Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Operációs rendszerek. Szoftverek csoportosítása 1. Rendszerprogramok  Operációs rendszerek: kezeli a hardver elemeket, futtatja a programokat, kommunikál.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Operációs rendszerek. Szoftverek csoportosítása 1. Rendszerprogramok  Operációs rendszerek: kezeli a hardver elemeket, futtatja a programokat, kommunikál."— Előadás másolata:

1 Operációs rendszerek

2 Szoftverek csoportosítása 1. Rendszerprogramok  Operációs rendszerek: kezeli a hardver elemeket, futtatja a programokat, kommunikál a felhasználóval (pl.: DOS, Windows, Linux)  Rendszerközeli programok: könnyítik az operációs rendszer kezelését, bővítik az alapszolgáltatásait (pl.: Total Commander) 2. Alkalmazói programok: azok a programok, amik nélkül a számítógép használható (pl.: szövegszerkesztő, táblázatkezelő, stb.)

3 Operációs rendszerek  A számítógép működése során vannak olyan alapvető feladatok, melyek gyakran alkalmazandóak, és amelyek nélkül a rendszer nehezen, vagy egyáltalán nem használható  Fontos az is, hogy a felhasználó tudjon a gépével kommunikálni  Ezeket a feladatokat egy programcsoport- ba foglalták össze, és az operációs rendszernek nevezték el

4 Operációs rendszerek (folyt.)  Az IBM PC operációs rendszerét a Microsoft fejlesztette ki, MS-DOS néven. Az 1990-es évek közepéig ez volt a legelterjedtebb. •Ez egy lemezes, egyfelhasználós, parancsorientált rendszer •lemezes: az operációs rendszer a memóriába betöltődés előtt valamilyen lemezes háttértáron helyezkedik el

5 Operációs rendszerek (folyt.) •egyfelhasználós: egyszerre egy felhasználó és egy program kiszolgálására készült •parancsorientált: a kommunikáció a gép és a felhasználó között parancsokon keresztül valósul meg  Fogalma: Olyan egymással együttműködő programok rendszere, amelynek feladata a számítógép hardver elemeinek összehangolása és a felhasználóval történő kommunikáció biztosítása •mivel több, önállóan is működő programból áll, ezért moduláris szerkezetűnek nevezzük

6 Operációs rendszerek (folyt.)  Feladatai: 1. Kapcsolattartás a felhasználó és a gép között 2. Processzor vezérlése, ütemezése 3. Alapvető be- és kimeneti műveletek 4. Adatkezelés 5. Berendezések vezérlése, irányítása 6. Programok futtatása, ellenőrzése 7. Memóriakezelés 8. Védelmi funkciók 9. Belső (rendszerrel kapcsolatos) adminisztrá- ciós feladatok

7 Operációs rendszerek csoportosítása 1. Kezelőfelület szerint •karakteres (MS-DOS) •grafikus (Windows XP, Windows 7) 2. Felhasználók száma szerint •egyfelhasználós (MS-DOS) •többfelhasználós (Windows XP) 3. Egyidőben futtatható programok száma szerint •monoprogramozott (egyszerre egy program fut, MS-DOS) •multiprogramozott (egyszerre több program tud futni, Windows és Linux verziók)

8 A rendszer indulása  A lemezen tárolt operációs rendszer moduljai kétféleképpen kerülhetnek a memóriába •bekapcsolás után •„meleg indítás” után (reset)  A reset-elés azt jelenti, hogy egy már bekapcsolt gép memóriáját teljesen kitörölve újra betöltjük az operációs rendszert, a gép kikapcsolása nélkül

9 Bootolás folyamata  A bekapcsológomb megnyomása után a vezérlést a BIOS rutinjai kapják meg •BIOS (Basic Input Output System): alapvető bemeneti és kimeneti rendszer, a számítógép alapvető információit tartalmazza (paraméterek, konfiguráció)  A BIOS teszteli a gép hardvereszközeit, majd ha ezek rendben vannak, megkeresi az operációs rendszer számára elsődleges lemezegységet •ezt a tesztet hívják POST-nak (Power On Self Test)

10 Bootolás folyamata (folyt.)  Az elsődleges lemezegység lehet floppy, elsődleges partícióval rendelkező merevlemez, CD, DVD vagy akár pendrive is  Az adott lemez boot szektorából betölti a boot rekordot •merevlemez esetén először a Master Boot Record (fő betöltő rekord) kerül betöltésre, ami megkeresi azt a partíciót, amelyen az operációs rendszer elhelyezkedik  A boot szektor egy kis programot tartalmaz, melynek feladata az aktuális operációs rendszer beolvasása és elindítása

11 Fájl- és könyvtárrendszer  Fájl (állomány) fogalma: adattárolón elhelyezkedő logikailag összefüggő adatok rendezett halmaza, ami egyértelmű azonosítóval (név) rendelkezik  Az egyértelmű azonosításhoz hivatkoznunk kell arra a tároló egységre, amin a fájl található •ezeket az egységeket meghajtóknak (drive) hívjuk, és 1-1 betűjellel jelöljük (C, D, stb.) •az A, B betű a floppykat, C-től pedig a merevlemezes meghajtókat jelölhetjük

12 Fájl- és könyvtárrendszer (folyt.)  Az MS-DOS rendszerben az állományok neve max. 8 karakter lehetett, ami mellé 3 karakteres kiterjesztés társult •Windowsnál a fájl nevének max. karalterszáma 255-re bővült •a fájlnév és a kiterjesztés ponttal van elválasztva egymástól •a kiterjesztés az állomány típusát jelölik különböző szabványok alapján •a fájl neve tartalmazhat betűket, számokat, és néhány speciális karaktert is

13 Fájltípusok  Az egyes fájlok típusát a kiterjesztésük alapján állapíthatjuk meg •Rendszerfájlok:.sys •futtatható fájlok:.exe,.com,.bat •szöveges fájlok:.txt,.doc,.odt,.rtf •képfájlok:.bmp,.jpg,.gif,.png •hangfájlok:.wav,.mp3 •videók:.avi,.mpg,.mkv •tömörített fájlok:.rar,.zip  A különböző programokkal vagy a szabvá- nyos kiterjesztéseket használhatjuk, vagy rendelkeznek saját kiterjesztéssel

14 Könyvtárrendszer  Mivel a lemezes tárolókon sok állomány elfér, így érdemes őket szétválasztani különböző szempontok alapján •ennek elősegítésére kezdték alkalmazni a könyvtárakat  A könyvtár egy speciális állomány, amely a benne elhelyezkedő fájlokról tartalmaz információt

15 Könyvtárrendszer (folyt.)  A merevlemezen elhelyezkedő könyvtárszerkezetet fa struktúrában jeleníthetjük meg (hierarchikus szerkezet) •a gyökérkönyvtár (meghajtó betűjele) kivételével minden könyvtárnak van egy szülő könyvtára, ami az adott könyvtár információt tartalmazza •minden könyvtárnak csak 1 szülője lehet

16 Könyvtárrendszer (folyt.)  A gyökértől egy adott fájlhoz mutató könyvtárak sorozatát (teljes) elérési útvonalnak nevezzük •Pl.: C:\windows\notepad.exe  Mivel a teljes elérési útvonal megadása minden esetben hosszadalmas lenne, lehetőség van a rendszerben aktuális meghajtót vagy könyvtárat megjelölni  A hálózati megosztási lehetőséggel más gépek megosztott könyvtárait is elérhetjük •ebben az esetben nem a meghajtó nevét kell beírni, hanem \\ jellel kell kezdeni az elérési utat

17 Könyvtárrendszer (folyt.)  A könyvtárak a következő információkat tárolják a bennük lévő fájlokról: •fáljnév és kiterjesztés •fájl attribútuma: R – read only, S – system, H – hidden, A – archive, D – directory •fájl kezdő blokkjának sorszáma •fájl mérete •dátumok (létrehozási, utolsó módosítás, esetleg utolsó megnyitási dátum, idő)

18 Windows  1985-ben kezdte pályafutását a Windows az 1.0-ás verzióval, ami még nem önálló operációs rendszer volt (DOS alapon működött) •a kezdetekben nem volt túl népszerű  Az áttörést a 3.1-es verzió jelentette, ami 1992-ben jelent meg •a népszerűségét növelte, hogy ekkorra már egyre több programot fejlesztettek Windowsra

19 Windows (folyt.)  Az első, önállónak tekinthető verzió a Windows 95 volt. •önálló = használatához már nem kellett DOS-t telepíteni  További verziók: •Windows 98, 2000, Millenium, XP, Vista, Windows 7

20 Windows felépítése 1. Rendszermag (kernel) •feladata:  a hardver optimális kihasználásának irányítása  kért programok futtatása  alkalmazói kérések kiszolgálása 2. API (Aplication Programing Interface) •szabványgyűjtemény, amely leírja hogyan kell kérni a kerneltől a szolgáltatásokat, és hogyan kapjuk meg a kernel válaszát

21 Windows felépítése (folyt.) 3. Rendszerhéj (shell) •feladata a parancsértelmezés •grafikus felületű (GUI – Graphics User Interface) 4. Szervizprogramok (utility) •ritkábban szükséges programok •pl.: driverek, fordítóprogramok, szövegszerkesztők, stb.)

22 Rendszerállományok  autoexec.bat •gyökérkönyvtárban kell elhelyezni •azokat a parancsokat tartalmazza, amiket a számítógép indításakor le kell futtatni automatikusan •mai Windowsoknál az indítópult könyvtára tartalmazza a belépéskor lefuttatandó programokat  a desktop.ini fájl is itt található, ami az Asztal kezdeti állapotát adja meg •az autoexec.bat megtalálható a gyökérkönyv- tárban, de üres

23 Rendszerállományok (folyt.)  config.sys •gyökérkönyvtárban kell elhelyezni •egysoros bejegyzéseket tartalmaz, amikkel a rendszer konfigurációs paramétereit szabályozza •a driverek (illesztőprogramok) fejlődésével feleslegessé vált •megtalálható a főkönyvtárban, de üres

24 Rendszerállományok (folyt.)  command.com •DOS operációs rendszernél a parancssort biztosította a gyökér könyvtárban •Windowsnál is a parancssort biztosítja, viszont a WINDOWS/system32 könyvtárban található

25 Grafikus felhasználói felület (GUI)  A felhasználó és a számítógép közti kommunikációt lehetővé tevő felület, amely részben vagy teljesen grafikus elemek segítségével teszi lehetővé a vezérlést  A grafikus felületek nagyban gyorsítják és egyszerűsítik a számítógép felhasználói kezelését  A felhasználói felület részei: •mutató (kurzor) •ablakok •menük •ikonok

26 GUI (folyt.)  Mutató: •ez a nyilat formázó, egérrel vagy más grafikus beviteli eszközzel irányítható képernyőelem (kurzor)  Ablak: •a grafikus felhasználói felület egy kerettel körbevett része, amelyben összetartozó információk csoportja kerül megjelenítésre •felépítése: címsor, menüsor, eszköztár, és len az állapotsor

27 GUI (folyt.)  Menü: •a szoftver által végezhető műveleteket listázó beviteli elem  Ikon •egy meghatározott funkciót, fájlt, parancsot vagy más adathalmazt jelképező kis kiterjedésű, jól behatárolható grafika •a parancsikon pedig egy olyan ikon, amely hivatkozik az adott program indítófájljának eredeti helyére

28 GUI (folyt.)  A Windows betöltése után a kezdőképernyő jelenik meg, ezt hívjuk Asztalnak  Az Asztalon találhatóak a fontosabb programok parancsikonjai  Az alsó sor a Tálca, ami tartalmazza: •a Start menüt •gyorsindító ikonokat (ha engedélyezve van) •az épp használatban lévő programok ikonjait vagy neveit •a bevitel nyelvét •a háttérben futó programok ikonjait •dátumot

29 Linux  1991-ben készítette Linus Torvalds az operációs rendszer magját  Mivel ingyenes és nyílt forráskódú, így bárki átírhatja a kódot saját igényei szerint  Különböző disztribúciókat adnak ki belőle •ezekben a kernel (mag) megegyezik •a különbség az adott disztribúcióhoz összeállított alkalmazásokban található, illetve a célközönségből adódik

30 Linux (folyt.)  Disztribúciók: •Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu •Debian •UHU-Linux •openSUSE  A Linux a GNU General Public License (GNU Általános Nyilvános Licenc, GPL) hatáskörébe tartozik •ez egy általános célú nyílt forráskódú lincenc, melyet a Free Software Foundation (FSF) tervezett a GNU projekt programjaihoz

31 Linux (folyt.)  GPL lényege: •a mű szabadon terjeszthető (akár pénzért is) és módosítható, de a terjesztéseinek és a módosításoknak is GPL licenc alatt kell megjelenniük  A Linux hardvercentrikus operációs rendszer, azaz célja a hardver lehető legjobb kihasználása.  Moduláris felépítésű, azaz különálló modulokból épül fel

32 Linux (folyt.)  Részei: •kernel (rendszermag): legfontosabb modul, működteti a hardvert •konzol felület (shell vagy bash): parancsértelmező felület, karakteres (a rendszermag parancsokkal kezelhető) •x motor (x window): hálózati és megjelenítési protokoll, lehetővé teszi a az ablakkezelést, biztosítja a GUI-hoz az alapvető keretrendszert (ablak kirajzolás, mozgatás, együttműködés egérrel/billentyűzettel) •grafikus felület (GUI)


Letölteni ppt "Operációs rendszerek. Szoftverek csoportosítása 1. Rendszerprogramok  Operációs rendszerek: kezeli a hardver elemeket, futtatja a programokat, kommunikál."

Hasonló előadás


Google Hirdetések