Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2014. 03. 24. MENEDZSMENT és VÁLLALKOZÁSGAZDASÁGTAN dr. SZ abó G ábor CS aba.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2014. 03. 24. MENEDZSMENT és VÁLLALKOZÁSGAZDASÁGTAN dr. SZ abó G ábor CS aba."— Előadás másolata:

1 MENEDZSMENT és VÁLLALKOZÁSGAZDASÁGTAN dr. SZ abó G ábor CS aba

2 az értékelés „dimenziói” 3.: 3. Minőségi teljesítmény: selejt, nem-megfelelés; reklamációk, panaszok, vevői elégedettség; versenyképesség; gép-, folyamat képesség, minőség-kapacitás stb.

3 A minimálisan szükséges minőségrendszer : megfelelés az előírásnak szigorú minőségellenőrzési megfelelés a rendeltetésre folyamat közbeni való alkalmasságnak minőségszabályozás megfelelés a vevő teljeskörű minőségirányítás nyilvánvaló igényeinek (TQC, CWQC, IQM) megfelelés a vevő rejtett igényeinek TQM megfelelés a környezeti, integrált rendszerek társadalmi elvárásoknak az alapvető cél a szükséges rendszer

4 MIÉRT kell a minőségrendszer ? -piacon maradás, verseny; -szervezettebb belső működés; - az ÚNIÓBAN : elvárás?, szokás?, követelmény?, kényszer?; -tulajdonosi akarat, elvárás; - a Cégvezetés saját igénye; - kevesebb panasz, reklamáció; - a termékfelelősségi törvényből fakadó viták, perek írásos bizonyítékai.

5 Magyarország : 8600 Világ : Mit mutatnak a számok az ISO 9001 tanusításokról(2004) ? Észak-Amerika : Európa : (55 %) Hollandia : – Csehország : 8550 Belgium : 4800 – Ausztria : 4200 Görögország : 3200

6 A legfontosabb szabványos minőségrendszer: az ISO 9000 család: ISO 9000 ISO 9001 ISO 9004 ISO 19011

7 A szabványos ISO 9000 MINŐSÉGRENDSZER ISO 9000:2005 (alapok, terminológia, menedzsment háttér) ISO 9001:2008 (a konkrét rendszer)

8 MIÉRT kell a szabványos minőségrendszer ? -piacon maradás, verseny; -szervezettebb belső működés; - az ÚNIÓBAN elvárás?, szokás?, követelmény?, kényszer?; -tulajdonosi akarat, elvárás; - a Cégvezetés saját igénye; - kevesebb panasz, reklamáció; - a termékfelelősségi törvényből fakadó viták, perek írásos bizonyítékai.

9 az ISO 9000: ALAPELVE: VEVŐORIENTÁLT SZERVEZET ÉS MŰKÖDÉS A CÉGMENEDZSMENT KIEMELT SZEREPE A MUNKATÁRSAK BEVONÁSA FOLYAMATSZEMLÉLETŰ MEGKÖZELÍTÉS RENDSZERKÖZPONTÚ MENEDZSMENT FOLYAMATOS JAVÍTÁS-FEJLESZTÉS TÉNYSZERŰ DÖNTÉSHOZATAL KÖLCSÖNÖSEN ELŐNYÖS KAPCSOLATOK A BESZÁLLÍTÓKKAL

10 ISO 9001:2008 szabványosított, meghatározott elemekből álló és tartalmú, elsődlegesen a kulcsfolyamatok nyomonkövethetőségére, a folyamatos elemzésre-értékelésre, javítás-fejlesztésre koncentráló, független, erre a tevékenységre jogosított szervezet által tanusított, minőségmenedzsment rendszer.

11 az EN ISO 9001:2008/4.-8. fejezete: 4. Minőségmenedzsment rendszer 5. A vezetés felelősségi köre 6. Az erőforrások menedzselése 7. A termék előállítása 8. Mérés, elemzés fejlesztés

12 Az alkalmazás alaplogikája: A szabvány megadja a szabályozandó kérdéseket, „témákat”. Alkossuk meg a saját működésünkre vonatkozó eljárásokat, utasításokat és a szükséges mértékben dokumentáljuk azokat! Alkalmazzuk a saját magunk által kialakított szabályokat! Tanusítás, auditálás

13 A dokumentációs rendszer alapelve: 1. Írd le, ahogyan csinálod! 2. Csináld úgy, ahogyan leírtad! 3. Folyamatosan javítsd, fejleszd!

14 a dokumentumrendszer felépítése törvények, szabványok, szerződések... CÉG egésze cégvezetési irányelvek Minőségi Kézikönyv cégvezetés eljárások, utasítások folyamatok dokumentumok konkrét vállalások Úniós szabályozások, szabványok, előírások...

15 az ISO 9001:2008 tartalma és felépítése 7. A termék előállítása D 8. mérés, elemzés C és fejlesztés A 6. Az erőforrások menedzselése P 4. Minőségmenedzsment rendszer. 5. A vezetőség felelősségi köre P

16 V E V Ő MÉRÉS, ELEMZÉS, FEJLESZTÉS BEMENETKIMENET Folyamatok VEZETÉS FELELŐSSÉGE ERŐFORRÁSOK BIZTOSÍTÁSA P DC A

17 A minőségmenedzsment rendszer folyamatos fejlesztése vevők köve- telmé- nyek vevők elége- dett- ség a vezetőség felelősségi köre a termék előállítása az erőforások menedzselése mérés, elemzés és fejlesztés termék kimenetbemenet A folyamatszemléletű minőségmenedzsment rendszer modellje:

18 QS9000/VDA 6.1 (ISO/TS 16949) H A C C P GMP/GHP/GLP Speciális modellek a minőségbiztosításban:

19 „Az élelmiszerelőállítás/és forgalmazás folyamatában az előállítónak olyan minőségbiztosítási rendszereket kell alkalmaznia, amelyek biztosítják az élelmiszer közegészségügyi, élelmiszerhigiéniai és minőségi megfelelőségét.” Ezek közül a legkézenfekvőbb ez esetben a H A C C P.

20 HACCP = Hazard Analysis Critical Control Point Veszélyelemzés a kritikus szabályozási pontokon Egy folyamatszabályozási módszer(rendszer), amely elősegíti a termék biztonságos(abb) előállítását (és forgalmazását, alkalmazását)

21 a HACCP 7 ALAPELVE, lépése: 1. Valamennyi veszélypont feltérképezése ( ISHIKAWA ) 2. A kritikus veszélypontok kiemelése ( FMEA, TIHIB ) 3. A kritikus pontok szabályozási értékeinek meghatározása 4. Az ellenőrzés-szabályozás megtervezése a CP-on 5. A beavatkozó, javító intézkedések meghatározása 6. A nyomonkövetés dokumentációs rendszere 7. A bizonyítási, igazolási dokumentációs rendszer

22 G M P 3 általános alapelv: - a gyógyszergyártás általános GMP irányelvei, - a gyógyszerhatóanyagok gyártásának GMP irányelvei, -a steril készítmények gyártásának GMP irányelvei alapján minden gyár kidolgozza saját előírásait, amelyek segítségével folyamatosan magas szintű, egyenletes az emberi egészség védelmét biztosító termékek előállítását valósítja meg.

23 a GMP lényege: 6 P 1. P eople (emberek) 2. P rocesses (folyamatok) 3. P rocedurs (eljárásmódok) 4. P remises (feltételek) 5. P roducts (termékek) 6. P rofit (eredmény, nyereség)

24 a beszállítói „gúla” a beszállítói „gúla” KÉSZTERMÉK FŐDARAB, RÉSZEGYSÉG ALKATRÉSZEK ALAPANYAGOK

25 QS9000 ( USA – a „3 NAGY”) - Az EN ISO 9001:2001/9000:2005 minden elemének szószerinti átvétele - Stratégiai üzleti terv készítése - Benchmarking (más hasonló termékekkel /rendszerekkel való összehasonlítás) elvégzése - Vevői elégedettség kiértékelése -Meghatározott módszerek alkalmazása ( QFD, DOE, FMEA, CAD ) - a képesség ismerete, képességvizsgálatok; - folyamatos javítás (CIP, PDCA, CQI)

26 VDA 6.1 Kérdéslista formájában jelenik meg; Egyes kérdések mennyiségi (pontszám/százalék) értékelése; EN ISO 9001/2000 szerinti tagolás, de más a sorrendiség is lehet; Kiegészítő elemek: 05: Üzleti megfontolások 06: Termékbiztonság 09: Folyamattervezés Z1: Vállalati stratégia

27 További speciális rendszerek: - ISO 14001(környezet) - COMENIUS 2000 (közoktatás) - KES : Kórházi Ellátási Standardok - CAF: Common Assestment Framework (EU közigazgatás)

28 integrált rendszerek: -ISO ISO ISO HACCP/GMP -ISO BOP - ISO/TS ISO MEBIR(munkahelyi egészségi és –biztonsági rendszer)

29 Katonai szabványok ISO Előírások Iparági minőségi követel mények ISO 9000 szabványok HACCP QS 9000 kritériumok VDA 6.1 Minőségi rendszer nélkül Világ-színvonalú minőségi rendszer GMP Comenius 2000 ISO TS ISO/IEC KES ISO 9000 kiegészítések CAF

30 QS9000/VDA 6.1( ISO/TS ) H A C C P GMP/GHP/GLP Speciális modellek a minőségbiztosításban:

31 G M P 3 általános alapelv: - a gyógyszergyártás általános GMP irányelvei, - a gyógyszerhatóanyagok gyártásának GMP irányelvei, -a steril készítmények gyártásának GMP irányelvei alapján minden gyár kidolgozza saját előírásait, amelyek segítségével folyamatosan magas szintű, egyenletes, az emberi egészség védelmét biztosító termékek előállítását valósítja meg.

32 a GMP lényege: 6 P 1. P eople (emberek) 2. P rocesses (folyamatok) 3. P rocedurs (eljárásmódok) 4. P remises (feltételek) 5. P roducts (termékek) 6. P rofit (eredmény, nyereség)

33 „Az élelmiszerelőállítás/és forgalmazás folyamatában az előállítónak olyan minőségbiztosítási rendszereket kell alkalmaznia, amelyek biztosítják az élelmiszer közegészségügyi, élelmiszerhigiéniai és minőségi megfelelőségét.” Ezek közül a legkézenfekvőbb ez esetben a H A C C P.

34 HACCP = Hazard Analysis Critical Control Point Veszélyelemzés a kritikus szabályozási pontokon Egy folyamatszabályozási módszer(rendszer), amely elősegíti a termék biztonságos(abb) előállítását (és forgalmazását, alkalmazását)

35 a HACCP 7 ALAPELVE, lépése: 1. Valamennyi veszélypont feltérképezése (ISHIKAWA) 2. A kritikus veszélypontok kiemelése (FMEA, TIHIB) 3. A kritikus pontok szabályozási értékeinek meghatározása 4. Az ellenőrzés-szabályozás megtervezése a CP-on 5. A beavatkozó, javító intézkedések meghatározása 6. A nyomonkövetés dokumentációs rendszere 7. A bizonyítási, igazolási dokumentációs rendszer

36 a beszállítói „gúla” a beszállítói „gúla” KÉSZTERMÉK FŐDARAB, RÉSZEGYSÉG ALKATRÉSZEK ALAPANYAGOK

37 QS9000 ( USA – a „3 NAGY”) - Az EN ISO 9001:2001/9000:2005 minden elemének szószerinti átvétele - Stratégiai üzleti terv készítése - Benchmarking (más hasonló termékekkel /rendszerekkel való összehasonlítás) elvégzése - Vevői elégedettség kiértékelése -Meghatározott módszerek alkalmazása ( QFD, DOE, FMEA, CAD ) - a képesség ismerete, képességvizsgálatok; - folyamatos javítás (CIP, PDCA, CQI)

38 VDA 6.1 Kérdéslista formájában jelenik meg; Egyes kérdések mennyiségi (pontszám/százalék) értékelése; EN ISO 9001/2000 szerinti tagolás, de más a sorrendiség is lehet; Kiegészítő elemek: 05: Üzleti megfontolások 06: Termékbiztonság 09: Folyamattervezés Z1: Vállalati stratégia

39 ISO/TS az ISO 9001 és a QS9000 és a VDA 6.1, (valamint az olasz és francia autógyártók) követelményeinek szabvánnyá fogalmazása (úgy, hogy esetleg más területeken is alkalmazni tudják !!)

40 COMENIUS 2000 Közoktatási minőségfejlesztési program (modell). CÉL: 1.a minőségtudatos intézményi vezetés és működés, 2. minőségfejlesztési modellek elterjedésének elősegítése a közoktatásban.

41 Egy javasolt program lépései: 0. vezetői önvizsgálat, a feltételek megteremtése; 1.nyitott önértékelés (pl. EFQM kérdéslistával); 2. az érdekelt felek azonosítása: az igények és az elégedettség felmérése; 3. célok és prioritások meghatározása, illetve módosítása; 4. intézkedési terv(ek) készítése, folyamatos javítás- fejlesztése, menedzselése, 5.irányított önértékelés és a modell folyamatos fenntartása.

42 a CAF 4 alapvető CÉLJA: 1. a TQM elveinek megértése és alkalmazása a közigazgatási szervezetek folyamatos javítására az önértékelés és a PDCA ciklus szisztematikus felhasználásával; 2. Rendszeres (kérdőíves) önértékelés az elemzések és a javító intézkedések megalapozására (az EFQM modell alapján) 3. A minőségmenedzsmentben alkalmazott különböző modellek és módszerek közötti híd szerepének betöltése 4. A szervezetek közötti „bench learning”.


Letölteni ppt "2014. 03. 24. MENEDZSMENT és VÁLLALKOZÁSGAZDASÁGTAN dr. SZ abó G ábor CS aba."

Hasonló előadás


Google Hirdetések