Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A 21. század útburkolata Dr. Geiger András, Dr. Holló András DS Fejlesztés MOL, Finomítói Termékfejlesztés 1 Budapest, 2014. március 26. Greennovációs.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A 21. század útburkolata Dr. Geiger András, Dr. Holló András DS Fejlesztés MOL, Finomítói Termékfejlesztés 1 Budapest, 2014. március 26. Greennovációs."— Előadás másolata:

1 A 21. század útburkolata Dr. Geiger András, Dr. Holló András DS Fejlesztés MOL, Finomítói Termékfejlesztés 1 Budapest, március 26. Greennovációs Workshop III. Greennovációs Nagydíj

2 Elhasznált gumiabroncs: környezetvédelmi probléma vagy lehetőség? 2 Hulladék gumiabroncsok okozta környezeti terhelés Hazánk 32 ezer km hosszúságú közúthálózatának állapota (2012-es adatok) Hogyan enyhíthető mindkét súlyos probléma?

3 3 Gumiabroncs őrlő Elhasznált gumi Útépítés Gumiőrlemény Gumibitumen PmB Bitumen Gumibitumenes aszfalt tartóssága, Észak-Texas, USA Nemzetközi tapasztalatok – a gumibitumenek előnyei A gumibitumenes aszfalt utak előnyei a hagyományos aszfalthoz képest: o Hosszabb élettartam o Kisebb fenntartási költség o Szélesebb alkalmazhatósági hőmérséklet intervallum: o Nyomvályú kialakulással szemben nagyobb ellenállás (nyáron nagyobb terhelhetőség) o Termikus repedésekkel szembeni jobb ellenállás (jobb téli viselkedés) o Nagyobb ellenállás a reflexiós repedésekkel és fáradási tönkremenetellel szemben o Kisebb közlekedési zaj o Jobb tapadás, kevesebb kátyú

4 Nemzetközi tapasztalatok – problémák a gumibitumenek alkalmazása során Számos technológiai és termékminőséghez köthető nehézség hátráltatta a széleskörű elterjedést (pl.: változó gumiőrlemény minőség; nagy viszkozitású termék; speciális infrastruktúra igénye; speciális, ezért drága aszfalt összetétel; káros anyag emisszió). Megoldás: MOL és Pannon Egyetem – Termék és technológia innováció: meglévő gumibitumen termékek előnyeinek megtartása és a hátrányainak megszüntetése, vagy jelentős csökkentése. 4 Új, szabadalmaztatott termék és technológia (HU ; EP B1)

5 A technológia üzemi megvalósítása a MOL-ban 5 Üzemátadó és projektzáró a MOL Zalai Finomítójában (2013. szeptember) A termék piacra került, minősége és alkalmazhatósága igazolta az elvárásokat Magyarországon a leghosszabb gumibitumennel épített útszakasz 8,4 km hosszú. Ehhez kb. 300 tonna gumibitument használtak fel. Ennek gumiőrlemény igényét kb db elhasznált személygépkocsi gumiabroncs fedezte. A 8,4 km hosszúságú gumibitumenes útszakasz építése Jász-Nagykun-Szolnok megyében (2013. szeptember) A 8,4 km hosszúságú gumibitumenes útszakasz építése Jász-Nagykun-Szolnok megyében (2013. szeptember)

6 Társadalmi hasznosság KTI: a MOL által gyártott gumibitumennel épített aszfalt utak életciklus elemzése, összehasonlítás a normál bitumenes utakkal. Megállapítások: 50%-kal nagyobb élettartam (15 év vs. 10 év) 29-32%-kal kisebb életciklus költség (forgalmi terheléstől függően) "Nemzetgazdasági jelentőség" Az autópályák építéséhez használt, polimerrel modifikált bitumennel (PmB) való összemérhetőség, egyes paramétereket tekintve annál előnyösebb tulajdonságok 6 5 évvel az építés után a normál bitumenes út már repedezett, a gumibitumenes út eredeti állapotban van

7 Környezeti hasznosság KTI: az 50%-kal nagyobb élettartam jelentős energia megtakarítást jelent az aszfaltgyártások és útépítések során: Azonos ciklusidőt és útépítési volument tekintve a gumibitumenes aszfalt gyártása kb. 33%-kal kevesebb energiát igényel mint a normál bitumenes aszfalté Ennek megfelelően a CO 2 kibocsájtás is kb. 33%-kal kisebb A kisebb karbantartási igény a munkagépek kisebb üzemanyag felhasználását és így további CO 2 kibocsájtás csökkenést eredményez VUIS–CESTY (Szlovákia): Kisebb zajterhelés a normál bitumennel és modifikált bitumennel épített aszfaltutakhoz képest: 7

8 Újszerűség, energia megtakarítás, gazdasági előnyök A termékhez kapcsolódó újszerűségek, amelyek lehetővé tették a korábbi technológiák hátrányainak kiküszöbölését: Új gyártástechnológia (HU , EP B1) Speciális adalék alkalmazása A gumiőrleményre kidolgozott követelményrendszer Energia megtakarítás: A gyártáshoz felhasznált energia kb. azonos a normál bitumen gyártásához felhasznált energiával Jelentős energia megtakarítás az aszfaltgyártásnál és útépítésnél jelentkezik (egyúttal környezeti hasznosság) Gazdasági előnyök: Elsősorban az útépítés megrendelőjénél jelentkezik (jellemzően önkormányzat, Magyar Közút, Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő) jelentkezik (KTI – életciklus tanulmány) 8

9 9 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!


Letölteni ppt "A 21. század útburkolata Dr. Geiger András, Dr. Holló András DS Fejlesztés MOL, Finomítói Termékfejlesztés 1 Budapest, 2014. március 26. Greennovációs."

Hasonló előadás


Google Hirdetések