Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mit vár a felsőoktatás a középiskolástól Sipos Marianna.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mit vár a felsőoktatás a középiskolástól Sipos Marianna."— Előadás másolata:

1 Mit vár a felsőoktatás a középiskolástól Sipos Marianna

2 2 Miről lesz szó az előadásban? Milyen ismeretekkel érkezik az első évfolyamos hallgató? A képzési célok átalakulása. Amire mindenkinek szüksége van. Speciális ismeretek, amire az informatikus képzésben építhetünk.

3 Milyen ismeretekkel érkezik az első évfolyamos hallgató?

4 4 Előtanulmányok Oktatás színvonala Felvételi megszüntetése Érettségi a különböző színvonalú középiskolákban Régebben érettségizett? Gimnázium? Alapóraszám Emelt óraszám Szakközépiskola? Informatikai? Más szakterületű?

5 5 Szakleírás: mérnök informatikus alapszak ›› mérnök informatikus alapszak ››mérnök informatikus alapszak ›› Felvételi követelmények BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar BMF Neumann Informatika Kar Érettségi követelmények matematikaközép v. emelt szintű érettségi és Az alábbi vizsgák közül egyet kell választani: biológiaközép v. emelt szintű érettségi vagy fizikaközép v. emelt szintű érettségi vagy informatikaközép v. emelt szintű érettségi vagy szakmai előkészítő tárgy: elektronikai alapismeretekközép v. emelt szintű érettségi vagy informatikai alapismeretekközép v. emelt szintű érettségi

6 6 Jelentkezők száma

7 7 Felvettek pontátlaga

8 8 Szintre hozás A legtöbb felsőoktatási intézmény kénytelen gondolkozni rajta. A bölcsész karon nem tanítanak írni olvasni, informatikából semmilyen hallgatói ismeretanyagra nem építhetünk. Van ahol a képzési óraszám terhére. Van ahol büntető intézkedés bevezetésével Pl. biz. kreditek nem teljesítése esetén további kötelezettségek az előrejutáshoz. Van ahol egyszerűen szűrnek.

9 A képzési célok átalakulása

10 10 Hagyományos képzésben Egyetem: Tudósképzés, elitképzés Főiskola: Diplomás gyakorlati szakember Felsőfokú szakképzés Technikum Gimnázium: előkészület a felsőoktatásra Szakközépiskola: középfokú gyakorlati szakember Szakmunkásképző: alapfokú gyakorlati szakember Már 14 éves korban ketté vált az elit és a gyakorlati szakember képzés!

11 11 A felsőoktatás átalakulási folyamata A középiskola is egységesül, egyszerre készít szakmára és felsőoktatásra. BSc MSc

12 12 Informatika képzés •Alapképzési szakok: •GazdaságinformatikusGazdaságinformatikus •MérnökinformatikusMérnökinformatikus •Programtervező informatikusProgramtervező informatikus • Mesterképzési szakok: •Egészségügyi mérnökinformatikusEgészségügyi mérnökinformatikus •GazdaságinformatikusGazdaságinformatikus •Info-bionikaInfo-bionika •MérnökinformatikusMérnökinformatikus •Programtervező informatikusProgramtervező informatikus

13 13 Pl. A mérnök informatikus alapszak képzési célja egyrészt, hogy a hallgatók a diploma megszerzéséig megfelelő elméleti és gyakorlati tudást halmozzanak fel a következő képzési szint elvégzéséhez, másrészt hogy azok a szakemberek, akik az elhelyezkedés mellett döntenek, megfelelő tudással rendelkezzenek a műszaki informatikai, információs és infrastrukturális rendszerek és szolgáltatások telepítéséhez, üzemeltetéséhez, adat- és programrendszereinek tervezési, fejlesztési feladatainak ellátására.

14 14 A képzési feladatok száma nő BSc-n: Egységes szintre hozás. Gyakorlati képzés. Előkészítés a további tanulmányokra. A hallgatói létszám növekedésével nem tart lépést az oktatók számának növekedése. A gyakorlati óraszám csökken. Előképzettségre alapozni nem lehet.

15 Amire mindenkinek szüksége van A sorrend nem fontossági Felsorolás a teljesség igénye nélkül

16 16 Általános tájékozódási készség Internetes keresés. Hol, mit találunk meg. Internetes tananyagok Konferenciák Nemzetközi vizsgalehetőségek Adott téma iránt érdeklődők Szoftver (kép, zene) letöltések Nyitólap, kedvencek, előzmények használata.

17 17 Internetes kommunikációs készség Levelezés Regisztrálás Levelező listák Blog Online kapcsolattartás / Messenger / Chat

18 18 Az informatika jogi problémái Jogtiszta szoftver Szerzői jogok (szoftverekre, szellemi termékekre) CAMPUS MSDNAA (Academic Alliance)

19 19 A számítógép védelme Az adatok védelme (azonosítók, jelszavak…) Személyiség védelme (Ne adja ki magát idegennek) Illetéktelen hozzáférés Vírusok Trójai Levélszemét Szoftver frissítések …

20 20 Alapvető informatikai kultúra Tájékozódás ismeretlen alkalmazásban. NEPTUN / ETR rendszer Tájékozódás honlapokon Szokásos, elvárt funkciók. Szokásos ikonok, rövidítések, hangulatjelek. Levelezőlistára ne küldjünk re levelet az összes korábbi levélcsatolmánnyal. Ne lépjünk be internetes piramis játékba. Ne küldjünk tovább, és ne reagáljunk ismeretlen kérésekre. Mikor milyen adatokat célszerű megadni… Az Internet nyilvánosság! Még ha egyedül ülünk is a gép előtt! Csak olyat mondjunk, adjunk meg, amit nyilvánosság előtt is megtennénk.

21 Speciális ismeretek, amire építhetünk Informatikus szakmára készülők esetén

22 22 Leendő informatikusok Miért fontos? Amit a középiskolában tanul, azt a tudást begyakorolja, hosszú ideig megőrzi. Könnyebben építi rá a következő szintet. A gyors haladásban oda tud figyelni a mélyebb ismeretekre. Letöltés Telepítés Alapvető programozási ismeretek

23 23 A programozás az informatika matematikája Régebben A gépeken nem voltak alkalmazások. Programozni kellett. Minden érdeklődő tudott egy kicsit programozni. Nem azért tanítunk korán matematikát, mert matematikusnak készül a gyerek. Ne azért tanítsunk programozást, mert programozónak készül a diák.

24 24 Ha már tanítjuk, mit tanítsunk? A szakleírásból: képesek lesznek programozni objektumorientált és vizuális programozási környezetben. Ha a készség szintű begyakorlott tudás beépítése a cél, akkor ezt alapozzuk meg! Brit kutatási eredmény: A képzés során átlagosan 3 hónap szükséges az átállásra a strukturált programozásról az objektumorientált programozásra. Elmegy vele az első félév! Ráadásul lehet már a kezdetekben is élvezetes, a gépen futó programokhoz hasonló feladatokat megoldani. A mai diák már vizuális felhasználói felületen nőtt fel (tanáraival ellentétben!) Neki könnyebb a grafikus felületen eligazodni, mint a parancssort megszokni!

25 25

26 Köszönöm a figyelmet! Sipos Marianna


Letölteni ppt "Mit vár a felsőoktatás a középiskolástól Sipos Marianna."

Hasonló előadás


Google Hirdetések