Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fokozott nappali alváskésztetés és közlekedésbiztonság Dr. Munkácsy Csaba DEOEC, Neurológiai Klinika Alvásdiagnosztikai és Terápiás Laboratórium 2004.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fokozott nappali alváskésztetés és közlekedésbiztonság Dr. Munkácsy Csaba DEOEC, Neurológiai Klinika Alvásdiagnosztikai és Terápiás Laboratórium 2004."— Előadás másolata:

1 Fokozott nappali alváskésztetés és közlekedésbiztonság Dr. Munkácsy Csaba DEOEC, Neurológiai Klinika Alvásdiagnosztikai és Terápiás Laboratórium március 9. Budapest

2  1996-ban autóbaleset történt az USA közútjain álmosság, fáradtság miatt  sérülés  1550 haláleset

3 NHTSA becslése szerint baleset történik a vezető figyelmetlensége miatt (Wang, 1996) Az autóbalesetek kevesebb, mint a felét jelentik a rendőrségnek (Miller, 1991)

4  90-es évek vége: rendőrségi jelentés, elalvásos baleset/év (az összes 1,5 %-a)  1500 haláleset (az összes 4 %-a)  sérülés  12,5 milliárd $ kár (Knipling, 1995)..  a vezetők 62 %-a vezetés közben álmos, 27 % elbóbiskolt ( 1999 NSF). Tények - USA

5 NHTSA, Sleep Rel. Accid ( sérülés, 1550 halál) Nagyobb rizikó éves ffi - váltott műszak - alvászavar Wang, ,6 % Johnson, % 1 millió baleset Reissmann, ATA, % - halálos a legforgalmasabb autópályák közül kettőn NTSB - Safety Study, % kamionvezetők Garder, 1994, Maine, Dept. of Civ. Env. A SRC 55%- át 25 év alattiak szenvedik el Időszak: 45 évig kora reggel, év között 7:00 a.m. 70 év fölött 3:00 p.m. Blower, Univ. of Mich. TRI, % az összes halálos balesetnek 10 % az össz.személyi sérüléssel járó balesetnek kamionosok okozzák (éjfél és reggel 6 közötti csúcs) Tények - USA 2001

6 Tények 2001 Vic Roads % Fell, NSWRSB, % - közúti baleset 15 % halálos karambol 30 % halálos baleset Reiss, Francis, Alice Springs to Darwin Railway construction, Northern Territory, 2002Alice Springs to Darwin Railway construction, Northern Territory, 2002 LTSA, % sérüléssel járó 8 % halállal járó Gander, LTSA, % Australia Új Zéland

7 Tények 2001 Németország Hell, AAAM, 1997a halálos balesetek 35 % Sagberg, Acc.Anal.Prev., ,9 % 20 % az éjszakai baleseteknek kérdőíves felm eset Norvégia

8  GB: az autópálya balesetek 20 %-a a kormány mögötti elalvás miatt következik be.  Angol kormányprogramm: 2010-ig 40 %-kal csökkenteni az autóbaleseteket és az ebből származó sérüléseket. Road Safety Strategy: "Tomorrow's Roads: Safer for Everyone" Horne, BMJ, % út 23 % autópálya A balesetek 50 %-a 30 év alatti ffi-akat érint Út típus szerint: 60 % A tip. út 9 % autópálya 16 % B tip. út 9 % mellékút Maycock, TRL Report, % út 15 % autópálya a vezetők 29 %- a álmos Fiatalabb ffi-ak és hiv. vezetők nyagyobb rizikó

9  halálos autóbaleset az EU. közútjain  A teherárufuvarozásban a balesetek 20 %-a fáradtság/elalvás miatt következik be  A nyergesvontatók vezetőinek 50 %-a számolt be vezetés közbeni elalvásról The Role of Driver Fatigue in Commercial Road Transport Crashes

10  2003-ban személysérüléses közúti közlekedési baleset (11937 könnyű, 6904 súlyos sérült, 1135 halott)  60 % könnyű sérülés  69 % lakott területen belül  43 vasúti baleset  89 %-ban a vezető – 9,4 %-ban gyalogos volt az okozó  12,5 % ittasság miatt KSH, február 27.

11

12 %-os bontásban KSH, február 27.

13 %-os bontásban KSH, február 27.

14

15 Fokozott nappali alváskésztetés és közlekedésbiztonság EDS-t okozó fontosabb kórképek Köves P.: Az obstruktív alvási apnoe szindróma, Springer, 1997 EDS : 1,5-4 x-es rizikó  Baleseti incidncia 3-7%, ezek 71 %-a OSA és NL (Aldrich)  SRA 20 %-a alkoholfogyasztás (NHTSA, Wang, Knipling, Goodman 1996)

16 Következmények - csökkent reakcióidő - csökkent vigilancia, éberség - csökkent koncentráció - csökkent döntési képesség Különös figyelem - fiatalokfiatalok - váltott műszakváltott műszak - primer alvásbetegségekprimer alvásbetegségek - gyógyszerek (BZD, H1 antihist. TAD) EDS vs. elalvásos balesetek Szinonímák: sleepiness - tiredness - drowsiness - fatigue

17 - lehajtás az útról - autópályák - magasabb sebesség - féknyom hiánya - egyedül utazó autós - kora hajnali, és délutáni balesetek Balesetek jellemzői

18 Típusos napszak  2:00-6:00 a.m., 2:00-4:00 p.m.  2:00 a.m. 50 x, 3:00-4:00 p.m. 3x nagyobb SRA esélye, mint de. 10:00-kor ( Horne JSR, 1995)

19 Balesetek jellemzői Sagberg, Acc. Anal. Prev  kamionvezetők az első 7 órában (Kofalvi, Trasp.Res. Ins., 1994)  úrvezetőknél az első két órában (Horne) gyakoribb a SRA

20 Balesetek jellemzői A halálos kimenetel 3x,a súlyos baleset 2x gyakoribb SRA-ben, mint non-SRA- ben (Zomer) Sagberg, Acc. Anal. Prev. 1999

21 1. Rendőrségi jelentések 2. Self reports 3. Population surveys 4. Driver simulator test 5. Retrospektív vizsgálatok 6. Epidemiológiai vizsgálatok Adatgyűjtés formái

22 1. Epworth Sleepiness Scale 2. Pittsburgh Sleep Quality Index (Buysse,1989) 3. Sleep Wake Activity Inventory (Rosenthal, 1993) 4. Sleep-wake diaries 5. Functional Outcomes of Sleep Questionnaire (FOSQ) Szubjektív mérések

23 1. MSLT 2. MWT 3. Psychomotor Vigilance Test (PVT) 4. Divided Attention Driving Task 5. Digit Symbol Substitution Test (DSST) Objektív mérések

24 Szubjektív 1. Stanford Sleepiness Scale (Hoddes, 1973) 2. Karolinska Sleep Diary (Akerstedt, 1994) 3. Visual Analogue Scale (Wewers, Low, 1990) Objektív Vehicle-based tools (EEG, szemcsukás monitorok, steering variáciot mérő, tracking device) kutatólaborokban Akut álmosság mérése

25 Maycock, TRL Report, 1995 Vezetői taktikák az elalvás ellen MódAlkalmazás %-a Hatás Légkondicionáló bekapcsolása/ablak lenyitása 68ns. Megállás és sétálás57csak a nehezebb gyak., első 30 perc Rádió hallgatás30első perc Utassal beszélgetés25ns. Kávéfogyasztás14150 mg, 2 óra (+ 15 perc nap jobb) Egyéb15

26  Hosszabb utazás előtti szunyókálás ( Dinges 1987, 1995, Horne Reyner 1995)  Alkoholfogyasztás kerülése (Roehrs 1994)  Éjfél és reggel 6 óra közötti vezetés lehetőleg kerülése (Mitler 1988, Akerstedt 1995)  Éjszakai vezetés oktatása (Waller 1989, Frith 1992)  Kávéfogyasztás szign. növeli az éberséget, de csak, ha az előző esti alvás rendezett volt (Rregina 1974, Lumley 1987, lorist 1994)  Fizikai kényelmetlenség növeli az éberséget (kényelmetlen ülés, fázás, izzadás) Akerstedt, Ficca 1997  Nincs érdemi hatása a tornagyakorlatnak (Horne 1988), ablak lenyitásnak, rádióhallgatásnak (Reyner, horne 1995)  Mobiltelefonálás rizikónövelő (Redelmeier, Tibshirani 1997) Ellenintézkedések 1. Viselkedésterápia

27 Ellenintézkedések  Megfelelő kezelés csökkenti a rizikót autó szimulátorral (Findley 1989), utánkövetéssel (Cassel 1996, Haraldsson 1995) igazolva 2. OSA, NL kezelése Huang, The Drovsy Driver

28  Jelenleg egyedüli hatékony és alkalmazott eszköz a ráhajtáskor hangot adó szalagok.  Jó költésghatékonyság (Garder, alexander 1995, NSF 1995)  Többi eszköz kifejlesztés, tesztelés alatt. Trialok!! 3. Veszélyt jelző eszközök Ellenintézkedések

29  Veszélyek ismertetése a munkáltatóval és a munkavállalóval.  A 12 óra/4 munkanap beosztás mellett a baleseti rizikó magasabb, mint a 8 óra/6 munkanap esetén (Brown 1994)  Alkalmazkodni a cirkadián ritmushoz, ill. szunyókálás engedélyezése a nyújtott műszaknál (Stampi 1994, Naitoh 1992)  Fényterápia hatékony váltott műszakban, Jet lag-ben(Czeisler 1990, Stampi 1994) 4. Váltott műszak

30 1. Felhívni az álmosan vezetés veszélyére a figyelmet. 2. Hatástalan taktikákról lebeszélni 3. Kávéfogyasztás és szunyókálás relatív jótékony hatása 4. Utazás tervezése 5. Hosszú utak előtti pihenés fontossága 6. Gyógyszer, alkoholfogyasztás veszélyei Oktatás- Media

31 1. út szélét jelző, ráhajtáskor hangot adó sáv (szalag) 2. Védőkorlát Sonic Nap Alert Pattern (SNAP) - Pennsilvania Turnpike - hang, vibratio %.- kal csökkent a lehajtásos balesetek száma (Hickey, Transp. Res. Rec. 1997) Continuous Shoulder Rumble Strips (CSRS) 34 állaban vezették be, %-kal csökken a lehajtásos balesetek száma ( Garder, 1994, Maine, Dept. of Civ. Env.) Autóútépítés - tervezés

32  Szemek/fej elmozdulását követik (szemzárás, fejbillenés), reakcióidő monitorok, port. EEG  Autó mozgását kontrolláló rendszerek - Gépjárműben kialakított éberséget biztosító technikák jelenleg is fejlesztés alatt, egyelőre nem költséghatékonyak.

33 Köszönöm a figyelmet „Life is short, stay awake” Caribuo Coffee’s motto


Letölteni ppt "Fokozott nappali alváskésztetés és közlekedésbiztonság Dr. Munkácsy Csaba DEOEC, Neurológiai Klinika Alvásdiagnosztikai és Terápiás Laboratórium 2004."

Hasonló előadás


Google Hirdetések