Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Döntéselmélet a közgazdaságtanban Matematikai Statisztika Reguly Ágoston 1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Döntéselmélet a közgazdaságtanban Matematikai Statisztika Reguly Ágoston 1."— Előadás másolata:

1 Döntéselmélet a közgazdaságtanban Matematikai Statisztika Reguly Ágoston 1

2 Döntéselméletek • Racionális döntéselmélet - SEU – Optimalizál • Neumann-Morgenstern féle hasznosságfüggvény – Ha igaz, hogy x > y, akkor U(x)>U(y) » Egyéb feltevések… • Másik megközelítés – Ayres & Martinás • Z függvény, amely állapotokat hasonlít össze 2

3 Érték≠ár? • Ha érték=ár → vissza a marginalistákhoz és a rá épülő általános egyensúlyelméletre (dualitás, axiomatikus feltételek, stb.) • Viszont, ha elfogadjuk, hogy az érték≠ár, akkor piackutatás kell végezni – Ennek egy speciális esete a Multidimensional Scaling (MDS) és még speciálisabb a WMDS 3

4 Jószágok & egységkosár • X i (t+1)=X i (t)+U i +D i i=0,…,n • Pl: – X 1 (t+1) – X 1 (t) = 1 kgi=1=kenyér – X o (t+1) - X o (t) = -200 Ft0=pénz • Egységkosár – referenciapont – e i,k =e jószágtípus,egységkosár • Itt k=kenyér vásárlása pénzért – Jószágtípustól függően MDS 4

5 Jószágok változása • Δ X i,k =I k e i,k – Δ X i,1 =I 1 e i,1 =2*[1kg kenyér ; -200ft] • Képesek vagyunk az összehasonlításra és a várható legnagyobb nyereséget választjuk – G k =w i U i =w i I k e i,k =w kenyér *1kg+w pénz *(-200ft) • De! megmaradt a kérdés: Mi alapján választjuk ki a legjobbat – a volument? 5

6 Volumenek kiválasztása • Fenomenológiai megközelítés I k =F*L • A hajtóerő: – F k =w i e i,k – Ezt tovább lehet ragozni: • Kifejezni a pénzben mért értékeket • Kifejezni az árakat 6

7 Motivációs mátrix 1. • Az L meghatározása, ha nem egy cselekvés van. I=L*F • I= k dimenziós volumen-vektor, ahol I m >0. • F= m. dimenziós hajtóerő-vektor, ahol F k >0 • L= kxm-s nemnegatív motivációs mátrix, amely a volumenvektor és a hajtóerővektor között átviteli mátrixot képez 7

8 Motivációs mátrix 2. • Faktoranalízis I=AF+K+μ • A: k x m-es átviteli mátrix – a különböző termékek egymásra gyakorolt hatása • K: az I-vel azonos, tehát k dimenziójú „egyedi faktorok vektora” – a csak szekunder módon meghatározható tényező • μ: az I várhatóérték-vektora 8

9 Motiváció és értékelések • Az értékek „kívülről” jönnek – D i által – Valamilyen típusú tanulás? • Az adott cselekvés/jószág az újdonság erejével hat: – Osztályozási módszerek • Pl. klaszteranalízis • Tanulási módszerek? 9

10 Köszönöm a figyelmet! 10


Letölteni ppt "Döntéselmélet a közgazdaságtanban Matematikai Statisztika Reguly Ágoston 1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések