Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Információs társadalom alapismeretek

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Információs társadalom alapismeretek"— Előadás másolata:

1 Információs társadalom alapismeretek
Daiki Tennó D-Épület os szoba

2 Jegyszerzés tudnivalók:
Téma választás (határidő: 3. hét) Irányított önálló vázlatkészítés (határidő: 5. hét) „Irodalomgyűjtés” (határidő: 8. hét) Előadás „mondandó” összefoglaló (határidő: 12. hét) Önálló kiselőadás (max. 10 percben) az utolsó héten (14. hét) 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

3 Információs társadalom alapismeretek (1)
Tények, amik számomra meghatározzák a leendő informatika tanároktól elvártakat: A MINDENKIT érintő társadalmi változás MOST zajlik. A változás olyan gyors, hogy a „felnőtt társadalom” NEM tudja követni, megfelelőképp kontrollálni a folyamatokat! MINDEN tanárnak, de legfőképpen az informatika tanároknak tisztában kell lenni a felelősséggel, hogy lehetőségek szerint a valós értékek maradjanak a felszínen, és alul maradjanak az értéktelen, káros hatások. (Nagyon-nagyon rossz irányban halad az emberiség!) 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

4 Információs társadalom alapismeretek (1)
“Az emberiség legnagyobb tragédiája, hogy gyorsabban fejlődik a tudása, mint a bölcsessége.” Isaac Asimov [ˈaɪzək ˈæzɪˌmɔf] (született Iszaak Judovics Ozimov, oroszul Исаак Юдович Озимов, január 2. – április 6.) orosz származású amerikai író és biokémikus. 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

5 Néhány gondolatébresztő téma...:
04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

6 „Információs társadalom” értelmezések (1)
Wikipedia: Az információs társadalom (angolul information society) elmélete szerint a társadalomban az információ előállítása, elosztása, terjesztése, használata és kezelése jelentős gazdasági, politikai és kulturális tevékenység. Ennek közgazdasági társfogalma a tudásgazdaság, amely szerint az értelem gazdasági hasznosításán keresztül érték jön létre. 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

7 „Információs társadalom” értelmezések (2)
Wikipedia (máshonnan): Jelenleg nincs általánosan elfogadott elmélet arra, hogy pontosan mi nevezhető információ társadalomnak és inkább mi nem. A legtöbb teoretikus egyetért azzal, hogy egy átalakulást látunk, ami valamikor az 1970-es évek és napjaink között kezdődött és ami megváltoztatja annak a módját, ahogy a társadalmak alapvetően működnek. 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

8 „Információs társadalom” értelmezések (3)
A tudás/információ gazdaság, a posztindusztriális társadalom, a posztmodern társadalom, az információ társadalom, a hálózati társadalom, az információs kapitalizmus, a hálózati kapitalizmus, stb. elméletei mind azt mutatják, hogy fontos szociológiai kérdés, melyik társadalomban élünk és a velünk élő társadalomban milyen szerepet játszik a technológia és az információ. Mindkét szempont központi kérdése az információs társadalom elméletének. 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

9 Információs társadalom alapismeretek (1)
Egy kis történelem A történelemfilozófiában Alvin és Heidi Toffler népszerű elmélete szerint a halász-vadász-gyűjtögető társadalom, majd a földművelő társadalom, majd az ipari társadalom, majd az információs társadalom alakult ki. 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

10 Fritz Machlup (1962) vezette be a tudásipar fogalmát.
Öt szegmenst különböztetett meg a tudás szektorán belül: oktatás, kutatás és fejlesztés, tömegmédia, információ technológiák és információ szolgáltatások. Ezen a felosztáson alapulva úgy számolta, hogy 1959-ben az USA GDP-jének 29%-át állította elő a tudásiparban. 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

11 Japán megfogalmazások
Az 1960-as és 70-es években Japánban a gazdasági válságok hatására a túlélés és a siker érdekében az ipar "tudás-intenzív" ágazatit mozgósítják, felértékelődik az információ értéke. Megjelenik az I.T. eszméje vagy annak előképe is. Tadao Umesao 1963-as előrejelzésében az információs szektor térnyerését tapasztalva elsőként fogalmazza meg az információs társadalom eljövetelét és használja az információgazdaság kifejezést. Yujiro Hayashi 1967-ben megalkotja az összetett társadalmi folyamatokra vonatkozó "informatizálás" kifejezést. Konichi Kohyama kiterjeszti a fogalmat "információs társadalommá". 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

12 Információs társadalom alapismeretek (1)
Más… Daniel Bell számára az egyes szolgáltatásokat és magát az információt előállító munkavállalók száma képezi egy társadalom információs karakterének indikátorát. „A posztindusztriális társadalom szolgáltatásokra épül. (...) Nem a nyers izomerő vagy az energia, hanem az információ számít. (...) Az a posztindusztriális társadalom, amelyben a foglalkoztatottak nagyrésze nem vesz részt megfogható javak előállításában” (Bell 1976: 127, 348). 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

13 … és miután már nagyon sokat olvastunk e témában:
Az információ társadalom, a tudástársadalom, a hálózattársadalom, az információs kapitalizmus, a posztindusztriális társadalom, a transznacionális hálózat kapitalizmus, a posztmodern társadalom, stb. elméletei azt mutatják, hogy a kortárs szociológiában eleven diszkusszió zajlik a jelenkori társadalom karakteréről és arról a szerepről, amit a technológiák, az információ, a kommunikáció és a kooperáció betölt benne. Az információs társadalom elmélete az információ és az információs technológiák társadalomban betöltött szerepével foglalkozik, a kérdés, hogy melyik kulcskoncepció használható a mai társadalom jellemzésére és hogyan lehet ilyen koncepciókat megfogalmazni. A kortárs szociológiának ez egy speciális ágává válik. 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

14 Információs társadalom alapismeretek (1)
Az információ gazdaság és a tudásgazdaság a tartalmat vagy a szellemi tulajdont hangsúlyozza. A tudás szolgáltatások egyesítik a tudásmenedzsmentet egy tudás szervezetbe, ami a tudáspiacon működik. Az elektronikus kereskedelem és az elektronikus üzlet a tranzakciók természetére és a futó üzletek természetére helyezi a hangsúlyt ezzel összefüggésben használva az internet és a world wide web kifejezést. Az internet gazdaság azon piacok természetére fókuszál, amiket az internet tett lehetővé. A digitális gazdaság inkább a bitekkel való kereskedelemre fókuszál a virtuális térben, mintsem atomokkal a valódi térben. A hálózat gazdaság nyomatékosítja, hogy az üzletek együttesen a weben vagy gazdasági rendszerekben jobban fognak működni, mint különálló egységekben. A társadalmi hálózatok pedig masszív, globális léptékű együttműködésre vonatkoznak. 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

15 És most: hogyan állunk a kérdéshez itthon?
Érdemes rákeresni: Szemelvények az egykori Informatikai és Hírközlési Minisztérium Stratégiai Főosztályának gondozásában megjelent "Információs Társadalom évi magyarországi fejlődéséről a Magyar Információs Társadalom Stratégia tükrében" című kiadványból 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

16 Részlet a Bevezetőből:
"Hat alapvető beavatkozási területet jelöl meg a Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS), amelynek kialakításában és gondozásában komoly szerep jutott az Információs Társadalom Koordinációs Tárcaközi Bizottságnak (ITKTB): tartalomszolgáltatás, infrastruktúra, infokommunikációs tudás és felhasználói ismeret, jogi- és társadalmi környezet, kutatásfejlesztés és esélyegyenlőség 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

17 Tartalomszolgáltatás 1.
Milyen területeken vagyunk érintve? (Hol nem?) e-Gazdaság Integrált Vállalatirányítási rendszerek Internetes kereskedelem Web áruházak Internetes kifizetések Tőzsdei folyamatok Cégek tartalomszolgáltatásai 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

18 Tartalomszolgáltatás 2.
e-Közigazgatás Folyamat informatizálások Ügyintézés Bevallások Ügyfélszolgálat Iskolai ügyintézés Folyamat korszerűsítés Tartalomszolgáltatás elektronikus közszolgáltatások (tanulmány 11.oldal) 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

19 Tartalomszolgáltatás 3.
e-Önkormányzat Tartalomszolgáltatások az önkormányzatok részéről ( Csoportmunka támogatás Integrált pénzügyi rendszerek Adatkapcsolat a rendszerek között „Sziget” megoldások e-Támogatás Infrastruktúra fejlődés Folyamat újragondolás (sajnos ritkán) 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

20 Tartalomszolgáltatás 4.
Telekommunikáció Kommunikáció (hang, kép) Mobil adatátvitel Feldolgozóképesség javulásával az eszközök használhatósági köre rohamosan bővül Személyi azonosító Fizető eszköz 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

21 Tartalomszolgáltatás 5.
e-Munka Távmunka (2004. Munka törvénykönyvében megjelenik, mint foglalkoztatási forma) 2004-től Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (EMMA) Európai Foglalkoztatási Szolgálat (EURES) 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

22 Tartalomszolgáltatás 6.
e-Kultúra Belépőjegy vásárlás (!) Nemzeti Digitális Adattár ( Nemzeti Audiovizuális Archívum ( Zárt hálózaton keresztüli hozzáférés Filmek digitalizálása Könyvek, okmányok digitalizálása Festmények digitalizált leírása 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

23 Tartalomszolgáltatás 7.
e-Oktatás Tanulmányi rendszerek (ETR, NEPTUN) e-Learning TANULÁS ÉLETHOSSZIGLAN Vállalkozói szinten nagy áttörés Ismeret közlés Belső vizsgarendszerek Felsőoktatás stagnál Sulinet Digitális Tudásbázis 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

24 Tartalomszolgáltatás 8.
e-Egészségügy Betegadatok nyilvántartása Sziget megoldások Kommunikációs lehetőségek Szabványok Folyamatkorszerűsítés várat magára Komoly szakértői rendszerek EKG, képfeldolgozások Kormányzati kezdeményezések ( 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

25 Információs társadalom alapismeretek (1)
Infrastruktúra Számítógép ellátottság Hálózati lefedettség Adatátviteli sebesség növekedés 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

26 Infokommunikációs tudás és felhasználói ismeretek
Terjed, mint parlagfű  Önkormányzati továbbképzés gyenge Közoktatás helyzete jobb ECDL vizsga birtokosainak száma emelkedik gondot a szervezetek (állami, céges) a továbbképzésre (tanulmány 33.oldal) Szélesedő szakadék a fiatal és idős lakosság között 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

27 Információs társadalom alapismeretek (1)
Jogi környezet Szerződéskötés Távmunka, mint jogi fogalom 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)

28 Információs társadalom alapismeretek (1)
Etikai kérdések Adatbirtoklás, halászat Személyes adatok Fokozottan szenzitív személyes adatok Vírus, hacker, védekezés 04:07 Információs társadalom alapismeretek (1)


Letölteni ppt "Információs társadalom alapismeretek"

Hasonló előadás


Google Hirdetések