Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub 2006. október 24.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub 2006. október 24."— Előadás másolata:

1 Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub 2006. október 24.

2 I. Interkulturális kommunikáció  Hall 1959 The Silente Language  „A kultúra egyben kommunikáció és a kommunikáció egyben kultúra.”  Az interkulturális kommunikáció eltérő nemzeti, illetve etnikai kultúrák képviselőinek interaktív kommunikációja.  Új: paradigmaváltás és attitűdváltás

3 Interkulturális ismereteket igénylő élethelyzetek (Hidasi)  Turisták és világjárók  Rövidebb hivatalos látogatáson külföldön  Hosszabb ideig hivatalos látogatáson külföldön  Kivándorlók, külföldön letelepedettek  Hazai környezetben interkulturális helyzet  Multikulturális élethelyzetben

4 Kultúrafüggő viselkedés és kommunikáció  „Everyone is caught in the web of one’s own culture” (Hall)

5 A kultúra vizsgálata  Nincs egységes értelmezés  1980-as, 90-es évek  Mikroszintű, országszintű, interkulturális, globális szintű összehasonlítások  Hofstede: „A kultúra kollektív szellemi beprogramozás”

6 A kultúra 4 rétege  Tárgyi, tárgyiasult termékek  Hősök, követendő magatartásmodellek  Rítusok, viselkedési formák, hagyományok  Értékek

7 Trompenaars  „Kultúra az, ahogyan emberek csoportja megoldja problémáit”  A kultúra rétegei:  Látható, anyagi kultúra  Normák és értékek  Világnézet, meggyőződések, alapviszonyulások

8 Alapviszonyulások  A természethez  Az ember természetéhez  A munkához  Az emberi kapcsolatokhoz  Az időhöz  A térhez

9 A kommunikációt befolyásoló tényezők Kultúra Természeti környezet Társadalmi, szociális környezet Öröklött személyiségjegyek Pillanatnyi tényezők

10 A kultúra manifesztációi  Nemzeti kultúra  Regionális kultúra  Etnikai és/vagy vallási kultúra  Nyelvi hovatartozás szerinti kultúra  Nemi kultúra  Generációs hovatartozás szerinti kultúra  Társadalmi osztály/réteg szerinti kultúra  Szervezeti kultúra

11 II. Sztereotípia A sztereotípia kifejezést Walter Lippmann, amerikai újságíró alkalmazta először 1922- ben „A világon a három legjobb dolog: a kínai konyha, az amerikai lakás, a japán feleség.”

12 Kulturális sztereotípiák autosztereotípiák önkép mások mit gondolnak rólunk heterosztereotípiák mi mit gondolunk másokról X csoport mit gondol Z csoportról

13 Korábbi elvárások/tapasztalatok Magyar menedzserek Külföldi Könnyebbnek képzeltem az együttműködést 27%0 % Ilyennek képzeltem az együttműködést. 50 %

14 Korábbi elvárások/tapasztalatok Magyar menedzserek Külföldi menedzserek Nehezebbnek képzeltem az együttműködést 23%23%25% Semmilyen elképzelésem nem volt. 0%25%

15 III. Interkulturális kompetencia/1. a kulturális tudás hiánya komoly károkat okozhat interkulturális szemlélet magyarok: nagyobb számban külföldi továbbképzésen, tapasztalatcserén, kiküldetésben, kisebb a tartós külföldi munkavállalás és az interkulturális tréningen való részvétel a körükben

16 Interkulturális kompetencia/2. minél nagyobb valakinek az interkulturális tapasztalata, annál türelmesebb az esetleges kommunikációs nehézségek iránt

17 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub 2006. október 24."

Hasonló előadás


Google Hirdetések