Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Esettanulmányok az építésföldtan tárgyköréből Építés- és környezetföldtan 5. Baksay János - Doromby Géza - Dr. Pallós Imre: A 3. és a 35. sz. főút felújításának.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Esettanulmányok az építésföldtan tárgyköréből Építés- és környezetföldtan 5. Baksay János - Doromby Géza - Dr. Pallós Imre: A 3. és a 35. sz. főút felújításának."— Előadás másolata:

1 Esettanulmányok az építésföldtan tárgyköréből Építés- és környezetföldtan 5. Baksay János - Doromby Géza - Dr. Pallós Imre: A 3. és a 35. sz. főút felújításának esettanulmánya. Közúti és Mélyépítési Szemle 56/1. pp

2 5.1. Bevezetés, helyzetismertetés ISPA burkolat-rehabilitációs program I. üteme EU által támogatott program a tervezési és a kivitelezési fázisokban az EU útmutatója szerint kellett eljárni Feladatok: útburkolatok állapotfelmérése három évvel korábbi építési tervek felülvizsgálata új építési tervek kidolgozása megvalósítás

3 Nehézségek: M3 és M35 építése miatt a 35. sz. főút a legfőbb szállító útvonal lett Javításra kerülő útszakaszok: 3. sz. főút (Budapest – Miskolc – Tornyosnémeti ) – km 35. sz. főút (Nyékládháza – Debrecen) – km között Forgalom alatti pályaszrkezet-csere a 35. sz. főúton útállapot lényeges romlása a tervezési időszakhoz képest a nagy forgalom miatt megnőtt a balesetveszély a gyakori torlódások lassították a felújítási munkákat

4 Állapotfelmérés eredményei: - a kedvezőtlen vízelvezetésű szakaszok a földmű elnedvesedéséhez vezettek - a felhízott szikkasztók és árkok akadályozták a pályaszerkezeti rétegek alatti földmű átszellőzését, elnedvesedés utáni kiszáradását - felújításban érintett szakaszok pályaszerkezete inhomogén, felülete deformált, számos beavatkozás nyomát viseli - a szakaszok teherbírása nem megfelelő Elégtelen teherbírás miatt bekövetkezett burkolatromlás

5 Az állapotfelmérés módszerei - vizuális állapotfelmérés: kora tavasszal, hóolvadás után, részletes szelvényvizsgálatok a teljes hosszon - nagy mintasűrűségű gépi behajlásmérés: utak teherbírásár mérte a teljes hosszon - az OKA 2000 állományából összeállított műszaki adatok vizsgálata - fúrt minták, feltárások - keresztirányú profil, keréknyom adatok Hiba típus Megnevezés 1.0. Slusszhiba az úttengelyben, illetve sávelhúzásoknál elválás vagy repedés 2.0. Keréknyomvályú 2.1. Nyomvályús burkolatfelület 2.2. Kigyurodés a burkolat szélén 3.0. Hosszrepedés 3.1. Egyszeri repedés a korábbi szélesítés csatlakozása felett 3.2. Két- vagy többszöri repedés a korábbi szélesítések csatlakozásai felett 4.0. Keresztrepedés 4.1. Egyedi, általában az alaprepedés tükörrepedése vagy burkolatváltásnál, mutárgyaknál kialakult burkolathiba Ismétlodo keresztirányú repedés 5.0. Hálós repedések 6.0. Mozaikos repedések 7.0. Kátyúk, elválások Gyakori hibatípusok a vizsgált szakaszokon Burkolatfeltárás a 35. sz. főúton Kritikus burkolatállapot a 35. sz. főúton

6 Rossz teherbírás következtében kialakult nyomvályú Hóolvadáskor elvizesedett útszakasz a 3. sz. főúton Hosszrepedések a szélesítések vonalában a 3. sz. főúton Az útpadka eróziója, a szegély leszakadása a 3. sz. főúton

7 Állapotfelmérés alapján kijelölt feladatok: - meg kell tartani az eredeti terv szerinti marás + megerősítés elvet - az erősítés tervezésekor figyelembe kell venni a régi, felmarásra kerülő aszfalt gyengébb minőségét - a felmart anyag újrafelhasználását meg kell oldani - a hideg vagy meleg remix eljárás alkalmazhatóságát célszerű megvizsgálni, előnyben részesíteni - a megerősítési vastagságot a mértékadó tavaszi időben mért behajlások és az aktuális forgalomszámlálási adatok szerint kell számítani - ahol az alapréteg minősége gyenge, és teherbírása kritikus mértékben csökkent, ott a pályaszerkezet átépítése szükséges - a tervezett 3 cm vastag kopóréteget mindenütt kötőrétegre kell építeni - kiemelten kell megoldani a víztelenítési problémákat - a költségkeret betartására, a költségek csökkentésére kell törekedni

8 A tapasztalatok összegzése: - az előkészítés, a tervezés és a kivitelezés megkezdése között eltelt időnek nagy jelentőségé van, az aktualizálás fontos - inhomogén, nagyrészt elöregedett, gyenge teherbírású pályaszerkezeteket voltak jellemzőek - a forgalmi terhelés típusának és nagyságának a változására oda kell figyelni - a kedvezőtlen adottságoknak fontos szerepe van (altalaj, földmű) - a vízelvezetés, víztelenítés megoldatlansága, annak javítása - a fenntartási munkák elmaradása, azok elégtelen finanszírozása jelentős kockázati tényező - az éghajlati viszonyok változása, számos további tényező figyelembe vétele - a teljes, végleges eredményt nyújtó műszaki megoldásokra csak ritkán jut elegendő pénz.

9 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Esettanulmányok az építésföldtan tárgyköréből Építés- és környezetföldtan 5. Baksay János - Doromby Géza - Dr. Pallós Imre: A 3. és a 35. sz. főút felújításának."

Hasonló előadás


Google Hirdetések