Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Repülésbiztonsági Kockázat

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Repülésbiztonsági Kockázat"— Előadás másolata:

1 A Repülésbiztonsági Kockázat
KBSZ szakmai nap október

2 A Repülésbiztonsági Kockázat meghatározása és értékelése
Cél: Jelentendő események kockázati értékének meghatározása – alkalmazható tudás Tartalom: Alapok Folyamat Példák Pekk Antal

3 A Kockázatértékelés célja
Az erőforrások hatékony elosztása Egy erőforrás-elosztó rendszeren belül kockázati rangsor felállítása A kockázati érték nagysága és kifejezésének módja másodlagos, de alkalmasnak kell lennie: A rangsor kialakítására A kockázatcsökkentés mérésére 3

4 Repülésbiztonsági veszély
A veszély: Tárgy, vagy Állapot.. Pl. Pályairányra merőleges oldalszél 4

5 Repülésbiztonsági Kockázat
A kockázat – Egy veszély következményeinek az előre jelezhető, a valószínűséggel (probability) és a súlyossággal (severity) kifejezhető értéke, melyet a legsúlyosabb előre látható következményre kell meghatározni. Egy pályairányra merőleges oldalszél - veszélyforrás. A pályaelhagyás – mert előfordulhat, hogy a pilóta nem képes vezetni a repülőgépet le és felszálláskor -a veszély egyik következménye A potenciális pályaelhagyás következményeinek értékelése a gyakoriság és súlyosság együttes értékében kifejezve a kockázat. 5

6 Valószínűség Meghatározás:
Valószínűség – számszerű kifejezése valamely nem biztonságos esemény (vagy körülmény) előfordulási gyakoriságának; 6

7 Valószínűség Az esemény előfordulásának valószínűsége Meghatározás
Magyarázat Érték Gyakori Valószínűen többször előfordulhat (gyakran előfordult) 5 Alkalomszerű Valószínűen időnként előfordul (nem gyakran fordult elő) 4 Ritka Nem valószínű, hogy előfordul, de lehetséges 3 Valószínűtlen Nagyon valószínűtlen (nem ismert előfordulása) 2 Nagyon valószínűtlen Szinte lehetetlen, hogy előforduljon 1 7

8 Súlyosság Meghatározás:
Súlyosság – Valamely esemény, vagy feltétel bekövetkezésekor figyelembe vehető legrosszabb következmény mérőszáma. 8

9 Súlyosság Az esemény súlyossága Meghatározás Magyarázat Érték
Katasztrofális Az eszköz megsemmisült, többszörös halálos sérülés A Súlyos Súlyos sérülés az eszközökben, súlyos személyi sérülés B Jelentős Jelentős sérülés az eszközökben, személyi sérülés C Enyhe Működési korlátozások, vészhelyzeti eljárások alkalmazása D Elhanyagolható Jelentéktelen következmények E 9

10 Repülésbiztonsági kockázatelemzési mátrix
A kockázati érték Repülésbiztonsági kockázatelemzési mátrix Katasztrofális A Súlyos B Jelentős C Enyhe D Elhanyagolható E Gyakori 5 5A 5B 5C 5D 5E Alkalomszerű 4 4A 4B 4C 4D 4E Ritka 3 3A 3B 3C 3D 3E Valószínűtlen 2 2A 2B 2C 2D 2E Nagyon valószínűtlen 1 1A 1B 1C 1D 1E 10

11 Tolerálható kockázati szint
Kockázatértékelés Nem tolerálható Kockázati szint A kockázat elfogadhatatlan a jelen körülmények között, A kockázat elfogadható a kockázatcsökkentő intézkedések fenntartásával (költség-haszon elemzés szükséges) Tolerálható kockázati szint Elfogadható szint A kockázat elfogadható jelenlegi állapotában (intézkedés nem szükséges)

12 A Kockázatértékelés lépései
Jelentés – esemény Esemény – veszély Veszély – következmény Következmény – gyakoriság Következmény – súlyosság Gyakoriság és súlyosság – kockázati érték Kockázati érték – kockázatértékelés

13 Gyakran előforduló események
Madárral ütközés Nem stabil megközelítés TCAS TA, RA RTO Medical PAN Jogellenes utas Műszaki meghibásodás

14 Valószínűség Az esemény előfordulásának valószínűsége Meghatározás
Magyarázat Érték Gyakori: Madárral ütközés, Valószínűen többször előfordulhat (gyakran előfordult) 5 Alkalomszerű: Valószínűen időnként előfordul (nem gyakran fordult elő) 4 Ritka: Nem valószínű, hogy előfordul, de lehetséges 3 Valószínűtlen: Nagyon valószínűtlen (nem ismert előfordulása) 2 Nagyon valószínűtlen Szinte lehetetlen, hogy előforduljon 1 14

15 Súlyosság Az esemény súlyossága Meghatározás Magyarázat Érték
Katasztrofális Az eszköz megsemmisült, többszörös halálos sérülés A Súlyos Súlyos sérülés az eszközökben, súlyos személyi sérülés B Jelentős Jelentős sérülés az eszközökben, személyi sérülés C Enyhe Működési korlátozások, vészhelyzeti eljárások alkalmazása D Elhanyagolható Madárral ütkozés Jelentéktelen következmények E 15

16 Repülésbiztonsági kockázatelemzési mátrix
A kockázati érték Repülésbiztonsági kockázatelemzési mátrix Katasztrofális A Súlyos B Jelentős C Enyhe D Elhanyagolható E Gyakori 5 5A 5B 5C 5D 5E Alkalomszerű 4 4A 4B 4C 4D 4E Ritka 3 3A 3B 3C 3D 3E Valószínűtlen 2 2A 2B 2C 2D 2E Nagyon valószínűtlen 1 1A 1B 1C 1D 1E 16

17 A madárral ütközés kockázata
Jól csináltuk??

18 A Kockázatértékelés lépései
Jelentés – esemény ? Volt ütközés? Esemény – veszély ? Hol történt? Veszély – következmény ? Kicsi, nagy? Következmény – gyakoriság Következmény – súlyosság Gyakoriság és súlyosság – kockázati érték Kockázati érték – kockázatértékelés

19 A veszélytől a balesetig
Leszállás madarak jelenlétében Madarak a repülőtéren Repülőgép sérülés Veszélyes helyzet Veszély Madárral ütközés Következmény Repülőgép / madár pálya-keresztezés Esemény Leszállás Kapcsolódó esemény Jelző esemény

20 Valószínűség Az esemény előfordulásának valószínűsége Meghatározás
Magyarázat Érték Gyakori: Madárral ütközés, Valószínűen többször előfordulhat (gyakran előfordult) 5 Alkalomszerű: Valószínűen időnként előfordul (nem gyakran fordult elő) 4 Ritka: Nem valószínű, hogy előfordul, de lehetséges 3 Valószínűtlen: Nagyon valószínűtlen (nem ismert előfordulása) 2 Nagyon valószínűtlen Szinte lehetetlen, hogy előforduljon 1 20

21 Súlyosság Az esemény súlyossága Meghatározás Magyarázat Érték
Katasztrofális Az eszköz megsemmisült, többszörös halálos sérülés A Súlyos Súlyos sérülés az eszközökben, súlyos személyi sérülés B Jelentős Jelentős sérülés az eszközökben, személyi sérülés C Enyhe Működési korlátozások, vészhelyzeti eljárások alkalmazása D Elhanyagolható Jelentéktelen következmények E 21

22 Repülésbiztonsági kockázatelemzési mátrix
A kockázati érték Repülésbiztonsági kockázatelemzési mátrix Katasztrofális A Súlyos B Jelentős C Enyhe D Elhanyagolható E Gyakori 5 5A 5B 5C 5D 5E Alkalomszerű 4 4A 4B 4C 4D 4E Ritka 3 3A 3B 3C 3D 3E Valószínűtlen 2 2A 2B 2C 2D 2E Nagyon valószínűtlen 1 1A 1B 1C 1D 1E 22

23 Tolerálható kockázati szint
Kockázatértékelés - I Nem tolerálható Kockázati szint A kockázat elfogadhatatlan a jelen körülmények között, A kockázat elfogadható a kockázatcsökkentő intézkedések fenntartásával (költség-haszon elemzés szükséges) Tolerálható kockázati szint Elfogadható szint A kockázat elfogadható jelenlegi állapotában (intézkedés nem szükséges) 23

24 Tolerálható kockázati szint
Kockázatértékelés - II Nem tolerálható Kockázati szint Példa: madárral ütközési ráta > 3 / 1000 movement, és/vagy a sérüléses ütközési ráta > 0,3 / 1000 movement, A kockázat elfogadható a kockázatcsökkentő intézkedések fenntartásával, pl: 3 > madárral ütközési ráta > 1; és/vagy a sérüléses ütközési ráta : 0,3 > madárral ütközési ráta > 0,1; Tolerálható kockázati szint Elfogadható szint Kockázatcsökkentő intézkedés nem szükséges, pl: madárral ütközési ráta < 1, és az ütközéses ráta < 0,1; 24

25 25


Letölteni ppt "A Repülésbiztonsági Kockázat"

Hasonló előadás


Google Hirdetések