Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Európai tagállami munkaügyi szervezetek 2020-ban BORBÉLY-PECZE Tibor Bors, PhD. szakmai tanácsadó Nemzeti Munkaügyi Hivatal Balatonboglár, 2013. május.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Európai tagállami munkaügyi szervezetek 2020-ban BORBÉLY-PECZE Tibor Bors, PhD. szakmai tanácsadó Nemzeti Munkaügyi Hivatal Balatonboglár, 2013. május."— Előadás másolata:

1 Európai tagállami munkaügyi szervezetek 2020-ban BORBÉLY-PECZE Tibor Bors, PhD. szakmai tanácsadó Nemzeti Munkaügyi Hivatal Balatonboglár, május 8. A front-line megváltozó szerepe

2 Új helyzet? • a munkaerőpiac átalakulásával, legalább is a fejlett országokban, a munkaerő a (bér)munkások egy része jobban informálttá vált, mint egyes munkaadók, erőteljes védelmük, a közvetítés és a munkaerő-piaci szolgáltatásokhoz az NFSZ nélkül is hozzájutnak, • az alkalmazási szokások megváltoztak, a hagyományos bérmunka mellett nő az atipikus munkavégzés, projektmunka vagy akár a „cég-cég” közötti szerződések száma, ahol a korábbi munkavállaló inkább alvállalkozói, üzleti partneri szerepbe kerül, mint bérmunkásiba, • IKT fejlődésével és különösen az Internettel a munkaerő-piaci és közvetítési információkhoz jutás demokratizálódik, nincsen feltétlen minden esetben szükség az NFSZ irodákra, hogy ezekhez a kereső hozzájusson • az állásközvetítés a piacgazdaság fejlődésével és a munkaerő tudásának emelkedésével normál piaci szolgáltatássá vált és egyre több piaci alapon működő szervezetnek is megéri nyújtani. Ez oda vezet, hogy a jól működő munkaerő-piacokon az NFSZ nélkül is működik a közvetítő piac. Azaz a közpénzből finanszírozott NFSZ más feladatokra erőteljesebb figyelmet fordíthat (pl. aluliskolázottak társadalmi-munkapiaci integrációja). 2

3 Egy közösségi javaslat: „PES 2020” 3

4 Mit jelent ez az ajánlat? • jól működő ügyfél-szegmentációt, • hálózatosodást, • MCM modellt, • átmenetek támogatását, • társadalmi integrációt 4

5 Tagállami példák (Ausztria) Az osztrák munkaügyi szervezet (AMS) szervezeti honlapján elkülönült belépési csatornát biztosít az álláskeresők és a munkaadók számára is. A „job-börse” (e-job room) célja, hogy a munkaadók az országos lefedettséget biztosító 100 kirendeltség mellett elektronikusan is hozzájuthassanak a munkaerő-közvetítéshez és munkaerő-gazdálkodásukkal kapcsolatos HR tanácsokhoz. A webes csatorna mellett az AMS szerződéses kapcsolatban áll egy tanácsadó szervezettel, amely 250 fős vállalati tanácsadó hálózatot üzemeltet (OSB Consulting). 5

6 Tagállami példák (2) (Hollandia) A Holland Kormány döntése alapján a holland állami foglalkoztatási szerv hagyományos kirendeltségeinek döntő részét 2015-re bezárják. A szervezet támogatásait és szolgáltatásait, mind a magánszemélyek, mind a munkaadók felé on-line platformokon és call center segítségével juttatja majd el a szervezet. Az IT fejlesztések költségét azzal is kordában tartják, hogy a közösségi média (pl. Twitter, Facebook, Linkedin stb.) által adott lehetőségeket is használják a szolgáltatásfejlesztéshez. Erre legjobb példa a Facebook oldalán működtetett álláskereső klub 45 év felettieknek, vagy a most tesztelés alatt álló a lemorzsolódott, csellengő fiatalokat megcélzó (NEET) ifjúsági on-line szerepjáték program. 6

7 A front-line szerepe „A közvetítő ügyintézők és a pályatanácsadói személyzet a munkaügyi szervezetben végbemenő változások olvasztótégelyei, képzésüknek, kompetencia szintjeiknek és motiváltságuknak hatalmas szerepe van a szolgáltatások minőségében és tartalmában. „ (Watts & Sultana 2005:7) 7

8 Tagállami munkaügyi szervezetek: a közvetítő – ügyintéző és a kirendeltségi munkavállalási tanácsadók feladatkörei • Elhelyezkedéssel kapcsolatos tevékenységek (placement ) szükséges kompetenciák: kommunikáció, interjúzás, ügyfél-központúság • Tanácsadással kapcsolatos tevékenysége (counselling) szükséges kompetenciák: tanácsadói kompetenciák, kiválasztás, ügyfelek motiválása, stressz kezelés, az ügyfél képességeinek elfogadása, ítélkezés elkerülése, türelem, munkakör és álláskereső összekapcsolása • Információnyújtás (information provision) szükséges kompetenciák: munkapiac ismerete, trendek, tendenciák, ügyfélközpontúság, kommunikáció • Adminisztráció és monitoring szükséges kompetenciák: kommunikáció, együttműködés, szolgáltatások, eszközök ismerete 8 Forrás: Łukasz Sienkiewicz (2013) Job profiles and training for employment counsellors, P2P Dialogue Forum

9 Holland példa: kompetencia alapú munkaköri leírás: közvetítő ügyintéző 9 Forrás: Łukasz Sienkiewicz (2013) Job profiles and training for employment counsellors, P2P Dialogue Forum

10 Munkaköri kompetencia mátrix 10

11 Köszönöm a figyelmet! 11


Letölteni ppt "Európai tagállami munkaügyi szervezetek 2020-ban BORBÉLY-PECZE Tibor Bors, PhD. szakmai tanácsadó Nemzeti Munkaügyi Hivatal Balatonboglár, 2013. május."

Hasonló előadás


Google Hirdetések