Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ELVÁRÁSOK A NÉPRAJZTÓL, NÉPRAJZI MUZEOLÓGIÁTÓL Debrecen példája.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ELVÁRÁSOK A NÉPRAJZTÓL, NÉPRAJZI MUZEOLÓGIÁTÓL Debrecen példája."— Előadás másolata:

1 ELVÁRÁSOK A NÉPRAJZTÓL, NÉPRAJZI MUZEOLÓGIÁTÓL Debrecen példája

2 Az alapok - a Déri Múzeum néprajzi gyűjteménye közel műtárgy néprajzi grafikák hangfelvételek mozgókép archív fotók írásos dokumentumok

3 A gyűjtemény jellemzése  rendszeres gyűjtés a 20. század elejétől  jelentős tematikai egységek: kézművesség, pásztorkodás, népművészet, népviselet  magángyűjtemények integrálása: Déri György- gyűjtemény, újabban Bódi- és Sipos-gyűjtemény  a város és a megye határait meghaladó gyűjtő terület

4 Tárgy gyarapodás korszakonként  6896ebből 509 megyén kívüli  2690ebből 565 megyén kívüli  ebből 1645megyén kívüli

5 Környezet - belső kör  a múzeum  a többi gyűjtemény  helytörténet, iparművészet - határvonalak

6 Környezet - külső kör  városi intézmények - részben hasonló tevékenységi kör (kiállítás rendezés, kézműves műhely, múzeumpedagógia)  közművelődési intézmények  könyvtárak  Tímárház

7  oktatási intézmények  óvoda  általános iskola  középiskola  egyetem  DE Bölcsész Kar  DE Agrártudományi Centrum Kapcsolatok

8  gazdálkodó szervezetek  Hortobágyi Nemzeti Park  Nyírerdő Zrt.  egyesületek, művészeti együttesek  Hajdú-Bihar Megyei Népművészeti Egyesület  tánccsoportok: Debreceni Népi Együttes, Hajdú Táncegyüttes

9 Kiállítások a Pusztán A Pásztormúzeum régi kiállításaÚj kiállítások a csárdákban

10 Elvárások  rendszerezett ismeretanyag a népi kultúráról  hiteles példaanyag a kézműves technikákról  a népművészet értékeinek felmutatása  népszokások ismertetése  múzeumpedagógiai foglalkozások segítése  szakértői részvétel

11 Példák  felsőoktatás  egyetemi szak (BA, MA)  közoktatás  a néprajz önálló tantárgy a művészeti szakközépiskolában

12 Példák  múzeumban felhalmozott tudás (tárgyi és archív anyag, tapasztalat) bekapcsolása a felsőoktatásba  a hallgatókhoz közelebb hozza a múzeumot mint tudástárat és mint művelődési intézményt  magyar mezőgazdaság legnemesebb hagyományainak bemutatása hozzájárul a magyar agrárium kultúrájának, hagyományainak megőrzéséhez és minél szélesebb körben való terjesztéséhez (Részletek a múzeum és az egyetem együttműködési szerződéséből ) Az alföldi gazdálkodás tárgyi emlékei a múzeum állandó kiállításán Az agrár felsőoktatás szolgálatában

13 Példák A kézművesség emlékei a múzeumban Mai kézművesek a Mesterségek ünnepén

14 Példák Ma is hordható gubaFürtös guba ábrázolása

15 Példák  a közel 2000 jelentős egyedi értéket képviselő műtárgynak önálló kiállítása nincs  tervek sorozta  az önálló néprajzi múzeum koncepciójától a kiállítóhelyig Déri György-gyűjteményA legutóbbi terv

16 A széles nyilvánosság tájékoztatásának igénye - az ünnepi szokásokról mindig megkérdezik a néprajzost Példák Karácsonyi menü cívis módra Takács Péter Levente [ ] | :45 Bár manapság a karácsonyi menüt említve mindenkinek a hal jut eszébe, Debrecen környékén és Hajdú-Biharban az elmúlt századokban nem került hal az ünnepi asztalra. A karácsonyi és újévi fogásokról Magyari Mártát, a Déri Múzeum muzeológusát kérdezte a Dehir.hu. Dehir.hu: - Milyen ételeket fogyasztottak régen a téli időszakban a debreceni és hajdúsági családok?

17 Példák Húsvéti játszóház Foglalkozás vakok és gyengén látók részére

18 Példák A debreceni Hortobágy Malom belseje

19 Határterületeken, népi írásbeliség, fotó antropológia Egy sikeres kiadványEgy emlékezetes pillanat

20 Magyari Márta Debrecen, Déri Múzeum Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "ELVÁRÁSOK A NÉPRAJZTÓL, NÉPRAJZI MUZEOLÓGIÁTÓL Debrecen példája."

Hasonló előadás


Google Hirdetések