Írásmesterségek) - Performatív komplex (Előadóművészet, Dramatizálás, Zenei előadás) Rab Árpád Szörény A tartalomipar fogalmának megközelítései ev/07/ html

9 2009. szeptember 21. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 9 3. A tartalomipar területei (2.) B./ A kreatív iparágak definíciója A kreatív iparágak azon tevékenységek, amelyek gyökere az egyéni kreativitásban, képzettségben és képességekben rejlik, és amelyek képesek a szellemi tulajdon létrehozásán és felhasználásán keresztül jólétet és munkahelyeket teremteni.

10 2009. szeptember 21. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak A tartalomipar területei (3.) A kreatív ipart 12 szektor alapján határozhatjuk meg: • • elektronikus és nyomtatott sajtó, • • reklám- és hirdetési ipar, • • film és videó, • • szoftverkészítés és digitális játékfejlesztés, • • építészet, • • könyvkiadás, • • zene és előadó-művészet, • • képzőművészet, • • iparművészet, • • formatervezés és divattervezés, • • művészeti és antik piac, • • kézművesség.

11 2009. szeptember 21. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak A tartalomipar területei (4.) A tartalomipar és a kreatív iparágak kapcsolata - Kreatív Iparágak Platformja :

12 2009. szeptember 21. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak A tartalomipar területei (5.) A tartalomipar és a hasonló iparágak kapcsolata - (egyes területek összevetése) • • Tartalomipar, • • Digitális tartalom, • • Elektronikus tartalom, • • Információ ipar, Kreatív ipar, • • Szerzői (Copyright) ipar, • • Tudásipar, • • Média és szórakoztatóipar.

13 2009. szeptember 21. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 13 (1.) 4./ A tartalom megjelenítése (1.) Leképezés – többszörözés – aggregálás/terjesztés – fogyasztás Írás- fotó/grafika/hang – videó - animáció A tartalomiparban tevékeny vállalatok számára a fő cél az, hogy az új technológiák segítségével, jelentős előnyöket biztosítsanak ügyfeleiknek. Pl.: • a vállalati szervezetnek és a munkafolyamatoknak nagyobb lesz a hatékonysága • pótlólagos jövedelmek/nyereségek jönnek létre és/vagy • növekszik a vállalat ágazati elismertsége.

14 2009. szeptember 21. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 14 (2.) 4./ A tartalom megjelenítése (2.)

15 2009. szeptember 21. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 15 Könyvtári innovációs projektötlet kidolgozása 1. rész Az ismeretszerzést, megértést és alkalmazást támogató, olvasás szeretetét elősegítő „Kötelező olvasmány” honlap fejlesztése;

16 2009. szeptember 21. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 16 Dr. Mlinarics József ügyvezető elnök Magyar Tartalomipari Szövetség – Az előadás forrás anyagai megtalálhatók a Kreatív Iparágak Platform honlapján


Letölteni ppt "2009. szeptember 21. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 3. előadás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések