Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Milyen szankciókat von maga után a betegek tájékoztatása a gyógyászati segédeszköz ellátásban?.,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben''

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Milyen szankciókat von maga után a betegek tájékoztatása a gyógyászati segédeszköz ellátásban?.,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben''"— Előadás másolata:

1 Milyen szankciókat von maga után a betegek tájékoztatása a gyógyászati segédeszköz ellátásban?.,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben'' XIII. Országos Konferencia Budapest, február Elek Erika Forgalmazók az Egészségért

2 Gyógyszer és gyógyászati segédeszköz közös szabályozás  A törvény célja, hogy garantálja a kötelező társadalombiztosítás körében igénybe vehető ellátások meghatározásának átláthatóságát, kiszámíthatóvá és biztonságossá tegye a rendszer szereplőinek működését, valamint a kötelező társadalombiztosítás rendelkezésére álló források felhasználásának méltányosságát, gazdaságosságát és szakmai hatékonyságát, valamint meghatározza a közvetlen lakossági gyógyszerellátó tevékenység folytatásának alapvető feltételeit évi XCVIII. Törvény Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika

3 Mi is gyógyászati segédeszköz… Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika  (Gytv) gyógyászati segédeszköz: átmeneti vagy végleges egészségkárosodással, fogyatékossággal élő ember személyes használatába adott orvostechnikai eszköz (beleértve az önellenőrzési célt szolgáló in vitro diagnosztikai orvostechnikai eszközt is), vagy orvostechnikai eszköznek nem minősülő ápolási technikai eszköz, amely használata során nem igényli egészségügyi szakképesítéssel rendelkező személy folyamatos jelenlétét. Személyes használatnak minősül az eszköz természetes vagy mesterséges testfelszíni nyílással rendelkező testüregben, vagy testen történő viselése, alkalmazása, valamint a test megtámasztására, mozgatására szolgáló eszköz igénybevétele diagnosztikus, terápiás, rehabilitációs, vagy ápolási céllal

4 Gyógyszer és gyógyászati segédeszköz : miért ugyanaz a szabályozás? Gyógyszer homogén közvetlen hatás, mellékhatás alkalmazási kockázat magas beteg csak korlátozottan dönt ellátási kötelezettség, ügyeleti igény helyigény kicsi egy betegre fordított tanácsadási idő hányad alacsony Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika Gyse heterogén nincs közvetlen hatás, mellékhatás alkalmazási kockázat alacsony beteg aktív közreműködését igényli nincs ellátási kötelezettség helyigény nagy egy betegre fordított tanácsadási időhányad magas

5 Gyógyászati segédeszköz reklám – diszkrimináció? Tilos Gytv 17§(4) Tilos a gyógyszertárból kizárólag orvosi vényre kiadható, társadalombiztosítási támogatásba befogadott gyógyszerek, továbbá a társadalombiztosítási támogatással rendelhető gyógyászati segédeszközök reklámozása Gyógyászati segédeszközök rendelvény nélkül, teljes áron is megvásárolhatóak Gyógyászati segédeszközök esetében az eszközök kivétel nélkül orvosi rendelvény nélkül, teljes áron is megvásárolhatóak, erre vonatkozó tilalmat ugyanis nem tartalmaz a jogszabály! Ezt a gyógyszer esetében a jogszabály lehetővé teszi:  3/2009. (II. 25.) EüM rendelet 3. § A fogyasztóknak olyan gyógyszer reklámozható, amely összetételére és alkalmazási céljára tekintettel az orvos – akár a diagnózis felállítása, akár a kezelés elrendelése vagy nyomon követése céljából történő – közreműködése nélkül, szükség szerint gyógyszerész tanácsa alapján alkalmazható Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika

6 Tájékoztatás szakmai jellegű tényszerűen informál érdeklődőnek szól tárgyszerű Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika Reklám populáris ösztönöz, motivál nyilvános marketing elemeket tartalmaz Mi a betegtájékoztatás szankciója? Van-e más típusú értékesítési ösztönzés is? Szankcionálható-e az, ami nem nyilvános? Segédeszköz üzletben lefolytatott NFH eljárásban a forgalmazót Ft -ra büntették Ft -ra büntették, mert támogatott segédeszközről szóló prospektust a vásárló számára hozzáférhetővé tette az üzletben -A jegyzőkönyv szerint büntetés „méltányos”, ugyanis a büntetési tétel Ft sérült a betegek tájékoztatásához fűződő alapvető joga…” Továbbá „A jogsértés súlyára vonatkozóan értékeltem, hogy sérült a betegek tájékoztatásához fűződő alapvető joga…”

7 Kinek tilos? Mi a tilos? A támogatott termékekkel kapcsolatos információ tilalma a szigorú szakmai feltételrendszerben működő gyógyászati segédeszköz forgalmazót bünteti, működését lehetetleníti el, miközben szakértő tanácsadást igénylő, támogatott funkcióhoz hasonló segédeszközök – rossz minőségben – kontroll nélkül szupermarketekben árusíthatók Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika

8 Segédeszköz szabályozás nemzetközi gyakorlata  Minősítést szabályoz, ellátást nem  Az ellátás – elsősorban finanszírozási – kérdései a biztosítási rendszerbe tartoznak  A biztosítási rendszer nem egységes  A biztosítási szemlélet általában biztosított- központú Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika a gyógyászati segédeszközök egy részét érintő reklámtilalom nem uniós jogi elvárás.

9 Egy kis statisztika…  2008: M Ft   41 finanszírozás csoport, összesen 3966 termék  Szélsőértékek (éves kiadás/csoport): 590 e – e 590 e – e Ft (10.000x)  Csoporton belüli termékek száma:  5 60%  5 termékcsoport költségvetési aránya: 60% Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika

10 Mi kell a jó marketinghez?  Megengedő jogszabályi környezet  Kultúra  Kreativitás  Financiális háttér Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika  Tájékoztatás elismerés  CSR – társadalmi és betegtudatosság  Speciális média és módszer alkalmazások  Források megteremtése – piaci átalakulás

11 Kinek van szüksége az információra?  orvos Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika  gyártó forgalombahozó  forgalmazó

12 Szabályozási háttér motiváció – avagy: miért?  Látens kiadás korlátozási szándék  Politikailag kellemetlen lépések kerülése  Struccpolitika: valós „betegségpiaci” felmérések és tervezési metódusok hiánya  Transzparencia hiány: nem tudni mi a potenciális piac, miért, mennyire lenne szükség, mik az elosztás szempontjai és metódusa, stb.  Bürokratikus reakciók: vállalkozás regulázás, büntetés és regisztrációs díjak költségvetési bevételi tényezőkként való kezelése  Versenyre gyakorolt hatás kedvezőtlen: nem piaci eszközök erősödése, kontraszelektív folyamatok lehetősége Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika

13 Merre tovább?  Alkotmányírósági beadványban Forgalmazók az Egészségért  Alkotmányírósági beadványban a Forgalmazók az Egészségért kéri a támogatásban részesülő gyógyászati segédeszközök tájékoztatási- és reklámtilalmának felülvizsgálatát, mivel ◦ szükségtelenül és aránytalanul korlátozó ◦ a korlátozást alkotmányosan megalapozó indokok a gyógyászati segédeszközök reklámja kapcsán nem állnak fenn ◦ a szabályozás diszkriminatív (az AB beadványra február 9-én került sor) Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika

14 Csak a példa kedvéért…  A reklámtörvény szerint „tilos fegyver, lőszer, robbanóanyag és a közbiztonságra különösen veszélyes eszköz reklámja”, viszont nem kell alkalmazni ezt a tilalmat a fegyverszaküzletben, illetve engedélyezett lőfegyver-kiállításon elhelyezett reklámra!  A gyógyászati szaküzletben kihelyezett prospektusok és tájékoztató anyagok a jogalkalmazók büntetését vonják maguk után.  Láthatóan a „társadalomra veszélyesség” szempontjából össze sem mérhető gyógyászati segédeszközöknél még a fegyverekre vonatkozó szabályoknál „is szigorúbb reklámtilalmak érvényesülnek, alkotmányosan igazolható indok nélkül” Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika 

15 Tud-e változni a szabályozás mechanizmusa…? Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika A termodinamika törvényének társadalmi analógiája -Everitt szerint (Murphy tvkönyve) A rendezetlenség a társadalomban állandóan növekszik. Ezt a rendezetlenséget csak egy-egy korlátozott tartományban, és csak igen kemény munkával lehet a rend állapotába kényszeríteni. A rendezetlenség felszámolására irányuló erőfeszítés végül azonban csak növelni fogja a teljes társadalmi rendezetlenség mértékét. Részlet a FESZ petícióból: A gyógyászati segédeszköz forgalmazó kisvállalkozások alkotmányos jogaiknál fogva szeretnének olyan szabályozást, amely a beteg érdekében, hatékony támogatás mellett a vállalkozások számára biztosítja a tervezhető versenysemleges átlátható és felesleges bürokráciától mentes, korrekt működés feltételeit

16 Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika Megtisztelő figyelmüket köszönve kívánom, hogy ne legyen szükségük gyógyászati segédeszközre!


Letölteni ppt "Milyen szankciókat von maga után a betegek tájékoztatása a gyógyászati segédeszköz ellátásban?.,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben''"

Hasonló előadás


Google Hirdetések