Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Globális nevelés: új szemlélet az oktatásban? Galambos Attila, Zöld Fiatalok Egyesület, Jövőkereső konferencia, Pécs, Október 20.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Globális nevelés: új szemlélet az oktatásban? Galambos Attila, Zöld Fiatalok Egyesület, Jövőkereső konferencia, Pécs, Október 20."— Előadás másolata:

1 Globális nevelés: új szemlélet az oktatásban? Galambos Attila, Zöld Fiatalok Egyesület, Jövőkereső konferencia, Pécs, Október 20.

2 Globális problémák - 1,2 milliárd ember él teljes szegénységben - 1,1 milliárd embernek nincs tiszta ivóvize - Több mint 800 millió ember fekszik le minden nap éhesen ember hal meg naponta AIDS-ben -A világ felnőtteinek egyötöde analfabéta -Évente több tízezer ember kerül menekült, migráns státuszba -Jelenleg 100 millió akna fekszik a föld alatt több mint 60 országban -Multinacionális cégek gazdasági hatalma (Bakan, Went) -Szabadságjogok értelmezése, értékelés (Sen) Háttér: Frida Balázs: A világ 12 problémája és amit te tehetsz. Budapest, HAND-Anthropolis, 2007

3 Problémák racionalizálása - Tudósok munkája (Konrad Lorenz, Rachel Carson, A. Huxley, Stephen Hawking, A. Sen, Albert Einstein, D. Singer) -60-as évek civil mozgalmai -1972, Stockholm ENSZ-konferencia -1987, Közös jövőnk jelentés (Környezet és Fejlődés Világbizottság) -1990, Lisszabon, Európai Tanács (Európai Központ a Globális Egymásrautaltságért és Szolidaritásért) -1992, Rio de Janeiro, ENSZ konferencia -2000, Millenniumi Fejlesztési Célok -2002, Maastrichti deklaráció -2003, oktatási törvény módosítása

4 Oktatásügy, hiányosságok • Globális problémák átfogó oktatásának hiánya • Nincs környezeti nevelési program • Hagyományos (frontális) oktatási rendszer alkalmatlansága • Pedagógusok felkészületlensége • Diákok több szintű meghatározottsága (szocializációs színterek, gazdasági háttér)

5 Célok • Környezeti nevelés: „a környezeti tudatformálás eredményeképpen a természeti és emberi környezet állapotában tartós és megalapozott javulás következzék be” • Globális nevelés: „Globális nevelés olyan nevelés, amely kinyitja az emberek szemét, kitárja lelküket a világ realitásai felé és ráébreszti őket, hogy létrehozzanak egy olyan világot, melyben az igazság, a méltányosság és az emberi jogok mindenki számára elérhetőek.”

6 A globális nevelés részterületei (a maastricti deklaráció és a HAND Globális Nevelés Munkacsoport nyomán) -Oktatás és képzés a fejlődésért / nemzetközi fejlesztési képzés, szolidaritásra nevelés -Emberi jogi oktatás -Fenntarthatóságért nevelés -Békére nevelés -Interkulturális tanulás / kultúrák, vallások közötti megértés -Polgárrá nevelés -Nemek közötti egyenlőség -Népesedési és egészségre nevelés -Médiaoktatás / reklámkritikus, környezettudatos vásárlóvá nevelés, fogyasztóvédelmi képzés -Környezeti nevelés, környezettudatosságra nevelés / állatvédelem

7 Módszertan • Civil szervezetek munkája (eddig Budapesten és Pécsett) • 45 perces óra helyett alternatív időhasználat (epocha, projektfoglalkozások) • Több facilitátor (képzett, környezeti és társadalmi problémákkal foglalkozó facilitátor + tanár) • Nem formális oktatás • Kooperatív módszerek • Projekt módszerek • Közösségi gyakorlatok

8 Eredmények I • Oktatócsomagok: - Berecz Ági szerk.: Globális nevelés Oktatócsomag fiatalok iskolai és iskolán kívüli neveléséhez. Pécs, Zöld-Híd Alapítvány, Barta Geza, Blaho Gyorgy szerk.: Globalizációs túlélőkönyv középiskolásoknak. Budapest, Anthroplis, Simonyi Gyula: szerk.: Igazán szeretne egy gyermek nálunk és most megfoganni? Budapest, BOCS Alapítvány, Balogh, Jagodics, Kökényesi: Tükörben a Világ játékgyűjtemény. Budapest, Zöld Fiatalok Egyesület, Mi közöd hozzá? – Oktatócsomag. Budapest, Artemsszió Alapítvány, 2009.

9 Eredmények II • Oktatási tevékenységek, központok: - Ökokuckó – Zöld-Híd Alapítvány -Tükörben a Világ program - ZöFi (2006) -HAND Globális Nevelés Munkacsoport (2008) -Globális Nevelés Tudásközpont – Anthropolis (2008) -Globális értékek – nevelés egy igazságosabb és egyenlőbb világért – Zöld-Híd Alapítvány ( ) -Iskolák a világért – Artemisszió Alapítvány ( ) -Az vagy amit megteszel – ZöFi, Pécs ( )

10 Nehézségek • Rövidtávú programok • Nehezen megoldható finanszírozás • Tanárok „visszakövetése” nehezen megoldható • Diákok érdeklődését fel lehet kelteni, de megtartani nehezebb • Hagyományos oktatási rendszerben a módszer ereje elvész • Kevés a képzett globális nevelő, akik használható metodológiával dolgoznak • Nehéz átlátni a program jelenlegi állapotát

11 Jövőkép • Egységes szakmai színtér (vidéken is) • Globális nevelők akkreditált képzése • Hosszú távú, országos programok • Közvetlenebb kapcsolatok az iskolákkal


Letölteni ppt "Globális nevelés: új szemlélet az oktatásban? Galambos Attila, Zöld Fiatalok Egyesület, Jövőkereső konferencia, Pécs, Október 20."

Hasonló előadás


Google Hirdetések