Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fokozott nappali alváskésztetés és közlekedésbiztonság

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fokozott nappali alváskésztetés és közlekedésbiztonság"— Előadás másolata:

1 Fokozott nappali alváskésztetés és közlekedésbiztonság
2004. március 9. Budapest Dr. Munkácsy Csaba DEOEC, Neurológiai Klinika Alvásdiagnosztikai és Terápiás Laboratórium

2  1996-ban 56.000 autóbaleset történt az USA közútjain álmosság, fáradtság miatt
 sérülés  1550 haláleset

3 NHTSA becslése szerint 1. 000
NHTSA becslése szerint baleset történik a vezető figyelmetlensége miatt (Wang, 1996) Az autóbalesetek kevesebb, mint a felét jelentik a rendőrségnek (Miller, 1991)

4 Tények - USA  90-es évek vége: rendőrségi jelentés, elalvásos baleset/év (az összes 1,5 %-a)  1500 haláleset (az összes 4 %-a)  sérülés  12,5 milliárd $ kár (Knipling, 1995). .  a vezetők 62 %-a vezetés közben álmos, 27 % elbóbiskolt (1999 NSF).

5 Tények - USA 56.000 Sleep Rel. Accid (40.000 sérülés, 1550 halál)
NHTSA, 1998 Sleep Rel. Accid ( sérülés, 1550 halál) Nagyobb rizikó. éves ffi - váltott műszak - alvászavar Wang, 1996 2,6 % Johnson, 1998 17 % 1 millió baleset Reissmann, ATA, 1996 50 % - halálos a legforgalmasabb autópályák közül kettőn NTSB - Safety Study, 1995 30-40 % kamionvezetők Garder, 1994, Maine, Dept. of Civ. Env. A SRC 55%-át 25 év alattiak szenvedik el Időszak: 45 évig kora reggel, 45-65 év között 7:00 a.m. 70 év fölött 3:00 p.m. Blower, Univ. of Mich. TRI, 1998 20 % az összes halálos balesetnek 10 % az össz.személyi sérüléssel járó balesetnek kamionosok okozzák (éjfél és reggel 6 közötti csúcs) 2001

6 Tények Australia 25-35 % 6 % - közúti baleset 15 % halálos karambol
2001 Australia Vic Roads 25-35 % Fell, NSWRSB,1994 6 % - közúti baleset 15 % halálos karambol 30 % halálos baleset Új Zéland LTSA, 1998 5 % sérüléssel járó 8 % halállal járó Gander, LTSA, 1998 7 %   Reiss, Francis, Alice Springs to Darwin Railway construction, Northern Territory, 2002

7 Tények Németország Norvégia Hell, AAAM, 1997 a halálos balesetek 35 %
2001 Németország Hell, AAAM, 1997 a halálos balesetek 35 % Norvégia Sagberg, Acc.Anal.Prev., 1999 3,9 % 20 % az éjszakai baleseteknek kérdőíves felm eset

8 Road Safety Strategy: "Tomorrow's Roads: Safer for Everyone"
 GB: az autópálya balesetek 20 %-a a kormány mögötti elalvás miatt következik be.  Angol kormányprogramm: 2010-ig 40 %-kal csökkenteni az autóbaleseteket és az ebből származó sérüléseket. Horne, BMJ, 1995 16 % út 23 % autópálya A balesetek 50 %-a 30 év alatti ffi-akat érint Út típus szerint: 60 % A tip. út 9 % autópálya 16 % B tip. út 9 % mellékút Maycock, TRL Report, 1995 9-10 % út 15 % autópálya a vezetők 29 %-a álmos Fiatalabb ffi-ak és hiv. vezetők nyagyobb rizikó

9 The Role of Driver Fatigue in Commercial Road Transport Crashes
 halálos autóbaleset az EU. közútjain  A teherárufuvarozásban a balesetek 20 %-a fáradtság/elalvás miatt következik be  A nyergesvontatók vezetőinek 50 %-a számolt be vezetés közbeni elalvásról

10  69 % lakott területen belül  43 vasúti baleset
 2003-ban személysérüléses közúti közlekedési baleset (11937 könnyű, 6904 súlyos sérült, 1135 halott)  60 % könnyű sérülés  69 % lakott területen belül  43 vasúti baleset  89 %-ban a vezető – 9,4 %-ban gyalogos volt az okozó  12,5 % ittasság miatt KSH, február 27.

11 KSH, február 27.

12 %-os bontásban KSH, február 27.

13 %-os bontásban KSH, február 27.

14 KSH, február 27.

15 Fokozott nappali alváskésztetés és közlekedésbiztonság
EDS-t okozó fontosabb kórképek  Baleseti incidncia 3-7%, ezek 71 %-a OSA és NL (Aldrich)  SRA 20 %-a alkoholfogyasztás (NHTSA, Wang, Knipling, Goodman 1996) EDS : 1,5-4 x-es rizikó Köves P.: Az obstruktív alvási apnoe szindróma, Springer, 1997

16 EDS vs. elalvásos balesetek
Szinonímák: sleepiness - tiredness - drowsiness - fatigue Következmények - csökkent reakcióidő - csökkent vigilancia, éberség - csökkent koncentráció - csökkent döntési képesség Különös figyelem - fiatalok - váltott műszak - primer alvásbetegségek - gyógyszerek (BZD, H1 antihist. TAD)

17 Balesetek jellemzői - lehajtás az útról
- autópályák - magasabb sebesség - féknyom hiánya - egyedül utazó autós - kora hajnali, és délutáni balesetek

18 Balesetek jellemzői Típusos napszak  2:00-6:00 a.m., 2:00-4:00 p.m.
 2:00 a.m. 50 x, 3:00-4:00 p.m. 3x nagyobb SRA esélye, mint de. 10:00-kor (Horne JSR, 1995)

19 Balesetek jellemzői (Kofalvi, Trasp.Res. Ins., 1994)
 kamionvezetők az első 7 órában (Kofalvi, Trasp.Res. Ins., 1994)  úrvezetőknél az első két órában (Horne) gyakoribb a SRA Sagberg, Acc. Anal. Prev. 1999

20 Balesetek jellemzői A halálos kimenetel 3x,a súlyos baleset 2x gyakoribb SRA-ben, mint non-SRA-ben (Zomer) Sagberg, Acc. Anal. Prev. 1999

21 Adatgyűjtés formái 1. Rendőrségi jelentések 2. Self reports
3. Population surveys 4. Driver simulator test 5. Retrospektív vizsgálatok 6. Epidemiológiai vizsgálatok

22 Szubjektív mérések 1. Epworth Sleepiness Scale
2. Pittsburgh Sleep Quality Index (Buysse,1989) 3. Sleep Wake Activity Inventory (Rosenthal, 1993) 4. Sleep-wake diaries 5. Functional Outcomes of Sleep Questionnaire (FOSQ)

23 Objektív mérések 1. MSLT 2. MWT 3. Psychomotor Vigilance Test (PVT)
4. Divided Attention Driving Task 5. Digit Symbol Substitution Test (DSST)

24 Akut álmosság mérése Szubjektív
1. Stanford Sleepiness Scale (Hoddes, 1973) 2. Karolinska Sleep Diary (Akerstedt, 1994) 3. Visual Analogue Scale (Wewers, Low, 1990) Objektív Vehicle-based tools (EEG, szemcsukás monitorok, steering variáciot mérő, tracking device) kutatólaborokban

25 Vezetői taktikák az elalvás ellen
Mód Alkalmazás %-a Hatás Légkondicionáló bekapcsolása/ablak lenyitása 68 ns. Megállás és sétálás 57 csak a nehezebb gyak., első 30 perc Rádió hallgatás 30 első perc Utassal beszélgetés 25 Kávéfogyasztás 14 150 mg, 2 óra (+ 15 perc nap jobb) Egyéb 15 Maycock, TRL Report, 1995

26 Ellenintézkedések 1. Viselkedésterápia
 Hosszabb utazás előtti szunyókálás ( Dinges 1987, 1995, Horne Reyner 1995)  Alkoholfogyasztás kerülése (Roehrs 1994)  Éjfél és reggel 6 óra közötti vezetés lehetőleg kerülése (Mitler 1988, Akerstedt 1995)  Éjszakai vezetés oktatása (Waller 1989, Frith 1992)  Kávéfogyasztás szign. növeli az éberséget, de csak, ha az előző esti alvás rendezett volt (Rregina 1974, Lumley 1987, lorist 1994)  Fizikai kényelmetlenség növeli az éberséget (kényelmetlen ülés, fázás, izzadás) Akerstedt, Ficca 1997  Nincs érdemi hatása a tornagyakorlatnak (Horne 1988), ablak lenyitásnak, rádióhallgatásnak (Reyner, horne 1995)  Mobiltelefonálás rizikónövelő (Redelmeier, Tibshirani 1997)

27 Ellenintézkedések 2. OSA, NL kezelése
 Megfelelő kezelés csökkenti a rizikót autó szimulátorral (Findley 1989), utánkövetéssel (Cassel 1996, Haraldsson 1995) igazolva Huang, The Drovsy Driver

28 Ellenintézkedések 3. Veszélyt jelző eszközök
 Jelenleg egyedüli hatékony és alkalmazott eszköz a ráhajtáskor hangot adó szalagok.  Jó költésghatékonyság (Garder, alexander 1995, NSF 1995)  Többi eszköz kifejlesztés, tesztelés alatt. Trialok!!

29 Ellenintézkedések 4. Váltott műszak
 Veszélyek ismertetése a munkáltatóval és a munkavállalóval.  A 12 óra/4 munkanap beosztás mellett a baleseti rizikó magasabb, mint a 8 óra/6 munkanap esetén (Brown 1994)  Alkalmazkodni a cirkadián ritmushoz, ill. szunyókálás engedélyezése a nyújtott műszaknál (Stampi 1994, Naitoh 1992)  Fényterápia hatékony váltott műszakban, Jet lag-ben(Czeisler 1990, Stampi 1994)

30 Oktatás- Media 1. Felhívni az álmosan vezetés veszélyére a figyelmet.
2. Hatástalan taktikákról lebeszélni 3. Kávéfogyasztás és szunyókálás relatív jótékony hatása 4. Utazás tervezése 5. Hosszú utak előtti pihenés fontossága 6. Gyógyszer, alkoholfogyasztás veszélyei

31 Autóútépítés - tervezés
1. út szélét jelző, ráhajtáskor hangot adó sáv (szalag) 2. Védőkorlát Sonic Nap Alert Pattern (SNAP) - Pennsilvania Turnpike - hang, vibratio %.-kal csökkent a lehajtásos balesetek száma (Hickey, Transp. Res. Rec. 1997) Continuous Shoulder Rumble Strips (CSRS) 34 állaban vezették be, %-kal csökken a lehajtásos balesetek száma ( Garder, 1994, Maine, Dept. of Civ. Env.)

32 Gépjárműben kialakított éberséget biztosító technikák
 Szemek/fej elmozdulását követik (szemzárás, fejbillenés), reakcióidő monitorok, port. EEG  Autó mozgását kontrolláló rendszerek - jelenleg is fejlesztés alatt, egyelőre nem költséghatékonyak.

33 „Life is short, stay awake” Caribuo Coffee’s motto
Köszönöm a figyelmet


Letölteni ppt "Fokozott nappali alváskésztetés és közlekedésbiztonság"

Hasonló előadás


Google Hirdetések