Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hogyan legyünk eredményesek?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hogyan legyünk eredményesek?"— Előadás másolata:

1 Hogyan legyünk eredményesek?
A tudománymetria aktuális hazai mutatói

2 Hogyan legyünk eredményesek?
Ki az eredményes kutató? Meg lehet ezt objektíven ítélni? Milyen mérési technikát, mérőszámot használjunk ami összehasonlítható eredményt ad?

3 A tudománymetria mutatói
A legegyszerűbb mérőszám a publikációk száma DE….. Egy monográfia egyenértékű-e egy tudományos dolgozattal? Egy cikk egy rövid közleménnyel? Milyen nyelven? Mi a helyzet a többszerzős művekkel?

4 A tudománymetria mutatói
Garfield szám (Impact Factor, hatásfaktor)

5

6 A tudománymetria mutatói
Eredetileg Index of Research Potential Realized (RPR) egymással összemérhető folyóirat jellemzőként került kidolgozásra NEM ALKALMAS Egyéni tudományos teljesítmények összehasonlítására Az egyes tudományterületek folyóiratainak hatásfaktora erősen eltérő Erősen időkorlátos (2 év hatását vizsgálja)

7 A tudománymetria mutatói
az impakt faktor egyesíti az értékelés szubjektív és objektív elemét, a peer review-t és az idézetszámlálást az átlagot kifejező impakt faktor jobban képviseli az egyes cikkek színvonalát, mint a sokféle okból erősen szóródó tényleges idézettség Kizárólag szorosan azonos területen dolgozó kutatói teljesítmények összehasonlításánál lehet alkalmazni

8 A tudománymetria mutatói
Ezért az MTA sok osztálya a metrikus doktori követelmények esetében ma is használja Pl. Biológia: Infraindividuális biológiai kutatás területén a minimális követelményszint: Közlemények száma: 10 IF összege , ahol a pályázó első vagy utolsó szerző: 40 A pályázó összes publikációjára kapott , az MTMT alapján figyelembe vett független idézetek száma 300 Szupraindividuális biológiai kutatás területén a minimális követelményszint: IF összeg , ahol a pályázó első vagy utolsó szerző: 10 A pályázó összes publikációjára kapott, az MTMT alapján figyelembe vett független idézetek száma 250.

9 A tudománymetria mutatói
SCImago Journal Rank (SJR) A SCImago csapat spanyol egyetemek kutatóiból áll. Többféle mutatószám kidolgozásával foglalkoznak. A SJR weboldala 2007 decemberében indult: A mutatószám forrása az Elsevier Scopus adatbázisa. A SJR a súlyozott idézetek átlag értékét mutatja adott évre vonatkozóan: az elmúlt 3 évre visszamenőleg vizsgálja a publikációk számát és az idézettséget is. Kihagyja: a folyóiratok önidézeteit.

10 A tudománymetria mutatói

11 A tudománymetria mutatói
Az MTMT 2016-tól áttért a szakterületi alapú folyóiratrangsorok használatára. Ez a tudományértékelési szakirodalom szerint jobb, mint a nyers indikátorok (JIF, SJR) használata. Ezen folyóiratrangsor egyik legfőbb előnye, hogy szakterület függő, így különböző idézettségi mutatókkal jellemezhető szakterületek összevethetők

12 A tudománymetria mutatói
A folyóiratrangsorok elsősorban kisebb felbontású értékelésre alkalmasak. A szakirodalomban gyakori a teljes skála 4 vagy 5 tartományra bontása és a 4 (vagy 5) tartomány esetében annak bemutatása, hogy egy folyóirat az adott szakterületi rangsorban melyik negyedbe esik: az első negyedbe (0-25%, Q1, az élről számított első negyed, ahol a Q a kvartilist jelöli) vagy a második (Q2), harmadik (Q3), vagy utolsó negyedbe (Q4)

13 A tudománymetria mutatói

14 A tudománymetria mutatói
A hatásfaktoron kívül (és az egyéb folyóirat függő mutatókon) kívül azonban sok esetben más mérőszámokat is figyelembe vesznek. Pl. Hirsch–index (h-index) Egy kutató publikációinak h-száma, amelyek legalább h-számú idézetet kapott.

15 A tudománymetria mutatói
h index meghatározása Közlemény sorszáma Közlemény idézeteinek száma 1 325 2 264 3 263 4 260 5 145 6 116 7 85 8 84 9 10 45 11 32 12 18 13 16 14 15 17 19 20 Közlemény sorszáma Közlemény idézeteinek száma 1 64 2 58 3 4 5 42 6 41 7 33 8 9 32 10 30 11 12 25 13 14 18 15 16 17 19 20

16 A tudománymetria mutatói
Egy nagy amerikai egyetem kutatóinak tudományos tevékenységét elemezve a következő tipikus h-index értékeket számította ki Hirsch professzor:

17 A tudománymetria mutatói
Ellenérvek – h index nem árul el semmit az idézettség eloszlásáról a teljes publikációs tevékenységre nézve nem számol az eltérő területi idézettségi szokásokkal h soha nem lehet nagyobb a teljes cikkszámnál. a h index értéke nem csökken 17

18 A tudománymetria mutatói
G-index (Leo Egghe 2006-ban a h-index továbbfejlesztéseként hozta létre) A g-index az a legmagasabb n, amelyre igaz, hogy a szerző legidézettebb n számú tanulmányának együttesen legalább n2 hivatkozása van.

19 A tudománymetria mutatói
A g index és a h index g≥h Közlemény idézeteinek száma Közlemény sorszáma Közlemény sorszámának négyzete Σ idézet száma 47 1 42 2 4 89 37 3 9 126 36 16 162 21 5 25 183 18 6 201 17 7 49 218 8 64 234 81 250 10 100 266 15 11 121 281 13 12 144 294 169 307 14 196 320 225 333 256 345 289 357 324 369 19 361 381 20 400 392 h index g index

20 A tudománymetria mutatói
i-10 Index Azon publikációk száma amelyek legalább 10 idézettel rendelkeznek. i-20 Index

21 A tudománymetria mutatói
Hol lehet a különböző indexeket ellenőrizni? IF a Web Of Science felületen

22 A tudománymetria mutatói
Hol lehet a különböző indexeket ellenőrizni? SCJR a felületen

23 A tudománymetria mutatói
Hol lehet a különböző indexeket ellenőrizni? Az egyes folyóiratok honlapján

24 A tudománymetria mutatói
Hol lehet a különböző indexeket ellenőrizni? MTMT

25 A tudománymetria mutatói

26 A tudománymetria mutatói

27 A tudománymetria mutatói
Researcher ID (Thomson Reuters)

28 A tudománymetria mutatói
ResearchGate

29 Hogyan legyünk eredményesek?
Mint láttuk, valamilyen módon minden index a citáció számra vezethető vissza A magasabb indexxel (JIF, SJR) rendelkező folyóiratokban közölt cikk nagyobb valószínűség-gel hoz több citációt Az optimális stratégia, egy kézirat minél magasabban jegyzett folyóiratban való közlése A megjelent cikkek tudományos közösségi oldalakon való terjesztése (Academia.edu, ResearchGate stb) (És természetesen jó cikkeket kell írni )


Letölteni ppt "Hogyan legyünk eredményesek?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések